Nämnden för beredskap och säkerhet, möte 11-06-2024

Protokollet är granskat

§ 43 Rättelseyrkan gällande uppbäring av avgift för upprepat felaktigt förfarande / Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus

IUHVADno-2024-598

Tidigare behandling

Beredare

Tomi Pursiainen, riskienhallintapäällikkö /riskhanteringschef, tomi.pursiainen@pelastustoimi.fi

Beskrivning

Rättelseyrkande

Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus har 6.2.2024 via sin verksamhetsdirektör per e-post begärt omprövning av Östra Nylands räddningsverk i anslutning till räddningsmyndighetens faktureringsbeslut 5.2.2024 om återkommande felaktig funktion hos den brandlarmanläggning som är ansluten till nödcentralen i seniorhuset som Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus äger på adressen Drottninggatan 7, Lovisa.

I begäran om omprövning framförs det för det första att Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus inte har fått skriftliga uppmaningar från räddningsmyndigheten om rättelse eller åtgärder i anslutning till den automatiska brandlarmanläggningens felaktiga funktion. I begäran om omprövning hänvisas till rapporter om alarm 21.7.2023, 10.8.2023 och 2.11.2023 som man inte tagit emot. För det andra framförs i begäran om omprövning att stiftelsen inte har handlat felaktigt utan med betoning på att den alltid omedelbart har vidtagit åtgärder efter varje felaktig brandlarm.

Räddningsmyndighetens verksamhet och behandling av ärendet

Enligt 96 § i räddningslagen kan räddningsverket ta ut en avgift för uppdrag som har orsakats av återkommande felaktig funktion hos en brandlarmanläggning som är ansluten till nödcentralen. En förutsättning för detta är att brandlarmanläggningen tidigare har orsakat ett felaktigt larm och att välfärdsområdets räddningsmyndighet skriftligt har uppmanat ägaren eller innehavaren av objektet eller verksamhetsidkaren att reparera anläggningen eller vidta andra behövliga åtgärder för att förhindra felaktiga brandlarm. Enligt den riksomfattande riktlinjen för räddningsverkens partnerskapsnätverk betraktas tre eller flera felaktiga brandlarm under de senaste 12 månaderna för en brandlarmanläggning som är ansluten till nödcentralen som tröskel för debitering av avgiften för felaktig funktion.  

Förfarandet för behandling av felaktiga automatiska brandlarm vid Östra Nylands räddningsverk stämmer överens med de riksomfattande rekommendationerna för räddningsverkens partnerskapsnätverk, med den skillnaden att Östra Nylands räddningsverk skickar en skriftlig anmälan redan om det första felaktiga brandlarmet som kommit under de senaste 12 månaderna. Om det andra felaktiga brandlarmet under de senaste 12 månaderna ges objektet en skriftlig uppmaning att rätta till situationen. Från och med det tredje felaktiga brandlarmet under de senaste 12 månaderna tas det från objektet ut en avgift som har fastställts för upprepade felaktiga automatiska brandlarm. Ett faktureringsbeslut fattas i ärendet och detta sänds till objektet. Man kontaktar objektet också annars i alla skeden, vanligtvis per telefon. Östra Nylands räddningsverks behandlingsprocess är således mer täckande än de riksomfattande rekommendationerna och syftet med den är uttryckligen att hjälpa och stödja objekten i förhindrandet av felaktiga brandlarm.

Östra Nylands räddningsverk har haft uppgifter på objektet som förmedlats av en automatisk brandlarmanläggning under de senaste 12 månaderna 22.6.2023, 21.7.2023, 10.8.2023, 2.11.2023 och 23.1.2024.

Enligt räddningsverkets tillsynsprogram har det om det felaktiga brandlarmet 22.6.2023 inlämnats en skriftlig anmälan 11.7.2023 till Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus. Som leveransadress för anmälan har angivits e-postadressen för verkställande direktören för Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus. I anmälan har antecknats att ärendet också har behandlats per telefon 11.7.2023 med den som begär omprövning.

Enligt räddningsverkets tillsynsprogram har det om det felaktiga brandlarmet 21.7.2023 inlämnats en skriftlig anmälan 25.7.2023 till Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus med samma mottagaruppgifter. I korrigeringsuppmaningen har antecknats att ärendet också har behandlats per telefon 24.7.2023 med den som begär omprövning. Korrigeringsuppmaningen innehåller dock ett skrivfel i e-postadressen.

Brandlarmet 10.8.2023 har skett under den s.k. skyddstiden för korrigeringsuppmaningen 25.7 och har således inte beaktats i faktureringsbeslutet om upprepade felaktiga brandlarm.

