Välfärdsområdesfullmäktige, möte 12-12-2023

Protokollet är granskat

§ 143 De nyländska välfärdsområdenas upphandling av heldygnsservice inom barnskyddet

IUHVADno-2023-3978

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
upphandlingschef Ville Hanhinen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

 Bakgrund till upphandlingen

Helsingfors stads social- och hälsovårdsnämnd beslutade vid sitt sammanträde 21.6.2022 (§ 124) godkänna de centrala principerna och villkoren för upphandling av heldygnsservice inom barnskyddet.

Upphandlingens uppskattade sammanlagda värde exklusive moms är 31 miljoner euro för den fyra år långa kontraktsperioden.

 

Bakgrund till beredningen av upphandlingen

Upphandlingen av heldygnsservice inom barnskyddet genomförs som de nyländska välfärdsområdenas gemensamma upphandling. Följande välfärdsområden deltar i upphandlingen: Helsingfors, Östra Nylands välfärdsområde, Mellersta Nylands välfärdsområde, Västra Nylands välfärdsområde samt Vanda och Kervo välfärdsområde.

De välfärdsområden som deltar har gett Helsingfors social-, hälsovårds- och räddningsnämnd fullmakt att genomföra konkurrensutsättningen.

Varje deltagande välfärdsområde fattar sina egna upphandlingsbeslut och ingår sina egna upphandlingskontrakt på basis av anbudsförfarandets resultat.

 

Föremål för upphandling     

Föremål för upphandlingen är heldygnsservice inom barnskyddet (barnskyddslagen (417/2007)).

  1. Institutionsvård: institutionsvård på primär nivå
  2. Institutionsvård: institutionsvård på specialnivå
  3. Institutionsvård: institutionsvård på krävande nivå
  4. Familjevård: familjevård i uppdragsförhållande, service på primär nivå och med kraftigt stöd
  5. Familjevård: tillståndspliktig familjevård
  6. Heldygns familjerehabilitering vid institution
  7. Mottagningsverksamhet: familjevård i uppdragsförhållande
  8. Mottagningsverksamhet: institutionsvård

 

Upphandlingsförfarande

Det ordnades ett anbudsförfarande gällande heldygnsservice inom barnskyddet i enlighet med 100 § i lagen om offentlig upphandling och koncession (härefter upphandlingslagen) där den upphandlande enheten använder ett upphandlingsförfarande för vårdsektorn som enheten själv fastställer och som följer de principer som anges i 3 § i upphandlingslagen. I förfrågningsunderlaget fastställs servicens innehåll samt de lämplighetskrav som ställs på anbudsgivarna och de minimikrav som ställs på servicen.

Upphandlingen genomförs som ett upphandlingsförfarande för vårdsektorn, vilket efter inrättandet öppnas för nya anbud en gång om året. I det sammanhanget kan sådana serviceproducenter som redan är med föreslå prisjusteringar som träder i kraft 1.1.2024 och som inverkar på prioritetsordningen vid upphandlingsförfarandet för vårdsektorn. Beställaren godkände inte de prishöjningar som föreslagits för år 2024.

Upphandlingsförfarandet för vårdsektorn inrättades med en anbudsförfrågan som publicerades 2.9.2022. Genom ett beslut som fattades av direktören för familje- och socialtjänster 3.11.2022 (§ 76) utsågs 212 serviceproducenter till upphandlingsförfarandet för vårdsektorn.

Det 1:a öppnandet av upphandlingsförfarandet för vårdsektorn inleddes 13.8.2023 genom publicering av en upphandlingsannons i den elektroniska annonseringskanalen för offentlig upphandling Hilma. Tidsfristen för att lämna anbud var 22.9.2023 klockan 12.00.

Under anbudstiden hade serviceproducenterna möjlighet att senast 28.8.2023 klockan 14.00 ställa tilläggsfrågor i anknytning till anbudsförfrågan, och 1.9.2023 besvarades dessa frågor offentligt.

Inom tidsfristen för inlämnande av anbud, 22.9.2023 klockan 12.00, inkom sammanlagt 126 anbud från 78 olika serviceproducenter.

