Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
talousjohtaja Minna Sevón
etunimi.sukunimi
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 73 §:n mukaan aluehallitus hyväksyy suunnittelukehykset ja talousarvion laadintaohjeet. Talousarvion laadintaohje 2026 on hyväksytty aluehallituksessa 22.5.2025 (§ 123) sekä taloussuunnitelmakehys vuosille 2026–2028 on hyväksytty aluehallituksessa 12.6.2025 (§ 147) ja lähetetty lautakunnille ja toimialoille talousarviovalmistelun pohjaksi.
Hyvinvointialuelain (611/2021) mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jota se noudattaa toiminnassaan ja taloudenhallinnassaan (§ 115). Talousarvioon lukeutuu investointisuunnitelma sekä taloussuunnitelma vähintään kolmeksi vuodeksi, joista talousarviovuosi on ensimmäinen. Talousarvio ottaa lukuun toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoittaa, miten rahoitustarve katetaan ilman pitkäaikaista lainaa. Suunnitelman on oltava tasapainoinen tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taseeseen mahdollisesti kertynyt alijäämä tulee kattaa kahdessa vuodessa tilinpäätöksen vahvistamisvuoden päättymisestä.
Vuoden 2023 tilipäätös oli 34,6 miljoonaa euroa alijäämäinen ja vuoden 2024 tilinpäätöksen alijäämä oli 48,5 miljoonaa euroa. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen taseessa on vuoden 2024 lopussa kattamatonta alijäämää noin 83,1 miljoonaa euroa. Osavuosikatsauksen 1–9/2025 ennusteen mukaan vuoden 2025 alijäämä asettuu 16,0 miljoonaan euroon. Talouden suunnittelukehyksessä 2026–2028 tulee osoittaa, että vuosien 2023–2024 alijäämät ja tilikauden 2025 mahdollinen alijäämä saadaan katettua vuoden 2026 loppuun mennessä.
Demokratiapalveluiden esitys vuoden 2026 talousarvioksi
Demokratiapalveluiden toimialan talousarvioesitys vuodelle 2026 on valmisteltu aluehallituksen 12.6.2025 päättämän kehyksen pohjalta. Toimialan talousarvioesitys vuodelle 2026 on hyväksytyn kehyksen mukainen, sillä toimintakatteen talousarvioesitys vuodelle 2026 on 143 tuhatta euroa hyväksyttyä kehystä parempi.
Demokratiapalvelujen toimialaan kuuluu aluevaalilautakunta, tarkastuslautakunta, aluevaltuusto, aluehallitus, kansalliskielilautakunta, sisäinen tarkastus, varautuminen ja turvallisuuslautakunta sekä palveluiden järjestämisen lautakunta. Tähän kokonaisuuteen kuuluu myös vammaisneuvosto, vanhusneuvosto ja nuorisovaltuusto.
Demokratiapalveluiden vuoden 2026 talousarvion toimintakulut, noin 1,0 milj. euroa, ovat linjassa vuoden 2025 ennusteen ja vuoden 2024 tilinpäätöksen kanssa. Talousarvioesityksessä on huomioitu valtuustoryhmien tuen leikkaaminen. Demokratiapalveluiden toimintakuluista 65 % muodostuu kokous- ja vuosipalkkioista sekä sisäisen tarkastuksen henkilöstökuluista. Henkilöstökuluihin on budjetoitu noin 41 000 euroa vähemmän kuin vuoden 2025 talousarviossa, sillä kokouspalkkioissa on huomioitu kehittäminen ja yhteistyölautakunnan sekä yksilöasioiden jaoston lakkauttaminen. Palvelujen ostot muodostavat noin 16 % kaikista toimintakuluista. Palvelujen ostoissa suurimmat menoerät ovat tilintarkastukseen liittyvät kulut sekä luottamushenkilöiden matkakulut. Valtuustoryhmille suunnattujen avustusten osuus toimintakuluista on 19 %. Muut toimintakulut muodostavat noin 1 % kaikista toimintakuluista.
