Välfärdsområdesfullmäktige, möte 12-12-2023

Protokollet är granskat

§ 135 Produktivitetsprogram för Östra Nylands välfärdsområde

IUHVADno-2023-3519

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och ytterligare uppgifter: välfärdsområdesdirektör Max Lönnqvist, 
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Välfärdsområdesfullmäktige godkände vid sitt sammanträde 13.12.2022 välfärdsområdets budget för år 2023. Enligt prognosen skulle årsbidraget under budgetåret 2023 uppgå till -26,5 miljoner euro. Att täcka det underskott som uppstår i år och under de år som ingår i ekonomiplanen kräver sådana ändringar i verksamheten som är ägnade att bromsa upp den uppskattade kostnadsökningen. Målet med det produktivitetsprogram som nu håller på att utarbetas är att fastställa produktivitetsåtgärder för balansering av ekonomin fram till år 2026. 

Produktivitetsprogrammet har beretts under sommaren och hösten 2023. I och med det arbete som utförts har man identifierat centrala produktivitets- och moderniseringsobjekt samt utformat åtgärder för att främja dessa. En utomstående expert, Nordic Healthcare Group (NHG), har stött välfärdsområdet i beredningen. 

Genom intervjuer och ett omfattande arbete i workshoppar identifierades olika slags moderniserings- och produktivitetsåtgärder. Utkastet till produktivitetsprogram är strukturellt indelat i sju produktivitetsspetsar, under vilka 30 produktivitetsobjekt sorterar. Varje produktivitetsobjekt innefattar en eller flera produktivitetsåtgärder, vars syfte är att beskriva de konkreta projekt eller handlingar genom vilka den förändring som beskrivs i produktivitetsobjektet omsätts i praktiken. Det har identifierats allt som allt nästan 200 sådana produktivitetsåtgärder. 

Produktivitetsspetsarna är: 

  1. Utvecklande av servicestrukturen med hjälp av verksamhetsstyrning och serviceintegration 

  1. Förebyggande serviceutbud som främjar hälsa och välfärd 

  1. Mångsidigt servicenätverk som svarar mot befolkningens behov 

  1. En mångsidig produktionsstruktur som betjänar helheten samt en upphandlingskompetens som stöder en sådan produktionsstruktur 

  1. En välmående personal – en uppskattad arbetsgivare 

  1. Utvecklande av kunskapsbaserad ledning vid välfärdsområdet 

  1. En helhet av stödtjänster som stöder kärnverksamheten 
     

Det uppskattas preliminärt att de sju produktivitetsspetsarna i produktivitetsprogrammet ger en sammanlagd kostnadsnytta på ungefär 28 miljoner euro fram till år 2026. Uppskattningen innefattar också åtgärder för att på kort sikt skära i kostnaderna i syfte att hejda kostnadsökningen. 

Utkastet till produktivitetsprogram föreligger som bilaga. 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören: 

Välfärdsområdesstyrelsen för en remissdebatt om utkastet till produktivitetsprogram och ber nämnderna och påverkansorganen avge utlåtanden om utkastet senast 13.11.2023. 

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen förde en remissdebatt om utkastet till produktivitetsprogram och beslutade att be nämnderna och påverkansorganen avge utlåtanden om utkastet senast 13.11.2023.

Möte hantering

Föredragande preciserade utkastet till produktivitetsprogram som finns som bilaga på så vis, att programmet innan det sänds ut på remissrunda delas klart upp i den del som man bör ge utlåtande om och den del som är bakgrundsmaterial.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
välfärdsområdesdirektör Max Lönnqvist
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Östra Nylands välfärdsområde började i mars 2023 utarbeta ett produktivitetsprogram för välfärdsområdet för åren 2023–2026. Produktivitetsprogrammet beskriver medel att anpassa ekonomin och verksamheten. Anpassningsåtgärder måste vidtas på grund av att välfärdsområdet ålagts en skyldighet att få sin ekonomi i balans under en tre års period.

Produktivitetsprogrammet bereddes våren och hösten 2023 så att man på bred front engagerade välfärdsområdets ledning, de politiska beslutsfattarna och personalen. Målet var att sammanställa en beskrivning av mål och åtgärder som svarar mot östnylänningarnas behov och som skulle läggas till grund för arbetet med att täcka välfärdsområdets underskott och förbättra dess produktivitet.

Utgångspunkterna för utvecklandet av välfärdsområdets produktivitet är utmanande. Östra Nylands kostnader för social- och hälsovård är de tredje minsta i landet, och i många avseenden är produktionen av social- och hälsovård högklassig om man ser till data som bygger på nationella indikatorer. Det regionala och funktionella integrationsarbetet håller emellertid endast på att börja, och välfärdsområdets budget för det första verksamhetsåret visar ett underskott på 27,5 miljoner euro.

Med produktivitetsprogrammet strävar man efter att täcka underskottet på ett systematiskt sätt

Produktivitetsprogrammets omfattning är fullt ut 28 miljoner euro så att programmet ger en nytta som täcker underskottet i välfärdsområdets ekonomi under de därpå följande tre åren. Produktivitetsprogrammets potentiella kostnadsnytta ökar för varje år, ju längre man kommer med åtgärderna: Det första året är sparpotentialen cirka 7 miljoner euro. Det andra året dämpar produktivitetsprogrammet välfärdsområdets kostnadsutveckling till ett värde av 11 miljoner euro, och det tredje året med 10 miljoner euro.