Brandlarmet 2.11.2023 har konstaterats vara ett icke-felaktigt brandlarm, vilket innebär att det inte har beaktats i faktureringsbeslutet om upprepade felaktiga brandlarm.

Således är larmet 23.1.2024 objektets tredje felaktiga brandlarm från den automatiska brandlarmanläggningen som objektet har lämnat under de senaste 12 månaderna och som räddningsverkets brandinspektör 5.2.2024 har fattat (rättat 7.2.2024) faktureringsbeslut om som nu är föremål för rättelseyrkandet.

Räddningsverket har sänt objektet en skriftlig underrättelse om det första felaktiga brandlarmet och en skriftlig uppmaning att rätta till situationen och har också kontaktat objektet per telefon efter larmen. Enligt räddningsverkets syn är det endast frågan om ett skrivfel i mottagarens e-postadress i korrigeringsuppmaningen. Mottagaruppgifterna som antecknats i korrigeringsuppmaningen är en anteckning, när dokumentet i verkligheten sänds per e-post på det sätt som ett e-postmeddelande normalt sänds. Samma e-postadress har också använts tidigare, till exempel för att lämna in det föregående brandinspektionsprotokollet. Dessutom har man också kontaktat objektet per telefon efter varje felaktigt brandlarm i fråga.

I begäran om omprövning har man åberopat att servicehusstiftelsen alltid efter felaktiga brandlarm har vidtagit åtgärder. Detta måste naturligtvis ses som en bra sak och liknande felaktiga brandlarm kan eventuellt förebyggas i framtiden. De felaktiga brandlarm som faktureringsbeslutet gäller och som ska beaktas i beslutet har dock redan skett och de ska anses återkommande i enlighet med de grunder som nämns ovan. Därmed ska faktureringsbeslutet anses motiverat även eftersom enligt 96 § i räddningslagen kan räddningsverket ta ut en avgift för uppdrag som har orsakats av återkommande felaktig funktion hos en brandlarmanläggning som är ansluten till nödcentralen. Enligt de riksomfattande rekommendationerna för räddningsverkens partnerskapsnätverk ska tre och flera felaktiga brandlarm under de senaste 12 månaderna betraktas som en felaktig funktion hos en brandlarmanläggning.

Det felaktiga brandlarmet 22.6.2023 har berott på matlagning, liksom också 21.7.2023. Larmet 23.1.2024 har berott på fukt eller vatten, sannolikt vattenånga. Ovan nämnda fall ska betraktas som felaktiga brandlarm för en brandlarmanläggning som är ansluten till nödcentralen baserat på larmets orsaker samt på grund av att de inte heller har orsakat räddningsväsendet en uppgift som kräver egentlig räddningsverksamhet, endast en besiktning för en automatisk brandlarmanläggning, vilket alltid sker när det är automatiska brandlarm.  Tolkningarna om brandlarmens felaktigheter stämmer överens med de riksomfattande rekommendationerna för räddningsverkens partnerskapsnätverk.

 

Beslutsförslag

Föredragande

Peter Johansson, pelastusjohtaja /räddningsdirektör, peter.johansson@itauusimaa.fi

Nämnden för beredskap och säkerhet i Östra Nylands välfärdsområde konstaterar att behandlingen av felaktiga brandlarm har skett i enlighet med räddningslagen och den riksomfattande uppförandekoden i fråga om Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus på adressen Drottninggatan 7, Lovisa. Det finns inga grunder för att ändra debiteringen för upprepade felaktiga brandlarm från objektet. 

Beslut

Nämnden för beredskap och säkerhet i Östra Nylands välfärdsområde konstaterade att behandlingen av felaktiga brandlarm har skett i enlighet med räddningslagen och den riksomfattande uppförandekoden i fråga om Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus på adressen Drottninggatan 7, Lovisa. Det finns inga grunder för att ändra debiteringen för upprepade felaktiga brandlarm från objektet. 

Beredare

  • Marjut Helske, hallintopäällikkö /förvaltningschef, marjut.helske@itauusimaa.fi

Beskrivning

Återkommande felaktig funktion hos en brandlarmanläggning

Enligt 96 § 1 mom. 2 punkten i räddningslagen kan avgift tas ut för uppdrag som har orsakats av återkommande felaktig funktion hos en brandlarmanläggning som är ansluten till nödcentralen. En förutsättning för att den avgift tas ut är att brandlarmanläggningen tidigare har orsakat ett felaktigt larm och att välfärdsområdets räddningsmyndighet skriftligt har uppmanat ägaren eller innehavaren av objektet eller verksamhetsidkaren att reparera anläggningen eller vidta andra behövliga åtgärder för att förhindra felaktiga brandlarm. Enligt regeringens proposition (RP 257/2010) är målet med betalningsskyldigheten att minska antalet felaktiga brandlarm i de fastigheter där man trots upplysning och rådgivning inte har vidtagit några åtgärder för att minska de felaktiga brandlarmen. Huvudsyftet med avgifterna är att säkerställa verksamhetsförutsättningarna för räddningsväsendets tillsynsmyndighet på lokal nivå.

