Aluehallitus, kokous 12.6.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 149 Lausunto Helsingin hallinto-oikeuden lausuntopyyntöön 949/03.04.04.04.09/2025

IUHVADno-2023-3974

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:

sosiaali- ja terveysjohtaja Annika Immonen
vastuualuejohtaja (ikääntyneiden palvelut) Kirsi Oksanen
vastuualuejohtaja (terveyspalvelut) Carita Schröder
vs. vastuualuejohtaja (perhe- ja sosiaalipalvelut) Hanna Kaunisto
lakimies Matilda Eklund
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista säädetään asiakasmaksulaissa (734/1992) ja asiakasmaksuasetuksessa (912/1992). Asiakasmaksulain (734/1992) 1 §:n mukaisesti hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelun käyttäjältä, jollei lailla toisin säädetä. Palvelusta perittävä maksu saa asiakasmaksulain 2 §:n mukaisesti olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen, ja pykälän 2 mom. mukaisesti valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää palvelusta perittävän maksun enimmäismäärä tai maksu määräytyväksi maksukyvyn mukaan. Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää myös maksun tarkistamisesta indeksin muutoksen mukaisesti.

Asiakasmaksuasetuksessa (912/1992) säädetään palvelusta perittävän maksun enimmäismäärä. Asetuksen 33 a §:n mukaan asetuksessa säädettyjä euromääriä tarkistetaan joka toinen vuosi (käsitelty vuonna 2023) kansaneläkeindeksin muutoksen mukaisesti käyttäen kansaneläkeindeksin sitä pistelukua, jonka mukaan tarkistusvuoden tammikuussa maksettavina olleiden kansaneläkkeiden suuruus on laskettu.

Hyvinvointialueesta annetun lain 22 §:n mukaan aluevaltuusto päättää palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista sekä hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvista palveluista perittävistä asiakasmaksuista.

Asiakasmaksuohje on työntekijöille ja asiakkaille tarkoitettu tulkintaohje asiakasmaksulainsäädännön soveltamiseksi Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella.

Asiakasmaksutaulukossa taas määritellään vuosittain euromääräisten asiakasmaksujen summat, jotka perustuvat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettuun lakiin, sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettuun asetukseen tai hyvinvointialueen talousarvioon.

Asiakasmaksuohjeen ja -taulukon päivittämisen yhteydessä on tarkistettu lakiin ja asetukseen perustuvien maksujen suuruus, ja määritelty esitykset talousarvioon perustuvien maksujen määristä. Asetuksen mukaisia maksuja on korotettu kansaneläkeindeksin mukaisesti. Talousarvioon pohjautuvien maksujen osalta esitetään 18,25 %:n korotusta.

Asiakasmaksuihin vuodelle 2025 tehdyt muutokset:

  • Indeksikorotukset asiakasmaksuasetuksen 33 a §:n mukaan. STM vahvistaa korotetut summat marras-/ joulukuun aikana ja summat lisätään taulukkoon ja ohjeeseen tämän jälkeen
  • Hinnastoon on lisätty kiireetön nostotehtävä ikäihmisten palveluissa
  • Hinnastoon on lisätty kauppapalveluhinta / kerta
  • Hinnastoon on lisätty etäpäivätoiminta (1h)
  • Hinnastoon on lisätty maksu käyttämättömästä ja peruuttamatta jätetystä hoitajan tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanottokäynnistä.
  • Hinnastoon on lisätty HUS:lta 1.1.2025 Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle siirtyvän palliatiivisen keskuksen asiakasmaksut.
  • Hinnastossa on korotettu lapsiperheiden kotipalvelun omavastuuosuutta 2€/tunti.
  • Hinnastoon on lisätty päihdepalvelujen laitosvieroituksen ja päihdekuntoutuksen lyhytaikaisen laitoshoidon maksut
  • Hinnastossa on huomioitu työikäisten palveluiden asumismuotojen muutoksina yhteisöllinen asuminen ja tuettu asuminen.
  • Hinnastoon on lisätty sosiaalihuoltolain mukaiset asiointi- ja virkistysmatkat 
  • Hinnastossa on huomioitu vammaispalveluiden asiointi- ja virkistysmatkojen omavastuuosuuden korotus HSL:n 2025 lippuhintoihin perustuen
  • Hinnastosta on poistettu vammaispalveluiden asumisen ylläpidon asiakasmaksuista erilliset maksut viihde-elektroniikan käytöstä ja huonekaluista (yleiset tilat).

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja:

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakasmaksut vahvistetaan1.1.2025 alkaen asiakasmaksuasetuksen mukaiseen maksimiin. Indeksillä korotettavien maksujen summat täydennetään liitteisiin, kun sosiaali- ja terveysministeriö julkaisee summat. Lisäksi valtuutetaan viranhaltijat tekemään asiakasmaksuohjeeseen tarvittavia teknisiä muutoksia, sisältäen asiamuotoilujen selvennyksiä, kuluvan vuoden aikana.

Pykälä tarkastetaan heti. 

Päätös

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakasmaksut vahvistetaan 1.1.2025 alkaen asiakasmaksuasetuksen mukaiseen maksimiin. Indeksillä korotettavien maksujen summat täydennetään liitteisiin, kun sosiaali- ja terveysministeriö julkaisee summat. Lisäksi valtuutetaan viranhaltijat tekemään asiakasmaksuohjeeseen tarvittavia teknisiä muutoksia, sisältäen asiamuotoilujen selvennyksiä, kuluvan vuoden aikana.

Pykälä tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Merkittiin pöytäkirjaan, että aluevaltuuston puheenjohtaja Heikki Vestman saapui kokoukseen klo 17.00 tämän asian käsittelyn aikana.

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:

sosiaali-​ ja terveysjohtaja Annika Immonen
vastuualuejohtaja (ikääntyneiden palvelut) Kirsi Oksanen
vastuualuejohtaja (terveyspalvelut) Carita Schröder
vs. vastuualuejohtaja (perhe-​ ja sosiaalipalvelut) Hanna Kaunisto
lakimies Matilda Eklund
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

Ehdotus

Aluehallitus: 

Aluevaltuusto päättää että Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen asiakasmaksut vahvistetaan 1.1.2025 alkaen asiakasmaksuasetuksen mukaiseen maksimiin. Indeksillä korotettavien maksujen summat täydennetään liitteisiin,​ kun sosiaali-​ ja terveysministeriö julkaisee summat. Lisäksi valtuutetaan viranhaltijat tekemään asiakasmaksuohjeeseen tarvittavia teknisiä muutoksia,​ sisältäen asiamuotoilujen selvennyksiä,​ kuluvan vuoden aikana.

Pykälä tarkastetaan heti. 

Päätös

Aluevaltuusto päätti, että Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen asiakasmaksut vahvistetaan 1.1.2025 alkaen asiakasmaksuasetuksen mukaiseen maksimiin. Indeksillä korotettavien maksujen summat täydennetään liitteisiin,​ kun sosiaali-​ ja terveysministeriö julkaisee summat. Lisäksi valtuutetaan viranhaltijat tekemään asiakasmaksuohjeeseen tarvittavia teknisiä muutoksia,​ sisältäen asiamuotoilujen selvennyksiä,​ kuluvan vuoden aikana.

Pykälä tarkastettiin heti. 

Kokouskäsittely

Pöytäkirjaan merkittiin, että valtuutettu Piia Malmberg saapui kokoukseen klo 15.56 tämän asian käsittelyn aikana, ja samalla varavaltuutettu Ari Oksanen poistui kokouksesta.

Varavaltuutettu Mikko Nieminen ehdotti, että perutaan esitetty kotihoidon asiakkaan turva-auttamiskäyntien maksullisuus (s. 10, 75 euroa). Ehdotus ei saanut kannatusta ja raukesi kannattamattomana.

Valtuutettu Pasi Siltakorpi ehdotti Vihreiden valtuustoryhmän puolesta ja varavaltuutettu Mikko Niemisen kannattamana, että asia palautetaan uuteen käsittelyyn siltä osin, kun se koskee vammaispalveluiden kuljetuspalvelun omavastuuta.

Puheenjohtaja Heikki Vestman totesi, että asian osittainen palauttaminen ei ole mahdollinen, jonka jälkeen valtuutettu Pasi Siltakorpi täsmensi ehdotustaan siten, että asia palautetaan uudelleen valmisteluun.

Suoritetussa äänestyksessä, jossa asian käsittelyn jatkumista kannattavat äänestivät ”Jaa” ja asian palauttamista uuteen valmisteluun kannattavat äänestivät ”Ei”, ”Jaa” voitti äänin 54-5. Äänestystulos liitteenä 3. 

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
lakimies Matilda Eklund
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Helsingin hallinto-​oikeus on 21.5.2025 päivätyllä kirjeellä pyytänyt Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitusta antamaan lausunnon asiassa 949/03.04.04.04.09/2025. Hallinto-oikeus on pyytänyt hyvinvointialuetta antamaan lausuntonsa 2.7.2025 mennessä.

Valittaja on valittanut Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuuston päätöksestä 10.12.2024, 99§. Valittaja esittää valituksessaan, Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen tulee korjata vammaispalvelulain mukaisten kuljetuspalvelujen omavastuuosuudet vastaamaan julkisen liikenteen maksuja asiakasmaksulain edellyttämällä tavalla. Valittaja vaatii lisäksi, että hyvinvointialueen tulisi palauttaa aiempien vuosien osalta liikaa veloitetut asiakasmaksut.

Sovellettava lainsäädäntö

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (1201/2020) 7 f § säätää, että hyvinvointialue voi periä asiakkaalta vammaispalvelulain 28 §:ssä tarkoitetusta liikkumisen tuesta enintään julkisen liikenteen maksua vastaavan maksun tai muun siihen verrattavan kohtuullisen maksun silloin, kun liikkumisen tuki järjestetään vammaispalvelulain 29 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettuna kuljetuspalveluna.

