Välfärdsområdesfullmäktige, möte 20-06-2023

Protokollet är granskat

§ 79 Konkurrensutsättning av revisionstjänster

IUHVADno-2023-458

Tidigare behandling

Beskrivning

Revisionsnämnden skall planera, koordinera och bereda utvärderingsberättelsen för fullmäktigeperioden 2023–2026.

Enligt förvaltningsstadgan 88 § ska revisionsnämnden konkurrensutsätta valet av revisionssammanslutning och ge välfärdsområdesfullmäktige ett förslag om vilken sammanslutning som ska väljas samt övervaka att revisionsavtalet iakttas. En revisionssammanslutning kan väljas för granskning av förvaltningen och ekonomin för högst sex räkenskapsperioder.

Konkurrensutsättningen av revisionen omfattar egentlig revision och revisionsnämndens stödtjänster. Av revisionsföretag bes anbud för sekreterartjänster i anslutning till möten samt för koordinerings- och beredningsuppgifter gällande utvärderingsplanen och utvärderingsberättelsen.

Dessutom reserveras i konkurrensutsättningen en på uppskattning baserad andel för granskningar av projekt vid behov (skilda uppdrag och skild debitering), vilka debiteras enligt utfall.

Beslutsförslag

Ordförande:

Revisionsnämnden för Östra Nylands välfärdsområde sätter i gång konkurrensutsättningen av revisionen och fastställer kriterier för konkurrensutsättningen.

Beslut

Revisionsnämnden för Östra Nylands välfärdsområde beslutade enhälligt att sätta i gång förberedningen för konkurrensutsättningen av revisionen.

Beskrivning

Rervisionsnämnden 22.3.2013 § 12

Östra Nylands välfärdsområde har ett ikraftvarande serviceavtal med PTCServices Oy.
PTCServices är en sakkunnigbyrå specialiserad på offentlig upphandling, av vilken
välfärdsområdet har köpt tjänster redan under beredningen år 2022.
PTCServices har erbjudit att sköta upphandlingen av revisionstjänster till priset
7 905 euro. Enligt välfärdsområdets upphandlingsanvisning kan man göra en
småupphandling vars värde är lägre än 10 000 euro, som direktupphandling.

Beslutsförslag

Redogörelse, ordförande:

Revisionsnämnden för Östra Nylands välfärdsområde beslutar att skaffa
upphandlingen av revisionstjänster från PTCServices Oy. Revisionsnämnden
diskuterar kriterierna för upphandlingen.

Beslut

Revisionsnämnden för Östra Nylands välfärdsområde beslutade att skaffa
upphandlingen av revisionstjänster från PTCServices Oy. Revisionsnämnden
diskuterade kriterierna för upphandlingen. Dessutom beslöt revisionsnämnden
för Östra Nylands välfärdsområde att revisionsnämnden godkänner anbuds-
begärans kriterier innan begäran publiceras.   

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Revisionsnämnden 10.5.2023

Revisionsnämnden beslutade på sitt möte 22.3.2023 att skaffa
upphandlingen av revisionstjänster från PTCServices Oy. Revisionsnämnden
diskuterade kriterierna för upphandlingen. Dessutom beslöt revisionsnämnden
för Östra Nylands välfärdsområde att revisionsnämnden godkänner anbuds-
begärans kriterier innan begäran publiceras.

Beslutsförslag

Redogörelse, ordförande:

Revisionsnämnden beslutar att godkänna upphandlingens dokument och
upphandlingens kriterier, samt att dessa publiceras i enlighet med bilagorna.

Beslut

Revisionsnämnden för Östra Nylands välfärdsområde beslöt godkänna
upphandlingens dokument och upphandlingens kriterier, samt att dessa
publiceras i enlighet med bilagorna. 

Beskrivning

Konkurensutsättning av revisionstjänster

Beslutsförslag

Ordförande:

Revisionsnämnden för Östra Nylands välfärdsområde antecknar offerten samt resultaten av konkurrensutsättningen för kännedom och föreslår för Östra Nylands välfärdsområdes fullmäktige att välja KPMG Oy Ab som revisor. 

Paragrafen justeras genast.

 

 

Beslut

Revisionsnämnden i Östra Nylands välfärdsområde beslutade att anteckna för kännedom den erhållna offerten och upphandlingens resultat, samt föreslå att välfärdsområdesfullmäktige väljer KPMG Oy Ab till revisor för Östra Nylands välfärdsområde för räkenskapsåren 2023-2026, med en två års option.

Paragrafen justerades genast vid mötet.

Möte hantering

När diskussionen började, föreslog ledamot Johan Söderberg, att revisionsnämnden föreslår för fullmäktige, att man avbryter upphandlingen och man ordnar en ny konkurrensutsättning. Förslaget förföll i brist på understöd.   

Ledamot Minna Tirkkonen förslog att upphandlingen avbryts och man gör en ny upphandling. Förslaget förföll i brist på understöd.  

Beskrivning

.

Beslutsförslag

Revisionsnämnden:

Välfärdsområdesfullmäktige väljer KPMG Oy Ab till revisor för Östra Nylands välfärdsområde för räkenskapsåren 2023-2026, med en två års option.

Beslut

Beslutades enligt beslutsförslaget.


Sökande av ändring

En part som är missnöjd med detta beslut kan söka ändring i beslutet genom att yrka på upphandlingsrättelse eller genom att anföra besvär hos marknadsdomstolen eller bådadera.

