Nämnden för ordnande av tjänster, möte 03-09-2025

Protokollet är granskat

§ 91 Beslut om upphandlingsrättelse gällande upphandling av tjänster enligt socialvårdslagen vid Östra Nylands välfärdsområde

IUHVADno-2025-115

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
upphandlingsexpert Noora Närvänen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Bakgrund och beskrivning av upphandlingen

Föremål för upphandlingen är stödåtgärder inom socialvården vid Östra Nylands välfärdsområde, nedan beställaren, enligt 14 § och 28 § i socialvårdslagen. Stödtjänsterna inom socialvården är verksamhet enligt socialvårdslagen (1301/2014). Servicen tillhandahålls enligt ovan nämnda lagar och i enlighet med gällande bestämmelser. Med barn avses i detta sammanhang en person under 18 år och med ung person avses en person under 24 år. På kunderna tillämpas lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (812/2000).

Beställare av tjänster för familjer enligt socialvårdslagen är Östra Nylands välfärdsområde (nedan också Välfärdsområdet). Servicen är avsedd för kunder vars hemkommun är Askola, Sibbo, Lovisa, Lappträsk, Mörskom, Borgå och Pukkila. I Östra Nylands välfärdsområde ordnas tjänster på både finska och svenska. Välfärdsområdets organiseringsskyldighet baserar sig på socialvårdslagen (1301/2014).

Beställaren kan ordna de tjänster som är föremål för upphandlingen på olika sätt, som köpta tjänster och som verksamhet i egen regi. Beställaren förbinder sig inte till en viss upphandlingsmängd. Upphandlingsmängderna kan ändras när kundernas behov förändras samt när organiseringssätten och prioriteringarna för dem justeras.

Serviceproducenten är inte skyldig att erbjuda beställaren en viss mängd service, utan serviceproducenten tillhandahåller service inom ramen för sin kapacitet. Efter att serviceproducenten har godkänt den kundspecifika beställningen ska servicen tillhandahållas i enlighet med beställningen, det kundspecifika servicebeslutet och kundplanen samt servicebeskrivningen.

De tjänster som upphandlas behövs huvudsakligen på finska och även på svenska.

Beställaren uppskattar att upphandlingens värde per år är ca 1 100 000 euro (exkl. moms).

Avtalets löptid är två (2) år, varefter beställaren förbehåller sig rätten att förlänga avtalet med två (2) ett (1) års optioner.

Upphandlingen är indelad i åtta (8) delområden och till serviceleverantörer inom varje delområde väljs alla de ramavtalsleverantörer som uppfyller alla krav och som lämnat ett godkänt anbud. Serviceproducenternas prioritetsordning vid upphandlingen bestäms utifrån den ekonomiska fördelaktigheten.

Delområden:

Delområde 1: Stödfamiljsverksamhet

Delområde 2: Professionell stödfamiljsverksamhet

Delområde 3: Socialvårdens stöd i närmiljön

Delområde 4: Hemservice för barnfamiljer

Delområde 5: Stödtjänster

Delområde 6: Familjearbete

Delområde 7: Neuropsykiatrisk coachning

Delområde 8: Stödd ledighet

Upphandlingen har beretts i samarbete med ansvarsområdet, och ansvarsområdet förordar upphandlingen.

Upphandlingsförfarande 

Det är fråga om en upphandling av social- och hälsovårdstjänster enligt bilaga E till upphandlingslagen (1397/2016), där det beräknade värdet överskrider EU-tröskelvärdet i 25 § 1 mom. 3 punkten i upphandlingslagen. På upphandlingen har välfärdsområdet tillämpat bestämmelserna i 12 kap. och de allmänna principerna enligt 3 § i upphandlingslagen.

Det upphandlingsförfarande som har tillämpats är öppet förfarande. Upphandlingsannonsen publicerades i Hilma-tjänsten 3.4.2025 (annonsnummer 216468-2025) och i TED-databasen 3.4.2025. Anbudsförfrågan togs in för korrigering och den korrigerade upphandlingsannonsen publicerades i Hilma 25.4.2025 (annonsnummer 2025-023741) och i TED-databasen 25.4.2025. Tidsfristen för att lämna anbud var 5.5.2025 kl. 14.00.

