Välfärdsområdesstyrelsen, möte 10-10-2024

Dagordningen är verifierad

§ 224 Koncern- och strategitjänsternas och demokratitjänsternas budget för år 2025 samt personalplan för år 2025

IUHVADno-2024-1929

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Motiveringar

Enligt 75 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde godkänner välfärdsområdesstyrelsen planeringsramarna och anvisningar för hur budgeten ska göras upp. Ekonomiplaneramen för 2025–2027 har godkänts vid välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 30.5.2024 (§ 137) och tillsänts nämnderna och sektorerna för att utgöra grund för budgetberedningen.

Det föreskrivs i lagen om välfärdsområden (611/2021) att välfärdsområdesfullmäktige före utgången av varje år ska godkänna en budget för välfärdsområdet för det följande kalenderåret. Budgeten ska iakttas i välfärdsområdets verksamhet och ekonomi (115 §). Budgeten innefattar en investeringsplan och en ekonomiplan för minst tre år av vilka budgetåret är det första. Budgeten ska innehålla de anslag och beräknade inkomster som uppgifterna förutsätter. Dessutom ska den innehålla en redogörelse för hur finansieringsbehovet ska täckas utan långfristiga lån. Planen ska vara i balans eller uppvisa ett överskott senast vid utgången av det andra året efter budgetåret. Ett eventuellt underskott i balansräkningen ska täckas inom två år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes.

Östra Nylands välfärdsområdes bokslut för år 2023 visade ett underskott på 34,6 miljoner euro, och 2024 års budget har ett underskott på 15,8 miljoner euro. Enligt prognosen i delårsrapporten 1–6/2024 uppgår underskottet för år 2024 till 46,6 miljoner euro. Välfärdsområdet ska i sin budget och i sin ekonomiplan för åren 2025–2027 kunna visa att man lyckas täcka 2023–2024 års underskott fram till slutet av år 2026.

Sektorns grundläggande uppgifter

Östra Nylands koncern- och strategitjänster har som grundläggande uppgift att tillhandahålla förvaltnings-, ekonomi, personal- och kommunikationstjänster samt digitala tjänster som stöder social- och hälsovårdsväsendets och räddningsväsendets tjänster och vidare att samordna utvecklandet av välfärdsområdets verksamhet och statsbidragsprojekt. Sektorn för koncern- och strategitjänster ansvarar i sin tur för att de verksamhetsmässiga och ekonomiska mål som fastställts av välfärdsområdesfullmäktige och välfärdsområdesstyrelsen nås.

Sektorns centrala mål samt strategiska prioriteringar

Att balansera välfärdsområdets ekonomi före utgången av 2026 är en central utmaning för hela organisationen, både i år och under åren 2025 – 2026. Koncern- och strategitjänsterna satsar år 2025 på att inrätta en upphandlande enhet som organiserats på ett ändamålsenligt sätt och med ändamålsenliga resurser, på att planera verksamheten inom kosthåll så att den stöder servicenätsplanen samt på att verkställa beslut om fastigheter och lokaler som används inom välfärdsområdet. För personalens vidkommande kommer man att bygga upp en ny lönehelhet för de anställda som omfattas av VÄLKA-avtalet och SH-avtalet och slutföra löneharmoniseringen.

Tyngdpunktsområden för utvecklingstjänsterna år 2025 är stödjandet av produktivitetsprogrammet, genomförandet av åtgärder och det systematiska kvalitetsarbetet inom välfärdsområdet. Centrala mål för den externa kommunikationen är att utveckla webbtjänsten, öka synligheten i sociala medier och trygga beredskapen för effektiverad kommunikation i krissituationer. Enligt planerna inleds ibruktagandet det nya klient- och patientdatasystemet under det första kvartalet av 2025 och kommer i sin helhet att fortsätta långt in i 2026. Digitaliseringen av verksamheten främjas, klienternas elektroniska ärendehantering och verktygen för informationsledning utvecklas, och dessutom fortsätter utvecklingen av ägarstyrningen och samarbetsmodellen samt optimeringen av kostnader.

Förslag till budget för år 2025, koncern- och strategitjänster

Sektorn för koncern- och strategitjänster har berett budgetförslaget för år 2025 på basis av den ram som välfärdsområdesstyrelsen fastställt 30.5.2024. Rambeslutet är verkligen målinriktat för sektorns del, eftersom verksamhetskostnaderna i förhållande till prognosen för 2024 bör minskas med 2,9 miljoner euro (4,7 %).

Verksamhetskostnaderna för koncern- och strategitjänsterna i budgetförslaget för 2025, 37,6 miljoner euro, är i linje med prognosen för 2024 och bokslutet för 2023. Verksamhetsintäkterna i budgetförslaget överstiger knappt de 0,3 miljoner euro som finns i rambeslutet. Sektorn har endast 5,4 miljoner euro externa intäkter. Strukturen på verksamhetsintäkterna i budgetförslaget skiljer sig från bokslutet 2023, vilket förklaras av förvaltningstjänsternas interna intäkter samt projekt inom utvecklingstjänster och digitala tjänster. I sektorns budgetförslag för 2025 utgör försäljningsintäkterna 58 procent, övriga intäkter 35 procent samt stöd och understöd 8 procent av helheten. De intäktsföringar som föranleds av användningen av statliga understöd uppgår till cirka 5,1 miljoner euro.

