Välfärdsområdesstyrelsen, möte 30-10-2025

Dagordningen är verifierad

§ 233 Budgetförslag och personalplan för sektorerna för demokratitjänster samt koncern- och strategitjänster för år 2026

IUHVADno-2025-1728

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Enligt 73 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde godkänner välfärdsområdesstyrelsen planeringsramarna och anvisningar för hur budgeten ska göras upp. Anvisningen för hur 2026 års budget ska göras upp har godkänts av välfärdsområdesstyrelsen 22.5.2025 (§ 123) och ramen för ekonomiplanen för åren 2026–2028 har godkänts av välfärdsområdesstyrelsen 12.6.2025 (§ 147) och sänts till nämnderna och sektorerna som grund för budgetberedningen. 

Det föreskrivs i lagen om välfärdsområden (611/2021) att välfärdsområdesfullmäktige före utgången av varje år ska godkänna en budget för välfärdsområdet för det följande kalenderåret. Budgeten ska iakttas i välfärdsområdets verksamhet och ekonomi (115 §). Budgeten innefattar en investeringsplan och en ekonomiplan för minst tre år av vilka budgetåret är det första. Budgeten ska innehålla de anslag och beräknade inkomster som uppgifterna förutsätter. Dessutom ska den innehålla en redogörelse för hur finansieringsbehovet ska täckas utan långfristiga lån. Planen ska vara i balans eller uppvisa ett överskott senast vid utgången av det andra året efter budgetåret. Ett eventuellt underskott i balansräkningen ska täckas inom två år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes. 

Bokslutet för år 2023 visade ett underskott på 34,6 miljoner euro, och 2024 års bokslut visade ett underskott på 48,5 miljoner euro. Balansräkningen för Östra Nylands välfärdsområde hade i slutet av år 2024 underskott som saknar täckning till ett värde av 83,1 miljoner euro. Enligt prognosen i delårsrapporten 1–9/2025 uppgår underskottet för år 2025 till 16,0 miljoner euro. Välfärdsområdet ska i sin planeringsram för 2026–2028 kunna visa att man lyckas täcka 2023–2024 års underskott och 2025 års eventuella underskott fram till slutet av år 2026. 

Demokratitjänsternas förslag till budget för år 2026 

Budgetförslaget för sektorn för demokratitjänster för år 2026 har beretts i enlighet med den ram som välfärdsområdesstyrelsen fastställt 12.6.2025. Sektorns budgetförslag för år 2026 är i linje med den godkända ramen, eftersom verksamhetsbidraget i budgetförslaget för år 2026 är 143 000 euro bättre än i den godkända ramen. 

Till sektorn för demokratitjänster hör välfärdsområdesvalnämnden, revisionsnämnden, välfärdsområdesfullmäktige, välfärdsområdesstyrelsen, nationalspråksnämnden, internrevisionen, nämnden för beredskap och säkerhet samt nämnden för ordnande av tjänster. Till denna helhet hör även rådet för personer med funktionsnedsättning, äldrerådet och ungdomsfullmäktige. 

Verksamhetskostnaderna i demokratitjänsternas budgetförslag för år 2026, cirka 1,0 miljoner euro, är i linje med prognosen för år 2025 och med bokslutet för år 2024. I budgetförslaget har man beaktat nedskärningarna i understödet till fullmäktigegrupperna. Av demokratitjänsternas verksamhetskostnader består 65 procent av sammanträdes- och årsarvoden samt internrevisionens personalkostnader. För personalkostnader har man budgeterat cirka 41 000 euro mindre än i budgeten för år 2025, eftersom man i sammanträdesarvodena har beaktat att nämnden för utveckling och samarbete och individsektionen har lagts ned. Köp av tjänster utgör cirka 16 procent av de totala verksamhetskostnaderna. Vid köp av tjänster är de största utgiftsposterna revisionsrelaterade kostnader samt de förtroendevaldas resekostnader. Understöden till fullmäktigegrupperna utgör 19 procent av verksamhetskostnaderna. Övriga verksamhetskostnader utgör cirka 1 procent av alla verksamhetskostnader.  

