Nämnden för ordnande av tjänster, möte 20-09-2023

Protokollet är granskat

§ 104 Beslut om upphandling av persontransporttjänster inom social- och hälsovården i ett dynamiskt inköpssystem/intern konkurrensutsättning i kategorierna 1, 2, 3 och 4

IUHVADno-2023-3141

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
upphandlingschef Ville Hanhinen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Upphandlingsförfarande och meddelande om upphandling

Konkurrensutsättningen av persontransporttjänster inom social- och hälsovården har genomförts som intern konkurrensutsättning inom ett dynamiskt inköpssystem, som är det inköpssystem som Borgå stad och kommunerna Askola och Sibbo samt Lovisa stad har inrättat och som övergick till Östra Nylands välfärdsområde. Det dynamiska inköpssystemet för persontransporttjänsterna inom social- och hälsovården (nedan inköpssystemet) har inrättats genom en upphandlingsannons och en begäran om deltagande som har publicerats 29.6.2021 i annonskanalerna Tarjouspalvelu.fi och www.hankintailmoitukset.fi (nr 2021–077972) och 2.7.2021 i TED (nr 2021/S 126–334732).

Inköpssystemet är i kraft fyra (4) år från att det inrättades. Inköpssystemet är under hela sin giltighetstid öppet för alla tjänsteproducenter som uppfyller lämplighetskriterierna. Beställaren genomför efter eget behov konkurrensutsättningar inom systemet under systemets giltighetstid. Då har nya tjänsteproducenter möjlighet att lämna anbud i systemets olika kategorier, och beställaren kan göra ändringar i villkoren i systemet. Ett kontrakt som ingåtts på basis av ett internt anbudsförfarande inom systemet kan vara i kraft i högst två (2) år från det att inköpssystemet har upphört att gälla.

Det är fråga om upphandling av persontransporttjänster i form av upphandling av social- och hälsovårdstjänster enligt bilaga E till upphandlingslagen. På upphandlingen tillämpas bestämmelserna i 12 kap. och de allmänna principerna för upphandling enligt 3 § i upphandlingslagen. Upphandlingen genomförs genom ett dynamiskt inköpssystem för social- och hälsovårdstjänster (nedan inköpssystemet), vilket innebär ett förfarande som beställaren planerar och som överensstämmer med principerna i upphandlingslagen för anskaffning av de tjänster som är föremål för upphandlingen.

Välfärdsområdet genomför med hjälp av tjänsteupphandling nödvändiga transporttjänster för klienterna inom social - och hälsovården i enlighet med sitt organiseringsansvar, på ett ändamålsenligt sätt med beaktande av tjänsternas karaktär. Välfärdsområdet sörjer för tillgången på och omfattningen av tjänsterna med avtalsvillkor som gäller bland annat kvaliteten och prissättningen av tjänsten och möjligheten för joursystem samt kontinuitetshanteringen.

Inköpssystemets verksamhetsprinciper beskrivs närmare i bilagan Principer för ett dynamiskt inköpssystem.

 

Föremål för upphandling och uppskattat värde
Den interna konkurrensutsättningen inom upphandlingssystemet genomförs i kategori 1 M1 personbil, kategori 2 M1 personbil, en liten tillgänglig bil, kategori 3 M1 personbil, en stor tillgänglig bil och kategori 4 M2 buss med rullstolsberedskap.

Föremålet för den interna konkurrensutsättningen är persontransporttjänsterna för klienter inom social- och hälsovården och andra tjänsteanvändare i Östra Nylands välfärdsområde. Föremålet för upphandlingen är färdtjänst enligt socialvårdslagen och lagen om funktionshinderservice och andra individuella transporter och grupptransporter enligt klienternas behov inom social - och hälsovården. Föremålet för upphandlingen är också icke-brådskande patienttransporter baserar sig på hälso- och sjukvårdslagen. Färdtjänsten omfattar ett fordon som överensstämmer med behovet samt en förare. För den övergripande styrningen av transporterna, beställningsförmedlingen och rutten svarar i första hand beställarens styrningscentral.

Föremålet för upphandlingen har beskrivits närmare i anbudsförfrågningarna 1–4 som föreligger som bifogat material inklusive bilagor. 

Det uppskattade totala värdet av upphandlingen, som beräknats i enlighet med upphandlingslagen, uppgår under avtalsperioden till cirka 4,8 miljoner euro (exklusive mervärdesskatt).

