Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
digijohtaja Tommi Karttaavi
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
Aluevaltuutettu Ilkka Luusua ym. jättivät aluevaltuuston kokouksessa 23.4.2024 aloitteen tekoäly-yksikköjen kehittämisestä hyvinvointialueelle lisäämään innovaatiota ja tehostamaan toimintaa. Aloitteessa esitetään, että tekoälyä ja koneoppimista voitaisiin ottaa käyttöön laajasti hyvinvointialueella päätöksenteon tueksi, manuaalisten tehtävien automatisoinniksi sekä tuottavuuden kasvattamiseksi ja joustavuuden lisäämiseksi, esim. työvoiman suhteen. Perusteluiksi tekoälyn käytölle aloitteessa mainitaan pula hoitohenkilöstöstä, vuokratyövoiman käyttö ja sote-kustannusten lisääntyminen sekä valtion ylivelkaantuminen ja verojen nousu.
Digitaalisten palveluiden kehittäminen kuuluu hyvinvointialueen organisaatiossa Digipalvelut-yksikölle. Yksikkö osallistuu aktiivisesti valtakunnallisiin SoTe-sektorin tekoälyverkostoihin ja seuraa toisten hyvinvointialueiden, HUS:in, DigiFinlandin sekä muiden vastaavien toimijoiden kehitystyötä ja kokeiluja tekoälyn saralla. Digipalveluissa nimetyt henkilöt seuraavat aktiivisesti markkinoilla ja muissa organisaatioissa tehtävää kehitystä ja tuotantokelpoisia valmiita tekoälyratkaisuja arvioidaan samoilla kriteereillä kuin muitakin ohjelmistoja (kustannus-hyöty-laskelmat, vaikutukset tietosuojaan ja tietoturvaan jne.).
Monissa hyvinvointialueella jo käytössä olevissa ohjelmistoissa on, tai on tulossa, tekoälyä hyödyntäviä ominaisuuksia. Erityisesti toimisto-ohjelmien (Microsoft O365) tekoälyominaisuuksia on lähdetty ottamaan käyttöön osana tuottavuusohjelmaa. Näiden toiminnallisuuksien avulla on tarkoitus sujuvoittaa hallinnon prosesseja. Tällä hetkellä tekoälyn hyödyntämistä testataan Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella myös chatbot-pilotissa, jossa tekoälylle annetaan rajattu määrä tietoa, josta se poimii vastaukset chatissa esitettyihin kysymyksiin. Tällaiset testaukset on aloitettava rajatusti, jotta pystymme valvomaan chatbotin tuottamia vastauksia, koska hyvinvointialue on kuitenkin vastuussa antamastaan ohjauksesta.
Tällä hetkellä tekoälyn käyttöön liittyy vielä paljon arvioimattomia riskejä, ja erityisesti tiedon luotettavuuden ja tietosuojan merkitys korostuu SoTe-toimialalla. EU:n tekoälyasetus astui voimaan 1.8.2024 ja sen tarkoituksena on varmistaa, että EU:n alueella markkinoille tuotavat ja käyttöönotettavat tekoälyjärjestelmät eivät vaaranna ihmisten terveyttä, turvallisuutta tai perusoikeuksia. Suomessa muutokset kansalliseen lainsäädäntöön ovat vasta valmisteilla ja niiden odotetaan valmistuvan vuoden 2026 aikana. Tulkinnat EU:n tekoälyasetuksesta kansallisella tasolla perustuvat tällä hetkellä olettamuksiin. On mahdollista, että valmistuva lainsäädäntö tiukentaa korkeariskisten tekoälyjärjestelmien vaatimuksia ja tällä hetkellä kehityksessä olevia innovaatioita ei voitaisikaan hyödyntää.
Käynnissä oleva lähivuosien tärkein ICT-kehittämisen kohde on perusjärjestelmien, erityisesti asiakas- ja potilastietojärjestelmien, yhtenäistäminen ja rationalisointi. Osa nykyjärjestelmistä poistuu käytöstä ja uusia tulee käyttöön. Yhtenäinen ja toimiva järjestelmäkokonaisuus luo perustan, jonka varaan voidaan jatkossa rakentaa uusia digitaalisia palveluita, myös tekoälyä hyödyntäviä. Tekoälyn hyödyntämistä datan analysoinnissa on jo arvioitu, mutta nykyisellään eri järjestelmien tuottama data ei ole tasalaatuista eikä sitä käyttämällä saada aikaan luotettavia tuloksia. Tätä mahdollisuutta tullaan arvioimaan uudelleen asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistämisen jälkeen.
Lainsäädännön keskeneräisyys ja käynnissä oleva asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistämisprosessi sekä hyvinvointialueen taloustilanne huomioiden tällä hetkellä ei ole mahdollisuuksia panostaa tekoälysovellusten laajamittaiseen kokeiluun tai kehittämiseen. Tekoälyteknologioiden kehitystä seurataan kuitenkin tiiviisti ja ollaan valmiudessa kokeilemaan muissa vastaavissa organisaatioissa hyväksi havaittuja ratkaisuja ja käytänteitä.
Päätösehdotus
Hyvinvointialuejohtaja:
Aluehallitus esittää aluevaltuustolle, että se merkitsee tiedokseen edellä olevan vastauksena tehtyyn valtuustoaloitteeseen, ja toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi.