Aluehallitus, kokous 17.12.2024

Esityslista on tarkastamaton

§ 296 HUS-yhtymän yhtymäkokouksen 19.12.2024 yhtymäkokousedustajan nimeäminen ja toimintaohjeen antaminen kokousedustajalle

IUHVADno-2024-4738

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
talousjohtaja Minna Sevón
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

HUS-yhtymän yhtymäkokous pidetään 19.12.2024 klo 10.00 sähköisenä kokouksena. Yhtymäkokouksen esityslista on julkaistu suomeksi ja ruotsiksi HUS-kuntayhtymän verkkosivuilla osoitteessa https://hus-julkaisu.tweb.fi/ ja kutsu yhtymäkokoukseen on toimitettu hyvinvointialueen kirjaamoon 19.11.2024. Esityslistalla on seuraavat käsiteltävät asiat:

§ 18 Kokouksen järjestäytyminen ja ääniluettelon vahvistaminen

§ 19 Esitys vuoden 2025 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi 2025-2027

§ 20 Vuoden 2024 talousarvion sitovuustasojen muuttaminen

§ 21 Jäsenten välinen kehyksen tasausmenettely TP 2024

§ 22 Peijaksen sairaalan leikkausosaston laajennus ja peruskorjaushankkeen hankesuunnitelman hyväksyminen sekä Apteekin, keskuskeittiön ja pysäköinnin uudisrakennushankkeen jakaminen kahdeksi hankkeeksi sekä esittäminen yhtymäkokoukselle 

§ 23 Yhteistyösopimuksen hyväksyminen Etelä-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueelle (YTA)

§ 24 Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2023 ja yhtymähallituksen siitä antama lausunto

§ 25 Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteiden lisääminen hallintosääntöön

§ 26 Tarkastuslautakunnan jäsenen vaali

Hyvinvointialuelain (611/2021) 63 §:n mukaan hyvinvointialueen yhtymäkokousedustaja valitaan jokaiseen kokoukseen erikseen hyvinvointialueen aluehallituksessa tai hyvinvointialueen aluevaltuuston päättämässä muussa toimielimessä. Hyvinvointialuelain 43 §:n mukaan aluehallitukselle kuuluu hyvinvointialuekonsernin omistajaohjauksesta sekä hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvien palvelujen muiden tuottajien ohjauksesta ja valvonnasta päättäminen. Näin ollen aluehallituksella on toimivalta päättää yhtymäkokousedustajan ja henkilökohtaisen varaedustajan nimeämisestä sekä toimiohjeen antamisesta edustajalle.

Perustelut §:n 19 pohjaehdotuksesta poikkeamiselle HUS-yhtymän vuoden 2025 talousarviokehyksestä 19.12.2024 yhtymäkokouksessa

Yhtymäkokouksen 13.6.2024 5 § alkuperäinen kehyspäätös perustuu hyvinvointialueiden vuoden 2025 rahoituskehykseen, ja sen lähtökohtana on ollut, että hyvinvointialueiden rahoituksen kasvu jaetaan hyvinvointialueen oman tuotannon ja HUS-yhtymän välillä hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän kustannusten painosuhteiden mukaisesti. Rahoituksen laskennassa on huomioitu lisäksi ennakoitujen valtiollisesti säädettyjen tehtävämuutosten taloudelliset vaikutukset. Kehysrahoituksen määrittelyssä ei ole huomioitu rahoituksen jälkikäteistarkistusta, sillä kehyksellä on määrä kattaa HUS-yhtymän perustoiminnasta aiheutuvat menot ja jälkikäteistarkistuksella osaltaan vuodelta 2023 syntyneitä alijäämiä.

Koska hyvinvointialueiden rahoituksen kasvu vuodelle 2025 ei riitä kattamaan sosiaali- ja terveydenhuollon kustannustason noususta, palvelutarpeen kasvusta ja vuodelta 2024 siirtyvästä menojen ja rahoituksen taso-ongelmasta johtuvaa menojen kasvupainetta kokonaisuudessaan, on hyvinvointialueiden ja HUS-yhtymän tasapainotettava talouttansa merkittävästi vuonna 2025. Talouden tasapainottamisen lähtökohtana on vuosilta 2023 ja 2024 syntyvien alijäämien kattaminen hyvinvointialuelain 115 §:n edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. HUS-yhtymän tulee kattaa alijäämä vuoden 2025 loppuun mennessä.