Avsikten är att avtalen ingås senast 1.10.2023 och servicen inleds så snart som möjligt därefter. Avtalet är i kraft tidsbestämt i två (2) år.

 

Befogenheter

Det bestäms i 22 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde att Nämnden för ordnande av tjänster beslutar om upphandlingar, avtal och förbindelser som är minst 1 000 000 euro och högst 5 000 000 euro samt om upphandlingsrättelser angående de ovannämnda inom sektorn.

 

Anbudsförfrågan och inkomna anbud

Den upphandlande enheten skickade 13.0.2023 en anbudsförfrågan inom inköpssystemet till alla godkända anbudssökande i inköpssystemets kategorier 1 M1 personbil, 2 M1 personbil, en liten tillgänglig bil, 3 M1 personbil, en stor tillgänglig bil och 4 M2 buss med rullstolsberedskap. Anbudsförfrågningarna föreligger som bifogat material 1–4 till beslutet.

 

Den upphandlande enheten fick följande anbud inom tidsfristen för inlämnande av anbud, dvs. senast 1.8.2023 kl. 10.00:

Kategori 1 M1 personbil 50 anbud

Kategori 2 M1 personbil, en liten tillgänglig bil 15 anbud

Kategori 3 M1 personbil, en stor tillgänglig bil 18 anbud

Kategori 4 M2 buss med rullstolsberedskap 2 anbud

 

De inkomna anbuden framgår av bilaga 1 Öppningsprotokollet för kategori 1, 2 Öppningsprotokollet för kategori 2, 3 Öppningsprotokollet för kategori 3 och 4 Öppningsprotokollet för kategori 4.

Alla anbudsgivare lämnade in sina anbud inom utsatt tid. KMS Syrjäläinen Oy meddelade efter att tiden för lämnande av anbud hade gått ut att han önskar återta sitt anbud i kategori 3. Det återtagna anbudet togs inte med i bedömningen enligt anbudsförfrågan.


Bedömning av överensstämmelse med anbudsförfrågan

Enligt 113 § i upphandlingslagen ska en anbudsgivare i sitt anbud visa att den tjänst som erbjuds svarar mot kraven i anbudsförfrågan. Anbud som inte motsvarar anbudsförfrågan eller villkoren för anbudsförfarandet ska uteslutas ur anbudsförfarandet. 

Vid granskningen av anbuden konstaterades att de inkomna anbuden och anbudsuppdateringarna var förenliga med kraven i anbudsförfrågan och uppfyllde minimikraven i anbudsförfrågan. De godkänns för en jämförelse av anbuden.

 

Jämförelse av anbud

Den upphandlande enheten väljer till avtalsleverantörer alla tjänsteproducenter som uppfyller de minimikrav som ställs i anbudsförfrågan. Anbudsjämförelsen görs separat för varje kategori av inköpssystemet. Valet av serviceproducenter sker, eller alternativt, uppstår den prioritetsordning i vilken tjänsteproducenterna ställs på basis av resultatet av jämförelsen av anbud.

Kriteriet för valet är anbudens totalekonomiska fördelaktighet enligt följande.

 

PRIS

Vikt 60 %

Den som vid en jämförelse erbjudit den största sänkningsprocenten får 60 poäng i prisjämförelsen. Andra anbudsgivares sänkningsprocent ställs i relation till den högsta sänkningsprocenten med formeln anbudsgivarens sänkningsprocent/högsta sänkningsprocent * 60.

 

KVALITET

Vikt 40 %

För kvalitetsjämförelsen räknar man ihop de poäng som anbudsgivaren fått vid kvalitetsjämförelsen. Summan utgör anbudsgivarens totala råpoäng. Den som fått flest råpoäng får i anbudsjämförelsen det maximala poängtalet 40 poäng, och kvalitetspoängtalen för de övriga anbuden ställs i relation till varandra enligt formeln anbudsgivarens kvalitetsråpoäng/högsta kvalitetsråpoäng * 40.

Kvalitetskriterierna för inköpssystemets kategori 1 var

  • A Rent fordon
  • B Förarutbildning för taxitrafik för grupper med särskilda behov

 

Kvalitetskriterierna för inköpssystemets kategori 2 var

  • A Hybrid- och elbilar
  • B Förarutbildning för taxitrafik för grupper med särskilda behov

 

Kvalitetskriteriet för inköpssystemets kategorier 3–4 var

  • A Förarutbildningar för taxitrafik för grupper med särskilda behov

 

Anbudets pris- och kvalitetspoäng, som har beräknats på ovan nämnt sätt, räknas ihop, och prioritetsordningen mellan anbuden fastställs enligt bästa pris i förhållande till kvaliteten. Pris- och kvalitetsgrunderna och poängsättningen av dem beskrivs närmare i anbudsförfrågningarna.

