Beskrivning
Beredning: Egentliga Finlands välfärdsområde
Tilläggsinformation: ekonomidirektör Minna Sevón, förnamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Enligt 20 § i lagen om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen (616/2021, senare "införandelagen") ska specialomsorgsdistrikten jämte tillgångar, skulder och förbindelser överföras till välfärdsområdena den 1 januari 2023. Samkommunen Kårkulla (senare Kårkulla) är ett sådant specialomsorgsdistrikt som beskrivs i bestämmelsen ovan.
I 20 § i införandelagen konstateras att samkommunernas tillgångar, skulder och förbindelser ska slås ihop med det välfärdsområde som samkommunens medlemskommuner geografiskt sett hör till. Om medlemskommunerna i en samkommun hör till olika välfärdsområden ska tillgångarna, skulderna och förbindelserna delas mellan välfärdsområdena i proportion till medlemskommunernas ägarandelar, förutom ifall en överföring av tillgångar, skulder och förbindelser är av ringa betydelse med hänsyn till välfärdsområdets ekonomiska bärkraft. Välfärdsområdena får avtala om att dela tillgångar, skulder och förbindelser på annat sätt.
Välfärdsområdena och Helsingfors stad har kommit överens om åtgärderna i anslutning till att avsluta samkommunens verksamhet till de delar som inte handlar om sådant som föreskrivs i införandelagen samt om skötseln av uppgifter och övriga ärenden rörande förändringsskedet och som hänför sig till förvaltningen av samkommunen efter den 31 december 2022. Genom ett separat avtal har man dessutom kommit överens om hur samkommunens penninginstitutsskulder fördelas. Dessutom har de välfärdsområden som är parter i Kårkulla samkommun kommit överens om att Egentliga Finlands välfärdsområde ska vara det ansvariga välfärdsområdet som ansvarar för att utarbeta Kårkulla samkommuns bokslut av den 31 december 2022.
För klarhetens skull konstateras, att Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse godkände i sitt möte 15.12.2022 § 4 de avtal som nedläggningen av Kårkulla samkommunens verksamhet förutsätter. Områdesstyrelse beslöt då godkänna delningsavtalet och bilagorna av Kårkulla samkommun, avtalet och bilagorna gällande delning av tillgångar och skulder, avtalet gällande överföring av bankkonton, berättiga välfärdsområdesdirektören att godkänna marginella preciseringar och ändringar i avtalen inklusive bilagor och berättiga ekonomidirektören att godkänna avtal och andra dokument med kreditmarknadsbolag som verkställigheten av de ifrågavarande avtal förutsätter.
Enligt 41 § i införandelagen ska bokslutet och koncernbokslutet för 2022 i de samkommuner och specialomsorgsdistrikt som avses i § 20 undertecknas av välfärdsområdesstyrelsen och av välfärdsområdesdirektören. Kårkulla fördelas utifrån lagstiftningen till åtta välfärdsområden. Kårkullas bokslut undertecknas av välfärdsområdesstyrelsen och av välfärdsområdesdirektören för följande välfärdsområden: Egentliga Finlands välfärdsområde, Österbottens välfärdsområde, Mellersta Österbottens välfärdsområde, Kymmenedalens välfärdsområde, Västra Nylands välfärdsområde, Östra Nylands välfärdsområde, Vanda och Kervo välfärdsområde och Helsingfors stad.
Kårkullas revisionsnämnd lämnar en revisionsberättelse om räkenskapsperioden 2022 och överlämnar den till revisionsnämnderna i välfärdsområdena för behandling. Revisionsnämnderna i välfärdsområdena bereder revisionsberättelsen för behandling i välfärdsområdets fullmäktige.
Välfärdsområdets fullmäktige ska behandla bokslutet och besluta om ansvarsfrihet för de redovisningsskyldiga senast den 30 juni 2023.Beräkningarna avseende förverkligandet av de ekonomiska målen för Kårkulla samkommuns bokslut 2022 har blivit färdigställda. För välfärdsområdesstyrelsen presenteras en jämförelse av budgetutfallet, en resultaträkning, en balansräkning, en finansieringskalkyl och noter till bokslutet. Verksamhetsberättelsen som hör till bokslutet och redogörelsen för förverkligandet av de mål som samkommunens fullmäktige har fastställt bifogas också.