Enligt anvisningen av Räddningsverkens partnerskapsnätverk om avgift för felaktiga brandlarm (Erheellisten paloilmoitusten maksullisuus, 10.3.2023) betraktas som återkommande felaktig funktion hos en brandlarmanläggning flera än två felaktiga brandlarm under de tolv månader som föregår brandlarmet. Enligt anvisningen ska en skriftlig uppmaning skickas om att rätta till situationen för det andra felaktiga brandlarmet, och för det tredje felaktiga brandlarmet som skett under de senaste tolv månaderna debiteras en avgift som fastställts för återkommande felaktig funktion hos en brandlarmanläggning. Behandlingsprocessen av felaktiga brandlarm tillåter således även enskilda felaktiga brandlarm utan att en avgift tas ut, men för upprepade felaktiga brandlarm är det motiverat att ta ut avgift.

Förfarandet för behandling av felaktiga automatiska brandlarm vid Räddningsverket i Östra Nyland stämmer överens med de riksomfattande rekommendationerna av Räddningsverkens partnerskapsnätverk, med den skillnaden att Räddningsverket i Östra Nyland skickar en skriftlig anmälan redan om det första felaktiga brandlarmet, så att mottagaren omedelbart ska kunna vidta nödvändiga åtgärder för att minska felaktiga brandlarm. Om det andra felaktiga brandlarmet under de senaste tolv månaderna ges objektet en skriftlig uppmaning att rätta till situationen. Från och med det tredje felaktiga brandlarmet under de senaste tolv månaderna tas det av objektet ut en avgift som har fastställts för återkommande felaktiga automatiska brandlarm. Objektet kontaktas också per telefon i alla skeden av processen. Behandlingsprocessen vid Räddningsverket i Östra Nyland är således mer täckande än de riksomfattande rekommendationerna, och syftet med den är uttryckligen att hjälpa och stödja objekten i förhindrandet av felaktiga brandlarm.

Larm från brandlarmanläggning vid Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus

Räddningsverket i Östra Nyland har haft fem (5) uppdrag under perioden 22.6.2023–23.1.2024 som förmedlats av en automatisk brandlarmanläggning i Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus äldreboende på Drottninggatan 7 i Lovisa. Av de fem (5) uppgifter som brandlarmanläggningen förmedlat har en varit saklig, det vill säga den har inte tolkats som ett felaktigt brandlarm. Av de fyra återstående felaktiga larmet har ett (1) skett inom skyddsområdet för en uppmaning att rätta till situationen och har därför inte beaktats som ett felaktigt brandlarm i behandlingsprocessen av felaktiga brandlarm.
​​​​​​
Meddelande till Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus och uppmaning om att rätta till situationen

Den klagande bestrider mottagandet av det skriftliga meddelandet och uppmaningen om att rätta till situationen på grund av felaktiga brandlarm. Räddningsverket bestrider påståendet med de motiveringar som anges nedan.

Enligt räddningsverkets övervakningsprogram har man varit i kontakt med Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus per telefon och skickat ett skriftligt meddelande om det felaktiga brandlarmet den 22 juni 2023. Det skriftliga meddelandet (bilaga 1 – meddelande om felaktigt brandlarm) har skickats till verkställande direktören för Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus e-postadress den 11 juli 2023, via vilken den klagande och Räddningsverket bevisligen har hållit kontakt även tidigare.  I meddelandet står det också att ärendet även har behandlats per telefon den 11 juli 2023 med representanten i fråga för Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus. Det skriftliga meddelandet hör, som ovan beskrivits, till Östra Nylands välfärdsområdets egen process för felaktiga brandlarm, som är mer omfattande och kundvänligare än vad lagen eller instruktionerna kräver i anvsningen om avgift för felaktiga brandlarm av Räddningsverkens partnerskapsnätverk.