Demokratiapalveluiden talousarvioesityksen toimintakuluista 44 % kohdistuu aluevaltuustoon, 19 % aluehallitukseen, 12 % tarkastuslautakuntaan, 11 % sisäiseen tarkastukseen ja loput 14 % kohdistuu muihin toimielimiin.
Tarkastuslautakunta on käsitellyt vuoden 2026 talousarviotaan 25.9.2025 kokouksessa.
Konserni- ja strategiapalveluiden perustehtävät
Itä-Uudenmaan konserni- ja strategiapalveluiden perustehtävänä on tuottaa sosiaali- ja terveystoimen ja pelastustoimen palvelua tukevia hallinto-, talous-, henkilöstö-, viestintä- ja digipalveluita sekä koordinoida hyvinvointialueen toiminnan kehittämistä ja valtionavustushankkeita. Konserni- ja strategiapalveluiden toimiala vastaa osaltaan siitä, että aluevaltuuston ja aluehallituksen asettamat toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet saavutetaan.
Konserni- ja strategiapalveluiden keskeiset tavoitteet sekä strategiset painopisteet
Hyvinvointialueen talouden tasapainottaminen vuoden 2026 loppuun mennessä näyttää kertyneiden alijäämien valossa epärealistiselta. Konserni- ja strategiapalveluiden keskeinen haaste on yhdessä pelastustoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen kanssa määritellä realistiset toimenpiteet toiminnan tehostamiseksi ja kustannuskehityksen hillitsemiseksi samalla, kun lakisääteisestä palvelutasosta ja palveluiden laadusta pidetään kiinni. Työ tavoitteen saavuttamiseksi jatkuu koko taloussuunnittelukauden 2026 – 2028. Tuottavuusohjelman toteuttamiseksi edellytetään konserni- ja strategiapalveluilta panostuksia erityisesti kehittämistyöhön, henkilöstö- ja talousjohtamiseen sekä viestintään.
Konserni- ja strategiapalveluiden toimialan osalta on jo tehty päätökset kustannustehokkuuden parantamiseksi hyvinvointialueen ravinto- ja puhtaanapitopalveluiden kokonaisulkoistuksesta sekä uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuuden käyttöönotosta. Ravinto- ja puhtaanapitopalveluiden kokonaisulkoistuksella arvioidaan saavutettavan noin 1,6 miljoonan euron kustannusalenema alkuvuodesta 2026 lähtien sekä asiakas- ja potilastietojärjestelmien uudistamisella noin 1,5 miljoonan euron kustannussäästöt loppuvuodesta 2027 eteenpäin. Ulkoisista vuokrakustannuksista haetaan säästöjä neuvottelemalla sopimuksia uudelleen ja tarkastelemalla kriittisesti toiminnan kannalta optimaalista toimitilaverkkoa.
Konserni- ja strategiapalveluiden esitys vuoden 2026 talousarvioksi
Konserni- ja strategiapalveluiden toimialan talousarvioesitys vuodelle 2026 on valmisteltu aluehallituksen 12.6.2025 päättämän kehyksen pohjalta. Kehyspäätös oli toimialan osalta tavoitteellinen, sillä vuoden 2025 syyskuun ennusteeseen nähden ulkoiset erät sisältävästä toimintakatteesta tuli saada karsittua 0,7 miljoonaa euroa (1,2 %). Kokonaisuudessaan toimialan talousarvioesitys vuodelle 2026 alittaa hyväksytyn kehyksen toimintatuottojen osalta 0,1 miljoonaa ja ylittää toimintakulujen osalta 0,5 miljoonaa euroa eli toimintakate on 0,6 miljoonaa euroa heikompi kuin annettu kehys.