Yhtymäkokouksen 13.6.2024 § 5 alkuperäisessä kehyspäätöksessä on päätetty seuraavista talousarvion valmistelua ohjaavista periaatteista:

  1. HUS-yhtymän jäsenmaksuosuuksien talousarviokehys vuodelle 2025 on 2 290 295 127 euroa, joka osoitetaan HUS-yhtymän perustoiminnan rahoittamiseen, ja että vuosilta 2022 ja 2023 syntyneiden alijäämien kattamiseksi omistajat sitoutuvat osoittamaan HUS-yhtymälle erillisrahoituksen yhteensä enintään 111 miljoonaa euroa, joka maksetaan vuoden 2025 lopussa.
  2. HUS-yhtymän talousarviossa tulee huomioida yhtymän jäsenten yhdessä hyväksymät kolme talousarviotavoitetta mittareineen pöytäkirjaan liitetyn tavoiteasiakirjan mukaisesti.
  3. Mikäli vuoden 2023 jälkeen syntyvien alijäämien kattamiselle ei ole toiminnallisia edellytyksiä, arvioidaan vuodelta 2023 syntyneen alijäämän kattaminen uudelleen.
  4. Budjettivalmistelun teknisenä ohjeistuksena tehtävämuutosten tosiasiallista jakautumista HUS-yhtymän ja hyvinvointialueiden toiminnan välillä arvioidaan tarvittaessa uudelleen syksyllä budjettivalmistelun yhteydessä, ja että peruspääoman korko sisältyy kehykseen.


Syksyn aikana HUS-yhtymän talousarviovalmistelua on käyty läpi johdon yhteistyökokouksessa ja samalla arvioitu tarve täsmentää HUS-yhtymän kehystä valtiovarainministeriön 23.9.2024 päivittämien rahoituslaskelmien perusteella. Päivitetyissä rahoituslaskelmissa Uudenmaan tasolla rahoituksen jälkikäteistarkistus laski noin 16 miljoonaa euroa ja muu yleiskatteinen rahoitus kasvoi noin 3 miljoonaa euroa, jolloin nettomääräisesti rahoitus laski noin 13 miljoonaa euroa. HUS-yhtymän talousarviokehyksen päivittämiselle ei todettu tarvetta, sillä rahoitus ei teknisessä kehyslaskennassa olennaisesti muuttunut HUS-yhtymän osalta.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 alijäämä on noin 34,6 miljoonaa euroa ja vuoden 2024 tammi - syyskuun toteumatiedon pohjalta laadittu alijäämäennuste noin 48,6 miljoonaa euroa. Kumulatiivista alijäämää vuosilta 2023–2024 ennustetaan kertyvän 83,2 miljoonaa euroa. Vaikka talous saadaankin käännettyä ylijäämäiseksi vuodesta 2025 alkaen, hyvinvointialueen omaa tuotantoa sopeuttamalla vuosien 2023–2024 alijäämiä ei pystytä kattamaan vuoden 2026 loppuun mennessä.

Myös muiden Uudenmaan hyvinvointialueiden taloudellinen tilanne on haastava ja nykyennusteen perusteella Uudenmaan hyvinvointialueet eivät Länsi-Uudenmaan hyvinvointialuetta ja Helsingin kaupunkia lukuun ottamatta tule kattamaan syntyneitä alijäämiä hyvinvointialuelain 115 §:n edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. Hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän talouden tasapainottaminen jatkuu lähivuosina ja Uudenmaan tasolla tulevien vuosien suunnittelussa on huomioitava talouden sopeuttamisen rinnalla tarpeet perustason palvelujen vahvistamiselle sekä erikoissairaanhoidon hoitojonojen purkamiselle.

Yhtymähallitus on kokouksessaan 2.12.2024 § 164 käsitellyt vuoden 2025 talousarvioesityksensä täydentämistä. Yhtymähallitus on päätöksessään esittänyt yhtymäkokoukselle harkittavaksi 43 miljoonan euron määrärahalisäystä vuoden 2025 talousarvioon, jolla vahvistettaisiin hoitoonpääsyä ja henkilöstön jaksamista.

Esitys on toiminnallisesti perusteltu, mutta vastaava tarve resurssien vahvistamiselle on hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin järjestämisvastuulla olevissa perustason palveluissa, joihin on kohdennettu hyvinvointialueiden omissa talousarvioesityksissä laaja-alaiset leikkaukset. Mikäli HUS-yhtymän kehystä kasvatettaisiin esitetysti 43 miljoonaa euroa, erikoissairaanhoidon menojen kasvu 2023–2025 ylittäisi merkittävästi perustason menojen kasvun, noin 4 prosenttiyksiköllä. On myös huomioitava, että yhtymähallituksen pohjaesitys ei sisällä yhtymäkokouksen kehyspäätöksestä poiketen peruspääoman koron maksua omistajille, mikä näyttäytyy HUS-yhtymän talousarviossa noin 11 miljoonan euron lisämäärärahana. Tämä tukee osaltaan hoitoonpääsyn varmistamista.