Av verksamhetskostnaderna i budgetförslaget hänför sig 44 procent till välfärdsområdesfullmäktige, 19 procent till välfärdsområdesstyrelsen, 12 procent till revisionsnämnden, 11 procent till internrevisionen och resterande 14 procent till övriga organ. 

Revisionsnämnden har behandlat sin budget för år 2026 vid sitt sammanträde 25.9.2025. 

Koncern- och strategitjänsternas grundläggande uppgifter 

Östra Nylands koncern- och strategitjänster har som grundläggande uppgift att tillhandahålla förvaltnings-, ekonomi, personal- och kommunikationstjänster samt digitala tjänster som stöder social- och hälsovårdsväsendets och räddningsväsendets tjänster och vidare att samordna utvecklandet av välfärdsområdets verksamhet och statsbidragsprojekt. Sektorn för koncern- och strategitjänster ansvarar för sin del för att de verksamhetsmässiga och ekonomiska mål som fastställts av välfärdsområdesfullmäktige och välfärdsområdesstyrelsen nås. 

Koncern- och strategitjänsternas centrala mål samt strategiska prioriteringar 

Att balansera välfärdsområdets ekonomi före utgången av år 2026 verkar orealistiskt i ljuset av de ackumulerade underskotten. En central utmaning för koncern- och strategitjänsterna är att tillsammans med räddningsväsendet samt social- och hälsovårdsväsendet definiera realistiska åtgärder för att effektivisera verksamheten och stävja kostnadsutvecklingen samtidigt som man håller fast vid den lagstadgade servicenivån och tjänsternas kvalitet. Arbetet för att målet ska nås fortsätter under hela den ekonomiska planeringsperioden 2026–2028. För att genomföra produktivitetsprogrammet förutsätts det att koncern- och strategitjänsterna satsar särskilt på utvecklingsarbete, personal- och ekonomiledning samt kommunikation. 

I fråga om sektorn för koncern- och strategitjänster har man redan fattat beslut som syftar till att förbättra kostnadseffektiviteten i och med den fullständiga outsourcingen av välfärdsområdets kostservice och renhållningstjänster samt i och med ibruktagandet av en ny helhet för klient- och patientdatasystemet. Den fullständiga outsourcingen av välfärdsområdets kostservice och renhållningstjänster beräknas leda till en kostnadsminskning på cirka 1,6 miljoner euro från och med början av år 2026, och förnyandet av klient- och patientdatasystemen beräknas ge kostnadsbesparingar på cirka 1,5 miljoner euro från och med slutet av år 2027. Man försöker spara in på de externa hyreskostnaderna genom att omförhandla avtal och kritiskt pröva vad för slags lokalnätverk som vore optimalt med tanke på verksamheten. 

Koncern- och strategitjänsternas förslag till budget för år 2026 

Budgetförslaget för sektorn för koncern- och strategitjänster för år 2026 har beretts i enlighet med den ram som välfärdsområdesstyrelsen fastställt 12.6.2025. Rambeslutet var för sektorns del målinriktat, eftersom verksamhetsbidraget, de externa posterna inberäknade, skulle beskäras med 0,7 miljoner euro (1,2 procent) i förhållande till prognosen från september 2025. I sin helhet understiger sektorns budgetförslag för år 2026 den godkända ramen men 0,1 miljoner euro i fråga om verksamhetsintäkterna och överstiger den godkända ramen med cirka 0,5 miljoner euro i fråga om verksamhetskostnaderna, så med andra ord är verksamhetsbidraget 0,6 miljoner euro svagare än den givna ramen. 

Skillnaden i verksamhetsintäkterna beror på att sektorn för koncern- och strategitjänster inte helt har kunnat budgetera de intäkter som förutsätts i ramen. I verksamhetsintäkterna i ramen har man inte beaktat minskningen av de externa intäkterna från förvaltningstjänsterna, något som beror på outsourcingen av kostservicen och anstaltsvården. Därför är det inte möjligt att komma upp till den uppsatta ramen. 