Ero toimintatuotoissa syntyy siitä, ettei konserni- ja strategiapalveluiden toimiala ole pystynyt budjetoimaan kehyksessä edellytettyjä tuottoja täysimääräisesti. Kehyksen toimintatuotoissa ei ole huomioitu hallintopalveluiden ulkoisten tuottojen vähenemistä, joka johtuu ravintopalveluiden ja laitoshuollon ulkoistamisesta. Tämän vuoksi asetettuun kehykseen ei ole mahdollista yltää.
Talousarvioesityksen läpikäynnin yhteydessä tarkistettiin toimialan henkilöstökulut ja niitä korotettiin aiemmasta esityksestä neljään prosenttiin, sillä kehyspäätöksessä ollut 2,5 % korotus vuoden 2025 huhtikuun henkilöstökuluennusteeseen ei huomioinut täysimääräisesti vuonna 2025 tehtyjä järjestelyvaraeräkorotuksia ja maksettua kertaerää. Lisäksi palkkaharmonisaatio edellyttää varausta edelleen vuoden 2026 talousarvioon. Maan hallitus on esittänyt työttömyysvakuutusmaksujen korottamista 22.9.2025. Laki tulisi voimaan 1.1.2026. Tätä myötä työttömyysvakuutusmaksuja on korotettu tarkistetussa esityksessä 0,4 %. Esitetyt muutokset henkilöstösuunnitelmassa ovat toimialalla pääosin kustannusneutraaleja tai kompensoidaan muiden kulujen karsimisella. Henkilöstökulujen talousarvioesitys on 1,0 miljoonaa sekä aineiden, tarvikkeiden ja tavaroiden 0,2 miljoonaa euroa korkeampi kuin kehyspäätös. Palveluostojen kuluesitys on 0,3 ja muiden toimintakulujen 0,4 miljoonaa euroa kehyspäätöstä alhaisempi.
Konserni- ja strategiapalveluissa vuoden 2026 talousarvioesityksen (sis. sisäiset erät) toimintatuotot, 31,9 miljoonaa euroa, eroaa vuoden 2025 ennusteesta ja vuoden 2024 tilinpäätöksestä. Sisäiset myyntituotot alenevat ravintopalveluiden ja laitoshuollon ulkoistuksesta tulevien säästöjen myötä. Valtion avustukset hankkeisiin päättyvät vuoden 2025 lopussa, jota myötä tuet ja avustukset pienenevät noin 5,5 miljoonaa euroa. Toimialan talousarviossa 2026 myyntituotot muodostavat 26 %, muut tuotot 71 % sekä tuet ja avustukset 3 % kokonaisuudesta. Toimintatuotoista 96 % muodostuu hallintopalveluista (pääasiassa sisäiset tuotot) ja 3 % HR-palveluista (työterveyshuollon Kela-korvaukset).
Konserni- ja strategiapalveluissa vuoden 2026 toimintakulujen (sis. sisäiset erät) talousarvioesitys on 5,9 miljoonaa euroa alhaisempi kuin vuoden 2025 ennuste. Henkilöstökuluissa pienennys on 6,1 miljoonaa euroa, mikä selittyy ravintopalveluiden ja laitoshuollon ulkoistamisella vuoden 2026 ensimmäisellä vuosipuoliskolla sekä vuoden 2025 lopussa päättyvillä hankkeilla. Palveluostojen osalta talousarvioesitys on 2,3 miljoonaa suurempi kuin vuoden 2025 ennuste ravintopalveluiden ja laitoshuollon ulkoistamisen vuoksi. Vastaavasti tätä myötä aineisiin, tarvikkeisiin ja tavaroihin käytetään 1,5 miljoonaa euroa vähemmän. Vuokrakustannuksiin on saatu neuvoteltua 0,6 miljoonan euron kustannusalenema sekä hinnantarkistuksien että toimitiloista luopumisen myötä. Toimintakulujen 55,5 miljoonasta eurosta henkilöstökulut muodostavat 18 %, palveluostot 37 %, aineet, tarvikkeet ja tavarat 3 % sekä muut toimintakulut 41 %.