HUS-yhtymän kehyksen kasvattaminen johtaisi perustason palveluissa vastaavan suuruiseen tasapainotustarpeen kasvuun, joka edelleen heikentäisi perustason palveluja. Tämä olisi ristiriidassa sekä HUS-yhtymälle asetettujen talousarviotavoitteiden että valtakunnallisesti hyvinvointialueuudistukselle asetettujen tavoitteiden kanssa. Tämän perusteella 43 miljoonan euron lisäystä ei esitetä tehtäväksi HUS-yhtymän vuoden 2025 talousarvioon, mutta hoitoonpääsyn turvaamiseksi hyvinvointialue näkee tärkeänä, että resursseja kohdennetaan HUS-yhtymän talousarvion sisällä tavanomaista vahvemmin kriittisimpiin palveluihin vuoden 2025 aikana.

Päätösehdotus

Hyvinvointialuejohtaja: 

Aluehallitus päättää

  1. Merkitä tiedoksi HUS-yhtymän yhtymäkokouskutsun 19.12.2024 kokoukseen,
     
  2. Nimetä Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen yhtymäkokousedustajaksi 19.12.2024 pidettävään yhtymäkokoukseen talousjohtaja Minna Sevónin ja hänelle henkilökohtaiseksi varaedustajaksi sosiaali- ja terveysjohtaja Annika Immosen,
     
  3. Antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeeksi yhtymäkokouksen esityslistan asian § 18 sekä §§ 20–26 osalta kannattaa pohjaehdotusta ja
     
  4. Esityslistan asian § 19 osalta antaa yhtymäkokousedustajalle toimintaohjeeksi esittää yhtymähallituksen esityksestä poiketen, että 
    • a) HUS-yhtymän vuoden 2025 talousarvio ja taloussuunnitelma 2025–2027 hyväksytään seuraavasti: 
      • Perustoiminnan rahoitus työnjaolliset muutokset huomioiden (=jäsenmaksuosuus) on 2 273 796 tuhatta euroa vuodelle 2025. 
      • Yhtymäkokousedustaja voi kannattaa teknisiä lisätäsmennyksiä työnjaollisiin muutoksiin huomioitavaksi jäsenmaksuosuudessa hengityshalvauspotilaiden järjestämisvastuun siirron myöhentymisen vuoksi, mikä lisää kehystä 213 tuhatta euroa. Tekninen täsmennys kohdistuu Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen jäsenmaksuosuuteen. Lisäksi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kehyksen jäsenmaksuosuutta tarkistetaan ensihoidon osalta palvelutasoa vastaavaksi 3 700 tuhatta euroa. 
      • Alijäämien kattamisen osuus talousarviossa on 176,7 miljoonaa euroa. Yhtymäkokouksen kehyspäätöksen 13.6.2024 § 5 mukaan vuoden 2023 alijäämien kattamiseen on osoitettu 111,2 miljoonaa euroa, joka maksetaan vuoden 2025 lopussa. Vuodelta 2024 ennakoidaan syntyvän alijäämää 65,4 miljoonaa euroa. Tämän maksamisajankohdasta päätetään myöhemmin. Alijäämien kattamisen edellytyksenä on, ettei HUS-yhtymän perustoiminnasta muodostu vuonna 2025 alijäämää. 
    • b) Yhtymäkokouksen esitetään toteavan, että yhtymäkokouksen 13.6.2024 § 5 kehyspäätöksen sisältynyt peruspääoman koron maksu hyvinvointialueille ja Helsingin kaupungille puuttuu yhtymähallituksen pohjaesityksestä, mikä kasvattaaa HUS-yhtymän käyttötalouden määrärahaa tosiasiallisesti noin 11 miljoonaa euroa. 
    • c) Mikäli yhtymäkokouksessa ei synny riittävää kannatusta Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen esitykselle, aluehallitus valtuuttaa yhtymäkokousedustajan kannattamaan jäsenmaksuosuudeltaan tätä matalampaa esitystä. 
    • d) Yhtymäkokousedustaja voi kannattaa päätöksenteossa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen talousarviolinjausten mukaisten periaatteiden asettamista HUS-yhtymän talousarvion toimeenpanolle ja talouden tasapainottamiselle. 
    • e) Teknisenä ohjeistuksena yhtymäkokousedustajaa ohjeistetaan esittämään yhtymäkokoukselle, että hyvinvointialuekohtaisten vuoden 2025 jäsenmaksuosuuksien määrittelyssä huomioidaan vuoden 2024 jäsenmaksuosuuksien tilinpäätösennusteen mukainen jakautuminen. Lisäksi teknisenä ohjeistuksena esitetään, että myöhemmin toteutettavassa alijäämien kattamisessa HUS-yhtymän ylijäämän jako hyvinvointialueittain vastaa tosiasiallisia hyvinvointialueiden kirjaamia alijäämiä.


Pykälä tarkastetaan heti.