Nämnden för ordnande av tjänster, möte 20-09-2023

Protokollet är granskat

§ 102 Servicestrategin för Östra Nylands välfärdsområde, godkännande av utkastet

IUHVADno-2023-3037

Tidigare behandling

Beskrivning

Mer information: välfärdsområdesdirektör Max Lönnqvist, tfn 040 503 0818, fornamn.efternamn@itauusimaa.fi  

 

Enligt 11 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021) ska välfärdsområdet som en del av sin välfärdsområdesstrategi utarbeta en servicestrategi för social- och hälsovården för planeringen och styrningen av sin ekonomi och sin verksamhet. Planen ska vara offentlig. I servicestrategin beslutar välfärdsområdet om de långsiktiga målen för den social- och hälsovård som omfattas av välfärdsområdets organiseringsansvar. I strategin sätter välfärdsområdet dessutom upp mål för hur social- och hälsovårdstjänsterna tillhandahålls med beaktande av behoven hos invånarna i välfärdsområdet, de lokala förhållandena, tillgången till tjänster och tjänsternas tillgänglighet samt kostnadseffektiviteten.  

Östra Nylands välfärdsområde inledde beredningen av servicestrategin i april 2023. I beredningen av servicestrategin har man i stor utsträckning engagerat olika intressegrupper, social- och hälsovårdspersonal samt förtroendevalda. Välfärdsområdesfullmäktige och välfärdsområdesstyrelsen har behandlat innehållet i servicestrategin som aftonskolearbete. Man har intervjuat social- och hälsovårdspersonal samt annan personal vid Östra Nylands välfärdsområde med syfte att identifiera Östra Nylands mest centrala långsiktiga mål och utvecklingsåtgärder inom social- och hälsovården under de närmaste åren. Därtill har innehållen i servicestrategin bearbetats i samarbete med serviceproduktionens personal i tre workshoppar under våren 2023.  

Servicestrategin har beretts samtidigt med Östra Nylands välfärdsområdes produktivitetsprogram och arbetet med dessa dokument inleddes på samma gång i april 2023. Produktivitetsprogrammet för in servicestrategins mål i praktiken med uppskattningar om ekonomiska konsekvenser, beskrivning av centrala åtgärder samt beskrivning av ansvar och tidtabeller för genomförandet. Beredningen av produktivitetsprogrammet fortsätter hösten 2023 och man fattar beslut om det som ett separat beslut, dock på så sätt att innehållen i servicestrategin syns som en konkret del av produktivitetsprogrammet.  

Målen i social- och hälsovårdsreformen uppnås inte om man inom välfärdsområdet inte gör något med de tjänster som förs över från kommunerna och samkommunerna. Produktionen av jämlika, högklassiga och kostnadseffektiva tjänster kräver en kraftig samordning av verksamheten inom serviceproduktionen. Därutöver krävs mycket samarbete både inom välfärdsområdet och med kommunerna. Social- och hälsovårdstjänsterna kommer i fortsättningen att produceras och användas i en verksamhetsmiljö som skiljer sig från den nuvarande. Därför bör framtidsperspektivet ha en stor påverkan vid beslutandet av servicestrategin. Förändringen sker inte av sig själv, utan den kräver åtgärder såväl i verksamheten som i strukturen och tankemodellerna. För att strategiarbetet ska lyckas krävs samförstånd mellan förtroendevalda och tjänsteinnehavare samt en gemensam uppfattning om framtida mål.  

Det viktigaste innehållet i servicestrategin har sammanfattats i tre utvecklingsspetsar: 1) ändamålsenlig, snabb och direkt tillgång till rätt tjänst samt hantering av ärende, 2) regionalt enhetlig och funktionellt integrerad serviceproduktion, och 3) hållbart ledarskap samt tillräcklig, kompetent och välmående personal som stärker serviceproduktionen. De viktigaste målen för utvecklingsspetsarna är:  

  1. Ändamålsenlig, snabb och direkt tillgång till rätt tjänst samt hantering av ärende:   

1.1 Jämlik och snabb tillgång till tjänster i hela välfärdsområdet  
1.2 Fungerande och effektiv rådgivning och klienthandledning  
1.3 Tjänster som produceras utifrån klienternas behov  
1.4 Tjänster som informeras och beskrivs på ett tillgängligt sätt  
1.5 Stärkande av förebyggande och habiliterande tjänster samt självbetjäningstjänster i serviceutbudet   

