Aluehallitus, kokous 12.6.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 148 HUS-yhtymäkokouksen 18.6.2025 yhtymäkokousedustajan nimeäminen ja toimiohjeen antaminen kokousedustajalle

IUHVADno-2025-1938

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
talousjohtaja Minna Sevón
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

HUS-yhtymän yhtymäkokous pidetään 18.6.2025 klo 10.00 sähköisenä kokouksena. Yhtymäkokouksen esityslista on julkaistu suomeksi ja ruotsiksi HUS-kuntayhtymän verkkosivuilla osoitteessa https://hus-julkaisu.tweb.fi/ ja kutsu yhtymäkokoukseen on toimitettu hyvinvointialueen kirjaamoon 16.5.2025. Esityslistalla on seuraavat käsiteltävät asiat:

§ 5 Kokouksen järjestäytyminen ja ääniluettelon vahvistaminen

§ 6 Tilinpäätös 2024, toiminnan ja talouden toteutuminen vuonna 2024

§ 7 Tilintarkastuskertomus ja vastuuvapauden myöntäminen tilikaudelta 2024

§ 8 Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2024

§ 9 Meilahden tornisairaalan toimenpidesiiven peruskorjaushankkeen hankesuunnitelman hyväksyminen ja kustannusarviomuutos

§ 10 HUS-yhtymän vuoden 2025 investointisuunnitelman ja hankekohtaisen investointiohjelman tarkentaminen

§ 11 Vuoden 2025 talousarvion sitovien tavoitteiden sekä tuloslaskelma-, investointi- ja rahoitusosan muuttaminen

§ 12 TAE 2026 valtion rahoitus hyvinvointialueille ja kehyksen valmistelu

§ 13 Tuottavuuden nostaminen ja tätä tukevat hallintosääntömuutokset

§ 14 Kansalliskielilautakunnan vuosikertomus 2024

§ 15 Sidonnaisuusilmoitukset

§ 16 Luottamushenkilöiden taloudellisten etuuksien perusteet kaudelle 2025–2028

§ 17 Yhtymähallituksen vaali

§ 18 Tarkastuslautakunnan vaali

§ 19 Kansalliskielilautakunnan vaali

§ 20 Lähipalvelu- ja integraatiolautakunnan vaali

§ 21 Tutkimus-, koulutus-, kehittämis- ja innovaatiolautakunnan vaali

Hyvinvointialuelain (611/2021) 63 §:n mukaan hyvinvointialueen yhtymäkokousedustaja valitaan jokaiseen kokoukseen erikseen hyvinvointialueen aluehallituksessa tai hyvinvointialueen aluevaltuuston päättämässä muussa toimielimessä. Hyvinvointialuelain 43 §:n mukaan aluehallitukselle kuuluu hyvinvointialuekonsernin omistajaohjauksesta sekä hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvien palvelujen muiden tuottajien ohjauksesta ja valvonnasta päättäminen. Hyvinvointialueen hallintosäännön 19 §:n mukaan aluehallitus nimeää yhtiökokousedustajat ja antaa heille omistajaohjauksen edellyttämät toimintaohjeet.

Perustelut §:n 12 pohjaehdotuksesta poikkeamiselle HUS-yhtymän vuoden 2026 talousarviokehyksestä 18.6.2025 yhtymäkokouksessa

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen vuoden 2023 tilinpäätös oli 34,6 miljoonaa euroa alijäämäinen ja vuoden 2024 tilinpäätöksen alijäämä oli 48,5 miljoonaa euroa. Hyvinvointialueen taseessa on vuoden 2024 lopussa kattamatonta alijäämää noin 83,1 miljoonaa euroa. Alijäämään sisältyy HUS-yhtymän alijäämäkertymistä syntyneet 7,1 ja 2,0 miljoonan euron tulosta heikentäneet pakolliset varaukset vuosilta 2023 ja 2024. Vuoden 2025 osavuosikatsauksen 1-3/2025 ennusteen mukaan vuoden 2025 alijäämä asettunee 2,5 miljoonaan euroon. HUS-kehyslaskutukseen vuonna 2025 talousarviossa varatun määrärahan ennustetaan ylittyvän noin 6,7 miljoonaa euroa.

Vaikka Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen talouden ennakoidaankin kääntyvän ylijäämäiseksi viimeistään vuodesta 2026 alkaen, hyvinvointialueen omaa tuotantoa sopeuttamalla vuosien 2023–2024 alijäämiä ja mahdollista vuoden 2025 alijäämää ei pystytä kattamaan hyvinvointialuelain 115 §:n edellyttämässä aikataulussa vuoden 2026 loppuun mennessä. Hyvinvointialueen talouden tasapainottaminen jatkuu tulevalla taloussuunnittelukaudella vuosina 2026–2028. Tämän rinnalla on huomioitava tarpeet perustason palvelujen vahvistamiselle sekä erikoissairaanhoidon hoitojonojen purkamiselle.  