Koncern- och strategitjänsternas verksamhetskostnader i budgetförslaget 2025 överskrider rambeslutet med cirka 4,0 miljoner euro. Jämfört med prognosen för 2024 är ökningen 1,1 miljoner euro. Personalkostnaderna ökar med 1,0 miljoner euro, vilket förklaras av de budgeterade lönejusteringarna på 6 procent. Kostnaderna för köpta tjänster är 1,7 miljoner euro lägre än prognosen för 2024, eftersom det i budgetförslaget för digitala tjänster har gjorts en minskning på cirka tre miljoner euro jämfört med enhetens ursprungliga förslag. Ökningen på 0,1 miljoner euro för köp av material, tillbehör och varor i budgetförslaget består till största delen av ökade kostnader för livsmedel. Ökningen på 1,7 miljoner euro i övriga kostnader består av hyror för byggnader. Av verksamhetskostnaderna på 62,1 miljoner euro utgör personalkostnaderna 24 %, serviceinköp 31 %, material, förnödenheter och varor 6 % samt övriga verksamhetskostnader 39 %.

Välfärdsområdesfullmäktige godkände produktivitetsprogrammet vid sitt sammanträde 12.12.2023 (§ 135). När det gäller åtgärderna i produktivitetsprogrammet kan man utifrån 2024 års första halvårsutfall och prognosen för 2024 konstatera att åtgärderna går i rätt riktning och är ändamålsenliga, men att spareffekterna kommer att märkas i efterskott och delvis först under de kommande åren. Eftersom åtgärderna i programmet inte ansågs leda till sådana inbesparingar i euro som eftersträvades i början av året, beslutade välfärdsområdesstyrelsen 2.5.2024 (§ 111) att börja bereda åtgärder i produktivitetsprogrammets korgar B och C.

I enlighet med produktivitetsprogrammets B- och C-korgar bereds en begränsning av tillgången till tjänster och en försämring av servicenivån. Vägledande för åtgärderna är också den servicenätsplan som utarbetats. Effekterna av dessa åtgärder för bl.a. fastighetstjänster samt kosthåll och anstaltsvårdstjänster har ännu inte beaktats i budgetförslaget för 2025. Åtgärderna innefattar nedskärningar och förutsätter samarbetsförhandlingar.

I sin helhet överstiger sektorns budgetförslag för 2025 den godkända ramen men knappt 0,3 miljoner euro i fråga om verksamhetsintäkterna och cirka 4,0 miljoner euro i fråga om verksamhetskostnaderna, dvs. verksamhetsbidraget är 3,8 miljoner euro svagare än den givna ramen.

Förslag till budget för år 2025, demokratitjänster
Budgetförslaget för demokratitjänstesektorn för år 2025 har beretts i enlighet med den ram som välfärdsområdesstyrelsen fastställt 30.5.2024. Budgetförslaget för sektorn för år 2025 stämmer överens med den godkända ramen.

Till demokratitjänsternas sektor hör välfärdsområdesvalnämnden, revisionsnämnden, välfärdsområdesfullmäktige, välfärdsområdesstyrelsen, nationalspråksnämnden, internrevisionen, nämnden för beredskap och säkerhet, nämnden för utveckling och samarbete samt nämnden för ordnande av tjänster. Till denna helhet hör även individsektionen, handikapprådet, äldrerådet och ungdomsfullmäktige.

I budgeten för år 2025 har man utöver välfärdsområdesvalnämndens kostnader berett sig på de extra kostnader som välfärdsområdesvalet orsakar kommunerna i området och som faktureras för välfärdsområdet.

Verksamhetskostnaderna för demokratitjänsterna i budgetförslaget för 2025, 1,1 miljoner euro, är i linje med prognosen för 2024 och bokslutet för 2023. Nedläggningen av nämnden för utveckling och samarbete efter sommaren har beaktats i budgeten. Största delen av demokratitjänsternas verksamhetskostnader, 58 procent, består av mötes- och årsarvoden. I budgetförslaget för 2025 presenteras sakkunnigarvoden för köp av tjänster och inte för personalkostnader, såsom i budgeten för 2024. Således har man budgeterat cirka 85 000 euro mindre för personalkostnaderna än i budgeten för 2024. Köp av tjänster utgör cirka 13 procent av de totala verksamhetskostnaderna. Vid köp av tjänster är de största utgiftsposterna revisionsrelaterade kostnader samt de förtroendevaldas resekostnader. Bidragen till fullmäktigegrupperna utgör 26 procent av verksamhetskostnaderna och uppgår till 300 000 euro. I budgetförslaget har bidragsbeloppet skurits ned med cirka 30 000 euro jämfört med 2024 års budget. Övriga verksamhetskostnader utgör cirka 2 procent av alla verksamhetskostnader. I verksamhetskostnaderna har beaktats de kostnader för välfärdsområdesvalet som kommunerna i regionen ska få ersättning för.

Beskrivning förslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att

  • för sin del godkänna och föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att 2025 års budget för koncern- och strategitjänsterna ska ha ett verksamhetsbidrag på högst -3 782.077 (netto) euro i enlighet med bilagan,  
  • godkänna personalplanen för koncern- och strategitjänster samt demokratitjänster för år 2025 på det sätt som framgår av bilagan, 
  • föreslå välfärdsområdesfullmäktige att 2025 års budget för demokratitjänsterna ska ha ett verksamhetsbidrag på högst - 1 145 330 euro (netto) i enlighet med bilagan, 
  • konstatera de mera detaljerade åtgärder som ingår i produktivitetsprogrammet för åstadkommande av ekonomisk nytta.