Enligt räddningsverkets övervakningsprogram har man varit i kontakt med Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus per telefon och skickat en skriftlig uppmaning om att rätta till situationen beträffande det felaktiga brandlarmet den 21 juli 2023 (bilaga 2 – skriftlig uppmaning om att rätta till det felaktiga brandlarmet). Det felaktig brandlarmet har behandlats per telefon den 24 juli 2023 med Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus, och en skriftlig uppmaning om att rätta till situationen har skickats till verkställande direktörens e-postadress den 25 juli 2023, på samma sätt som förfarandet för det skriftliga meddelandet ovan. I dokumentet med uppmaning om att rätta till situationen, som har upprättats på ett separat dokumentunderlag, finns ett stavfel i e-postadressen. Dokumentet har bifogats till e-postmeddelandet som skickats till Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus, till verkställande direktörens rätta e-postadress. Även om det har funnits en felaktig e-postadress i dokumentet med uppmaning om att rätta till situationen har dokumentet och uppmaningen ändå skickats till rätt e-postadress.

Tjänsteinnehavaren som skickat det skriftliga meddelandet och uppmaningen om att rätta till situationen beträffande det felaktiga brandlarmet har gått i pension, och därför har det inte varit möjligt för Räddningsverket att få ovan nämnda e-postmeddelanden i sin besittning. Räddningsverket har dock den 11 april 2024 av Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori begärt logguppgifter om den tjänsteinnehavares e-post som skickat dokumenten med meddelande och uppmaning om att rätta till situationen. Valtori producerar IKT-tjänster och IKT-redskap för Räddningsverket.

Enligt logguppgifterna som erhållits av Valtori (bilaga 3 – e-postloggfil 11072023), har ett e-postmeddelande med rubriken ”Erhe ilmoitus” (”meddelande om fel”) skickats till rätt e-postadress till verkställande direktören för Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus den 11 juli 2023. Enligt logguppgifterna har e-postmeddelandet levererats till den klagande. Av logguppgifterna framgår också att e-postmeddelandet haft en bilaga med namnet ”Kuningattarenkatu 7, Loviisa.pdf”, det vill säga det egentliga dokumentet med meddelande om felaktigt brandlarm. Uppmaningen om att rätta till situationen har enligt övervakningsprogrammet skickats den 25 juli 2023 och utgående från logguppgifterna som erhållits från Valtori (bilaga 4 – e-postloggfil 25072023) har Räddningsverket den 25 juli 2023 skickat ett e-postmeddelande till verkställande direktören för Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus med rubriken ”Erhe pöytäkirjoja” (”protokoll om fel”). Enligt logguppgifterna har e-postmeddelandet levererats till den klagande. Av logguppgifterna framgår också att e-postmeddelandet bland annat haft en bilaga med namnet ”Kuningattarenkatu 7, Loviisa.pdf”. Med samma e-postmeddelande har man också skickat den klagande en handling om ett felaktigt brandlarm som hänför sig till det andra verksamhetsstället inom Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus, och därför har den allmänna rubriken ”Erhe pöytäkirjoja” (protokoll om fel) använts. Termen ”Erhe” (”Fel”) hänvisar allmänt till felaktiga brandlarm. Räddningsverket har vid tidpunkten i fråga inte haft något motsvarande ärende med den klagande eller den organisation som den klagande representerar, och därför anser Räddningsverket att e-postmeddelandet i fråga med bilagor påvisar att en skriftlig uppmaning om att rätta till situationen har skickats till den klagande med beaktande av tidssammanhanget och rubriken på e-postmeddelandet samt namnet på den bifogade filen.

Enligt uppfattningen av nämnden för beredskap och säkerhet bekräftar logguppgifterna i fråga att handlingarna de facto har levererats till den klagande med korrekta mottagaruppgifter. Den klagande har sålunda på lämpligt sätt fått ett skriftligt meddelande om det första felaktiga brandlarmet samt en skriftlig uppmaning om att rätta till situationen beträffande det andra felaktiga brandlarmet som skett under de senaste tolv månaderna. Det klagande har inte bestridit sändningen eller mottagandet av dokumentet som hänför sig till det tredje larmet under de senaste tolv månaderna och till att en avgift tas ut, vilket är naturligt, eftersom den klagande har utarbetat sitt överklagande utifrån detta dokument. Det tredje dokumentet, som gäller debiteringen av avgift, har skickats till samma e-postadress som de två tidigare meddelandena.