  1. Regionalt enhetlig och funktionellt integrerad serviceproduktion:  

2.1 Mångsidigt servicenätverk som motsvarar servicebehovet  
2.2 Tydliga och enhetliga serviceproduktionsprocesser samt verksamhetssätt  
2.3 Kostnadseffektiva serviceproduktionssätt med hjälp av olika produktionsmetoder  
2.4 Enhetliga kunskapsunderlag och ledning genom information  
2.5 Fungerande samarbete med HUS-sammanslutningen, kommunerna, företag och tredje sektorn   

  1. Hållbart ledarskap samt tillräcklig, kompetent och välmående personal som stärker serviceproduktionen:  

3.1 Personalstruktur och resursallokering som stöder serviceproduktionen  
3.2 Högklassigt ledarskap i kärnan av serviceproduktionen  
3.3 Stabil aoch mångsidiga arbetsmodeller vid ordnandet av tjänster  
3.4 Utveckling av personalens kompetens till stöd för servicekvaliteten  

Välfärdsområdets invånare och de som använder välfärdsområdets tjänster ska ha möjlighet att delta i och påverka utarbetandet av servicestrategin. Servicestrategin skapar en grund för planeringen av välfärdsområdets verksamhet samt för dess ekonomiplan. Förslaget behandlas nästa gång vid välfärdsområdesfullmäktige den 19 september 2023 som en remissdebatt. Därutöver skickar välfärdsområdet sitt utkast för servicestrategin ut på remiss efter välfärdsområdesstyrelsens sammanträde på så sätt att producenterna för välfärdsområdets social- och hälsovårdstjänster samt andra intressentgrupper har möjlighet att yttra sin åsikt om innehållet i servicestrategin innan beslut fattas. 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:  

Områdesstyrelsen antecknar för kännedom att intressentgrupperna inbjuds att kommentera det bifogade utkastet till servicestrategi för Östra Nylands välfärdsområde. 

Beslut

Det antecknades i protokollet att välfärdsområdesfullmäktiges 1. viceordförande Elin Blomqvist-Valtonen anlände till mötet under behandlingen av detta ärende, kl. 18.07, och välfärdsområdesfullmäktiges ordförande Heikki Vestman anlände kl. 18.18.

NHG Ab:s representanter Teemu Riipi och Fredrik Herse berättade kort om utkastet till servicestrategi.

Antecknades för kännedom.

Beskrivning

Mer information: välfärdsområdesdirektör Max Lönnqvist​'
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi  

 

Utkastet till Servicestrategin för Östra Nylands välfärdsområde delges Nämnden för ordnande av tjänster för kännedom samt ombedes nämnden för ordnande av tjänster att ge sitt utlåtande till styrelsen på nämndens följande möte.

Beslutsförslag

Föredragaren:

Nämnden för ordnande av tjänster för Östra Nylands välfärdsområde antecknar utkastet till servicestrategin för Östra Nylands välfärdsområde för kännedom samt förbereder sitt utlåtande på nästa nämndemöte.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster för Östra Nylands välfärdsområde antecknade utkastet till servicestrategin för Östra Nylands välfärdsområde för kännedom samt beslutade enhälligt att förbereda sitt utlåtande på nästa nämndemöte.

Beskrivning

Mer information: välfärdsområdesdirektör Max Lönnqvist​
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi  

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde ger följanade utlåtande till Östra Nylands välfärdsområdes styrelse om utkastet till servicestrategin för Östra Nylands välfärdsområde.

Paragrafen justeras genast.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutade enhälligt att ge följanade utlåtande till Östra Nylands välfärdsområdes styrelse om utkastet till servicestrategin för Östra Nylands välfärdsområde.

 

Nämnden för ordnande av tjänster vill tacka för ett gediget arbete i en situation som är allt annat än lätt. Vi önskar lyfta åtminstone följande:

Det betonas att fokus måste vara att ta tillvara och finna nya, välfungerande och också ekonomiskt effektiva processer, det är svårt både för personal och beslutsfattare med de tidtabeller och den ekonomiska situation vi har nu och framför oss.

På alla nivåer och i all verksamhet är det viktigt att understryka kundens delaktighet och valfrihet.

Servicestrategin är i denna form abstrakt och följande steg måste, enligt nämnden, vara att ta fram konkreta dokument och processer för i synnerhet den operativa personalen, dokument och processer med mätinstrument som också beslutsfattare kan följa med och vidta åtgärder vid behov. Mätarna bör vara välfungerande för verksamheten, resultaten tydliga och lätta att använda och följa upp.

Nämnden vill också understryka att det är av yttersta vikt att nyrekryteringar av personal landar i patient- och kundarbete.

Paragrafen justerades genast.

 


Sökande av ändring

Omprövning får inte begäras eller kommunalbesvär anföras i fråga om beslut som endast gäller beredning eller verkställighet.

Lagrum: § 141 lagen om välfärdsområdet.