Produktivitetsprogrammet är strukturellt indelat i sju produktivitetsspetsar, under vilka 30 produktivitetsobjekt sorterar. Varje produktivitetsobjekt innefattar en eller flera produktivitetsåtgärder, vars syfte är att beskriva de konkreta projekt eller handlingar genom vilka den förändring som beskrivs i produktivitetsobjektet omsätts i praktiken. Närmare 200 produktivitetsåtgärder har konstaterats i beredningen. Produktivitetsspetsarna är:

  1. Utvecklande av servicestrukturen med hjälp av verksamhetsstyrning och serviceintegration
  2. Förebyggande serviceutbud som främjar hälsa och välfärd
  3. Mångsidigt servicenätverk som svarar mot befolkningens behov
  4. En mångsidig produktionsstruktur som betjänar helheten samt en upphandlingskompetens som stöder en sådan produktionsstruktur
  5. En välmående personal – en uppskattad arbetsgivare
  6. Utvecklande av kunskapsbaserad ledning vid välfärdsområdet
  7. En helhet av stödtjänster som stöder kärnverksamheten

 

Produktivitetsprogrammet innehåller en beskrivning av beredningens centrala delar, åtgärdsförslag som syftar till att förbättra produktiviteten, uppskattningar av den potentiella kostnadsinbesparingen, av den tidsperiod då omställningen ska genomföras och av svårighetsgraden för genomförandet av omställningarna under åren 2023–2026. Produktivitetsprogrammet har som central tanke en behärskad omställning av verksamheten så att man ska kunna trygga lagstadgad basservice av god kvalitet samt goda förutsättningar för att utföra arbete.

Ifall de produktivitetsobjekt och åtgärder som definierats som primära i produktivitetsprogrammet (åtgärderna i korg A) inte bidrar till tillräckligt stora inbesparingar eller om de omsätts i praktiken alltför långsamt, kan man bli tvungen att tillgripa också andra preliminärt konstaterade medel (korgarna B och C). De är emellertid åtgärder som kommer i sista hand och som man tillgriper enbart om balanseringsmålet inte ser ut att uppfyllas.

Verkställandet av produktivitetsprogrammet startar efter att beslut om programmet fattats

Produktivitetsprogrammet är innehållsmässigt mångsidigt och ambitiöst samt täcker välfärdsområdets alla funktioner. Beredningen av produktivitetsprogrammet är arbetets första skede. Att man ska lyckas med produktivitetsprogrammets målsättningar förutsätter att genomförandet planeras mera detaljerat med avseende på tidsplan, resurstilldelning och ansvarsfördelning. Dessutom bör det inrättas en omställningsorganisation som verkställer åtgärderna och som följer upp hur de avancerar. Hela personalen måste binda upp sig för genomförandet av omställningen. Det är också viktigt att identifiera produktivitetsprogrammets viktigaste beroendeförhållanden. Upprättandet av ett program för verkställandet av produktivitetsprogrammet startar efter att beslut om produktivitetsprogrammet fattats.

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade 12.10.2023 (§ 262) be nämnderna och påverkansorganen avge utlåtanden om utkastet senast 13.11.2023. Utlåtandena föreligger som bilaga.

Beslut om produktivitetsprogrammet fattas av välfärdsområdesfullmäktige 14.12.2023, vilket föregås av välfärdsområdesstyrelsens behandling 23.11.2023. I beredningen av produktivitetsprogrammet har man också beaktat den innehållsmässiga samordningen med välfärdsområdets budget för år 2024. Ärendet har behandlats i välfärdsområdets samarbetsorgan 20.11.2023.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse föreslår välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige godkänner produktivitetsprogrammet för balansering av ekonomin på det sätt som anges i bilagan. Beslut om ett verkställighetsprogram på mera detaljerad nivå fattas i välfärdsområdesstyrelsen.

Beslut

Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse beslutade föreslå välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige godkänner produktivitetsprogrammet för balansering av ekonomin på det sätt som anges i bilagan med ovanstående förändringar. Beslut om ett verkställighetsprogram på mera detaljerad nivå fattas i välfärdsområdesstyrelsen.

Möte hantering

Fredrik Herse och Teemu Riipi från Nordic Health Group Oy inledde diskussionen om produktivitetsprogrammet.

På basis av den förda diskussionen ändrade föredragande sitt förslag så att den sista meningen i punkt 2b på s. 32 Tavoitteena vähentää ympärivuorokautisen asumisen paikkoja 20-25 kpl stryks, och att till första meningen i punkt 2c på s. 45 läggs orden ”varhaista tukea ja”: Vahvistetaan varhaista tukea ja osatyökykyisten tukea sekä luodaan osatyökykyisille urapolkumalli.

Välfärdsområdesstyrelsen godkände enhälligt föredragandes ändrade förslag.

Till protokollet antecknades att medlem Arto Kujala anlände till mötet kl. 18.58 under behandlingen av det här ärendet.

Beskrivning

Beredning och ytterligare uppgifter: 
välfärdsområdesdirektör Max Lönnqvist
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Områdesstyrelsen: 

Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige godkänner produktivitetsprogrammet för balansering av ekonomin, programmet föreligger som bilaga. Beslut om ett verkställighetsprogram på mera detaljerad nivå fattas i välfärdsområdesstyrelsen.

Beslut

Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige godkände produktivitetsprogrammet för balansering av ekonomin, programmet föreligger som bilaga. Beslut om ett verkställighetsprogram på mera detaljerad nivå fattas i välfärdsområdesstyrelsen.

Möte hantering

Fullmäktigegrupperna höll gruppanföranden om produktivitetsprogrammet och servicestrategin.

Det antecknades i protokollet att fullmäktigeledamot Patrik Björkman avlägsnade sig från mötet kl. 18.18 under behandlingen av det här ärendet.


Sökande av ändring

Besvärsanvisning (Välfärdsområdesbesvär)

Ändring kan sökas skriftligt genom välfärdsområdesbesvär.

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

 

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. I besvären ska följande anges:

  1. det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
  3. grunderna för yrkandena,
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

 

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos: E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00