Välfärdsområdesfullmäktige, möte 12-12-2023

Protokollet är granskat

§ 139 Klientavgifter inom social- och hälsovården vid Östra Nylands välfärdsområde 2024

IUHVADno-2023-3974

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
social- och hälsovårdsdirektör Annika Immonen
ledande juristen Salla Paavilainen 
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Det föreskrivs om klientavgifterna inom social- och hälsovården i klientavgiftslagen (734/1992) och i klientavgiftsförordningen (912/1992). I enlighet med 1 § i klientavgiftslagen (734/1992) kan en avgift för välfärdsområdets social- och hälsovårdstjänster tas ut hos den som använder servicen, om inte något annat föreskrivs genom lag. Den avgift som tas ut för servicen får vara högst lika stor som kostnaderna för serviceproduktionen. I klientavgiftsförordningen (912/1992) föreskrivs om hur stor den avgift som tas ut för en tjänst högst får vara. Enligt 33 a § i förordningen ska eurobeloppen vartannat år justeras i enlighet med förändringarna i folkpensionsindex så att det poängtal för folkpensionsindex används enligt vilket beloppet av de folkpensioner som betalts ut i januari månad justeringsåret har beräknats.

Enligt 22 § i lagen om välfärdsområden fattar välfärdsområdesfullmäktige beslut om de allmänna grunderna för de avgifter som tas ut för tjänster och andra prestationer samt de kundavgifter som tas ut för tjänster som omfattas i välfärdsområdets organiseringsansvar.

Anvisningarna om klientavgifter är en tolkningsanvisning avsedd för anställda och kunder i fråga om tillämpningen vid Östra Nylands välfärdsområde av lagstiftningen om klientavgifter. I klientavgiftstabellen fastställs i sin tur på årsbasis klientavgiftssummorna i euro, vilka är baserade på lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården, förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården eller välfärdsområdets budget.

I anslutning till uppdateringen av klientavgiftsanvisningen och tabellen har man justerat storleken av de avgifter som bygger på lag och förordning samt fastställt förslag på storleken av de avgifter som bygger på budgeten. De avgifter som överensstämmer med det som föreskrivs i förordningen har höjts enligt folkpensionsindex. I fråga om avgifter som bygger på budgeten föreslås det en höjning på 5,90 procent, vilket motsvarar förändringen av arbetspensionsindex.

De justeringar som genomförs i klientavgifterna för år 2024

  • Indexhöjningar enligt 33 a § i klientavgiftsförordningen. SHM fastställer de höjda avgifterna i november, varefter summorna införs i tabellen och anvisningarna.
  • Självrisken i färdtjänst för personer med funktionsnedsättning har ändrats så att den ska svara mot prisnivån i regionens kollektivtrafik. Det engångsbiljettpris som tillämpas på resa inom en kommun är priset på den förmånligaste biljett som används i regionen, det vill säga HRT-områdets biljett för resa i två zoner: 2,95 euro per resa. Priset för en resa som sträcker sig över kommungränserna är 6,30 euro per resa.
  • Familjevårdsavgifterna har förenhetligats så att avgifterna för familjevård för äldre och för personer med funktionsnedsättning är lika stora.
  • Till rehabiliteringstjänsterna har man lagt till en besöksavgift för videomottagning, vilket motsvarar avgiften för ett fysiskt besök. Motsvarande princip används också i övriga distanstjänster.
  • I fråga om hemvårdens bedömningsteam har man skilt åt avgiften för engångsbesök och dygnsavgiften.
  • I fråga om hemrehabilitering har man skilt åt engångsavgiften och veckoavgiften.
  • En avgift för gemenskapsboende enligt socialvårdslagen har fastställts. Det är fråga om en ny tjänst.
  • Det har fastställts att rehabiliteringsbesök som görs av kunder till närståendevårdare är avgiftsfria.
  • Rad som har strukits från tabellen: Rådgivning och handledning i samband med medicinsk rehabilitering samt utredning om rehabiliteringsbehov och -möjligheter. Prissättningen för sådana besök fastställs i enlighet med tariffen för normala besök.
  • Servicesedlarna har strukits från klientavgiftstabellen och deras värde fastställs separat.
  • I fråga om hemvårdens stödtjänster har man avlägsnat från tabellen sådana tjänster som välfärdsområdet inte tillhandahåller.
  • Bastutjänst har ändrats till badtjänst utan transport.
  • Avgifterna för dagverksamhet har justerats (hel dag/halv dag + transport/utan transport).
  • Det föreslås ingen ändring i avgiften för måltider som förs hem, utan priset läggs fram för beslut när man har avslutat konkurrensutsättningen av måltidsservicen.

 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå välfärdsområdesfullmäktige att Östra Nylands välfärdsområdes klientavgifter för år 2024 fastställs enligt det som anges i bilagorna. Storleken av de avgifter som höjs på basis av index införs i bilagorna efter att social- och hälsovårdsministeriet har publicerat summorna. Dessutom ges tjänsteinnehavarna fullmakt att göra behövliga tekniska ändringar i klientavgiftsanvisningarna under året.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå välfärdsområdesfullmäktige att Östra Nylands välfärdsområdes klientavgifter fastställs från och med den 1 januari 2024 till det maximala beloppet. Storleken av de avgifter som höjs på basis av index införs i bilagorna efter att social- och hälsovårdsministeriet har publicerat summorna. Dessutom ges tjänsteinnehavarna fullmakt att göra behövliga tekniska ändringar i klientavgiftsanvisningarna under året.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
social- och hälsovårdsdirektör Annika Immonen
ledande juristen Salla Paavilainen 
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen: 

Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige beslutar att Östra Nylands välfärdsområdes klientavgifter fastställs från och med 1.1.2024 enligt det som anges i bilagorna. Storleken av de avgifter som höjs på basis av index införs i bilagorna efter att social- och hälsovårdsministeriet har publicerat summorna. Dessutom ges tjänsteinnehavarna fullmakt att göra behövliga tekniska ändringar i klientavgiftsanvisningarna under året.

Beslut

Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige beslutade att Östra Nylands välfärdsområdes klientavgifter fastställs från och med 1.1.2024 till det maximala beloppet. Storleken av de avgifter som höjs på basis av index införs i bilagorna efter att social- och hälsovårdsministeriet har publicerat summorna. Dessutom gavs tjänsteinnehavarna fullmakt att göra behövliga tekniska ändringar i klientavgiftsanvisningarna under året.

Möte hantering

Välfärdsområdesfullmäktige godkände enhälligt följande tekniska korrigering i det svenskspråkiga beslutsförslaget:

De sista orden i den första meningen av beslutsförslaget ”enligt det som anges i bilagan” ändras till ”till det maximala beloppet”.


Sökande av ändring

Besvärsanvisning (Välfärdsområdesbesvär)

Ändring kan sökas skriftligt genom välfärdsområdesbesvär.

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

 

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. I besvären ska följande anges:

  1. det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
  3. grunderna för yrkandena,
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

 

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos: E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00