Det tredje felaktiga brandlarmet

Enligt Räddningsverkets övervakningsprogram har det felaktiga brandlarmet som skett den 23 januari 2024 behandlats som det tredje felaktiga brandlarmet under de senaste tolv månaderna, och på basis av detta har Räddningsverket den 5 februari 2024 skickat den klagande ett protokoll (s.k. beslut om avgift) om att en avgift tas ut på grund av återkommande felaktig funktion hos den automatiska brandlarmanläggningen. Beslutet om avgift har kompletterats den 7 februari 2024 till den del som Räddningsverket har ansett nödvändigt och skickat det kompletterade beslutet om avgift till den klagande på nytt samma dag (bilaga 5 – faktureringsbeslut om debitering av avgift som fastställts för återkommande felaktiga brandlarm). E-postadressen till verkställande direktören Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus har använts som mottagaradress för dokumentet. Räddningsverket har använt samma e-postadress i all sin kommunikation med den klagande.

Räddningsverket har såsom ovan beskrivits beträffande det tredje felaktiga brandlarmet och dess avgift handlat i enlighet med behandlingsprocessen för felaktiga brandlarm i Östra Nyland, som uppfyller de lagstadgade kraven.

Brandlarmanläggningens funktion

Enligt den klagande har varje larm som under de senaste tolv månaderna skickats från Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus enhet (Esplanad) kommit från olika brandlarmanläggningar. I byggnaden i fråga finns det de facto endast en brandlarmanläggning som är ansluten till nödcentralen, så larmen kommer inte från olika brandlarmanläggningar.

En brandlarmanläggning är en anläggningshelhet som består av till exempel branddetektorer, brandlarmsknappar och centralutrusning. Helheten bildar en anläggning för vilken termen brandlarmanläggning används, närmare bestämt en automatisk brandlarmanläggning eller en brandlarmanläggning som är ansluten till nödcentralen. När det i en byggnad finns endast en brandlarmanläggning som är ansluten till nödcentralen, är det alltid fråga om larm som ges och förmedlas av samma anläggning, även om den så kallade branddetekteringen sker av olika detektorer vid olika tillfällen. Även enligt den tidigare nämnda anvisningen av Räddningsverkens partnerskapsnätverk specificeras brandlarmen individuellt för varje brandlarmanläggning. Till exempel har Tavastehus förvaltningsdomstol inte heller i sitt beslut (3.3.2014:140127/2) ansett det vara betydelsefullt att larmen har orsakats av olika komponenter i anläggningen. Detta bekräftar att det är fråga om larm från en specifik anläggningshelhet.

Enligt 96 § 1 mom. 2 punkten i räddningslagen kan avgift tas ut för uppdrag som har orsakats av återkommande felaktig funktion hos en brandlarmanläggning som är ansluten till nödcentralen.

Enligt den klagande har man reagerat på de felaktiga brandlarmen och vidtagit åtgärder för att rätta till situationen. Det är dock obestridligt att det trots åtgärderna för att rätta till situationen fortfarande kommit felaktiga brandlarm som Räddningsverket har varit tvunget att reagera på, och därmed har det även varit motiverat att behandla dem enligt förfarandeprocessen för felaktiga brandlarm. De felaktiga brandlarmen som ledde till att en avgift tas ut har de facto skett, och enligt regeringens proposition (RP 257/2010) är det huvudsakliga syftet med avgifterna att för sin del säkerställa verksamhetsförutsättningarna för räddningsväsendets tillsynsmyndighet på lokal nivå, vilket gör att avgiften kan anses vara helt motiverad. Avgiften för återkommande felaktig funktion hos en brandlarmanläggning tas ut uttryckligen på grund av och på basis av redan inträffade felaktiga brandlarm.

Avslutningsvis

Enligt uppfattningen av nämnden för beredskap och säkerhet har behandlingen av de felaktiga brandlarmen skötts på lämpligt sätt enligt räddningslagen, anvisningen om avgift för felaktiga brandlarm av Räddningsverkens partnerskapsnätverk samt den överensstämmande och preciserande anvisningen om felaktiga brandalarm av Räddningsverket i Östra Nyland.

Beslutsförslag

Föredragande

  • Peter Johansson, pelastusjohtaja /räddningsdirektör, peter.johansson@itauusimaa.fi

Nämnden för beredskap och säkerhet ger det ovanstående utlåtandet enligt förfrågan om utlåtande från Helsingfors förvaltningsdomstol.

Paragrafen justeras omedelbart.

Beslut

Nämnden för beredskap och säkerhet ger det ovanstående utlåtandet enligt förfrågan om utlåtande från Helsingfors förvaltningsdomstol.

Paragrafen justerades omedelbart.

Kompletterande material


Sökande av ändring

Omprövning får inte begäras eller välfärdsområdesbesvär anföras i fråga om beslut som endast gäller beredning eller verkställighet.

Lagrum: § 141 lagen om välfärdsområdet.