Enligt anvisningen i anbudsförfrågan skulle anbudsgivaren beskriva hur kvalitetskriteriet A Rent fordon, genomförs i samband med anbudsgivarens beskrivning av fordon. Enligt anbudsförfrågan får anbudsgivaren 0 poäng om beskrivningen fattades. De följande anbudsgivarna hade i samband med beskrivningen av fordon svarat nej under kvalitetskriteriet A Rent fordon. Den upphandlande enheten har till denna del rättat kvalitetspoängsättningen som baserar sig på anbudsgivarens meddelande så att de får 0 poäng för kvalitetskriteriet A Rent fordon:

  • KMS Syrjäläinen Oy i kategori 1
  • Old Town Taxi i kategori 1

 

Resultatet av jämförelsen av anbud, de tjänsteproducenter som valts och prioritetsordningen mellan tjänsteproducenterna i varje kategori i inköpssystemet är den som anges i bilaga 5 Valda tjänsteproducenter kategorierna 1–4.

 

Upphandlingskontrakt och annons

Avtal om upphandling ingås genom att parterna tecknar ett separat skriftligt kontrakt. Vid tjänsteupphandling enligt bilaga E som överstiger EU-tröskelvärdet får kontrakt tecknas tidigast 14 dagar från det att anbudssökanden eller anbudsgivaren har fått eller anses ha fått del av beslutet och besvärsanvisningen.

Den som söker ändring i ett upphandlingsärende ska enligt 148 § i upphandlingslagen skriftligt underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Den upphandlande enheten ber att en eventuell underrättelse om sökande av ändring tillsänds adressen kirjaamo@itauusimaa.fi samt ville.hanhinen@itauusimaa.fi.

 

Kompletterande material

BIFOGAT MATERIAL 1 Anbudsförfrågan för kategori 1 M1 personbil

BIFOGAT MATERIAL 2 Anbudsförfrågan för kategori 2 M1 personbil, en liten tillgänglig bil

BIFOGAT MATERIAL 3 Anbudsförfrågan för kategori 3 M1 personbil, en stor tillgänglig bil

BIFOGAT MATERIAL 4 Anbudsförfrågan för kategori 4 M2 buss med rullstolsberedskap

 

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster för Östra Nylnads välfärdsområde beslutar:

  • välja följande tjänsteproducenter enligt bilaga 5 Valda tjänsteproducenter för kategorierna 1–4, för att producera den tjänst som avses i inköpssystemets kategorier 1–4 i den prioritetsordning som framgår av bilagan och
  • ger social- och hälsovårdsdirektören fullmakt att underteckna de avtal om upphandlingen som ingås med tjänsteproducenterna.

 

Beslutet kan verkställas när det har fattats och undertecknats.

Paragrafen justeras genast.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster för Östra Nylnads välfärdsområde beslutade enhälligt:

  • välja följande tjänsteproducenter enligt bilaga 5 Valda tjänsteproducenter för kategorierna 1–4, för att producera den tjänst som avses i inköpssystemets kategorier 1–4 i den prioritetsordning som framgår av bilagan och
  • ger social- och hälsovårdsdirektören fullmakt att underteckna de avtal om upphandlingen som ingås med tjänsteproducenterna.

 

Beslutet kan verkställas när det har fattats och undertecknats.

Paragrafen justerades genast.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:

upphandlingschef Ville Hanhinen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Motiveringar

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde har 6.9.2023 (§ 91) fattat beslutet Upphandling av persontransporttjänster inom social- och hälsovården i ett dynamiskt inköpssystem/intern konkurrensutsättning i kategorierna 1, 2, 3 och 4. Genom beslutet har välfärdsområdet valt serviceproducenter och bilar för tillhandahållande av färdtjänst i fordonskategorierna 1–4.

Efter att upphandlingsbeslutet hade fattats har anbudsgivarna Firma EasyGo-tjänsten och Taxi Dijon meddelat att de felaktigt har lämnat ett anbud i inköpssystemet gällande en personbil i kategori 2 M1, liten tillgänglig bil. De hade haft för avsikt att lämna anbud gällande en personbil i kategori 1 M1. Båda anbudsgivarna har erbjudit en (1) bil. De fordon som anbuden gäller uppfyller inte kraven gällande kategori 2 små tillgängliga bilar, utan hör till fordonskategori 1 icke-tillgängliga personbilar. Anbudsgivarna har bett om rättelse av felet.

