Perustelut
Paloilmoittimen toistuva erheellinen toiminta
Pelastuslain 96 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan maksu voidaan periä tehtävästä, jonka on aiheuttanut hätäkeskukseen liitetyn paloilmoittimen toistuva erheellinen toiminta. Lain mukaan, maksun perimisen edellytyksenä on, että paloilmoitin on aikaisemmin aiheuttanut erheellisen ilmoituksen ja hyvinvointialueen pelastusviranomainen on kirjallisesti kehottanut kohteen omistajaa, haltijaa tai toiminnanharjoittajaa korjaamaan laitteen tai ryhtymään muihin tarpeellisiin toimenpiteisiin erheellisten paloilmoitusten estämiseksi. Hallituksen esityksen mukaan (HE 257/2010), maksuvelvollisuuden tavoitteena on vähentää erheellisiä paloilmoituksia niissä kiinteistöissä, joissa ei ole valistuksesta ja neuvonnasta huolimatta ryhdytty toimenpiteisiin erheellisten paloilmoitusten vähentämiseksi. Maksujen päätarkoituksena on varmistaa osaltaan pelastustoimen paikallistason valvontaviranomaisen toimintaedellytyksiä.
Pelastuslaitosten kumppanuusverkon Erheellisten paloilmoitusten maksullisuus – ohjeen (10.3.2023) mukaan, paloilmoittimen toistuvaksi erheelliseksi toiminnaksi katsotaan useampi kuin kaksi erheellistä paloilmoitusta edeltäneen 12 kuukauden aikana. Ohjeistuksen mukaan, toisesta erheellisestä paloilmoituksesta tulee lähettää kirjallinen korjauskehotus ja kolmannesta viimeisen 12 kuukauden aikana tapahtuneesta erheellisestä paloilmoituksesta peritään paloilmoittimen toistuvalle erheelliselle toiminnalle määritelty maksu. Erheellisten paloilmoitusten käsittelyprosessi sallii siten myös yksittäiset erheelliset paloilmoitukset ilman maksun perimistä, mutta toistuvien erheellisten paloilmoitusten kohdalla maksun periminen on perusteltua.
Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen erheellisten automaattisten paloilmoitusten käsittelymenettely on yhteneväinen pelastuslaitosten kumppanuusverkoston valtakunnallisten suositusten kanssa sillä erolla, että Itä-Uudenmaan pelastuslaitos lähettää jo ensimmäisestä erheellisestä paloilmoituksesta kirjallisen ilmoituksen, jotta vastaanottaja voisi heti ryhtyä tarpeellisiin toimenpiteisiin erheellisten paloilmoitusten vähentämiseksi. Toisesta erheellisestä paloilmoituksesta viimeisen 12 kuukauden aikana kohteelle annetaan kirjallinen korjauskehotus. Alkaen kolmannesta erheellisestä paloilmoituksesta viimeisen 12 kuukauden aikana kohteelta peritään toistuville erheellisille automaattisille paloilmoituksille määritelty maksu. Kohteeseen ollaan yhteydessä myös puhelimitse prosessin kaikissa vaiheissa. Näin ollen Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen käsittelyprosessi on kattavampi kuin valtakunnalliset suositukset, ja sillä pyritään nimenomaan auttamaan ja tukemaan kohteita erheellisten paloilmoitusten estämisessä.
Paloilmoittimen hälytykset Loviisan seudun Palvelusäätiöstä
Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksella on ollut aikavälillä 22.6.2023 – 23.1.2024 viisi (5) automaattisen paloilmoittimen välittämää tehtävää Loviisan seudun Palvelutalosäätiön sr:n senioritalossa osoitteessa Kuningattarenkatu 7, Loviisa. Viidestä (5) paloilmoittimen välittämästä tehtävästä yksi on ollut asiallinen, eli sitä ei ole tulkittu erheelliseksi paloilmoitukseksi. Näistä neljästä jäljelle jäävästä erheellisistä ilmoituksista yksi (1) on tapahtunut korjauskehotuksen suoja-alalla, joten sitä ei ole huomioitu erheellisten paloilmoitusten käsittelyprosessia erheellisenä paloilmoituksena.
