Välfärdsområdesstyrelsen, möte 10-10-2024

Dagordningen är verifierad

§ 231 Svar på fullmäktigemotion om utförande av konditionsgranskning av byggnader

IUHVADno-2024-3716

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
fastighetschef Riikka Hopealinna
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

 

 

Ledamoten i välfärdsområdesfullmäktige Matti Jäppilä med flera lämnade vid välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde 24.9.2024 en motion om en opartisk konditionsgranskning av de byggnader som används inom välfärdsområdet och vars fortsatta hyresavtal bedöms på basis av dåligt skick. I motionen konstateras att i och med att tjänsterna fortsätter eller upphör är det viktigt att besluten fattas på basis av så riktiga uppgifter som möjligt. Med hjälp av en aktuell konditionsgranskning kan man fatta välgrundade beslut som är korrekta med tanke på den hållbara utvecklingen. Motionen finns i det kompletterande materialet.

Östra Nylands välfärdsområde verkar huvudsakligen i hyreslokaler. Största delen (ca 70 %) av hyresavtalen är avtal som överförts som sådana från kommunen, specialomsorgsdistriktet, räddningsverket eller sjukvårdsdistriktet.

I välfärdsområdets fastighetsstrategi (godkänd i välfärdsområdesfullmäktige 16.1.2024 § 4) fastställs principerna för uthyrning: lokalerna motsvarar användningsbehovet, lokalerna är i gott skick eller hyresvärden förbinder sig att iståndsätta lokalerna inom utsatt tid. Dessutom har man i strategin slagit fast att välfärdsområdet som arbetsgivare erbjuder arbetstagarna en fungerande och trivsam arbetsmiljö. Lokalerna påverkar också rekryteringen och i vilken mån personalen stannar kvar.

I fullmäktigemotionen föreslås en opartisk konditionsgranskning av fastigheterna. Syftet med konditionsgranskningen är att ge byggnadens ägare information om byggnadstekniskt skick, reparationsbehov, skaderisker, säkerhetsrisker och hälsorisker samt åtgärdsförslag för att motverka riskerna. Konditionsgranskningen innehåller inte en bedömning av om byggnadernas utrymmen lämpar sig för deras avsedda ändamål eller de tekniska krav som användningsändamålet förutsätter. För lokaler som används av social- och hälsovården har ställts fler krav än för vanliga lokaler, med beaktande av patienternas och personalens säkerhet, hygienen och tillgängligheten. Konditionsgranskningen tar inte ställning till de särskilda kraven för social- och hälsovårdstjänsternas lokaler.

En del av en viss lokal kan genomgå olika inspektioner, syner och utredningar för att bedöma den framtida användningen, funktionaliteten och dess tekniska skick.

Östra Nylands välfärdsområde har bett kommunerna och städerna om utredningar om lokalernas tekniska skick samt om utförda och planerade reparations-, service- och underhållsåtgärder. Kommunerna har lämnat in befintliga utredningar, rapporter och fritt formulerade utlåtanden om byggnadernas skick. Kommunerna har i egenskap av fastighetsägare kunnat låta göra olika utredningar om byggnaderna på eget initiativ och vidarebefordra dem till välfärdsområdet som stöd för beslutsfattandet. Dessutom har fastighetstjänsterna i Östra Nylands välfärdsområde fört diskussioner med kommunernas och städernas enheter för lokalitetsförvaltning om byggnadernas skick och om ändringsarbeten enligt kraven på verksamheten.

Med beaktande av den totala ekonomiska situationen i Östra Nylands välfärdsområde och behovet av att förnya produktionen av social- och hälsovårdstjänster har det i organisationen förts förvaltningsövergripande diskussion om hur lokalerna i sin nuvarande form och i framtiden uppfyller verksamhetens behov. Utifrån helhetsgranskningen har det konstaterats att en del av lokalerna inte uppfyller verksamhetens behov och riktlinjerna i välfärdsområdets fastighetsstrategi.

I fråga om eventuella lokaler som inte längre ska användas har man fört diskussioner med representanter för fastighetsägarna och konstaterat att lokalerna inte tekniskt sett kan iordningsställas så att de motsvarar välfärdsområdets krav. Lokalerna ska stöda effektiv verksamheten och öka personalens trivsel. Lokalerna ska uppfylla verksamhetens behov. Till exempel för vård av klienter inom tjänsterna för äldre som är i dåligt skick behövs hjälpmedel som stöd för vårdpersonalen (till exempel personlyft), vars antal storlek ökar.

Välfärdsområdet kan begära att fastighetsägaren låter utföra en konditionsgranskning, men välfärdsområdet kan inte ålägga kommuner och städer att beställa konditionsgranskningar för byggnaderna. Genom att låta utföra en opartisk konditionsgranskning kan fastighetsägaren producera information för användarna och marknadsföra sina lokaler för användarna.

Förhandlingarna om hyresavtal kommer i framtiden att föras i ett s.k. fritt marknadsläge, där författningarna och förordningarna inte styr förhandlingarna, till skillnad från när välfärdsområdet bereddes. Kommunerna och städerna bör i framtiden verka på marknadens villkor och erbjuda välfärdsområdet behövliga och kostnadseffektiva lokaler vid sidan av andra privata aktörer.

Välfärdsområdet kommer inte att begära att man låter utföra konditionsgranskningar av de hyrda byggnaderna, eftersom kommunerna och städerna har lämnat uppgifter om byggnadernas skick i den omfattning som de beslutat om under våren – sommaren 2024. Uppgifterna har legat till grund för utarbetandet av riktlinjerna för välfärdsområdet.

Beskrivning förslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen föreslår välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige antecknar det ovan nämnda svaret på motionen till kännedom och konstaterar att motionen är slutbehandlad.

Paragrafen justeras genast.