HUS-yhtymän perussopimuksessa on määrätty, että yhtymän taloussuunnittelu perustuu talousarviokehykseen, josta päättää HUS-yhtymän yhtymäkokous. Kehys on ollut käsittelyssä 12.5.2025 HUSin hallituksessa, joka esittää 18.6.2025 kokoontuvalle yhtymäkokoukselle, että talousarviovalmistelua jatketaan 2 406,969 miljoonan euron kehyksen pohjalta. Lisäksi huomioidaan mahdolliset työnjaolliset muutokset HUS-yhtymän ja jäsenten välillä. HUSin yhtymäkokouksessa 18.6.2025 päätetään vuoden 2026 talousarvion kehyksestä.

Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin laskenta pohjautuu HUSin vuonna 2025 saamaan prosenttiosuuteen Uudenmaan kokonaisrahoituksesta ilman jälkikäteistarkastusta. Tästä summasta HUSin keskimääräinen rahoitusosuus vuonna 2025 oli 32,53 %:n (ennen 0,1 % painopisteen siirtoa erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon). Kun huomioidaan 0,1 %:n painopisteen siirto erikoissairaanhoidosta perusterveydenhuoltoon ja arvioidut lakisääteisten tehtävämuutosten vaikutukset (laskelmassa arvio vaikutuksesta HUSille -7,284 miljoonaa euroa), Uudenmaan hyvinvointialueiden ja Helsingin esitys HUSin kehysrahoitukseksi vuodelle 2026 on 2 365 miljoonaa euroa, mikä on 32,42 % Uudenmaan kokonaisrahoituksesta ilman jälkikäteistarkastusta.

HUS-yhtymän näkemyksen mukaan kiinteään, alun perin vuoden 2023 kehystä määriteltäessä käytettyyn prosenttiosuuteen perustuva laskelma vääristää rahoituksen jakautumista HUSin ja alueiden kesken, koska tuolloin käytetty jakosuhde ohjasi rahoituksen kasvusta (verrattuna vuoden 2022 toteumaan) merkittävästi suuremman osuuden alueille kuin HUSiin. Tästä syystä HUS-yhtymän kehyslaskelman lähtökohtana on ollut vuonna 2024 toteutunut kehykseen kuuluvien palvelujen kustannus, jota on korjattu vuoden 2025 alusta toteutuneiden toiminnallisten siirtojen ja asiakasmaksujen korotusten vaikutuksilla. Lisäksi on huomioitu arvioitu palvelutarpeen muutos sekä kustannustason muutokset 2024–2026. HUS-yhtymän vuoden 2026 kehyslaskenta päätyy 2 406,969 miljoonaan euroon.

HUSin talousarviokehys yhtymähallituksen 12.5.2025 mukaisena esityksenä yhtymäkokoukselle ei ole hyvinvointialueiden rahoituksen kantokyvyn mukainen. HUS-yhtymän kehyksen kasvattaminen johtaisi perustason palveluissa vastaavan suuruiseen tasapainotustarpeen kasvuun, joka edelleen heikentäisi perustason palveluja. Tämä olisi ristiriidassa sekä HUS-yhtymälle asetettujen talousarviotavoitteiden että valtakunnallisesti hyvinvointialueuudistukselle asetettujen tavoitteiden kanssa.

HUSin hoitojonojen saattamiseksi lakisääteiselle tasolle hyvinvointialueet näkevät tärkeänä osoittaa erillisen, kertaluontoisen 20 miljoonan euron rahoituksen, jonka tarkempi kohdennus ja käyttö käsitellään johdon yhteistyökokouksessa osana talousarviovalmistelua ennen talousarvion vahvistamista.

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja:

Aluehallitus päättää

  1. Merkitä tiedoksi HUS-yhtymän yhtymäkokouskutsun 18.6.2025 kokoukseen,
  2. Nimetä Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen yhtymäkokousedustajaksi 18.6.2025 pidettävään yhtymäkokoukseen talousjohtaja Minna Sevónin ja hänelle henkilökohtaiseksi varaedustajaksi hallintopäällikkö Lilian Andergård-Stenstrandin,
  3. Antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeeksi yhtymäkokouksen esityslistan asian §§ 5-11 ja §§ 13–16 osalta kannattaa pohjaehdotusta,
  4. Esityslistan asian § 12 osalta antaa yhtymäkokousedustajalle toimintaohjeeksi yhtymähallituksen esityksestä poiketen esittää tai kannattaa sellaista esitystä, jossa: 
    • a) Talousarviovalmistelua jatketaan 2 365 miljoonan euron kehyksen pohjalta ja lisäksi huomioidaan mahdolliset työnjaolliset muutokset HUS-yhtymän ja jäsenten välillä, 
    • b) Vuoden 2026 talousarviotavoitteet asetetaan seuraavasti: 
      • 1. HUS saavuttaa ja säilyttää talouden tasapainon. Lisäksi investointien kokonaistaso mitoitetaan rahoituksellisesti kestävälle tasolle. 
      • 2. HUS tukee painopisteen siirtämistä erikoissairaanhoidosta yhtymän jäsenten peruspalvelujen vahvistamiseen alueella niin, että näillä toimenpiteillä vähennetään erikoissairaanhoidon palveluidentarvetta ja käyttöä. 
      • 3. Hoidon tarpeen arvioinnin ja hoitoa odottavien määrän osalta HUSin lakisääteisten velvollisuuksien täyttyminen talousarviomäärärahojen puitteissa. 
    • c) Osoitetaan hoitojonojen saattamiseksi lakisääteiselle tasolle yhteensä 20 miljoonan euron kertaluonteinen määräraha, jonka tarkempi käyttö ja kohdennus tulee käsitellä johdon yhteistyökokouksessa osana talousarviovalmistelua ennen talousarvion vahvistamista sekä 
  5. Antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeeksi yhtymäkokouksen esityslistan asian § 17 osalta ehdottaa yhtymähallitukseen yhtä jäsentä ja hänelle henkilökohtaista varajäsentä aluehallituksen nimeämisen mukaisesti ja
  6. Antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeeksi yhtymäkokouksen esityslistan asian §§ 18–21 osalta ehdottaa jäseniä tai varajäseniä lautakuntiin aluehallituksen nimeämisen mukaisesti.