Ilmoitus ja korjauskehotus Loviisan seudun Palvelusäätiölle
Valittaja kiistää saaneensa kirjallisen ilmoituksen ja korjauskehotuksen erheellisten paloilmoitusten johdosta. Pelastuslaitos kiistää väitteen alla esitettävin perustein.
Pelastuslaitoksen valvontaohjelman mukaan, 22.6.2023 tapahtuneesta erheellisestä paloilmoituksesta on oltu yhteydessä Loviisan seudun palvelutalosäätiöön puhelimitse, sekä lähetetty kirjallinen ilmoitus. Kirjallinen ilmoitus (liite 1 – ilmoitus erheellisestä paloilmoituksesta) on lähetetty 11.7.2023 Loviisan seudun palvelusäätiön toimitusjohtajan sähköpostiosoitteeseen, jonka välityksellä valittaja ja Pelastuslaitos on todisteellisesti aiemminkin pitänyt yhteyttä. Ilmoitukseen on lisäksi kirjattu, että asiaa on myös käsitelty puhelimitse 11.7.2023 Loviisan seudun palvelusäätiön kyseisen edustajan kanssa. Kyseinen kirjallinen ilmoitus kuuluu, kuten yllä selostettu, Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen omaan erheellisten paloilmoitusten prosessiin, joka on laajempi ja asiakasystävällisempi kuin mitä laki vaatii tai Pelastuslaitosten kumppanuusverkon Erheellisten paloilmoitusten maksullisuus - ohje ohjeistaa.
Pelastuslaitoksen valvontaohjelman mukaan, 21.7.2023 tapahtuneesta erheellisestä paloilmoituksesta on oltu yhteydessä Loviisan seudun palvelutalosäätiöön puhelimitse, sekä lähetetty kirjallinen korjauskehotus (liite 2 – kirjallinen korjauskehotus erheellisestä paloilmoituksesta). Erheellistä paloilmoitusta on käsitelty puhelimitse 24.7.2023 Loviisan seudun palvelusäätiön kanssa, ja kirjallinen korjauskehotus on lähetetty 25.7.2023 toimitusjohtajan sähköpostiosoitteeseen, samoin kuin yllä olevan kirjallisen ilmoituksen kanssa on menetelty. Korjauskehotusasiakirjassa, joka on laadittu erilliselle asiakirjapohjalle, on kirjoitusvirhe sähköpostiosoitteen osalta. Kyseinen asiakirja on ollut liitteenä sähköpostissa, joka on lähetetty Loviisan seudun palvelusäätiölle, toimitusjohtajan oikeaan sähköpostiosoitteeseensa. Näin ollen, vaikka korjauskehotusasiakirjassa on ollut väärä sähköpostiosoite, on asiakirja ja korjauskehotus lähetetty tästä huolimatta oikeaan sähköpostiosoitteeseen.
Erheellisen paloilmoituksen kirjallisen ilmoituksen ja korjauskehotuksen lähettänyt viranhaltija on eläköitynyt, jonka vuoksi Pelastuslaitoksella ei ole ollut mahdollista saada yllä mainittuja sähköposteja haltuunsa. Pelastuslaitos on kuitenkin pyytänyt 11.4.2024 Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtorilta lokitiedot ilmoitus- ja korjauskehotusasiakirjat lähettäneen viranhaltijan sähköpostista. Valtori tuottaa pelastuslaitoksen ICT-palvelut ja -työvälineet.
