Aluehallitus, kokous 29.2.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 49 Suomenkieliset puheterapiapalvelut ostopalveluna itäiselle alueelle (Loviisa, Askola, Myrskylä, Pukkila, Lapinjärvi)

IUHVADno-2023-3960

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
johtava hankinta-asiantuntija Johanna Heikel
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Hankinnan kohde

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (hankintayksikkö) on 03.12.2023 päivätyllä tarjouspyynnöllä pyytänyt tarjouksia puheterapiapalveluista lasten, nuorten ja aikuisten käyttöön Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella. Tarjouspyyntö lähetettiin julkaistavaksi Hilma-ilmoituskanavaan Cloudia järjestelmän kautta 03.12.2023. Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnössä sekä sen liiteasiakirjoissa.

Hankintasopimus on voimassa määräaikaisena 01.02.2024–31.01.2026 (varsinainen sopimuskausi). Tämän jälkeen tilaajalla on oikeus kahteen (2) yhden (1) vuoden optiokauteen (optiokaudet 1+1). Tilaaja voi ottaa optiokaudet käyttöön yksi kerrallaan tai useamman yhtäaikaisesti. Tilaaja päättää optioiden käyttöönotosta viimeistään kolme (3) kuukautta varsinaisen sopimuskauden tai meneillään olevan optiokauden päättymistä.

Hankinnasta on julkaistu kuusi hankintailmoitusta ja tarjouspyyntöä alueittain:

  • Ruotsinkieliset puheterapiapalvelut ostopalveluna keskinen alue (Porvoo)
  • Ruotsinkieliset puheterapiapalvelut ostopalveluna läntinen alue (Sipoo)
  • Suomenkieliset puheterapiapalvelut ostopalveluna itäinen alue (Loviisa, Askola, Myrskylä, Pukkila, Lapinjärvi)
  • Suomenkieliset puheterapiapalvelut ostopalveluna keskinen alue (Porvoo)
  • Suomenkieliset puheterapiapalvelut ostopalveluna läntinen alue (Sipoo)
  • Ruotsinkieliset puheterapiapalvelut ostopalveluna itäinen alue (Loviisa, Askola, Myrskylä, Pukkila, Lapinjärvi)

 

Jokainen tarjouspyyntö on jaettu osiin:

Osa-alue 1: 

  • Lapset ja nuoret: puheterapeuttinen arviokäynti 45 min sisältäen lausunnon
  • Lapset ja nuoret: kuntouttava yksilöterapia 45 min
  • Lapset ja nuoret: ohjauskäynti 45 min (asiakkaan kotona, päiväkodissa tai koulussa)


Osa-alue 2:

  • Lapset ja nuoret: ryhmämuotoinen puheterapia (ryhmäkoko 4-8 lasta) 60 min.


Osa-alue 3:

  • Aikuiset: puheterapeuttinen arviokäynti 45 min sisältäen lausunnon
  • Aikuiset: kuntouttava yksilöterapia 45 min
  • Aikuiset: ohjauskäynti 45 min (asiakkaan kotona)


Osa-alue 4:

  • Aikuiset: ryhmämuotoinen puheterapia (ryhmäkoko 5-10 asiakasta)

 

Hankinnan hankintalain mukaisesti laskettu ennakoitu kokonaisarvo sopimuskaudelta on 8.000.000 €.

Palvelun hankinnalle on sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, järjestämislaki) 12 §:n mukaiset edellytykset. Hyvinvointialue täyttää edellä mainitun lain mukaisen järjestämisvastuunsa monituottajamallilla ja omalla tuotannollaan. Hyvinvointialue on ottanut hankintasopimukseen järjestämislain 15 §:n mukaiset sopimusehdot ja varautunut sopimusehdoissa sopimuksen päättymiseen ja sopimusrikkomuksiin.

Kyseessä on puitejärjestely, jossa Tilaaja valitsee ja tekee sopimuksen kaikkien toimittajien kanssa, jotka täyttävät kelpoisuusehdot. Toimittajat asetetaan kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaiseen etusijajärjestykseen.

Hankintailmoitus ja hankintamenettely

Hankintamenettelynä on avoimen menettelyn kaltainen hankintamenettely. Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalveluhankinta, jonka ennakoitu arvo ylittää hankintalain 25.1 §:n 3 kohdan mukaisen kynnysarvon. Hankinnan toteuttamiseen sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3 §:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita. Vaihtoehtoiset tarjoukset eivät olleet sallittuja.

Hankintayksikkö lähetti tarjouspyynnön julkaistavaksi Cloudia järjestelmän kautta 03.12.2023 ja johon kaikki halukkaat toimittajat pystyivät osallistumaan.

Kysymykset ja vastaukset

Hankintaa koskevat tarkentavat kysymykset ja huomiot tuli esittää 13.12.2023 klo 10:00 (UTC +03:00) mennessä. Kysymyksiin vastattiin niille varatun ajan päättymisen jälkeen.

Tarjousten määräaika

Tarjoukset tuli toimittaa hankintayksikölle 02.01.2024 klo 9:00 (UTC +03:00) mennessä.

Asetettuun määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

  • CogniMed Oy
  • Jutellen, Puheterapeutti Jutta Tiensuu
  • Kielileikki
  • Ryhmittymä Kielileikki ja Tmi Kristiina Räisänen
  • LogopediCom
  • Mehiläinen Oy
  • Mehiläinen Tutoris Oy
  • Neuroling Oy
  • Premera Oy
  • Puheterapeutti Andreas Hinttaniemi
  • Puheterapiapalvelut Iiris
  • Sanapolku Oy
  • Sanasolina Oy
  • Talterapeut Denise Ollas
  • Tmi Ann-Mari Kähkönen
  • Tmi Assi Aherto
  • Tmi Geropuhe
  • Tmi Kristiina Räisänen
  • Äänneloikka Oy

 

Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen

Tarjoukset avattiin 02.01.2024 klo 11:12.

Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä.

Valituilta tarjoajilta pyydetään ennen hankintasopimuksen solmimista asiakirjat, joista tarkistetaan, ettei niitä koske hankintalain 80 §:n poissulkemisperuste.

Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.

Tarjousten tarkastuksessa todettiin, että saadut tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset. Ne hyväksytään tarjousvertailuun.

Tarjousten vertailu

Hankintayksikkö valitsee palveluntuottajiksi kaikki tarjouspyynnön mukaiset, asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat. Palveluntuottajien etusijajärjestys muodostuu tarjousvertailun lopputuloksen mukaisesti.

Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus seuraavasti.

Hinta 90 %

Halvimman vertailuhinnan antanut tarjoaja saa vertailuun 90 pistettä. Muiden tarjoajien hinta suhteutetaan halvimman tarjouksen hintaan kaavalla: halvimman tarjouksen hinta / tarjoajan hinta * 90.

Laatu 10 %

Enimmäispistemäärä laatuvertailusta on 10 pistettä. Tarjoaja saa laatuvertailussa 10 pistettä ”Kyllä” vastauksesta laatuvertailua koskevaan kysymykseen ja 0 pistettä ”Ei” vastauksesta laatuvertailua koskevaan kysymykseen.

Laatuperusteena oli palveluntuottajalla käytössä oleva oma toimitila tarjotun palvelun tuottamista varten.

Hinta- ja laatuperusteet ja niiden pisteytys on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnöissä.

Tarjoajan edellä kuvatulla tavalla muodostetut hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen. Tarjoajien etusijajärjestys hankinnassa muodostuu tarjoajan kokonaispistemäärän mukaisesti.