Inkomna anbud

Det kom in 49 anbud inom utsatt tid, senast 5.5.2025 klockan 14.00.
De inkomna anbuden framgår av bilaga 1, Öppningsprotokoll.

Bedömning av anbudsgivarnas lämplighet

Enligt 114 § i upphandlingslagen kan den upphandlande enheten ställa krav på en anbudsgivares lämplighet. Kraven på lämplighet ska stå i rätt proportion till föremålet för upphandlingen. Den upphandlande enheten ska ur anbudsförfarandet utesluta sådana anbudsgivare som inte uppfyller lämplighetskraven.

Kraven på anbudsgivarnas lämplighet fastställdes i upphandlingsdokumenten. Anbudsgivarnas lämplighet har bedömts på grundval av de uppgifter och bilagor som lämnats i anbuden. En del av anbudsgivarna uppfyllde inte de fastställda lämplighetskriterierna, varför deras anbud uteslöts från anbudsförfarandet. Vid bedömningen har man följt en jämlik och icke-diskriminerande behandling av anbudsgivarna.

Bedömning av om anbuden stämmer överens med anbudsförfrågan

Enligt 113 § i upphandlingslagen ska en anbudsgivare i sitt anbud visa att den tjänst som erbjuds svarar mot kraven i anbudsförfrågan. Anbud som inte motsvarar anbudsförfrågan eller villkoren för anbudsförfarandet ska uteslutas ur anbudsförfarandet.

Vid kontrollen av anbuden befanns alla anbudsgivares anbud överensstämma med anbudsförfrågan, med undantag av de anbud som förkastats separat.

Förkastande av anbud:

Följande anbudsgivare har uteslutits ur anbudsförfarandet på grund av att deras anbud inte uppfyllde kraven i anbudsförfrågan:

  • Etappipolku Oy
  • Ponnahduslauta Oy
  • Välitunti Oy
  • Luonnonvoima Terapiatila Oy


En detaljerad motivering till förkastandet finns i separata bilagor (bilagorna 10-13). Vid förkastandet har man beaktat förutsättningarna enligt 113 § och 114 § i upphandlingslagen samt minimikraven i anbudsförfrågan.

Jämförelse av anbuden

De godkända anbuden har jämförts på basis av ekonomisk fördelaktighet, där prisets vikt är 100 procent. Kvalitetskraven har beaktats i de minimikrav som angetts i anbudsförfrågan.

Till ramavtalsleverantörer väljs alla anbudsgivare som uppfyller villkoren i anbudsförfrågan och som har lämnat ett godtagbart anbud.

Upphandlingskontrakt och annons

Avtal om upphandling ingås genom att parterna tecknar ett separat skriftligt kontrakt.

Vid upphandling som överstiger EU-tröskelvärdet får kontrakt ingås tidigast 14 dagar från det att anbudssökanden eller anbudsgivaren har fått eller anses ha fått del av beslutet jämte motiveringar och besvärsanvisningen.

Den som söker ändring i ett upphandlingsärende ska enligt 148 § i upphandlingslagen skriftligt underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Den upphandlande enheten ber att en eventuell underrättelse om sökande av ändring tillsänds adressen ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi.

Ekonomiska konsekvenser

Det enligt upphandlingslagen beräknade värdet exklusive mervärdesskatt är cirka 1,1 miljoner euro/år i fråga om service som stöder boendet. Upphandlingens värde exklusive mervärdesskatt under avtalsperioden är cirka 4,4 miljoner euro.

Östra Nylands välfärdsområde förbinder sig inte till vissa upphandlingsvolymer under avtalsperioden.

Beslutsgrund

Det bestäms i 22 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde att nämnden för ordnande av tjänster beslutar om upphandlingar, avtal och förbindelser som är minst 1 000 000 euro och högst 5 000 000 euro samt om upphandlingsrättelser angående de ovannämnda inom sin sektor.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutar att:

  1. välja som tjänsteproducenter för de tjänster enligt socialvårdslagen som definieras i bilagorna 2 Jämförelsetabell delområde 1, 3 Jämförelsetabell delområde 2, 4 Jämförelsetabell delområde 3, 5 Jämförelsetabell delområde 4, 6 Jämförelsetabell delområde 5, 7 Jämförelsetabell delområde 6, 8 Jämförelsetabell delområde 7 och 9 Jämförelsetabell delområde 8 tjänsteproducenter i prioritetsordning enligt bilagorna.
  2. utesluta de anbud som anges i bilagorna 10-13 från anbudsförfarandet med de motiveringar som anges i respektive bilaga.

 

Paragrafen justeras genast.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde beslutade enhälligt att:

  1. välja som tjänsteproducenter för de tjänster enligt socialvårdslagen som definieras i bilagorna 2 Jämförelsetabell delområde 1, 3 Jämförelsetabell delområde 2, 4 Jämförelsetabell delområde 3, 5 Jämförelsetabell delområde 4, 6 Jämförelsetabell delområde 5, 7 Jämförelsetabell delområde 6, 8 Jämförelsetabell delområde 7 och 9 Jämförelsetabell delområde 8 tjänsteproducenter i prioritetsordning enligt bilagorna.
  2. utesluta de anbud som anges i bilagorna 10-13 från anbudsförfarandet med de motiveringar som anges i respektive bilaga.

 

Paragrafen justerades genast.

Möte hantering

Det antecknades i protokollet att påverkansorganets representant Tuula Räikkönen (rådet för personer med funktionsnedsättning) avlägsnade sig från mötet kl 12.31 innan behandlingen av paragraf  § 68 inleddes. Förvaltningsstadgan 110 §.

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation: 
upphandlingschef Ville Hanhinen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Beslut som upphandlingsrättelsen gäller

Beslut fattat av nämnden för ordnande av tjänster vid Östra Nylands välfärdsområde 28.5.2025 (§ 68) om upphandling av tjänster enligt socialvårdslagen. Den upphandlande enheten har angående beslutet tillställts sex (6) yrkanden på upphandlingsrättelse, vilkas innehåll relateras närmare nedan.

Prövning av kraven på upphandlingsrättelse

De aktörer som med anledning av anbudsförfarandet lämnat anbud har fått det tjänsteinnehavarbeslut som är föremål för upphandlingsrättelsen för kännedom 03.06.2025.

Följande aktörer har lämnat in en upphandlingsrättelse vid nedan angivna tidpunkter:

  • Etappipolku Oy 11.06.2025
  • Ponnahduslauta Oy 06.06.2025
  • HeyYou Oy 12.06.2025
  • Poutapolku Oy 12.06.2025
  • Med Group Oy 09.06.2025
  • Kätyrittäret Oy 12.06.2025

 

De ovan nämnda yrkandena på upphandlingsrättelse har inkommit till den upphandlande enheten inom den i upphandlingslagen föreskrivna besvärstiden på fjorton (14) dagar och ska prövas.

Lagstiftning som ska tillämpas

Enligt 3 § i upphandlingslagen ska den upphandlande enheten behandla deltagare i upphandlingsförfaranden och andra leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt förfara öppet och med beaktande av proportionalitetskraven. Detta innebär att den upphandlande enheten bland annat ska genomföra jämförelsen av anbuden så att kravet på likvärdig behandling uppfylls.

Enligt 133 § i upphandlingslagen kan den upphandlande enheten på eget initiativ eller på yrkande av en part inleda behandlingen av en upphandlingsrättelse. Den upphandlande enheten kan själv åta sig att rätta upphandlingsbeslutet eller avgörandet inom 90 dagar efter det att det beslut eller avgörande som är föremål för upphandlingsrättelsen har fattats. Den upphandlande enheten ska omedelbart meddela dem som saken gäller att en upphandlingsrättelse har anhängiggjorts.