Valtorilta saatujen lokitietojen (liite 3 – sähköpostin lokitiedosto 11072023) mukaan, Loviisan seudun palvelusäätiön toimitusjohtajalle on lähetetty oikeaan sähköpostiosoitteeseen 11.7.2023 sähköposti otsikolla ”Erhe ilmoitus”. Lokitietojen mukaan, sähköposti on onnistuneesti toimitettu valittajalle. Lokitiedoista selviää myös, että sähköpostin liitteenä on ollut ”Kuningattarenkatu 7, Loviisa.pdf” niminen tiedosto eli varsinainen ilmoitusasiakirja erheellisestä paloilmoituksesta. Korjauskehotus on valvontaohjelman mukaan lähetetty 25.7.2023 ja Valtorilta saatujen lokitietojen (liite 4 – sähköpostin lokitiedosto 25072023) perusteella Pelastuslaitos on 25.7.2023 lähettänyt Loviisan seudun palvelusäätiön toimitusjohtajalle sähköpostin otsikolla ”Erhe pöytäkirjoja”. Lokitietojen mukaan, sähköposti on toimitettu onnistuneesti valittajalle. Lokitiedoista selviää myös, että sähköpostin liitteenä on ollut mm. ”Kuningattarenkatu 7, Loviisa.pdf” niminen tiedosto. Samalla sähköpostilla on lähetetty valittajalle myös Loviisan seudun palvelutalosäätiön toiseen toimipaikkaan liittyvä asiakirja erheellisestä paloilmoituksesta, jonka takia sähköpostin otsikkona on käytetty yleisesti otsikkoa ”Erhe pöytäkirjoja”. Erhe-termillä viitataan yleisesti erheellisiin paloilmoituksiin. Pelastuslaitoksella ei ole ollut kyseisenä ajankohtana muuta vastaavaa asiointia valittajan tai edustamansa organisaation kanssa, joten pelastuslaitoksen näkemyksen mukaan kyseinen sähköposti liitteineen osoittaa kirjallisen korjauskehotuksen toimittamisen valittajalle ottaen huomioon asiayhteyden niin ajallisesti kuin myös sähköpostin otsikon ja liitetiedoston nimen osalta.
Varautuminen- ja turvallisuus lautakunnan näkemyksen mukaan, kyseiset lokitiedot vahvistavat, että asiakirjat ovat tosiasiallisesti toimitettu valittajalle, oikeilla vastaanottajatiedoilla. Valittajalle on täten asianmukaisella tavalla toimitettu kirjallinen ilmoitus ensimmäisestä erheellisestä paloilmoituksesta, sekä kirjallinen korjauskehotus toisesta viimeisen 12 kuukauden aikana tapahtuneesta erheellisestä paloilmoituksesta. Kolmanteen viimeisen 12 kuukauden aikana tapahtuneeseen ja maksun perimiseen liittyvän asiakirjan toimittamista ja saamista valittaja ei kiistä, joka on luonnollista, koska tämän perusteella valittaja on valituksensa laatinut. Kolmas, maksun perimiseen liittyvä asiakirja, on toimitettu samaan sähköpostiosoitteeseen, kun kaksi aiempaakin ilmoitusta.
Kolmas erheellinen paloilmoitus
Pelastuslaitoksen valvontaohjelman mukaan 23.1.2024 tapahtunut erheellinen paloilmoitus on käsitelty kolmantena erheellisenä paloilmoituksena viimeisen 12 kuukauden sisällä, jonka perusteella pelastuslaitos on lähettänyt 5.2.2024 valittajalle pöytäkirjan (ns. maksupäätös) maksun perimisestä automaattisen paloilmoittimen toistuvan erheellisen toiminnan johdosta. Kyseistä maksupäätöstä on täydennetty 7.2.2024 siltä osin mitä pelastuslaitos on nähnyt tarpeelliseksi ja lähettänyt täydennetyn maksupäätöksen valittajalle uudelleen samana päivänä (liite 5 – laskutuspäätös toistuville erheellisille paloilmoituksille määritellyn maksun perimisestä). Asiakirjan toimitusosoitteeksi on kirjattu Loviisan seudun palvelutalosäätiön toimitusjohtajan sähköpostiosoite, jota pelastuslaitos on käyttänyt kaikessa kommunikoinnissaan valittajan kanssa.