Efter det att upphandlingsbeslutet har fattats har anbudsgivaren Taxi Toni Ahlfors meddelat att kvaliteten på en personbil i kategori 2 M1, en liten tillgänglig bil, inte uppfyller kvalitetskriterium A Hybrid- och fullelektriska bilar.

Enligt 132 § i upphandlingslagen (1397/2016) kan den upphandlande enheten själv undanröja sitt felaktiga beslut eller återkalla något annat avgörande i upphandlingsförfarandet som har rättsliga följder för anbudssökandenas eller anbudsgivarnas ställning och avgöra ärendet på nytt (upphandlingsrättelse). Upphandlingsrättelse kan enligt bestämmelsen komma i fråga om beslutet eller avgörandet grundar sig på ett fel i tillämpningen av lagen, eller om det har kommit fram någon sådan ny information i frågan som kan påverka beslutet, avgörandet eller förutsättningarna för ingående av upphandlingskontraktet. Rättelse av ett beslut förutsätter inte parts samtycke.

Upphandlingsbeslutet innehåller ett fel av det slag som avses i 132 § i upphandlingslagen avseende personbilar i kategori 2 M1, liten tillgänglig bil. Det är motiverat att rätta upphandlingsbeslutet så att Firma EasyGo-tjänstens och Taxi Dijons anbud förkastas. Enligt anbudsförfrågan är en bil i kategori 2 ett litet tillgängligt fordon utrustat särskilt för transport av rörelsehämmade personer som använder rullstol.

Enligt 113 § i upphandlingslagen ska en anbudsgivare i sitt anbud visa att den tjänst som erbjuds svarar mot kraven i anbudsförfrågan. Anbud som inte motsvarar anbudsförfrågan eller villkoren för anbudsförfarandet ska uteslutas ur anbudsförfarandet. Eftersom de bilar som erbjudits inte uppfyller nämnda minimikrav är det motiverat att utesluta dem ur anbudsförfarandet.

Bilaga 5 till upphandlingsbeslutet ”Valda serviceproducenter i kategorierna 1–4” rättas på motsvarande sätt så att Firma EasyGo-tjänsten och Taxi Dijon stryks från platserna 7 och 8 i förteckningen över valda serviceproducenter. Placeringen för de serviceproducenter som valts till platserna 9–14 i prioritetsordningen förbättras på motsvarande sätt. Rättelsen inverkar inte på hur serviceproducenterna på platserna 1–8 placerar sig.

Vad gäller Taxi Toni Ahlfors ska jämförelsen justeras med en minskning med 20 kvalitetspoäng. Taxi Toni Ahlfors placering i tjänsteleverantörsförordningen ändras i enlighet med bilaga 5 Valda serviceleverantörer i kategorierna 1 - 4 korrigerad.

Enligt 3 § i upphandlingslagen ska den upphandlande enheten behandla deltagare i upphandlingsförfaranden och andra leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt. Här nämnda princip innefattar också det att anbuden är slutgiltiga. Den upphandlande enheten får inte godkänna tilläggsuppgifter som inlämnats efter tidsfristen för lämnande av anbud. Fordon som erbjudits i kategori 2 får med andra ord inte längre efter avslutad anbudstid antas till kategori 1.

Hörande av parterna är av annan orsak uppenbart onödigt på det sätt som avses i 34 § 2 mom. 5 punkten i förvaltningslagen, eftersom parterna själva har bett om rättelse av beslutet. Taxi Toni Ahlfors har bekräftat uppgifterna genom att svar på den skriftliga förfrågan från den upphandlande enheten.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutar

  • rätta beslutet Upphandling av persontransporttjänster inom social- och hälsovården i ett dynamiskt inköpssystem/intern konkurrensutsättning i kategorierna 1, 2, 3 och 4 fattat 6.9.2023 (§ 91) så att Firma Easy Go-tjänsten och Taxi Dijon utesluts ur anbudsförfarandet i fråga om kategori 2, bil i kategori 2 M1, liten tillgänglig personbil
  • att justera jämförelsen mellan erbjudanden genom att sänka Taxi Toni Ahlfors kvalitetspoäng med 20 och ändra prioriteringen av tjänsteleverantören i enlighet med detta och
  • ersätta bilaga 5 till beslutet med en rättad bilaga, dokumentet ”Bilaga 5 Valda serviceproducenter kategorierna 1–4”.

