Välfärdsområdesstyrelsen, möte 23-11-2023

Protokollet är granskat

§ 305 De nyländska välfärdsområdenas upphandling av heldygnsservice inom barnskyddet 

IUHVADno-2023-3978

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
upphandlingschef Ville Hanhinen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

 Bakgrund till upphandlingen

Helsingfors stads social- och hälsovårdsnämnd beslutade vid sitt sammanträde 21.6.2022 (§ 124) godkänna de centrala principerna och villkoren för upphandling av heldygnsservice inom barnskyddet.

Upphandlingens uppskattade sammanlagda värde exklusive moms är 31 miljoner euro för den fyra år långa kontraktsperioden.

 

Bakgrund till beredningen av upphandlingen

Upphandlingen av heldygnsservice inom barnskyddet genomförs som de nyländska välfärdsområdenas gemensamma upphandling. Följande välfärdsområden deltar i upphandlingen: Helsingfors, Östra Nylands välfärdsområde, Mellersta Nylands välfärdsområde, Västra Nylands välfärdsområde samt Vanda och Kervo välfärdsområde.

De välfärdsområden som deltar har gett Helsingfors social-, hälsovårds- och räddningsnämnd fullmakt att genomföra konkurrensutsättningen.

Varje deltagande välfärdsområde fattar sina egna upphandlingsbeslut och ingår sina egna upphandlingskontrakt på basis av anbudsförfarandets resultat.

 

Föremål för upphandling     

Föremål för upphandlingen är heldygnsservice inom barnskyddet (barnskyddslagen (417/2007)).

  1. Institutionsvård: institutionsvård på primär nivå
  2. Institutionsvård: institutionsvård på specialnivå
  3. Institutionsvård: institutionsvård på krävande nivå
  4. Familjevård: familjevård i uppdragsförhållande, service på primär nivå och med kraftigt stöd
  5. Familjevård: tillståndspliktig familjevård
  6. Heldygns familjerehabilitering vid institution
  7. Mottagningsverksamhet: familjevård i uppdragsförhållande
  8. Mottagningsverksamhet: institutionsvård

 

Upphandlingsförfarande

Det ordnades ett anbudsförfarande gällande heldygnsservice inom barnskyddet i enlighet med 100 § i lagen om offentlig upphandling och koncession (härefter upphandlingslagen) där den upphandlande enheten använder ett upphandlingsförfarande för vårdsektorn som enheten själv fastställer och som följer de principer som anges i 3 § i upphandlingslagen. I förfrågningsunderlaget fastställs servicens innehåll samt de lämplighetskrav som ställs på anbudsgivarna och de minimikrav som ställs på servicen.

Upphandlingen genomförs som ett upphandlingsförfarande för vårdsektorn, vilket efter inrättandet öppnas för nya anbud en gång om året. I det sammanhanget kan sådana serviceproducenter som redan är med föreslå prisjusteringar som träder i kraft 1.1.2024 och som inverkar på prioritetsordningen vid upphandlingsförfarandet för vårdsektorn. Beställaren godkände inte de prishöjningar som föreslagits för år 2024.

Upphandlingsförfarandet för vårdsektorn inrättades med en anbudsförfrågan som publicerades 2.9.2022. Genom ett beslut som fattades av direktören för familje- och socialtjänster 3.11.2022 (§ 76) utsågs 212 serviceproducenter till upphandlingsförfarandet för vårdsektorn.

Det 1:a öppnandet av upphandlingsförfarandet för vårdsektorn inleddes 13.8.2023 genom publicering av en upphandlingsannons i den elektroniska annonseringskanalen för offentlig upphandling Hilma. Tidsfristen för att lämna anbud var 22.9.2023 klockan 12.00.

Under anbudstiden hade serviceproducenterna möjlighet att senast 28.8.2023 klockan 14.00 ställa tilläggsfrågor i anknytning till anbudsförfrågan, och 1.9.2023 besvarades dessa frågor offentligt.