I samband med genomgången av budgetförslaget granskades sektorns personalkostnader, och de höjdes från det tidigare förslaget till fyra procent, eftersom den höjning på 2,5 procent i personalkostnadsprognosen från april 2025 som ingår i rambeslutet inte fullt ut beaktade de lönelyft som betalats på basis av justeringspotter år 2025 och den engångspott som betalats år 2025. Dessutom förutsätter löneharmoniseringen fortsättningsvis en reservering i budgeten för år 2026. Regeringen har 22.9.2025 föreslagit en höjning av arbetslöshetsförsäkringspremierna. Lagen avses träda i kraft 1.1.2026. I och med detta har arbetslöshetsförsäkringspremierna höjts med 0,4 procent i det reviderade förslaget. De föreslagna ändringarna i personalplanen är i huvudsak kostnadsneutrala för sektorns vidkommande eller kompenseras genom att man har skurit i de övriga kostnaderna. Budgetförslaget för personalkostnaderna är 1,0 miljoner euro högre än rambeslutet och för material, förnödenheter och varor 0,2 miljoner euro högre än rambeslutet. Kostnadsförslaget i fråga om köp av tjänster är 0,3 miljoner euro lägre än rambeslutet och för de övriga verksamhetskostnaderna 0,4 miljoner euro lägre än rambeslutet. 

Koncern- och strategitjänsternas verksamhetskostnader (inklusive interna poster) i budgetförslaget för år 2026, 31,9 miljoner euro, skiljer sig från prognosen för år 2025 och från bokslutet för år 2024. De interna försäljningsintäkterna minskar i och med de besparingar som härrör från outsourcingen av kostservicen och anstaltsvården. Statens understöd för projekt upphör i slutet av år 2025, vilket innebär att understöden och bidragen minskar med cirka 5,5 miljoner euro. I sektorns budget för år 2026 utgör försäljningsintäkterna 26 procent, övriga intäkter 71 procent samt understöd och bidrag 3 procent av helheten. Av verksamhetsintäkterna består 96 procent av förvaltningstjänster (huvudsakligen interna intäkter) och 3 procent av HR-tjänster (företagshälsovårdens FPA-ersättningar). 

Inom koncern- och strategitjänsterna är budgetförslaget för verksamhetskostnaderna år 2026 (inklusive interna poster) 5,9 miljoner euro lägre än i prognosen för år 2025. Minskningen av personalkostnaderna är 6,1 miljoner euro, vilket förklaras med outsourcingen av kostservicen och anstaltsvården under första halvåret 2026 samt med de projekt som avslutas i slutet av år 2025. I fråga om köp av tjänster är budgetförslaget till följd av outsourcingen av kostservicen och anstaltsvården 2,3 miljoner större än i den prognos som gjordes upp år 2025. På motsvarande sätt används 1,5 miljoner euro mindre på material, förnödenheter och varor. Man har förhandlat fram en kostnadssänkning på 0,6 miljoner euro för hyreskostnaderna både i och med prisjusteringar och som en följd av att man avstår från lokaler. Av verksamhetskostnaderna på 55,5 miljoner euro utgör personalkostnaderna 18 procent, köp av tjänster 37 procent, material, förnödenheter och varor 3 procent och övriga verksamhetskostnader 41 procent. 

Beskrivning förslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar

  • föreslå välfärdsområdesfullmäktige att demokratitjänsternas budget för år 2026 ska ha ett verksamhetsbidrag på högst -967 000 euro (netto) i enlighet med bilagan,
  • för egen del godkänna samt föreslå välfärdsområdesfullmäktige att koncern- och strategitjänsternas budget för år 2026 års ska ha ett verksamhetsbidrag på högst -23 632 000 euro (netto) i enlighet med bilagan.
  • godkänna personalplanen för demokratitjänsterna samt koncern- och strategitjänsterna för år 2026 i enlighet med bilagan, och
  • konstatera att produktivitetsprogrammet innehåller mera detaljerade åtgärder för att åstadkomma ekonomisk nytta.