Yrkande på upphandlingsrättelse – Etappipolku Oy

Den upphandlande enheten vid Östra Nylands välfärdsområde har bekantat sig med Etappipolku Oy:s begäran om omprövning daterad 11.06.2025 gällande det upphandlingsbeslut som nämnden för ordnande av tjänster fattade 28.05.2025 (§ 68) (IUHVADnr-2025-115).

Etappipolku Oy:s anbud förkastades, eftersom det i anbudet hade uppgetts att anbudet hade inlämnat av en grupp, men till anbudet hade inte fogats en sådan utredning om gruppen som krävdes i anbudsförfrågan. I anbudsförfrågan hade det klart konstaterats att när en grupp lämnar anbud så ska en utredning om gruppen bifogas. Avsaknaden av utredning har i enlighet med villkoren för anbudsförfrågan lett till att anbudet förkastats.

Den upphandlande enheten förstår att det kan ha varit fråga om ett mänskligt misstag, men i upphandlingsförfarandet ska principerna om likvärdighet och icke-diskriminering iakttas. Den upphandlande enheten kan inte i efterhand ändra ett anbud som anbudsgivaren lämnat eller komplettera det till väsentliga delar, om anbudet inte uppfyller villkoren för anbudsförfrågan. Detta gäller även situationer där felet har varit oavsiktligt eller tekniskt.

Cloudia-systemet gör det också möjligt att lämna anbud med bristfälliga bilagor, om det inte är fråga om ett tekniskt sett obligatoriskt fält. I detta fall hindrade avsaknaden av en utredning av gruppen inte att ett anbud skickades in, men enligt villkoren för anbudsförfrågan ledde avsaknaden till att anbudet förkastades.

Den upphandlande enheten kan inte heller sända en begäran om utredning av den gruppstatus som anbudsgivaren har uppgett, eftersom det är fråga om ett meddelande från anbudsgivarens egen sida som väsentligt påverkar anbudets innehåll. Då är det inte fråga om en enskild oklarhet, utan om ett innehållsmässigt fel i anbudet.

Den upphandlande enheten har således ingen grund för att ändra upphandlingsbeslutet.

Yrkan på upphandlingsrättelse – Ponnahduslauta Oy

Den upphandlande enheten vid Östra Nylands välfärdsområde har behandlat Ponnahduslauta Oy:s begäran om upphandlingsrättelse daterad 06.06.2025 gällande anbudsförfarande IUHVADnr-2025-115 (upphandling av tjänster enligt socialvårdslagen).

Anbudet har förkastats eftersom anbudsgivaren i det elektroniska systemet har meddelat att den lämnar in anbudet som grupp, men har inte bifogat en sådan utredning om gruppen som krävs. I anbudsförfrågan hade det konstaterats att när en grupp lämnar anbud så ska en utredning om gruppen bifogas. Avsaknaden av utredning har i enlighet med villkoren för anbudsförfrågan lett till att anbudet förkastats.

Den upphandlande enheten förstår att det kan ha varit fråga om ett mänskligt misstag, men i upphandlingsförfarandet ska villkoren för upphandlingsförfrågan följas liksom också kravet på likvärdigt och icke-diskriminerande behandling av anbudsgivarna. Anbudsgivarens eget meddelande om gruppen är en väsentlig del av anbudet, och det kan inte ändras i efterhand utan att transparensen och jämlikheten i upphandlingsförfarandet äventyras.

Det är enligt 74 § i upphandlingslagen (1397/2016) möjligt att precisera eller utreda ett anbud endast när det är fråga om oklarheter som inte inverkar på ett likvärdigt bemötande av anbudsgivarna. I detta fall är det inte fråga om en oklarhet, utan det är fråga om ett entydigt meddelande från anbudsgivarens sida som strider mot villkoren för anbudsförfrågan. Den upphandlande enheten har ingen skyldighet eller möjlighet att begära en precisering av ett meddelande som påverkar anbudets giltighet.

Det finns således ingen grund för den upphandlande enheten att ändra upphandlingsbeslutet.

