Beskrivning
Återkommande felaktig funktion hos en brandlarmanläggning
Enligt 96 § 1 mom. 2 punkten i räddningslagen kan avgift tas ut för uppdrag som har orsakats av återkommande felaktig funktion hos en brandlarmanläggning som är ansluten till nödcentralen. En förutsättning för att den avgift tas ut är att brandlarmanläggningen tidigare har orsakat ett felaktigt larm och att välfärdsområdets räddningsmyndighet skriftligt har uppmanat ägaren eller innehavaren av objektet eller verksamhetsidkaren att reparera anläggningen eller vidta andra behövliga åtgärder för att förhindra felaktiga brandlarm. Enligt regeringens proposition (RP 257/2010) är målet med betalningsskyldigheten att minska antalet felaktiga brandlarm i de fastigheter där man trots upplysning och rådgivning inte har vidtagit några åtgärder för att minska de felaktiga brandlarmen. Huvudsyftet med avgifterna är att säkerställa verksamhetsförutsättningarna för räddningsväsendets tillsynsmyndighet på lokal nivå.
Enligt anvisningen av Räddningsverkens partnerskapsnätverk om avgift för felaktiga brandlarm (Erheellisten paloilmoitusten maksullisuus, 10.3.2023) betraktas som återkommande felaktig funktion hos en brandlarmanläggning flera än två felaktiga brandlarm under de tolv månader som föregår brandlarmet. Enligt anvisningen ska en skriftlig uppmaning skickas om att rätta till situationen för det andra felaktiga brandlarmet, och för det tredje felaktiga brandlarmet som skett under de senaste tolv månaderna debiteras en avgift som fastställts för återkommande felaktig funktion hos en brandlarmanläggning. Behandlingsprocessen av felaktiga brandlarm tillåter således även enskilda felaktiga brandlarm utan att en avgift tas ut, men för upprepade felaktiga brandlarm är det motiverat att ta ut avgift.
Förfarandet för behandling av felaktiga automatiska brandlarm vid Räddningsverket i Östra Nyland stämmer överens med de riksomfattande rekommendationerna av Räddningsverkens partnerskapsnätverk, med den skillnaden att Räddningsverket i Östra Nyland skickar en skriftlig anmälan redan om det första felaktiga brandlarmet, så att mottagaren omedelbart ska kunna vidta nödvändiga åtgärder för att minska felaktiga brandlarm. Om det andra felaktiga brandlarmet under de senaste tolv månaderna ges objektet en skriftlig uppmaning att rätta till situationen. Från och med det tredje felaktiga brandlarmet under de senaste tolv månaderna tas det av objektet ut en avgift som har fastställts för återkommande felaktiga automatiska brandlarm. Objektet kontaktas också per telefon i alla skeden av processen. Behandlingsprocessen vid Räddningsverket i Östra Nyland är således mer täckande än de riksomfattande rekommendationerna, och syftet med den är uttryckligen att hjälpa och stödja objekten i förhindrandet av felaktiga brandlarm.
Larm från brandlarmanläggning vid Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus
Räddningsverket i Östra Nyland har haft fem (5) uppdrag under perioden 22.6.2023–23.1.2024 som förmedlats av en automatisk brandlarmanläggning i Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus äldreboende på Drottninggatan 7 i Lovisa. Av de fem (5) uppgifter som brandlarmanläggningen förmedlat har en varit saklig, det vill säga den har inte tolkats som ett felaktigt brandlarm. Av de fyra återstående felaktiga larmet har ett (1) skett inom skyddsområdet för en uppmaning att rätta till situationen och har därför inte beaktats som ett felaktigt brandlarm i behandlingsprocessen av felaktiga brandlarm.
Meddelande till Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus och uppmaning om att rätta till situationen
Den klagande bestrider mottagandet av det skriftliga meddelandet och uppmaningen om att rätta till situationen på grund av felaktiga brandlarm. Räddningsverket bestrider påståendet med de motiveringar som anges nedan.
Enligt räddningsverkets övervakningsprogram har man varit i kontakt med Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus per telefon och skickat ett skriftligt meddelande om det felaktiga brandlarmet den 22 juni 2023. Det skriftliga meddelandet (bilaga 1 – meddelande om felaktigt brandlarm) har skickats till verkställande direktören för Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus e-postadress den 11 juli 2023, via vilken den klagande och Räddningsverket bevisligen har hållit kontakt även tidigare. I meddelandet står det också att ärendet även har behandlats per telefon den 11 juli 2023 med representanten i fråga för Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus. Det skriftliga meddelandet hör, som ovan beskrivits, till Östra Nylands välfärdsområdets egen process för felaktiga brandlarm, som är mer omfattande och kundvänligare än vad lagen eller instruktionerna kräver i anvsningen om avgift för felaktiga brandlarm av Räddningsverkens partnerskapsnätverk.
Enligt räddningsverkets övervakningsprogram har man varit i kontakt med Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus per telefon och skickat en skriftlig uppmaning om att rätta till situationen beträffande det felaktiga brandlarmet den 21 juli 2023 (bilaga 2 – skriftlig uppmaning om att rätta till det felaktiga brandlarmet). Det felaktig brandlarmet har behandlats per telefon den 24 juli 2023 med Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus, och en skriftlig uppmaning om att rätta till situationen har skickats till verkställande direktörens e-postadress den 25 juli 2023, på samma sätt som förfarandet för det skriftliga meddelandet ovan. I dokumentet med uppmaning om att rätta till situationen, som har upprättats på ett separat dokumentunderlag, finns ett stavfel i e-postadressen. Dokumentet har bifogats till e-postmeddelandet som skickats till Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus, till verkställande direktörens rätta e-postadress. Även om det har funnits en felaktig e-postadress i dokumentet med uppmaning om att rätta till situationen har dokumentet och uppmaningen ändå skickats till rätt e-postadress.
Tjänsteinnehavaren som skickat det skriftliga meddelandet och uppmaningen om att rätta till situationen beträffande det felaktiga brandlarmet har gått i pension, och därför har det inte varit möjligt för Räddningsverket att få ovan nämnda e-postmeddelanden i sin besittning. Räddningsverket har dock den 11 april 2024 av Statens center för informations- och kommunikationsteknik Valtori begärt logguppgifter om den tjänsteinnehavares e-post som skickat dokumenten med meddelande och uppmaning om att rätta till situationen. Valtori producerar IKT-tjänster och IKT-redskap för Räddningsverket.
Enligt logguppgifterna som erhållits av Valtori (bilaga 3 – e-postloggfil 11072023), har ett e-postmeddelande med rubriken ”Erhe ilmoitus” (”meddelande om fel”) skickats till rätt e-postadress till verkställande direktören för Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus den 11 juli 2023. Enligt logguppgifterna har e-postmeddelandet levererats till den klagande. Av logguppgifterna framgår också att e-postmeddelandet haft en bilaga med namnet ”Kuningattarenkatu 7, Loviisa.pdf”, det vill säga det egentliga dokumentet med meddelande om felaktigt brandlarm. Uppmaningen om att rätta till situationen har enligt övervakningsprogrammet skickats den 25 juli 2023 och utgående från logguppgifterna som erhållits från Valtori (bilaga 4 – e-postloggfil 25072023) har Räddningsverket den 25 juli 2023 skickat ett e-postmeddelande till verkställande direktören för Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus med rubriken ”Erhe pöytäkirjoja” (”protokoll om fel”). Enligt logguppgifterna har e-postmeddelandet levererats till den klagande. Av logguppgifterna framgår också att e-postmeddelandet bland annat haft en bilaga med namnet ”Kuningattarenkatu 7, Loviisa.pdf”. Med samma e-postmeddelande har man också skickat den klagande en handling om ett felaktigt brandlarm som hänför sig till det andra verksamhetsstället inom Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus, och därför har den allmänna rubriken ”Erhe pöytäkirjoja” (protokoll om fel) använts. Termen ”Erhe” (”Fel”) hänvisar allmänt till felaktiga brandlarm. Räddningsverket har vid tidpunkten i fråga inte haft något motsvarande ärende med den klagande eller den organisation som den klagande representerar, och därför anser Räddningsverket att e-postmeddelandet i fråga med bilagor påvisar att en skriftlig uppmaning om att rätta till situationen har skickats till den klagande med beaktande av tidssammanhanget och rubriken på e-postmeddelandet samt namnet på den bifogade filen.
Enligt uppfattningen av nämnden för beredskap och säkerhet bekräftar logguppgifterna i fråga att handlingarna de facto har levererats till den klagande med korrekta mottagaruppgifter. Den klagande har sålunda på lämpligt sätt fått ett skriftligt meddelande om det första felaktiga brandlarmet samt en skriftlig uppmaning om att rätta till situationen beträffande det andra felaktiga brandlarmet som skett under de senaste tolv månaderna. Det klagande har inte bestridit sändningen eller mottagandet av dokumentet som hänför sig till det tredje larmet under de senaste tolv månaderna och till att en avgift tas ut, vilket är naturligt, eftersom den klagande har utarbetat sitt överklagande utifrån detta dokument. Det tredje dokumentet, som gäller debiteringen av avgift, har skickats till samma e-postadress som de två tidigare meddelandena.
