Välfärdsområdesfullmäktige, möte 20-06-2023

Protokollet är granskat

§ 76 Östra Nylands välfärdsområdes bokslut för år 2022

IUHVADno-2023-723

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation: ekonomidirektör Minna Sevón, förnamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Verksamhetsintäkterna år 2022, 7,6 miljoner euro, bestod av understöd från staten. I budgeten för 2022 hade sammanlagt 8,3 miljoner euro budgeterats för verksamhetsintäkter, så intäkterna underskred de budgeterade med 0,6 miljoner euro, dvs. med 8 procent. Verksamhetsintäkterna för knappt halva året 2021 var 0,4 miljoner euro.

Verksamhetskostnaderna år 2022 var 7,6 miljoner euro, dvs. kostnaderna underskred de budgeterade med 0,6 miljoner euro. De mottagna understöden räckte till alla verksamhetskostnader, och en del av medlen bokfördes i balansräkningen som täckning för kostnader för informationssystem och andra kostnader som hänför sig till beredningsperioden och blev överförda till år 2023. Under det föregående året var verksamhetskostnaderna 0,4 miljoner euro.

Huvuddelen av verksamhetskostnaderna bestod av köp av tjänster. Sådana gjordes för 6,2 miljoner euro (81 % av verksamhetskostnaderna). De köpta tjänsterna bestod huvudsakligen av kostnader för byggande av informationssystem, kostnader för hyrning av arbetstagare från kommuner och samkommuner för beredningsarbete samt kostnader för konsulttjänster för konkurrensutsättningar. År 2022 hade välfärdsområdet genomsnitt färre än tio anställda som var sysselsatta med beredningsarbetet. I slutet av året hade välfärdsområdet sammanlagt 16 anställda, varav 7 stadigvarande personer hade inlett sin anställning under årets andra hälft. Personalkostnaderna år 2022 var knappa 1,2 miljoner euro. Understöden, 0,2 miljoner euro, bestod av partistöd. De övriga kostnaderna, 0,1 miljoner euro, var närmast hyror.

Verksamhetsbidraget var 294,74 euro. De finansiella intäkterna var 272,43 euro och de finansiella kostnaderna -567,17 euro, så att årsbidraget blev 0,00 euro.

Det bokfördes inga avskrivningar och nedskrivningar, så att resultat för år 2022 slutade på 0,00 euro. Eftersom avsättningar och reserver och andra bokslutsdispositioner inte har bokförts, blev räkenskapsperiodens överskott 0,00 euro.

Investeringsutgifterna år 2022 var 33 000 euro. Inga investeringar hade budgeterats för år 2022. I december 2022 betalade staten i förskott ut en finansieringspost på 29,9 miljoner euro som hänförde sig till januari år 2023. De likvida medlen vid utgången av år 2022 var 34,8 miljoner euro. Inget eget kapital finns i balansräkningen, eftersom inget grundkapital finns och inget överskott har uppkommit under räkenskapsperioderna 2021 och 2022.

Enligt 117 § i lagen om välfärdsområden ska välfärdsområdesstyrelsen upprätta ett bokslut för räkenskapsperioden före utgången av mars månad året efter räkenskapsperioden och lämna det till revisorerna för granskning. Efter revisionen ska välfärdsområdesstyrelsen förelägga välfärdsområdesfullmäktige bokslutet. Fullmäktige ska behandla bokslutet före utgången av juni månad. Välfärdsområdets räkenskapsperiod är kalenderåret. Till bokslutet hör en balansräkning, en resultaträkning, en finansieringsanalys och noter till dem samt en tablå över budgetutfallet och en verksamhetsberättelse. Bokslutet undertecknas av välfärdsområdesstyrelsens ledamöter samt av välfärdsområdesdirektören.

 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar

  • föreslå för välfärdsområdesfullmäktige, att räkenskapsperiodens resultat på 0,00 euro inte ger anledning till behandling av resultatet och att räkenskapsperiodens överskott på 0,00 euro överförs till över- /underskott för tidigare räkenskapsperioder i balansräkningen,
  • konstatera, att eftersom balansräkningen inte innehåller underskott från tidigare räkenskapsperioder, ger räkenskapsperiodens resultat inte anledning till ett förslag om balansering av ekonomin,
  • bemyndiga enheten för ekonomitjänster vid koncern- och strategitjänsterna att göra korrigeringar av teknisk natur i bokslutet och
  • underteckna bokslutet och lämna det till revisorerna för granskning samt att efter granskningen lämna bokslutet till välfärdsområdesfullmäktige för godkännande.

Beslut

Beslutförslaget godkändes enhälligt.

Beskrivning

Revisionsnämnden 11.6.2023 §40 Bokslutet, revisionsberättelsen och revisorns rapport för år 2022

Enligt lagen om välfärdsområden § 130 ska revisorerna för varje räkenskapsperiod avge en berättelse till välfärdsområdesfullmäktige med en redogörelse för resultaten av revisionen. Berättelsen ska också innehålla ett uttalande om huruvida bokslutet kan godkännas och ansvarsfrihet beviljas ledamöterna i det granskade organet och de redovisningsskyldiga inom organets uppgiftsområde.

Enligt lagen om välfärdsområden § 125 ska revisionsnämnden bereda de ärenden som gäller granskning av förvaltningen och ekonomin och som välfärdsområdesfullmäktige ska fatta beslut om. Revisionsnämnden ska bedöma huruvida de mål för verksamheten och ekonomin som välfärdsområdesfullmäktige satt upp har nåtts i välfärdsområdet och välfärdsområdeskoncernen och huruvida verksamheten är ordnad på ett resultatrikt och ändamålsenligt sätt.

Välfärdsområdesstyrelsen har 30.3.2023 § 99 godkänt och undertecknat bokslutet för år 2022. Revisionssammanslutningen KPMG Julkistarkastus Oy har gett en revisionsberättelse för räkenskapsperioden 2022. Revisionsnämnden har föreslagit för välfärdsområdesfullmäktige, att den godkänner bokslutet från år 2022 och beviljar de redovisningsskyldiga inom Östra Nylands välfärdsområde ansvarsfrihet för räkenskapsperioden 1.1-31.12.2022.

Beslutsförslag

Revisionsnämnden:

Välfärdsområdesfullmäktige:

  • godkänner bokslutet för 2022,
  • besluter att räkenskapsperiodens resultat på 0,00 euro inte ger anledning till behandling av resultatet och att räkenskapsperiodens överskott på 0,00 euro överförs till över- /underskott för tidigare räkenskapsperioder i balansräkningen,
  • antecknar för kännedom revisionsberättelsen för räkenskapsperioden 2022, och
  • beviljar de redovisningsskyldiga inom Östra Nylands välfärdsområde ansvarsfrihet för räkenskapsperioden 1.1-31.12.2022.

Beslut

Beslutades enligt beslutsförslaget.


Sökande av ändring

Besvärsanvisning (Välfärdsområdesbesvär)

Ändring kan sökas skriftligt genom välfärdsområdesbesvär.

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

 

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. I besvären ska följande anges:

  1. det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
  3. grunderna för yrkandena,
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

 

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos: E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00