 

Detta beslut ändrar beslutet ”Upphandling av persontransporttjänster inom social- och hälsovården i ett dynamiskt inköpssystem/intern konkurrensutsättning i kategorierna 1, 2, 3 och 4 fattat 6.9.2023 (§ 91)” enbart avseende de delar som fastställts i beslutsdelen.

Paragrafen justeras genast.

 

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutade enhälligt att godkänna social- och hälsovårdsdirektörens ändringsförslag samt att

  • rätta beslutet Upphandling av persontransporttjänster inom social- och hälsovården i ett dynamiskt inköpssystem/intern konkurrensutsättning i kategorierna 1, 2, 3 och 4 fattat 6.9.2023 (§ 91) så att Firma Easy Go-tjänsten och Taxi Dijon utesluts ur anbudsförfarandet i fråga om kategori 2, bil i kategori 2 M1, liten tillgänglig personbil
  • att justera jämförelsen mellan erbjudanden genom att sänka Taxi Toni Ahlfors kvalitetspoäng med 20 och ändra prioriteringen av tjänsteleverantören i enlighet med detta och
  • ersätta bilaga 5 till beslutet med en rättad bilaga, dokumentet ”Bilaga 5 Valda serviceproducenter kategorierna 1–4”.

 

Detta beslut ändrar beslutet ”Upphandling av persontransporttjänster inom social- och hälsovården i ett dynamiskt inköpssystem/intern konkurrensutsättning i kategorierna 1, 2, 3 och 4 fattat 6.9.2023 (§ 91)” enbart avseende de delar som fastställts i beslutsdelen.

Paragrafen justerades genast.

Möte hantering

Social- och hälsovårdsdirektören föreslog följande ändring i paragraftexten: 

Kapitel 6:

Enligt 113 § i upphandlingslagen ska en anbudsgivare i sitt anbud visa att den tjänst som erbjuds svarar mot kraven i anbudsförfrågan. Anbud som inte motsvarar anbudsförfrågan eller villkoren för anbudsförfarandet ska uteslutas ur anbudsförfarandet. ​​Det framgår av upphandlingslagens förarbeten (RP 108/2016 rd) att det inte är tillåtet att begära preciseringar, rättelser eller kompletteringar på ett sådant sätt att detta väsentligen påverkar anbudssökandens eller anbudsgivarens ställning. Det är således inte tillåtet för en upphandlande enhet att be anbudsgivaren precisera sitt anbud efter att anbudstiden löpt ut till exempel genom att be anbudsgivaren byta ut en vara som ingår i anbudet men som strider mot anbudsförfrågan. Den upphandlande enheten får därigenom inte gå med på att ett fordon som strider mot anbudsförfrågan byts ut mot ett annat fordon efter anbudstidens slut. Eftersom de bilar som erbjudits inte uppfyller nämnda minimikrav är det motiverat att utesluta dem ur anbudsförfarandet.

 

Kapitel 10:

Hörande av parterna är av annan orsak uppenbart onödigt på det sätt som avses i 34 § 2 mom. 5 punkten i förvaltningslagen, eftersom parterna själva har bett om rättelse av beslutet. Taxi Toni Ahlfors har bekräftat uppgifterna genom att svar på den skriftliga förfrågan från den upphandlande enheten. Till den del som ett hörande inte bedömdes som uppenbart onödigt har det inte på basis av hörandet kommit fram omständigheter som ger anledning att ompröva avgörandet.


Sökande av ändring

En part som är missnöjd med detta beslut kan söka ändring i beslutet genom att yrka på upphandlingsrättelse eller genom att anföra besvär hos marknadsdomstolen eller bådadera.

Enligt vad som föreskrivs i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, hädanefter upphandlingslagen) får man söka ändring i beslut som gäller en offentlig handling eller något annat avgörande i upphandlingsförfarandet genom att yrka att den upphandlande enheten gör en rättelse (hädanefter upphandlingsrättelse), eller så kan ärendet föras till marknadsdomstolen genom besvär.

 

1 ANVISNINGAR OM UPPHANDLINGSRÄTTELSE

 

Rätt att yrka på upphandlingsrättelse

En anbudsgivare som har deltagit i ett anbudsförfarande eller en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan, eller den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part), får skriftligen yrka på upphandlingsrättelse hos den upp-handlande enheten.

 

Tid för att yrka på upphandlingsrättelse

En part ska framställa yrkande inom 14 dagar efter att ha fått del av den upphandlande enhetens beslut eller avgörande.

