Aluevaltuusto, kokous 12.12.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 143 Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen yhteishankinta

IUHVADno-2023-3978

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
hankintapäällikkö Ville Hanhinen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Hankinnan taustaa

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 124, 21.6.2022.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 31 miljoonaa € laskettuna neljän vuoden sopimuskaudelle.

 

Hankinnan valmistelun taustaa

Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinta toteutetaan Uudenmaan hyvinvointialueiden yhteishankintana. Hankintaan osallistuvat hyvinvointialueet ovat: Helsinki, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue, Keski-Uudenmaan hyvinvointialue, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialue.

Osallistuneet hyvinvointialueet ovat valtuuttaneet Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toteuttamaan kilpailutuksen.

Kukin osallistuva hyvinvointialue tekee tarjouskilpailun tuloksen perusteella omat hankintapäätöksensä ja -sopimuksensa.

 

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena ovat lastensuojelun ympärivuorokautiset palvelut (Lastensuojelulaki (417/2007).

  1. Laitoshoito: perustason laitoshoito
  2. Laitoshoito: erityistason laitoshoito
  3. Laitoshoito: vaativan tason laitoshoito
  4. Perhehoito: toimeksiantosuhteinen perhehoito, perustason ja vankan tuen palvelu
  5. Perhehoito: luvanvarainen perhehoito
  6. Ympärivuorokautinen perhekuntoutus laitoksessa
  7. Vastaanottotoiminta: toimeksiantosuhteinen perhehoito
  8. Vastaanottotoiminta: laitoshoito

 

Hankintamenettely

Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (jäljempänä hankintalaki) 100 §:n mukaisella hankintayksikön itse määrittelemällä sote-hankintamenettelyllä, jossa noudatetaan hankintalain 3 §:n periaatteita. Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään palvelujen sisällöt sekä tarjoajille asetettavat soveltuvuusvaatimukset ja palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset.

Hankinta toteutetaan sote-hankintamenettelynä, joka avataan perustamisen jälkeen uusille tarjouksille kerran vuodessa. Samassa yhteydessä jo mukana olevat palveluntuottajat voivat ehdottaa hinnanmuutoksia, jotka astuvat voimaan 1.1.2024 ja vaikuttavat sote-hankintamenettelyn etusijajärjestykseen. Tilaaja ei hyväksynyt vuodelle 2024 esitettyjä hinnankorotuksia.

Sote-hankintamenettely perustettiin 2.9.2022 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan hankintapäätöksellä 76 §, 3.11.2022, valittiin sote-hankintamenettelyyn 212 palveluntuottajaa.

Sote-hankintamenettelyn 1. avaus käynnistettiin 13.8.2023 julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa julkaistulla hankintailmoituksella. Tarjousten jättämisen määräaika oli 22.9.2023 kello 12:00.

Tarjousaikana palveluntuottajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 28.8.2023 kello 14.00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 1.9.2023.

Tarjousten jättämisen määräaikaan, 22.9.2023 kello 12:00, mennessä saapui yhteensä 126 tarjousta 78 eri palveluntuottajalta.

 

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintatyöryhmä on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Tarjousten tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö totesi, että seuraavat tarjoukset hylätään, koska tarjoajien yksiköt on jo hyväksytty puitesopimukseen sote-hankintamenettelyn perustamisvaiheessa eli sopimuskausi on alkanut 1.1.2023:

  • Himaharju Oy: Päätalo, Elinantalo ja Uusitalo
  • Holvikoti Oy: Holvikaari ja Holvikoti
  • Kotijoukot A.S.A.P. Oy: Kotijoukkojen perhekoti
  • Kriisi- ja arviointipalvelu Kompassi Oy
  • Lastensuojeluyksikkö Pihakoivu Ky: Pihakoivu 2
  • Nevalanmäen Perhekodit Oy: Hiekkaniemi
  • Poijukodit Oy: Poijukoti
  • Savitaipaleen Perho Oy: Perhekoti Perho ja Pikkuperho
  • Sosiaalipalvelut Kyrökodit Oy: Kyrö 1
  • Tunkki Oy: Nuorisokoti Tunkki Espoo osasto 1, Nuorisokoti Tunkki Nurmijärvi osastot 2 ja 3

 

Konstan Koti ja Koulu Oy jätti tarjoukset Hollolan toimipisteen Mäntylän ja Sataman yksiköistä erityistason laitoshoidon osa-alueeseen. Kyseiset yksiköt on hyväksytty puitesopimukselle perustason laitoshoidon osa-alueeseen sote-hankintamenettelyn perustamisvaiheessa eli sopimuskausi on alkanut 1.1.2023. Konstan Koti ja Koulu Oy:n erityistason laitoshoidon tarjoukset hylätään.

 

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on halvin hinta. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään halvinta hintaa, koska tarjouspyyntöasiakirjoissa on asetettu tarjoajille korkeat soveltuvuusvaatimukset ja palvelulle korkeat laadun vähimmäisvaatimukset. Kaikki nämä tarjouspyynnön vaatimukset täyttävät, tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen tehneet tarjoajat valitaan palveluntuottajiksi. Palveluntuottajat asetetaan sote-hankintamenettelyyn ensisijaisuusjärjestykseen palveluittain (hankinnan osa-alueittain) hinnan perusteella.

Toimeksiantosuhteisen perhehoidon osalta tarjoajilta pyydettiin erilliset hinnat perus ja vankan tuen palvelulle. Perustuen palvelun hinta painotettiin 80 % ja vankan tuen 20 %. Tämän perusteella tarjoajat saivat vertailuhinnan, jonka mukaiseen järjestykseen toimeksiantosuhteisen perhehoidon palveluntuottajat sijoitetaan sote-hankintamenettelyn etusijajärjestykseen.

