Aluevaltuusto, kokous 12.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 139 Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella 2024

IUHVADno-2023-3974

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
sosiaali- ja terveysjohtaja Annika Immonen
johtava lakimies Salla Paavilainen 
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista säädetään asiakasmaksulaissa (734/1992) ja asiakasmaksuasetuksessa (912/1992). Asiakasmaksulain (734/1992) 1 §:n mukaisesti hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä, jollei lailla toisin säädetä. Palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen. Asiakasmaksuasetuksessa (912/1992) säädetään palvelusta perittävän maksun enimmäismäärä. Asetuksen 33 a §:n mukaan asetuksessa säädettyjä euromääriä tarkistetaan joka toinen vuosi kansaneläkeindeksin muutoksen mukaisesti käyttäen kansaneläkeindeksin sitä pistelukua, jonka mukaan tarkistusvuoden tammikuussa maksettavina olleiden kansaneläkkeiden suuruus on laskettu.  

Hyvinvointialueesta annetun lain 22 §:n mukaan aluevaltuusto päättää palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista sekä hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvista palveluista perittävistä asiakasmaksuista. 

Asiakasmaksuohje on työntekijöille ja asiakkaille tarkoitettu tulkintaohje asiakasmaksulainsäädännön soveltamiseksi Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella. Asiakasmaksutaulukossa taas määritellään vuosittain euromääräisten asiakasmaksujen summat, jotka perustuvat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettuun lakiin, sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettuun asetukseen tai hyvinvointialueen talousarvioon.  

Asiakasmaksuohjeen ja taulukon päivittämisen yhteydessä on tarkistettu lakiin ja asetukseen perustuvien maksujen suuruus, ja määritelty esitykset talousarvioon perustuvien maksujen määristä. Asetuksen mukaisia maksuja on korotettu kansaneläkeindeksin mukaisesti. Talousarvioon pohjautuvien maksujen osalta esitetään 5,90 %:n korotusta, joka vastaa työeläkeindeksin muutosta. 

Asiakasmaksuihin vuodella 2024 tehdyt muutokset 

  • Indeksikorotukset asiakasmaksuasetuksen 33 a §:n mukaan. STM vahvistaa korotetut summat marraskuun aikana ja summat lisätään taulukkoon ja ohjeeseen tämän jälkeen. 

  • Vammaisten kuljetuspalvelun omavastuuosuus on muutettu vastaamaan alueen joukkoliikenteen hintatasoa. Kertalipun hinnaksi yhden kunnan sisällä on valittu edullisin alueella käytetty lippu eli HSL-alueen kahden vyöhykkeen lipun hinta 2,95 e/matka. Kuntarajat ylittävän matkan hinta on 6,30e/matka. 

  • Perhehoidon maksuja on yhtenäistetty niin, että ikäihmisten ja vammaisten perhehoidon maksut ovat saman suuruiset. 

  • Kuntoutuspalveluihin on lisätty etävastaanoton käyntimaksu, joka vastaa fyysisen käynnin maksua. Vastaava periaate on käytössä myös muissa etäpalveluissa. 

  • Kotihoidon arviointitiimille on eroteltu kertakäynnin maksu ja vuorokausimaksu. 

  • Kotikuntoutukseen on eroteltu kertamaksu ja viikkomaksu. 

  • Sosiaalihuoltolain yhteisöllisen asumisen maksu on määritelty. Kyse on uudesta palvelusta. 

  • Omaishoidettavien asiakkaiden kuntoutuskäynnit on määritelty maksuttomiksi. 

  • Lääkinnälliseen kuntoutukseen kuuluva neuvonta ja ohjaus sekä kuntoutustarvetta ja mahdollisuuksia selvittävä tutkimus -rivi on poistettu taulukosta. Nämä käynnit hinnoitellaan kuntoutuspalveluiden normaalien käyntien hinnaston mukaisesti.  

  • Palvelusetelit on poistettu asiakasmaksutaulukosta ja niiden arvoista päätetään erikseen. 

  • Kotihoidon tukipalveluiden osalta poistettu taulukosta sellaiset palvelut, joita hyvinvointialue ei tuota. 

  • Saunapalvelu on muutettu peseytymispalveluksi ilman kuljetusta 

  • Päivätoiminnan maksut on tarkistettu (koko päivä/puoli päivä + kuljetus/ilman kuljetusta) 

  • Kotiin kuljetettavan aterian maksuun ei esitetä muutosta, vaan hinta tuodaan päätöksentekoon, kun ateriapalveluiden kilpailutus on saatu päätökseen.  

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja: 

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakasmaksut vahvistetaan1.1.2024 alkaen asiakasmaksuasetuksen mukaiseen maksimiin. Indeksillä korotettavien maksujen summat täydennetään liitteisiin, kun sosiaali- ja terveysministeriö julkaisee summat. Lisäksi valtuutetaan viranhaltijat tekemään asiakasmaksuohjeeseen tarvittavia teknisiä muutoksia kuluvan vuoden aikana. 

Päätös

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakasmaksut vahvistetaan 1.1.2024 alkaen asiakasmaksuasetuksen mukaiseen maksimiin. Indeksillä korotettavien maksujen summat täydennetään liitteisiin, kun sosiaali- ja terveysministeriö julkaisee summat. Lisäksi valtuutettiin viranhaltijat tekemään asiakasmaksuohjeeseen tarvittavia teknisiä muutoksia kuluvan vuoden aikana.

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
sosiaali- ja terveysjohtaja Annika Immonen
johtava lakimies Salla Paavilainen 
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

Ehdotus

Aluehallitus: 

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto päättää, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakasmaksut vahvistetaan 1.1.2024 alkaen asiakasmaksuasetuksen mukaiseen maksimiin. Indeksillä korotettavien maksujen summat täydennetään liitteisiin, kun sosiaali- ja terveysministeriö julkaisee summat. Lisäksi valtuutetaan viranhaltijat tekemään asiakasmaksuohjeeseen tarvittavia teknisiä muutoksia kuluvan vuoden aikana. 

Päätös

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto päätti, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakasmaksut vahvistetaan 1.1.2024 alkaen asiakasmaksuasetuksen mukaiseen maksimiin. Indeksillä korotettavien maksujen summat täydennetään liitteisiin, kun sosiaali- ja terveysministeriö julkaisee summat. Lisäksi valtuutettiin viranhaltijat tekemään asiakasmaksuohjeeseen tarvittavia teknisiä muutoksia kuluvan vuoden aikana. 

Kokouskäsittely

Aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti seuraavan teknisen korjauksen ruotsinkielisessä päätösehdotuksessa:

Päätösehdotuksen ensimmäisen lauseen viimeiset sanat ”enligt det som anges i bilagorna” muutetaan seuraavaan muotoon ”till det maximala beloppet”.


Muutoksenhaku

Valitusosoitus (Aluevalitus)

Seuraaviin päätöksiin voidaan hakea muutosta kirjallisella aluevalituksella.

Valitusaika

Aluevalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän (7) päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena (3) päivänä viestin lähettämisestä. Jäsenkunnan ja jäsenkunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän (7) päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Aluevalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä,
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai
  • päätös on muuten lainvastainen.

 

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

 

Valitusviranomainen:

Helsingin hallinto-oikeus Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.
​​​​​helsinki.hao(at)oikeus.fi

Sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

 

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle. Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

 

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää: Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 09.00 – 15.00.