Inom tidsfristen för inlämnande av anbud, 22.9.2023 klockan 12.00, inkom sammanlagt 126 anbud från 78 olika serviceproducenter.

 

Granskning av att anbuden överensstämmer med anbudsförfrågan

Upphandlingsgruppen har granskat att anbuden är i överensstämmelse med anbudsförfrågan.

De allmänna principerna för offentliga upphandlingar anges i 3 § i upphandlingslagen. Där föreskrivs att den upphandlande enheten ska behandla deltagarna i upphandlingsförfaranden och andra leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt förfara öppet och med beaktande av proportionalitetskraven. Nämnda princip i upphandlingslagen ska följas under upphandlingens alla skeden. Valet av serviceproducent ska träffas enligt i förväg fastställda urvalskriterier, och kriterierna får inte ändras vid jämförelsen eller urvalet av anbud.

I samband med att anbuden granskades konstaterade den upphandlande enheten att följande anbud skulle förkastas, eftersom anbudsgivarnas enheter redan hade antagits till ramavtalet vid inrättandet av upphandlingsförfarandet för vårdsektorn. Med andra ord har avtalsperioden börjat 1.1.2023:

 

  • Himaharju Oy: Päätalo, Elinantalo och Uusitalo
  • Holvikoti Oy: Holvikaari och Holvikoti
  • Kotijoukot A.S.A.P. Oy: Kotijoukkojen perhekoti
  • Kris- och bedömningstjänsten Kompassi Oy
  • Barnskyddsenheten Pihakoivu Ky: Pihakoivu 2
  • Nevalanmäen Perhekodit Oy: Hiekkaniemi
  • Poijukodit Oy: Poijukoti
  • Savitaipaleen Perho Oy: Familjehemmet Perho och Pikkuperho
  • Sosiaalipalvelut Kyrökodit Oy: Kyrö 1
  • Tunkki Oy: Ungdomshuset Tunkki Espoo avdelning 1, Ungdomshuset Tunkki Nurmijärvi avdelningarna 2 och 3

 

Konstan Koti ja Koulu Oy lämnade anbud som gällde Mäntylä och Satama-enheterna vid verksamhetsstället i Hollola vad avser delområdet för institutionsvård på specialnivå. Enheterna i fråga har antagits till ramavtalet så att de ingår i delområdet för institutionsvård på primär nivå vid inrättandet av upphandlingsförfarandet för vårdsektorn. Med andra ord har avtalsperioden börjat 1.1.2023. Konstan Koti ja Koulu Oy:s anbud avseende institutionsvård på specialnivå förkastas.

 

Jämförelse av anbud och konkurrensutsättningens resultat

Urvalskriterium är anbudens ekonomiska förmånlighet där kriteriet är det lägsta priset. Det lägsta priset är kriterium för ekonomisk förmånlighet, eftersom den upphandlande enheten i förfrågningsunderlaget har ställt höga lämplighetskrav på anbudsgivarna och höga minimikrav på servicens kvalitet. Alla anbudsgivare som uppfyller kraven i anbudsförfrågan och vars anbud är i överensstämmelse med anbudsförfrågan väljs till serviceproducenter. Serviceproducenterna ställs i prioritetsordning i enlighet med upphandlingsförfarandet för vårdsektorn, service för service (upphandlingens delområden) på basis av priset.

Beträffande familjevård i uppdragsförhållande har anbudsgivarna ombetts meddela separata priser för service på primär nivå och med kraftigt stöd. Service på primär nivå fick en viktning på 80 % och service med kraftigt stöd en viktning på 20 %. Anbudsgivarna fick på den grunden jämförelsepriser efter vilka serviceproducenterna inom familjevård i uppdragsförhållande placeras i prioritetsordning i enlighet med upphandlingsförfarandet för vårdsektorn.

En uppdaterad jämförelsetabell avseende upphandlingsförfarandet för vårdsektorn presenteras i bilaga 2.

