Beskrivning
Tilläggsmaterial (publiceras ej på websidorna): § 86 Yrkan på ändring av beslutet som togs av nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde
Beredning och tilläggsuppgifter:
social- och hälsovårdsdirektör Annika Immonen
ansvarsområdesdirektör, gemensamma hälsovårdstjänster Carita Schröder
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
förvaltnoingsdirektör Camilla Söderström
camilla.soderstrom1(at)itauusimaa.fi
Nämnden för ordnande av tjänster beslutade 5.6.2024 (§ 70) att flytta mottagningstjänsterna i Mörskom till Pukkila social- och hälsostation under perioden 6.6–31.12.2024.
Välfärdsområdesdirektören har per e-post 18.6.2024 meddelat förvaltningsdirektören att han utnyttjar sin övertagningsrätt med avseende på beslutet fattat av nämnden för ordnande av tjänster, vilket han gör i överensstämmelse med 97 § i lagen om välfärdsområden. Utnyttjande av övertagningsrätten betyder att ett ärende som handlagts av nämnden i sin helhet övertas för behandling i välfärdsområdesstyrelsen.
På basis av välfärdsområdets första delårsrapport för innevarande år 1–3/2024 beräknas årsbidraget uppgå till -28,7 miljoner euro. Efter avskrivningar beräknas räkenskapsperiodens resultat bli -30,5 miljoner euro. Med andra ord beräknas räkenskapsperiodens underskott vara 14,7 miljoner euro större än i den ursprungliga budgeten.
Problemen med rekryteringen har lett till att man i allt större utsträckning har fått ty sig till köpta tjänster och bemanningspersonal. Utfallet av köp av kundservice och anlitande av bemanningspersonal var under årets början 26 procent respektive 82 procent av det som hade budgeterats. Köp av tjänster beräknas överskrida budgeten med 25,4 miljoner euro. Det beräknas att 11,0 miljoner euro kommer att användas för köp av kundservice och 15,5 miljoner euro för anlitande av bemanningspersonal utöver det som anges i budgeten.
I produktivitetsprogrammet, som godkänts av välfärdsområdesfullmäktige 12.12.2023, läggs fokus på att definiera produktivitetsmålen för ”korg A” och de åtgärder som prioriteras för att försöka uppnå ekonomisk balans. Samtidigt konstateras att om verkställandet av dessa produktivitetsobjekt inte framskrider enligt planerna, kan man överväga att sänka tillgänglighetsnivån för utvalda tjänster (korg B) eller att minska servicenivån och göra nedskärningar (korg C).
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade 2.5.2024 (§ 111) att en beredning av åtgärderna i produktivitetsprogrammets korgar B och C inleds. Välfärdsområdesstyrelsen antecknade vid sitt sammanträde 16.5.2024 beredningen av åtgärderna i produktivitetsprogrammet för kännedom.
Temat för välfärdsområdesfullmäktiges aftonskola 7.5.2024 var åtgärder enligt Östra Nylands produktivitetsprogram för att balansera ekonomin under den period då underskottet ska täckas.
Åtgärdsförslagen har beretts och bereds för beslutsfattande i nämnden för ordnande av tjänster, välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdesfullmäktige i juni och därefter.
Koncentrationen av den hälsostationsverksamhet som betjänar befolkningen i Mörskom och Pukkila hör till det produktivitetsprogram som behandlats vid Östra Nylands välfärdsområde.
Flyttningen av hälsostationstjänsterna i Mörskom till Askola är ändamålsenligt, eftersom det leder till ekonomiska besparingar och eftersom det absolut är viktigt ur arbetssäkerhets- och arbetarskyddssynvinkel.
Under hela den tid som välfärdsområdet har existerat har man inte lyckats rekrytera läkare eller skötare i arbets- och tjänsteförhållande till hälsostationen i Mörskom. En läkare i tjänsteförhållande kostar välfärdsområdet i genomsnitt 61,35 euro per timme inklusive bikostnader. En inhyrd läkare från ett bemanningsföretag kostar i genomsnitt 153,37 euro per timme. En skötare i arbetsavtalsförhållande kostar i genomsnitt 24,54 euro per timme inklusive bikostnader. En inhyrd skötare från ett bemanningsföretag kostar i genomsnitt minst 49,08 euro per timme.
