Palvelujen järjestäminen -lautakunta, kokous 19.2.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 24 Suun terveydenhuollon palveluseteleiden arvojen ja palveluntuottajan enimmäishinnan määrittäminen

IUHVADno-2024-910

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
vastuualuejohtaja (terveyspalvelut) Carita Schröder
tulosyksikköopäällikkö (suun terveydenhuolto) Sanna Räsänen
ylihammaslääkäri (suun terveydenhuolto, Alue 2) Perttu Halonen
ylihammaslääkäri (suun terveydenhuolto, Alue 1) Johanna Pellinen
hallintopäällikkö (sote) Heli Sjöblom
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Palvelusetelillä edistetään sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjien valinnanvapautta ja mahdollisuuksia hankkia määritettyjä palveluja yksityisiltä palveluntuottajilta. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain (569/2009) 7§:n mukaan palvelusetelin arvo tulee määrittää niin, että se on asiakkaan kannalta kohtuullinen. Palvelusetelin arvo ei saa muodostua asiakkaalle kohtuuttomasti suuremmaksi kuin vastaavan palvelun hankkiminen hyvinvointialueen tuottamana. Palvelusetelin arvon sekä palvelun enimmäishinnan määrittelyllä hyvinvointialue voi vaikuttaa asiakkaan omavastuuosuuden määräytymiseen.

Palvelusetelin myöntäminen perustuu hyvinvointialueen suun terveydenhuollon yksikössä laillistetun terveydenhuollon ammattilaisen tekemään hoidon tarpeen arvioon tai hyvinvointialueen hammaslääkärin tekemään hoitosuunnitelmaan. Palvelusetelillä hankitusta palvelusta ei saa sairausvakuutuslain (1224/2004) mukaista korvausta eikä palvelusetelin omavastuuosuus kerrytä terveydenhuollon maksukattoon laskettavia kustannuksia.

Palvelusetelin myöntämisen yhteydessä asiakkaalle selvitetään asiakkaan asema palveluseteliä käytettäessä, palvelusetelin arvo, palveluntuottajien hinnat, omavastuuosuuden määräytymisen perusteet ja suuruus. Asiakas voi kieltäytyä palvelusetelin vastaanottamisesta, jolloin hyvinvointialueen tulee toteuttaa asiakkaan tarpeen mukainen palvelu muilla tuotantotavoilla.

Kun asiakas ja palveluntuottaja sopivat palvelusetelillä tuotetusta palvelusta, hyvinvointialue ei ole sopimusosapuolena vaan kyse on asiakkaan ja palveluntuottajan välisestä sopimuksesta. Sopimuksen sisällön mukaan sopimussuhteessa noudatetaan kuluttajaoikeuden ja sopimusoikeuden säännöksiä ja oikeusperiaatteita ja asiakkaan asemasta sovelletaan potilaan asemasta ja oikeuksista säädettyä lakia. Asiakas voi sopia palveluntuottajan kanssa myös muista palveluista palvelusetelillä myönnetyn palvelun lisäksi, silloin asiakas maksaa niistä palveluntuottajan määrittelemän hinnan.

Palvelusetelitoiminnan käyttöönoton kustannukset on huomioitu suun terveydenhuollon tulosyksikön budjetissa vuoden 2025 osalta ja annettavien palvelusetelien määrää arvioidaan sisäisenä toimintana.

Itä- Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön (27§) mukaan palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää sosiaali- ja terveydenhuollon yhtenäisistä palvelukriteereistä, harkinnanvaraisista asiakasmaksuista ja palveluseteliarvoista aluevaltuuston hyväksymän palvelustrategian mukaisesti.

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää

  1. hyväksyä palveluseteleiden arvot sekä palveluntuottajan enimmäishinnat liitteen 1 mukaisesti.
  2. että palvelusetelin arvot ja enimmäishinnat tarkistetaan säännöllisin määräajoin saatavuuden varmistamiseksi ja vastaamaan kustannuskehitystä.

 

Päätös

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti

  1. hyväksyä palveluseteleiden arvot sekä palveluntuottajan enimmäishinnat liitteen 1 mukaisesti.
  2. että palvelusetelin arvot ja enimmäishinnat tarkistetaan säännöllisin määräajoin saatavuuden varmistamiseksi ja vastaamaan kustannuskehitystä.

Muutoksenhaku

Hyvinvointialuelaki 139 §.

 

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

 

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • hyvinvointialueen jäsen.

 

Oikaisuvaatimusaika                                                                                  

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukiolon päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Itä-Uudenmaan aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Oikaisuvaatimus toimitetaan kirjaamoon.

Yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamo

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 - 15.

 

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

 

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Itä-Uudenmaan aluehallituksen kirjaamosta.