Pyläkä tarkastetaan heti.

Päätös

Aluehallitus päätti

  1. Merkitä tiedoksi HUS-yhtymän yhtymäkokouskutsun 18.6.2025 kokoukseen,
  2. Nimetä Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen yhtymäkokousedustajaksi 18.6.2025 pidettävään yhtymäkokoukseen talousjohtaja Minna Sevónin ja hänelle henkilökohtaiseksi varaedustajaksi hallintopäällikkö Lilian Andergård-Stenstrandin,
  3. Antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeeksi yhtymäkokouksen esityslistan asian §§ 5–11 ja §§ 13–16 osalta kannattaa pohjaehdotusta,
  4. Esityslistan asian § 12 osalta antaa yhtymäkokousedustajalle toimintaohjeeksi yhtymähallituksen esityksestä poiketen esittää tai kannattaa sellaista esitystä, jossa: 
    • a) Talousarviovalmistelua jatketaan 2 365 miljoonan euron kehyksen pohjalta ja lisäksi huomioidaan mahdolliset työnjaolliset muutokset HUS-yhtymän ja jäsenten välillä, 
    • b) Vuoden 2026 talousarviotavoitteet asetetaan seuraavasti: 
      • 1. HUS saavuttaa ja säilyttää talouden tasapainon. Lisäksi investointien kokonaistaso mitoitetaan rahoituksellisesti kestävälle tasolle. 
      • 2. HUS tukee painopisteen siirtämistä erikoissairaanhoidosta yhtymän jäsenten peruspalvelujen vahvistamiseen alueella niin, että näillä toimenpiteillä vähennetään erikoissairaanhoidon palveluidentarvetta ja käyttöä. 
      • 3. Hoidon tarpeen arvioinnin ja hoitoa odottavien määrän osalta HUSin lakisääteisten velvollisuuksien täyttyminen talousarviomäärärahojen puitteissa. 
    • c) Osoitetaan hoitojonojen saattamiseksi lakisääteiselle tasolle yhteensä 20 miljoonan euron kertaluonteinen määräraha, jonka tarkempi käyttö ja kohdennus tulee käsitellä johdon yhteistyökokouksessa osana talousarviovalmistelua ennen talousarvion vahvistamista sekä 
  5. Antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeeksi yhtymäkokouksen esityslistan asian § 17 osalta ehdottaa yhtymähallitukseen jäseneksi Elin Blomqvist-Valtosta (RKP) ja hänelle henkilökohtaiseksi varajäseneksi Marika Raililaa (RKP) ja
  6. Antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeeksi yhtymäkokouksen esityslistan asian §§ 18–21 osalta ehdottaa jäseniä tai varajäseniä lautakuntiin seuraavasti: 


§ 18 Tarkastuslautakunnan vaali: jäsen Ritva Tarvainen (Kok.), varajäsen Ella Aho-Mantila (Kok.), jäsen Marko Piirainen (SDP), varajäsen Ilkka Alava (SDP)

§ 19 Kansalliskielilautakunnan vaali: jäsen Kjell Grönqvist (SDP), varajäsen Bodil Lund (RKP)

§ 21 Tutkimus-, koulutus-, kehittämis- ja innovaatiolautakunnan vaali: jäsen Tapani Eskola (SDP)


Lisäksi aluehallitus päätti valtuuttaa hyvinvointialuejohtajan täydentämään toimiohjetta tarpeen niin vaatiessa. 

Pyläkä tarkastettiin heti.


Muutoksenhaku

Hyvinvointialuelaki 139 §.

 

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

 

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • hyvinvointialueen jäsen.

 

Oikaisuvaatimusaika                                                                                  

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukiolon päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Itä-Uudenmaan aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Oikaisuvaatimus toimitetaan kirjaamoon.

Yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamo

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 - 15.

 

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

 

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Itä-Uudenmaan aluehallituksen kirjaamosta.