Tarjousvertailun lopputulos, valitut palveluntuottajat ja palveluntuottajien etusijajärjestys on liitteen 2 Vertailutaulukko mukainen. Tarkemmat perustelut sekä vertailu ilmenevät tämän päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta (Liite 2)

Hankintapäätös                

Hankintasopimus hankinnan kohteena olevista palveluista tehdään asettamalla tarjoajat kokonaistaloudelliseen etusijajärjestykseen seuraavasti:

1.      Lapset ja nuoret yksilöterapia:

  1. Sanapolku Oy
  2. Premera Oy
  3. Mehiläinen Oy
  4. Äänneloikka Oy
  5. CogniMed Oy
  6. Tmi Assi Aherto
  7. NeuroLing Oy
  8. Sanasolina Oy
  9. Tmi Kristiina Räisänen
  10. Tmi Ann-Mari Kähkönen
  11. Mehiläinen Tutoris Oy
  12. Puheterapiapalvelut Iiris
  13. Kielileikki
  14. Puheterapeutti Andreas Hinttaniemi


2.      Lapset ja nuoret ryhmäkuntoutus

  1. Premera Oy
  2. Mehiläinen Oy
  3. Tmi Assi Aherto
  4. Sanapolku Oy
  5. Äänneloikka Oy
  6. Ryhmittymä Kielileikki ja Tmi Kristiina Räisänen
  7. NeuroLing Oy


3.      Aikuiset yksilöterapia

  1. Tmi Geropuhe
  2. Sanapolku Oy
  3. LogopediCom
  4. Premera Oy
  5. Talterapeut Denise Ollas
  6. Äänneloikka Oy
  7. Mehiläinen Oy
  8. CogniMed Oy
  9. Tmi Assi Aherto
  10. NeuroLing Oy
  11. Jutellen, Puheterapeutti Jutta Tiensuu
  12. Mehiläinen Tutoris Oy
  13. Puheterapiapalvelut Iiris


4.      Aikuiset ryhmämuotoinen puheterapia

  1. Premera Oy
  2. Mehiläinen Oy
  3. Tmi Geropuhe
  4. Tmi Assi Aherto
  5. Äänneloikka Oy
  6. LogopediCom
  7. Sanapolku Oy
  8. NeuroLing Oy

 
Hankinta-asiakirjojen julkisuus

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta sääntelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999).

Sopimus

Hankintasopimus syntyy erillisen kirjallisen sopimuksen tekemisellä.

Kansallisen kynnysarvon ylittävässä liitteen E palveluhankinnassa voidaan tehdä sopimus aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinta- asiaan muutosta hakevalle asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi

Päätöksen peruste

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan Aluehallitus päättää yli 5 000 000 euron ja enintään 10 000 000 euron hankinnoista sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista.

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja: 

Aluehallitus päättää, valita Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen itäiselle alueelle (Loviisa, Askola ym.) suomenkielisten puheterapiapalveluiden palveluntuottajiksi liitteen 2 Vertailutaulukko mukaiset palveluntuottajat ko. liitteen mukaisessa etusijajärjestyksessä tässä päätöksessä sekä liitteissä kuvatuin perustein.

Sopimus ei synny tällä päätöksellä vaan allekirjoittamalla erillinen sopimusasiakirja.

Pykälä tarkistetaan välittömästi.

Päätös

Aluehallitus päätti valita Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen itäiselle alueelle (Loviisa, Askola ym.) suomenkielisten puheterapiapalveluiden palveluntuottajiksi liitteen 2 Vertailutaulukko mukaiset palveluntuottajat ko. liitteen mukaisessa etusijajärjestyksessä tässä päätöksessä sekä liitteissä kuvatuin perustein.

Sopimus ei synny tällä päätöksellä vaan allekirjoittamalla erillinen sopimusasiakirja.

Pykälä tarkistettiin välittömästi.


Muutoksenhaku

 

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus, kynnysarvon ylittävät hankinnat

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu), tai asia voidaan saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I   HANKINTAOIKAISUOHJE

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132 -135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintakeskuksen hallussa.

 

Toimitusosoite

Viranomainen, jolle hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan, on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Kirjaamon yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9–15.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II  VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUTEEN 

 

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

 

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

 

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. Kuitenkin suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä:

  1. 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä; tai
  2. kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

 

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

 

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

 

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

 

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.

Puh. 029 56 43300

Fax.  029 56 43314

markkinaoikeus(at)oikeus.fi

sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet (ulkoinen linkki)