Det tredje felaktiga brandlarmet
Enligt Räddningsverkets övervakningsprogram har det felaktiga brandlarmet som skett den 23 januari 2024 behandlats som det tredje felaktiga brandlarmet under de senaste tolv månaderna, och på basis av detta har Räddningsverket den 5 februari 2024 skickat den klagande ett protokoll (s.k. beslut om avgift) om att en avgift tas ut på grund av återkommande felaktig funktion hos den automatiska brandlarmanläggningen. Beslutet om avgift har kompletterats den 7 februari 2024 till den del som Räddningsverket har ansett nödvändigt och skickat det kompletterade beslutet om avgift till den klagande på nytt samma dag (bilaga 5 – faktureringsbeslut om debitering av avgift som fastställts för återkommande felaktiga brandlarm). E-postadressen till verkställande direktören Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus har använts som mottagaradress för dokumentet. Räddningsverket har använt samma e-postadress i all sin kommunikation med den klagande.
Räddningsverket har såsom ovan beskrivits beträffande det tredje felaktiga brandlarmet och dess avgift handlat i enlighet med behandlingsprocessen för felaktiga brandlarm i Östra Nyland, som uppfyller de lagstadgade kraven.
Brandlarmanläggningens funktion
Enligt den klagande har varje larm som under de senaste tolv månaderna skickats från Stiftelsen för Lovisanejdens servicehus enhet (Esplanad) kommit från olika brandlarmanläggningar. I byggnaden i fråga finns det de facto endast en brandlarmanläggning som är ansluten till nödcentralen, så larmen kommer inte från olika brandlarmanläggningar.
En brandlarmanläggning är en anläggningshelhet som består av till exempel branddetektorer, brandlarmsknappar och centralutrusning. Helheten bildar en anläggning för vilken termen brandlarmanläggning används, närmare bestämt en automatisk brandlarmanläggning eller en brandlarmanläggning som är ansluten till nödcentralen. När det i en byggnad finns endast en brandlarmanläggning som är ansluten till nödcentralen, är det alltid fråga om larm som ges och förmedlas av samma anläggning, även om den så kallade branddetekteringen sker av olika detektorer vid olika tillfällen. Även enligt den tidigare nämnda anvisningen av Räddningsverkens partnerskapsnätverk specificeras brandlarmen individuellt för varje brandlarmanläggning. Till exempel har Tavastehus förvaltningsdomstol inte heller i sitt beslut (3.3.2014:140127/2) ansett det vara betydelsefullt att larmen har orsakats av olika komponenter i anläggningen. Detta bekräftar att det är fråga om larm från en specifik anläggningshelhet.
Enligt 96 § 1 mom. 2 punkten i räddningslagen kan avgift tas ut för uppdrag som har orsakats av återkommande felaktig funktion hos en brandlarmanläggning som är ansluten till nödcentralen.
Enligt den klagande har man reagerat på de felaktiga brandlarmen och vidtagit åtgärder för att rätta till situationen. Det är dock obestridligt att det trots åtgärderna för att rätta till situationen fortfarande kommit felaktiga brandlarm som Räddningsverket har varit tvunget att reagera på, och därmed har det även varit motiverat att behandla dem enligt förfarandeprocessen för felaktiga brandlarm. De felaktiga brandlarmen som ledde till att en avgift tas ut har de facto skett, och enligt regeringens proposition (RP 257/2010) är det huvudsakliga syftet med avgifterna att för sin del säkerställa verksamhetsförutsättningarna för räddningsväsendets tillsynsmyndighet på lokal nivå, vilket gör att avgiften kan anses vara helt motiverad. Avgiften för återkommande felaktig funktion hos en brandlarmanläggning tas ut uttryckligen på grund av och på basis av redan inträffade felaktiga brandlarm.
Avslutningsvis
Enligt uppfattningen av nämnden för beredskap och säkerhet har behandlingen av de felaktiga brandlarmen skötts på lämpligt sätt enligt räddningslagen, anvisningen om avgift för felaktiga brandlarm av Räddningsverkens partnerskapsnätverk samt den överensstämmande och preciserande anvisningen om felaktiga brandalarm av Räddningsverket i Östra Nyland.
Beslutsförslag
Föredragande
-
Peter Johansson, pelastusjohtaja /räddningsdirektör, peter.johansson@itauusimaa.fi
Nämnden för beredskap och säkerhet ger det ovanstående utlåtandet enligt förfrågan om utlåtande från Helsingfors förvaltningsdomstol.
Paragrafen justeras omedelbart.
Beslut
Nämnden för beredskap och säkerhet ger det ovanstående utlåtandet enligt förfrågan om utlåtande från Helsingfors förvaltningsdomstol.
Paragrafen justerades omedelbart.