Välfärdsområdet har som resurs för Mörskom reserverat en heltidsanställd hälsovårdares/sjukskötares arbetsinsats. Antalet besök har varit mycket litet. År 2023 kom det i medeltal in 2,6 patienter/dygn till Mörskomskötarens mottagning.
För att tillgodose så här små besöksvolymer räcker det med en skötares och en läkares halva arbetsinsats, i stället för nuvarande en skötares och en läkares arbetsinsats. Koncentrationen av tjänsterna ger mellan augusti och december ekonomiska besparingar på 19 700–56 000 euro beroende på hur mycket tjänster man kan producera i egen regi och hur mycket tjänster man måste köpa. Det är ändamålsenligt att flytta Mörskoms hälsostationstjänster till Askola, eftersom Mörskoms akutmottagnings- samt mun- och tandvårdstjänster fortsätter på samma sätt som hittills även de i Askola.
Att arbeta ensam medför förutom bristande trivsel och avsaknad av kollegialt stöd också arbetarskyddsproblem som bottnar i otrygghet. Skötaren vid mottagningstjänsterna arbetar största delen av arbetstiden helt ensam vid arbetsstället. Skötaren vid mottagningstjänsterna har utsatts för en våldssituation med en kund som förövare och åtminstone ett tillbud som kunde ha slutat i något värre.
Regionförvaltningsverket har 25.1.2024 gjort ett inspektionsbesök i lokalerna som sammanhängde med situationerna där våld eller risk för våld förekommit.
Beträffande verksamhetsställena i både Mörskom och Pukkila så har akutmottagningstjänster tillhandahållits i Askola, där de enligt nämndens beslut fortfarande ska produceras. Också mun- och tandvård för befolkningen i Mörskom och Pukkila erbjuds på verksamhetsstället i Askola. Därför är det ändamålsenligt att också mottagningstjänsterna vid Mörskoms hälsostation i huvudsak flyttas till Askola. Genom att flytta mottagningstjänsterna i Mörskom till Pukkila social- och hälsostation skulle man kunna uppnå en något större ekonomisk besparing, men med tanke på verksamheten och kommuninvånarnas tillgång till tjänster vore det motiverat att flytta dem till Askola, eftersom akutmottagningen och mun- och tandvården redan finns i Askola. På onsdagar kan man fortsätta att ha hälsomottagning med en hälsovårdare eller sjukskötare i Mörskom där det krävs tidsbokning. Orsaken är att bland annat rådgivnings- och laboratorietjänsterna då är verksamma, varigenom en tillräcklig personalstyrka bidrar till att göra arbetet tryggt.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesdirektören:
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar upphäva nämnden för ordnande av tjänsters beslut 5.6.2024 (§ 70) och flyttar de mottagningstjänster som sköts med tidsbeställning måndag–tisdag och torsdag–fredag i Mörskom till hälsostationen i Askola under perioden 1.7– 31.12.2024 samt ordnar mottagningstjänster med en hälsovårdare eller en sjukskötare i Mörskom på onsdagar under perioden 1.7–31.12.2024.
Paragrafen justeras genast.
Beslut
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade upphäva nämnden för ordnande av tjänsters beslut 5.6.2024 (§ 70) och flyttar de mottagningstjänster som sköts med tidsbeställning måndag–tisdag och torsdag–fredag i Mörskom till hälsostationen i Askola under perioden 1.7– 31.12.2024 samt ordnar mottagningstjänster med en hälsovårdare eller en sjukskötare i Mörskom på onsdagar under perioden 1.7– 31.12.2024.
Dessutom antecknade välfärdsområdesstyrelsen för kännedom att Mörskom kommun 26.6.2024 har lämnat in en begäran om omprövning av nämnden för ordnande av tjänsters beslut 5.6.2024 § 70 Koncentration av hälsostationstjänsternas verksamhet för befolkningen i Mörskom och Pukkila.
Paragrafen justerades genast.