                 

Avtal

Kontraktsperioden avses börja 1.1.2024.  Kontraktsperioden slutar 31.12.2026, även om kontraktsperiodens början skulle uppskjutas.

Ett avtal som är bindande för Östra Nylands välfärdsområde och serviceproducenten uppstår inte genom delgivning av detta beslut utan först då parterna har undertecknat ett kontrakt i ärendet. Ett kontrakt får ingås tidigast 14 dagar från det att anbudsgivaren har fått eller anses ha fått del av beslutet och besvärsanvisningen.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse föreslår välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar att för Östra Nylands välfärdsområdes vidkommande godkänna att de anbud som anges i bilaga 1 tillfogas till upphandlingsförfarandet för vårdsektorn i fråga om heldygnsservice inom barnskyddet.

Serviceproducenterna har tillfogats till upphandlingsförfarandet för vårdsektorn per delområde på basis av ekonomisk fördelaktighet. En uppdaterad jämförelse av anbuden inom hela upphandlingsförfarandet för vårdsektorn presenteras i bilaga 2.

I fråga om de godkända nya anbuden börjar avtalsperioden 1.1.2024 och upphör vid utgången av upphandlingsförfarandet för vårdsektorn 31.12.2026. Avtal ingås först då bägge parterna har undertecknat kontraktet.

Upphandlingen har ett uppskattat sammanlagt värde, exklusive moms, på 31 miljoner euro för Östra Nylands välfärdsområdes del avseende den sammanlagda tidsperioden för upphandlingsförfarandet för vårdsektorn, som är 1.1.2023–31.12.2026.

Östra Nylands välfärdsområde gör inga utfästelser om upphandlingsvolymer, utan beställer service efter behov.

Beslutet är villkorligt för varje vald serviceproducent, som förutsätts tillställa välfärdsområdet sina straffregisterutdrag, utredningar om sin ekonomiska situation (Suomen Asiakastieto Oy:s riskklassificering eller Rating Alfa-rapport) samt andra tilläggsutredningar som krävs innan kontrakten undertecknas.

Beslut

Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse beslutade föreslå välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar att för Östra Nylands välfärdsområdes vidkommande godkänna att de anbud som anges i bilaga 1 tillfogas till upphandlingsförfarandet för vårdsektorn i fråga om heldygnsservice inom barnskyddet.

Serviceproducenterna har tillfogats till upphandlingsförfarandet för vårdsektorn per delområde på basis av ekonomisk fördelaktighet. En uppdaterad jämförelse av anbuden inom hela upphandlingsförfarandet för vårdsektorn presenteras i bilaga 2.

I fråga om de godkända nya anbuden börjar avtalsperioden 1.1.2024 och upphör vid utgången av upphandlingsförfarandet för vårdsektorn 31.12.2026. Avtal ingås först då bägge parterna har undertecknat kontraktet.

Upphandlingen har ett uppskattat sammanlagt värde, exklusive moms, på 31 miljoner euro för Östra Nylands välfärdsområdes del avseende den sammanlagda tidsperioden för upphandlingsförfarandet för vårdsektorn, som är 1.1.2023– 31.12.2026.

Östra Nylands välfärdsområde gör inga utfästelser om upphandlingsvolymer, utan beställer service efter behov. Beslutet är villkorligt för varje vald serviceproducent, som förutsätts tillställa välfärdsområdet sina straffregisterutdrag, utredningar om sin ekonomiska situation (Suomen Asiakastieto Oy:s riskklassificering eller Rating Alfa-rapport) samt andra tilläggsutredningar som krävs innan kontrakten undertecknas.

Paragrafen justerades omedelbart.


Sökande av ändring

Omprövning får inte begäras eller kommunalbesvär anföras i fråga om beslut som endast gäller beredning eller verkställighet.

Lagrum: § 141 lagen om välfärdsområdet.