 

Granskning av att anbuden överensstämmer med anbudsförfrågan

Upphandlingsgruppen har granskat att anbuden är i överensstämmelse med anbudsförfrågan.

De allmänna principerna för offentliga upphandlingar anges i 3 § i upphandlingslagen. Där föreskrivs att den upphandlande enheten ska behandla deltagarna i upphandlingsförfaranden och andra leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt förfara öppet och med beaktande av proportionalitetskraven. Nämnda princip i upphandlingslagen ska följas under upphandlingens alla skeden. Valet av serviceproducent ska träffas enligt i förväg fastställda urvalskriterier, och kriterierna får inte ändras vid jämförelsen eller urvalet av anbud.

I samband med att anbuden granskades konstaterade den upphandlande enheten att följande anbud skulle förkastas, eftersom anbudsgivarnas enheter redan hade antagits till ramavtalet vid inrättandet av upphandlingsförfarandet för vårdsektorn. Med andra ord har avtalsperioden börjat 1.1.2023:

 

  • Himaharju Oy: Päätalo, Elinantalo och Uusitalo
  • Holvikoti Oy: Holvikaari och Holvikoti
  • Kotijoukot A.S.A.P. Oy: Kotijoukkojen perhekoti
  • Kris- och bedömningstjänsten Kompassi Oy
  • Barnskyddsenheten Pihakoivu Ky: Pihakoivu 2
  • Nevalanmäen Perhekodit Oy: Hiekkaniemi
  • Poijukodit Oy: Poijukoti
  • Savitaipaleen Perho Oy: Familjehemmet Perho och Pikkuperho
  • Sosiaalipalvelut Kyrökodit Oy: Kyrö 1
  • Tunkki Oy: Ungdomshuset Tunkki Espoo avdelning 1, Ungdomshuset Tunkki Nurmijärvi avdelningarna 2 och 3

 

Konstan Koti ja Koulu Oy lämnade anbud som gällde Mäntylä och Satama-enheterna vid verksamhetsstället i Hollola vad avser delområdet för institutionsvård på specialnivå. Enheterna i fråga har antagits till ramavtalet så att de ingår i delområdet för institutionsvård på primär nivå vid inrättandet av upphandlingsförfarandet för vårdsektorn. Med andra ord har avtalsperioden börjat 1.1.2023. Konstan Koti ja Koulu Oy:s anbud avseende institutionsvård på specialnivå förkastas.

 

Jämförelse av anbud och konkurrensutsättningens resultat

Urvalskriterium är anbudens ekonomiska förmånlighet där kriteriet är det lägsta priset. Det lägsta priset är kriterium för ekonomisk förmånlighet, eftersom den upphandlande enheten i förfrågningsunderlaget har ställt höga lämplighetskrav på anbudsgivarna och höga minimikrav på servicens kvalitet. Alla anbudsgivare som uppfyller kraven i anbudsförfrågan och vars anbud är i överensstämmelse med anbudsförfrågan väljs till serviceproducenter. Serviceproducenterna ställs i prioritetsordning i enlighet med upphandlingsförfarandet för vårdsektorn, service för service (upphandlingens delområden) på basis av priset.

Beträffande familjevård i uppdragsförhållande har anbudsgivarna ombetts meddela separata priser för service på primär nivå och med kraftigt stöd. Service på primär nivå fick en viktning på 80 % och service med kraftigt stöd en viktning på 20 %. Anbudsgivarna fick på den grunden jämförelsepriser efter vilka serviceproducenterna inom familjevård i uppdragsförhållande placeras i prioritetsordning i enlighet med upphandlingsförfarandet för vårdsektorn.

En uppdaterad jämförelsetabell avseende upphandlingsförfarandet för vårdsektorn presenteras i bilaga 2.

                 

Avtal

Kontraktsperioden avses börja 1.1.2024.  Kontraktsperioden slutar 31.12.2026, även om kontraktsperiodens början skulle uppskjutas.