Sote-hankintamenettelyn päivitetty vertailutaulukko on esitetty liitteessä 2.

                 

Sopimus

Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.1.2024.  Sopimuskausi päättyy 31.12.2026, vaikka sopimuskauden alkamisajankohta siirtyisi.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialuetta ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus esittää aluevaltuustolle, että se päättää hyväksyä Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen osalta lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen sote-hankintamenettelyyn lisättäväksi liitteen 1 mukaiset tarjoukset.

Palveluntuottajat on lisätty sote-hankintamenettelyyn osa-alueittain tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisesti. Koko sote-hankintamenettelyn päivitetty tarjousvertailu on esitetty liitteessä 2.

Hyväksyttyjen uusien tarjousten osalta sopimuskausi alkaa 1.1.2024 ja päättyy sote-hankintamenettelyn päättyessä 31.12.2026. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen osalta 31 miljoonaa € laskettuna sote-hankintamenettelyn kokonaiskestolle 1.1.2023–31.12.2026.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on jokaisen valitun palveluntuottajan osalta ehdollinen sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa, taloudellista tilannettaan koskevat selvitykset (Suomen Asiakastieto Oy:n Riskiluokitus tai Rating Alfa -raportti) sekä muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että se päättää hyväksyä Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen osalta lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen sote-hankintamenettelyyn lisättäväksi liitteen 1 mukaiset tarjoukset.

Palveluntuottajat on lisätty sote-hankintamenettelyyn osa-alueittain tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisesti. Koko sote-hankintamenettelyn päivitetty tarjousvertailu on esitetty liitteessä 2.

Hyväksyttyjen uusien tarjousten osalta sopimuskausi alkaa 1.1.2024 ja päättyy sote- hankintamenettelyn päättyessä 31.12.2026. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen osalta 31 miljoonaa € laskettuna sote-hankintamenettelyn kokonaiskestolle 1.1.2023–31.12.2026.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan. Päätös on jokaisen valitun palveluntuottajan osalta ehdollinen sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa, taloudellista tilannettaan koskevat selvitykset (Suomen Asiakastieto Oy:n Riskiluokitus tai Rating Alfa -raportti) sekä muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Pykälä tarkastettiin heti.

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
hankintapäällikkö Ville Hanhinen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

Ehdotus

Aluehallitus: 

Itä-Uudenmaan aluevaltuustolle päättää hyväksyä Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen osalta lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen sote-hankintamenettelyyn lisättäväksi liitteen 1 mukaiset tarjoukset.

Palveluntuottajat on lisätty sote-hankintamenettelyyn osa-alueittain tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisesti. Koko sote-hankintamenettelyn päivitetty tarjousvertailu on esitetty liitteessä 2.

Hyväksyttyjen uusien tarjousten osalta sopimuskausi alkaa 1.1.2024 ja päättyy sote- hankintamenettelyn päättyessä 31.12.2026. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen osalta 31 miljoonaa € laskettuna sote-hankintamenettelyn kokonaiskestolle 1.1.2023–31.12.2026.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan. Päätös on jokaisen valitun palveluntuottajan osalta ehdollinen sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa, taloudellista tilannettaan koskevat selvitykset (Suomen Asiakastieto Oy:n Riskiluokitus tai Rating Alfa -raportti) sekä muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätös

Itä-​Uudenmaan aluevaltuusto päätti hyväksyä Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen osalta lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen sote-​hankintamenettelyyn lisättäväksi liitteen 1 mukaiset tarjoukset.

Palveluntuottajat on lisätty sote-​hankintamenettelyyn osa-​alueittain tarjousten kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisesti. Koko sote-​hankintamenettelyn päivitetty tarjousvertailu on esitetty liitteessä 2.

Hyväksyttyjen uusien tarjousten osalta sopimuskausi alkaa 1.1.2024 ja päättyy sote-​ hankintamenettelyn päättyessä 31.12.2026. Sopimus syntyy vasta,​ kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen osalta 31 miljoonaa € laskettuna sote-​hankintamenettelyn kokonaiskestolle 1.1.2023–31.12.2026.

Itä-​Uudenmaan hyvinvointialue ei sitoudu mihinkään hankintamääriin,​ vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan. Päätös on jokaisen valitun palveluntuottajan osalta ehdollinen sillä ehdolla,​ että he toimittavat rikosrekisteriotteensa,​ taloudellista tilannettaan koskevat selvitykset (Suomen Asiakastieto Oy:n Riskiluokitus tai Rating Alfa -​raportti) sekä muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Kokouskäsittely

Pöytäkirjaan merkittiin, että valtuutettu Pamela Stenberg poistui kokouksesta esteellisenä tämän asian käsittelyn ajaksi, klo 18.55-18.58 (asianosaisjäävi, hallintolaki 28.1 § kohta 1).

Aluevaltuusto hyväksyi yksimielisesti seuraavan teknisen korjauksen suomenkieliseen otsikkoon: Lastensuojelun avohuoltopalvelujen yhteishankinta -> Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen yhteishankinta.


Muutoksenhaku

 

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus, kynnysarvon ylittävät hankinnat

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu), tai asia voidaan saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I   HANKINTAOIKAISUOHJE

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132 -135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintakeskuksen hallussa.

 

Toimitusosoite

Viranomainen, jolle hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan, on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Kirjaamon yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9–15.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II  VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUTEEN 

 

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

 

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

 

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. Kuitenkin suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä:

  1. 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä; tai
  2. kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

 

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

 

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

 

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

 

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.

Puh. 029 56 43300

Fax.  029 56 43314

markkinaoikeus(at)oikeus.fi

sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet (ulkoinen linkki)