Pelastuslaitos on, kuten yllä selostettu, toiminut tämän kolmannen erheellisen paloilmoituksen ja sen maksun osalta, Itä-Uudenmaan erheellisten paloilmoitusten käsittelyprosessin mukaisesti, joka täyttää lainmukaiset vaatimukset.
Paloilmoittimen toiminta
Valittajan mukaan jokainen viimeisen 12 kuukauden aikana Loviisan seudun Palvelutalosäätiön yksiköstä (Esplanad) lähtenyt hälytys on ollut peräisin eri paloilmoittimesta. Kyseisessä rakennuksessa on tosiasiallisesti vain yksi paloilmoitin, joka on liitetty hätäkeskukseen, joten hälytykset eivät ole peräisin eri paloilmoittimista.
Paloilmoitin on laitteistokokonaisuus, joka muodostuu esimerkiksi paloilmaisimista, paloilmoituspainikkeista ja keskuslaitteesta. Kokonaisuus muodostaa laitteiston, josta käytetään termiä paloilmoitin, tarkemmin automaattinen tai hätäkeskukseen liitetty paloilmoitin. Kun rakennuksessa on vain yksi hätäkeskukseen liitetty paloilmoitinlaitteisto, kyse on aina saman laitteiston antamista ja välittämistä hälytyksistä, vaikka ns. palonilmaisu tapahtuisi eri ilmaisimien toimesta eri kerroilla. Myös pelastuslaitosten kumppanuusverkoston aiemmin mainitun ohjeen mukaan paloilmoitukset yksilöidään paloilmoitinkohtaisesti. Esimerkiksi Hämeenlinnan hallinto-oikeuskaan ei ole päätöksessään (3.3.2014:140127/2) nähnyt merkitykselliseksi sitä, että hälytykset ovat aiheutuneet laitteiston eri komponenteista. Tämä vahvistaa sitä, että kyse on laitteistokokonaisuuskohtaisista hälytyksistä.
Pelastuslain 96 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan, maksu voidaan periä tehtävästä, jonka on aiheuttanut hätäkeskukseen liitetyn paloilmoittimen toistuva erheellinen toiminta.
Valittajan mukaan, erheellisiin paloilmoituksiin on reagoitu, ja tehty korjaustoimenpiteitä. Kiistatonta kuitenkin on, että korjaustoimenpiteistä huolimatta erheellisiä paloilmoituksia on edelleen tullut, joihin pelastuslaitoksen on pitänyt reagoida ja siten perustellusti myös käsitellä ne erheellisten paloilmoitusten menettelyprosessin mukaisesti. Maksun perimiseen johtaneet erheelliset paloilmoitukset ovat tosiasiassa tapahtuneet, ja hallituksen esityksen (HE 257/2010) mukaisesti maksujen päätarkoituksena on varmistaa osaltaan pelastustoimen paikallistason valvontaviranomaisen toimintaedellytyksiä, jonka johdosta maksu voidaan katsoa täysin perustelluksi. Toistuvalle paloilmoittimen erheelliselle toiminnalle määritelty maksu peritään nimenomaan jo tapahtuneiden erheellisten paloilmoitusten johdosta ja perusteella.
Lopuksi
Varautuminen- ja turvallisuus lautakunnan näkemyksen mukaan, erheellisten paloilmoitusten käsittely on hoidettu asianmukaisesti pelastuslain, pelastuslaitosten kumppanuusverkoston erheellisten paloilmoitusten maksullisuus-ohjeen sekä sen kanssa yhteneväisen ja sitä tarkentavan Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen erheellisten paloilmoitusten käsittelyohjeen mukaisesti.