Kuljetuspalvelun omavastuuosuus

Hyvinvointialue on asiakasmaksujen omavastuuosuuksia määrittäessä selvittänyt hyvinvointialueella sijaitsevien kuntien julkisten liikenteen maksuja. Hyvinvointialueella liikennöivän julkisen liikenteen alin kertalippuhinta, kunnan sisällä liikkuessa, oli 3,20 euroa. Hyvinvointialueen sisällä liikennöivän julkisen liikenteen, kuntarajat ylittävien, bussilippujen hinnoissa oli eroa (esimerkiksi Sipoo-Porvoo kuntarajat ylittävän bussilipun hinta oli vertailuhetkenä alimmillaan 7,70e, Loviisa-Porvoo bussilipun alin hinta 6,60e ja Lapinjärvi-Porvoo bussilipunhinta 6,30e). Selvityksen perusteella hyvinvointialueen kuntien rajat ylittävien matkojen kohdalla alin lippuhinta on ollut 6,30e. Hyvinvointialueen sisällä toimivan julkisen liikenteen kuntarajat ylittävän alimman lipun hinta on ollut perusteena asiakasmaksun omavastuuosuudeksi kuljetuspalvelun osalta.

Tällä hetkellä hyvinvointialueen asukkaista vammaiset maksavat pääsääntöisesti vähemmän kuin ei-vammaiset liikkumisesta julkisen liikenteen avulla, koska julkisen liikenteen lippuhinnat ovat korkeampia kuin hyvinvointialueen määrittelemä omavastuuosuus.

HSL:n ABCD-vyöhykelipun hinta on ollut 1.1.2025 alkaen 4,80 euroa. ABCD-vyöhykelipulla voi kulkea koko HSL-alueella (Sipoo-Vantaa-Helsinki-Espoo-Kauniainen-Siuntio-Kirkkonummi). Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella ainoastaan sipoolaiset voivat hankkia HSL:n ABCD-lipun, joka mahdollistaa matkustamisen laajasti Uudellamaalla, eikä HSL:n ABCD-vyöhykelipulla ole mahdollista kulkea hyvinvointialueen sisällä olevien kuntarajojen yli laisinkaan. Sipoolaiset eivät pysty matkustamaan HSL:n ABCD-vyöhykelipulla omalla hyvinvointialueellaan sijaitseviin lähikuntiin, vaan ainoastaan HSL-alueelle. Mikäli sipoolainen matkustaa hyvinvointialueen sisällä lähikuntaan, esimerkiksi Porvooseen, tulee hänen ostaa matkahuollon bussilippu, jonka hinta on 7,70 euroa. Hyvinvointialue haluaa myös huomauttaa, että HSL:n ABCD-vyöhykelippu ei täytä ko. palvelun myöntämisen kriteereitä, koska sillä voidaan matkustaa paljon laajemmin, eikä se näin ollen vastaa kuljetuspalvelupäätöstä.

Asiakasmaksulain mukaisesti asiakasmaksun omavastuuosuuden tulee olla julkisen liikenteen maksua vastaava maksu, tai muu siihen verrattavissa oleva kohtuullinen maksu. Hyvinvointialueen määrittelemä maksu perustuu hyvinvointialueen kunnissa liikennöivään julkiseen liikenteeseen, ja se on määritelty kunnan sisäisen ja kuntarajat ylittävän omavastuuosuuden kohdalla alimman lippuhinnan mukaan. Hyvinvointialueen näkemys on, että ei olisi perusteltua tai kohtuullista vaatia, että hyvinvointialueiden tulisi noudattaa toisten toimijoiden vyöhykejakoja/hyvinvointialueen ulkopuolella toimivien julkisen liikenteen maksuja. Tällainen tulkinta voisi vammaispalvelulain 31 § 2 mom. valossa johtaa kohtuuttomaan lopputulokseen.

Hyvinvointialue katsoo, että nykyiset asiakasmaksut ovat määritelty kuljetuspalveluiden osalta julkisen liikenteen maksua vastaavaksi, tai vähintään sen on arvioitava vastaavan laissa tarkoitettua muuta kohtuullista maksua.

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja:

Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus päättää antaa yllä olevan lausunnon hallinto-​oikeudelle kuljetuspalvelun omavastuuosuutta koskevassa asiassa.

Pykälä tarkastetaan heti. 

Päätös

Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus päätti antaa yllä olevan lausunnon hallinto-​oikeudelle kuljetuspalvelun omavastuuosuutta koskevassa asiassa.

Pykälä tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Esittelijä poisti valmistelutekstin viimeisen kappaleen.


Muutoksenhaku

Päätöksestä, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa tehdä oikaisuvaatimusta eikä aluevalitusta.

Sovelletaan lakia hyvinvointialueesta, lainkohta: § 141.