Ett avtal som är bindande för Östra Nylands välfärdsområde och serviceproducenten uppstår inte genom delgivning av detta beslut utan först då parterna har undertecknat ett kontrakt i ärendet. Ett kontrakt får ingås tidigast 14 dagar från det att anbudsgivaren har fått eller anses ha fått del av beslutet och besvärsanvisningen.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse föreslår välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar att för Östra Nylands välfärdsområdes vidkommande godkänna att de anbud som anges i bilaga 1 tillfogas till upphandlingsförfarandet för vårdsektorn i fråga om heldygnsservice inom barnskyddet.

Serviceproducenterna har tillfogats till upphandlingsförfarandet för vårdsektorn per delområde på basis av ekonomisk fördelaktighet. En uppdaterad jämförelse av anbuden inom hela upphandlingsförfarandet för vårdsektorn presenteras i bilaga 2.

I fråga om de godkända nya anbuden börjar avtalsperioden 1.1.2024 och upphör vid utgången av upphandlingsförfarandet för vårdsektorn 31.12.2026. Avtal ingås först då bägge parterna har undertecknat kontraktet.

Upphandlingen har ett uppskattat sammanlagt värde, exklusive moms, på 31 miljoner euro för Östra Nylands välfärdsområdes del avseende den sammanlagda tidsperioden för upphandlingsförfarandet för vårdsektorn, som är 1.1.2023–31.12.2026.

Östra Nylands välfärdsområde gör inga utfästelser om upphandlingsvolymer, utan beställer service efter behov.

Beslutet är villkorligt för varje vald serviceproducent, som förutsätts tillställa välfärdsområdet sina straffregisterutdrag, utredningar om sin ekonomiska situation (Suomen Asiakastieto Oy:s riskklassificering eller Rating Alfa-rapport) samt andra tilläggsutredningar som krävs innan kontrakten undertecknas.

Beslut

Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse beslutade föreslå välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar att för Östra Nylands välfärdsområdes vidkommande godkänna att de anbud som anges i bilaga 1 tillfogas till upphandlingsförfarandet för vårdsektorn i fråga om heldygnsservice inom barnskyddet.

Serviceproducenterna har tillfogats till upphandlingsförfarandet för vårdsektorn per delområde på basis av ekonomisk fördelaktighet. En uppdaterad jämförelse av anbuden inom hela upphandlingsförfarandet för vårdsektorn presenteras i bilaga 2.

I fråga om de godkända nya anbuden börjar avtalsperioden 1.1.2024 och upphör vid utgången av upphandlingsförfarandet för vårdsektorn 31.12.2026. Avtal ingås först då bägge parterna har undertecknat kontraktet.

Upphandlingen har ett uppskattat sammanlagt värde, exklusive moms, på 31 miljoner euro för Östra Nylands välfärdsområdes del avseende den sammanlagda tidsperioden för upphandlingsförfarandet för vårdsektorn, som är 1.1.2023– 31.12.2026.

Östra Nylands välfärdsområde gör inga utfästelser om upphandlingsvolymer, utan beställer service efter behov. Beslutet är villkorligt för varje vald serviceproducent, som förutsätts tillställa välfärdsområdet sina straffregisterutdrag, utredningar om sin ekonomiska situation (Suomen Asiakastieto Oy:s riskklassificering eller Rating Alfa-rapport) samt andra tilläggsutredningar som krävs innan kontrakten undertecknas.

Paragrafen justerades omedelbart.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
upphandlingschef Ville Hanhinen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen: 

Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige beslutar att för Östra Nylands välfärdsområdes vidkommande godkänna att de anbud som anges i bilaga 1 tillfogas till upphandlingsförfarandet för vårdsektorn i fråga om heldygnsservice inom barnskyddet.

Serviceproducenterna har tillfogats till upphandlingsförfarandet för vårdsektorn per delområde på basis av ekonomisk fördelaktighet. En uppdaterad jämförelse av anbuden inom hela upphandlingsförfarandet för vårdsektorn presenteras i bilaga 2.

I fråga om de godkända nya anbuden börjar avtalsperioden 1.1.2024 och upphör vid utgången av upphandlingsförfarandet för vårdsektorn 31.12.2026. Avtal ingås först då bägge parterna har undertecknat kontraktet.

Upphandlingen har ett uppskattat sammanlagt värde, exklusive moms, på 31 miljoner euro för Östra Nylands välfärdsområdes del avseende den sammanlagda tidsperioden för upphandlingsförfarandet för vårdsektorn, som är 1.1.2023– 31.12.2026.

Östra Nylands välfärdsområde gör inga utfästelser om upphandlingsvolymer, utan beställer service efter behov. Beslutet är villkorligt för varje vald serviceproducent, som förutsätts tillställa välfärdsområdet sina straffregisterutdrag, utredningar om sin ekonomiska situation (Suomen Asiakastieto Oy:s riskklassificering eller Rating Alfa-rapport) samt andra tilläggsutredningar som krävs innan kontrakten undertecknas.

Beslut

Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige beslutade att för Östra Nylands välfärdsområdes vidkommande godkänna att de anbud som anges i bilaga 1 tillfogas till upphandlingsförfarandet för vårdsektorn i fråga om heldygnsservice inom barnskyddet.

Serviceproducenterna har tillfogats till upphandlingsförfarandet för vårdsektorn per delområde på basis av ekonomisk fördelaktighet. En uppdaterad jämförelse av anbuden inom hela upphandlingsförfarandet för vårdsektorn presenteras i bilaga 2.

I fråga om de godkända nya anbuden börjar avtalsperioden 1.1.2024 och upphör vid utgången av upphandlingsförfarandet för vårdsektorn 31.12.2026. Avtal ingås först då bägge parterna har undertecknat kontraktet.

Upphandlingen har ett uppskattat sammanlagt värde,​ exklusive moms,​ på 31 miljoner euro för Östra Nylands välfärdsområdes del avseende den sammanlagda tidsperioden för upphandlingsförfarandet för vårdsektorn,​ som är 1.1.2023– 31.12.2026.

Östra Nylands välfärdsområde gör inga utfästelser om upphandlingsvolymer,​ utan beställer service efter behov. Beslutet är villkorligt för varje vald serviceproducent,​ som förutsätts tillställa välfärdsområdet sina straffregisterutdrag,​ utredningar om sin ekonomiska situation (Suomen Asiakastieto Oy:s riskklassificering eller Rating Alfa-​ rapport) samt andra tilläggsutredningar som krävs innan kontrakten undertecknas.

Möte hantering

Det antecknades i protokollet att fullmäktigeledamot Pamela Stenberg anmälde jäv och avlägsnade sig från mötesrummet under behandlingen av detta ärende kl. 18.55–18.58 (partsjäv, förvaltningslag 28 § 1 mom. 1 punkten).

Välfärdsområdesfullmäktige godkände enhälligt följande tekniska korrigering i den finskspråkiga rubriken: Lastensuojelun avohuoltopalvelujen yhteishankinta -> Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen yhteishankinta.


Sökande av ändring

En part som är missnöjd med detta beslut kan söka ändring i beslutet genom att yrka på upphandlingsrättelse eller genom att anföra besvär hos marknadsdomstolen eller bådadera.

Enligt vad som föreskrivs i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, hädanefter upphandlingslagen) får man söka ändring i beslut som gäller en offentlig handling eller något annat avgörande i upphandlingsförfarandet genom att yrka att den upphandlande enheten gör en rättelse (hädanefter upphandlingsrättelse), eller så kan ärendet föras till marknadsdomstolen genom besvär.

 

1 ANVISNINGAR OM UPPHANDLINGSRÄTTELSE

 

Rätt att yrka på upphandlingsrättelse

En anbudsgivare som har deltagit i ett anbudsförfarande eller en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan, eller den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part), får skriftligen yrka på upphandlingsrättelse hos den upp-handlande enheten.

 

Tid för att yrka på upphandlingsrättelse

En part ska framställa yrkande inom 14 dagar efter att ha fått del av den upphandlande enhetens beslut eller avgörande.

Överklagande till marknadsdomstolen hindrar inte att upphandlingsrättelse yrkas. Anhängiggörande och behandling av ett yrkande på upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist under vilken en part med stöd av upphandlingslagen kan söka ändring genom besvär hos marknadsdomstolen.