Enligt vad som föreskrivs i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, hädanefter upphandlingslagen) får man söka ändring i beslut som gäller en offentlig handling eller något annat avgörande i upphandlingsförfarandet genom att yrka att den upphandlande enheten gör en rättelse (hädanefter upphandlingsrättelse), eller så kan ärendet föras till marknadsdomstolen genom besvär.

 

1 ANVISNINGAR OM UPPHANDLINGSRÄTTELSE

 

Rätt att yrka på upphandlingsrättelse

En anbudsgivare som har deltagit i ett anbudsförfarande eller en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan, eller den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part), får skriftligen yrka på upphandlingsrättelse hos den upp-handlande enheten.

 

Tid för att yrka på upphandlingsrättelse

En part ska framställa yrkande inom 14 dagar efter att ha fått del av den upphandlande enhetens beslut eller avgörande.

Överklagande till marknadsdomstolen hindrar inte att upphandlingsrättelse yrkas. Anhängiggörande och behandling av ett yrkande på upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist under vilken en part med stöd av upphandlingslagen kan söka ändring genom besvär hos marknadsdomstolen.

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden eller anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tiden för yrkande på upphandlingsrättelse. Om tidsfristens sista dag infaller på en helgdag, själv-ständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får upphandlingsrättelse yrkas den första vardagen därefter.

 

Myndighet hos vilken upphandlingsrättelse yrkas

Upphandlingsrättelse yrkas hos den myndighet som har gjort upphandlingsbeslut i Östra Nylands välfärdsområde.
 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

Form och innehåll

Ett yrkande på upphandlingsrättelse anhängiggörs skriftligen genom att det uppges:

 

  • vilket beslut eller avgörande av den upphandlande enheten som yrkandet på upphandlingsrättelse gäller
  • hurdan upphandlingsrättelse som yrkas i beslutet eller
  • avgörandet på vilka grunder upphandlingsrättelse yrkas i beslutet eller avgörandet.

 

Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I yrkandet på upphandlingsrättelse ska antecknas namnet på den som yrkar på rättelse och den kontaktinformation som behövs för att ärendet ska kunna skötas. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat yrkandeskriften, ska även denna persons namn och kon-taktinformation uppges i yrkandet.

Till yrkandet på upphandlingsrättelse ska bifogas de handlingar som den som yrkar på rättelse åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats in till myndigheten.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur. 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

2 BESVÄRSANVISNING TILL MARKNADSDOMSTOLEN

Besvärsrätt

En anbudsgivare, en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan eller den som saken gäller kan föra ärendet till marknadsdomstolen för behandling.

 

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

 

Vid upphandlingar som överstiger EU-tröskelvärdena ska besvär anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet, om den upphandlande enheten har ingått ett upphandlingskontrakt med stöd av 78 § 3 punkten i upphandlingslagen utan att iaktta väntetiden.

 

Besvär ska lämnas in senast sex månader efter att upphandlingsbeslutet har fattats, om parten har fått del av upphandlingsbeslutet och upphandlingsbeslutet eller besvärsanvisningen har varit väsentligen bristfälliga.

 

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

 

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden el-ler anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

 

Anhängiggörande av en upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist inom vilken en part har rätt att överklaga hos marknadsdomstolen genom besvär.

 

Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsda-gen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

 

Besvärsmyndighet

Besvär ska anföras hos marknadsdomstolen.

Adress: Banbyggarvägen 5,
00520 Helsingfors
E-postadress:  markkinaoikeus(at)oikeus.fi
Faxnummer:    029 564 3314
Telefonnummer: 029 564 3300
Öppettider för registraturen: mån-fre 8.00-16.15

 

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligen. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvären, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändring söks
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas
  • de grunder på vilka ändring yrkas.

 

I besvären ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat besvärsskriften, ska även denna persons namn och hemkommun uppges i besvären.

I besvären ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer som ska användas för meddelanden i saken till ändringssökanden.

Ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet ska underteckna besvären. Ett elektroniskt dokument behöver ändå inte kompletteras med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

 

Till besvären ska bifogas

  • det beslut i original eller kopia i vilket ändring söks genom besvär
  • intyg över vilken dag beslutet har delgetts eller någon annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Underrättelse till den upphandlande enheten om anförandet av besvär

Ändringssökanden eller hans eller hennes företrädare ska skriftligen underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Underrättelsen ska lämnas in senast då besvären över upphandlingen lämnas in till marknadsdomstolen.Meddelandet skall ges till: Registraturen i Östra Nylands välfärdsområde.

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån., 06100 Borgå

E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

 

Rättegångsavgift

Rättegångsavgifterna, som tas ut för behandling av ett ärende i marknadsdomstolen bestäms enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), enligt Justitieministeriets förordning om justering av de avgifter som nämns i 2 § i lagen om domstolsavgifter (1122/2021) och enligt Justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar 2022–2024 (1123/2021).

 

För behandling av tvistemål, ärenden som gäller ändringssökande och andra rättskipningsmål tas i marknadsdomstolen ut en rättegångsavgift på 2120 euro.

Om värdet av en upphandling i ett ärende som gäller offentlig upphandling är minst 1 miljon euro, är behandlingsavgiften 4240 euro. Om värdet av upphandlingen är minst 10 miljoner euro, är behandlingsavgiften 6350 euro.