Samkommunens verksamhetskostnader år 2022 var 62,2 miljoner euro, vilket innebär en ökning med 5,8 % från föregående år. Verksamhetskostnaderna understeg 2022 års budget med 1,3 miljoner euro (2,0 %). Verksamhetsintäkterna för år 2022 på 64,2 miljoner euro var 1,9 miljoner euro (2,8 %) under budgeten. Ökningen jämfört med föregående års verksamhetsintäkter var 3,9 miljoner euro (6,4 %). Att verksamhetsintäkterna underskred budgeten orsakades främst av att intäkterna från medlemskommuner var 2,5 miljoner euro (4,3 %) lägre än i 2022 års budget.
De bindande nettokostnaderna understeg budgeten med 0,6 miljoner euro (22,0 %) på samkommunal nivå. De bindande nettokostnaderna var cirka 0,5 miljoner euro (31,65 %) högre jämfört med år 2021.
Personalkostnaderna var 48,8 miljoner euro år 2022. Budgeten underskreds med 0,9 miljoner euro (1,7 %). Kostnaderna för köptjänster var 5,7 miljoner euro eller cirka 0,2 miljoner euro (3,0 %) lägre än i budgeten. Kostnaderna för varu- och materialinköp låg också under budgeten med cirka 48 500 euro (1,3 %).
Investeringsutgifterna på samkommunal nivå var 0,7 miljoner euro eller 1,4 miljoner euro (66,1 %) lägre än i budgeten för år 2022. Investeringsutgifterna omfattar ett pågående byggnadsprojekt som överförts från föregående år, som stod för 0,3 miljoner euro av investeringsutgifterna för 2022. Efter att välfärdsområdesreformen godkändes sommaren 2021 utfärdade samkommunens styrelse och fastighetssektion direktiv för åren 2021–22, enligt vilket investeringsutgifterna i huvudsak styrdes av uppgjorda PTS-program och nybyggnadsprojekt inte längre skulle påbörjas.
Driften och investeringarna kunde finansieras med verksamhetens kassaflöde. Finansieringsöverskottet låg på 1,1 miljoner euro. Med låneamorteringar på cirka 65 000 euro, förändringar i eget kapital på 1,3 miljoner euro och övriga likviditetsförändringar på 4,6 miljoner euro blev förändringen av likvida medel -2,1 miljoner euro. Likvida medel per den 31 december 2022 var 9 590 euro (2,1 miljoner euro den 31 december 2021). I budgeten för 2022 hade 2,1 miljoner euro reserverats för uttag av lån.
Lånestocken den 31 december 2022 var 27,2 miljoner euro (27,1 miljoner euro den 31 december 2021). Samkommunen har inte tagit upp nya långfristiga lån under åren 2020 – 2022. Enligt samkommunens finansieringsstrategi ska säkringsgraden för låneportföljen vara minst 30 % och högst 90 %. Skyddsgraden för samkommunens låneportfölj var cirka 58 %.
Samkommunens underskott för räkenskapsperioden 1.1–31.12.2022 var 442 841 euro, medan målet var ett överskottsresultat på 475 888 euro. Kårkulla samkommuns verksamhet är indelad i följande resultatområden på fullmäktiges bindningsnivå: Expert- och utvecklingscentralen (EUC), boendetjänster och dagverksamhet, förvaltning samt fastighetsservice. Av verksamhetsområdena översteg boendeservicen och dagverksamheten de bindande nettokostnaderna enligt budgeten. Överskridandet var 2,1 miljoner euro (13,9 %). Samkommunens fullmäktige beviljade 10.11.2022 32 § en överskridningssrätt på 1,85 miljoner euro för verksamhetsområdet boendetjänster och dagverksamhet och 25 000 euro för expert- och utvecklingscentret för att täcka överskridningen av bindande nettokostnader. Samtidigt beviljades samkommunen ett tilläggsanslag på 1,7 miljoner euro för att täcka det ackumulerade underskottet i slutet av 2022 i enlighet med grundavtalet.
Samkommunens underskott på 1,3 miljoner euro från tidigare räkenskapsår och underskottet på 442 841 euro för år 2022, totalt 1,7 miljoner euro, har fakturerats samkommunernas medlemskommuner och beaktats i bokslutet. Av bokslutet framgår således att det ackumulerade underskottet från tidigare år och det underskott som genererats 2022 är täckta.
Beslut
Beslutförslaget godkändes enhälligt.