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden eller anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tiden för yrkande på upphandlingsrättelse. Om tidsfristens sista dag infaller på en helgdag, själv-ständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får upphandlingsrättelse yrkas den första vardagen därefter.

 

Myndighet hos vilken upphandlingsrättelse yrkas

Upphandlingsrättelse yrkas hos den myndighet som har gjort upphandlingsbeslut i Östra Nylands välfärdsområde.
 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

Form och innehåll

Ett yrkande på upphandlingsrättelse anhängiggörs skriftligen genom att det uppges:

 

  • vilket beslut eller avgörande av den upphandlande enheten som yrkandet på upphandlingsrättelse gäller
  • hurdan upphandlingsrättelse som yrkas i beslutet eller
  • avgörandet på vilka grunder upphandlingsrättelse yrkas i beslutet eller avgörandet.

 

Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I yrkandet på upphandlingsrättelse ska antecknas namnet på den som yrkar på rättelse och den kontaktinformation som behövs för att ärendet ska kunna skötas. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat yrkandeskriften, ska även denna persons namn och kon-taktinformation uppges i yrkandet.

Till yrkandet på upphandlingsrättelse ska bifogas de handlingar som den som yrkar på rättelse åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats in till myndigheten.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur. 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

2 BESVÄRSANVISNING TILL MARKNADSDOMSTOLEN

Besvärsrätt

En anbudsgivare, en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan eller den som saken gäller kan föra ärendet till marknadsdomstolen för behandling.

 

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

 

Vid upphandlingar som överstiger EU-tröskelvärdena ska besvär anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet, om den upphandlande enheten har ingått ett upphandlingskontrakt med stöd av 78 § 3 punkten i upphandlingslagen utan att iaktta väntetiden.

 

Besvär ska lämnas in senast sex månader efter att upphandlingsbeslutet har fattats, om parten har fått del av upphandlingsbeslutet och upphandlingsbeslutet eller besvärsanvisningen har varit väsentligen bristfälliga.

 

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

 

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden el-ler anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

 

Anhängiggörande av en upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist inom vilken en part har rätt att överklaga hos marknadsdomstolen genom besvär.

 

Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsda-gen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

 

Besvärsmyndighet

Besvär ska anföras hos marknadsdomstolen.

Adress: Banbyggarvägen 5,
00520 Helsingfors
E-postadress:  markkinaoikeus(at)oikeus.fi
Faxnummer:    029 564 3314
Telefonnummer: 029 564 3300
Öppettider för registraturen: mån-fre 8.00-16.15

 

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligen. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvären, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändring söks
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas
  • de grunder på vilka ändring yrkas.

 

I besvären ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat besvärsskriften, ska även denna persons namn och hemkommun uppges i besvären.

I besvären ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer som ska användas för meddelanden i saken till ändringssökanden.

Ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet ska underteckna besvären. Ett elektroniskt dokument behöver ändå inte kompletteras med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

 

Till besvären ska bifogas

  • det beslut i original eller kopia i vilket ändring söks genom besvär
  • intyg över vilken dag beslutet har delgetts eller någon annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Underrättelse till den upphandlande enheten om anförandet av besvär

Ändringssökanden eller hans eller hennes företrädare ska skriftligen underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Underrättelsen ska lämnas in senast då besvären över upphandlingen lämnas in till marknadsdomstolen.Meddelandet skall ges till: Registraturen i Östra Nylands välfärdsområde.

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån., 06100 Borgå

E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

 

Rättegångsavgift

Rättegångsavgifterna, som tas ut för behandling av ett ärende i marknadsdomstolen bestäms enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), enligt Justitieministeriets förordning om justering av de avgifter som nämns i 2 § i lagen om domstolsavgifter (1122/2021) och enligt Justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar 2022–2024 (1123/2021).

 

För behandling av tvistemål, ärenden som gäller ändringssökande och andra rättskipningsmål tas i marknadsdomstolen ut en rättegångsavgift på 2120 euro.

Om värdet av en upphandling i ett ärende som gäller offentlig upphandling är minst 1 miljon euro, är behandlingsavgiften 4240 euro. Om värdet av upphandlingen är minst 10 miljoner euro, är behandlingsavgiften 6350 euro.