Överklagande till marknadsdomstolen hindrar inte att upphandlingsrättelse yrkas. Anhängiggörande och behandling av ett yrkande på upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist under vilken en part med stöd av upphandlingslagen kan söka ändring genom besvär hos marknadsdomstolen.

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden eller anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tiden för yrkande på upphandlingsrättelse. Om tidsfristens sista dag infaller på en helgdag, själv-ständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får upphandlingsrättelse yrkas den första vardagen därefter.

 

Myndighet hos vilken upphandlingsrättelse yrkas

Upphandlingsrättelse yrkas hos den myndighet som har gjort upphandlingsbeslut i Östra Nylands välfärdsområde.
 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

Form och innehåll

Ett yrkande på upphandlingsrättelse anhängiggörs skriftligen genom att det uppges:

 

  • vilket beslut eller avgörande av den upphandlande enheten som yrkandet på upphandlingsrättelse gäller
  • hurdan upphandlingsrättelse som yrkas i beslutet eller
  • avgörandet på vilka grunder upphandlingsrättelse yrkas i beslutet eller avgörandet.

 

Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I yrkandet på upphandlingsrättelse ska antecknas namnet på den som yrkar på rättelse och den kontaktinformation som behövs för att ärendet ska kunna skötas. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat yrkandeskriften, ska även denna persons namn och kon-taktinformation uppges i yrkandet.

Till yrkandet på upphandlingsrättelse ska bifogas de handlingar som den som yrkar på rättelse åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats in till myndigheten.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur. 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

2 BESVÄRSANVISNING TILL MARKNADSDOMSTOLEN

Besvärsrätt

En anbudsgivare, en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan eller den som saken gäller kan föra ärendet till marknadsdomstolen för behandling.

 

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

 

Vid upphandlingar som överstiger EU-tröskelvärdena ska besvär anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet, om den upphandlande enheten har ingått ett upphandlingskontrakt med stöd av 78 § 3 punkten i upphandlingslagen utan att iaktta väntetiden.

 

Besvär ska lämnas in senast sex månader efter att upphandlingsbeslutet har fattats, om parten har fått del av upphandlingsbeslutet och upphandlingsbeslutet eller besvärsanvisningen har varit väsentligen bristfälliga.

 

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

 

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden el-ler anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

 

Anhängiggörande av en upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist inom vilken en part har rätt att överklaga hos marknadsdomstolen genom besvär.

 

Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsda-gen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

 

Besvärsmyndighet

Besvär ska anföras hos marknadsdomstolen.

Adress: Banbyggarvägen 5,
00520 Helsingfors
E-postadress:  markkinaoikeus(at)oikeus.fi
Faxnummer:    029 564 3314
Telefonnummer: 029 564 3300
Öppettider för registraturen: mån-fre 8.00-16.15

 

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligen. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvären, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändring söks
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas
  • de grunder på vilka ändring yrkas.

 

I besvären ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat besvärsskriften, ska även denna persons namn och hemkommun uppges i besvären.

I besvären ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer som ska användas för meddelanden i saken till ändringssökanden.

Ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet ska underteckna besvären. Ett elektroniskt dokument behöver ändå inte kompletteras med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

 

Till besvären ska bifogas

  • det beslut i original eller kopia i vilket ändring söks genom besvär
  • intyg över vilken dag beslutet har delgetts eller någon annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Underrättelse till den upphandlande enheten om anförandet av besvär

Ändringssökanden eller hans eller hennes företrädare ska skriftligen underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Underrättelsen ska lämnas in senast då besvären över upphandlingen lämnas in till marknadsdomstolen.Meddelandet skall ges till: Registraturen i Östra Nylands välfärdsområde.

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån., 06100 Borgå

E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

 

Rättegångsavgift

Rättegångsavgifterna, som tas ut för behandling av ett ärende i marknadsdomstolen bestäms enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), enligt Justitieministeriets förordning om justering av de avgifter som nämns i 2 § i lagen om domstolsavgifter (1122/2021) och enligt Justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar 2022–2024 (1123/2021).

 

För behandling av tvistemål, ärenden som gäller ändringssökande och andra rättskipningsmål tas i marknadsdomstolen ut en rättegångsavgift på 2120 euro.

Om värdet av en upphandling i ett ärende som gäller offentlig upphandling är minst 1 miljon euro, är behandlingsavgiften 4240 euro. Om värdet av upphandlingen är minst 10 miljoner euro, är behandlingsavgiften 6350 euro.