Yrkan på upphandlingsrättelse – HeyYou Oy

Den upphandlande enheten vid Östra Nylands välfärdsområde har behandlat HeyYou Oy:s krav på upphandlingsrättelse daterat 12.06.2025 gällande anbudsförfarandet IUHVADnr-2025-115 och särskilt prissättningen av pararbete inom delområdena familjearbete och neuropsykiatrisk träning.

I anbudsförfrågan ingår tydliga anvisningar om prissättningen av pararbete på följande sätt:

”Grundpriset är vardagstimpriset för en anställd. Serviceproducenten har rätt att till grundpriset lägga till kvälls-, lördags-, söndags- och nattarbetstillägg enligt kollektivavtalet för den privata socialservicebranschen i överensstämmelse med den tidpunkt för utförande av arbetet som avtalats med beställaren. För pararbete har fastställts ett separat pris förhöjt med eventuella kollektivavtalsenliga tillägg, och för pararbete faktureras inte dubbla arbetstimmar.”

Detta innebär att priset för pararbete ska anges per anställd, inte som ett gemensamt pris för två anställda. Ordalydelsen i anbudsförfrågan har formulerats så att den entydigt styr anbudsgivaren att meddela priset per anställd, och det finns inget utrymme för tolkning av anvisningarna till denna del.

De priser som HeyYou Oy meddelat (85 euro/person i neuropsykiatrisk träning och 55 euro/person i familjearbete) är i överensstämmelse med anbudsförfrågan, men eftersom de ursprungligen uppgetts som ett gemensamt pris för ett arbetspar har de inte varit jämförbara med andra anbudsgivares priser. Den upphandlande enheten ska iaktta villkoren för anbudsförfrågan och förvissa sig om att anbudsgivarna behandlas likvärdigt. Det är inte möjligt att ändra anbuden i efterhand utan att äventyra transparensen och likvärdigheten i upphandlingsförfarandet.

Det finns således ingen grund för den upphandlande enheten att ändra upphandlingsbeslutet. Begäran om omprövning avslås.

Yrkande på upphandlingsrättelse – Poutapolku Oy

Den upphandlande enheten vid Östra Nylands välfärdsområde har behandlat Poutapolku Oy:s begäran om omprövning daterad 12.6.2025 gällande det upphandlingsbeslut som nämnden för ordnande av tjänster fattade 28.5.2025 (§ 68) (IUHVADnr-2025-115), särskilt i fråga om prissättningen av pararbete i delområde 6 (familjearbete).

I anbudsförfrågan ges följande anvisningar:

”Grundpriset är vardagstimpriset för en anställd. Serviceproducenten har rätt att till grundpriset lägga till kvälls-, lördags-, söndags- och nattarbetstillägg enligt kollektivavtalet för den privata socialservicebranschen i överensstämmelse med den tidpunkt för utförande av arbetet som avtalats med beställaren. För pararbete har fastställts ett separat pris förhöjt med eventuella kollektivavtalsenliga tillägg, och för pararbete faktureras inte dubbla arbetstimmar.”

Dessa instruktioner har utarbetats så att anbudsgivaren ska uppge priset för pararbete per anställd. Formuleringen ”faktureras inte dubbla arbetstimmar” betyder att även om arbetet utförs som två anställdas pararbete, används inte det sammanlagda priset för två anställda som faktureringsgrund, utan ett separat enhetspris ska fastställas för pararbete.

Den upphandlande enheten anser att ordalydelsen i anbudsförfrågan har varit konsekvent och tillräckligt tydlig och att den inte har hindrat anbudsgivarna från att lämna jämförbara anbud. Anbudsgivarna har ansvar för att förvissa sig om att de förstått villkoren för anbudsförfrågan och för att vid behov ställa frågor under anbudstiden. Angående anbudsförfrågan har det inte inom utsatt tid ställts frågor om prissättningen av pararbete, vilket för sin del visar att anvisningarna inte har varit allmänt oklara.

Den upphandlande enheten har granskat anbuden i enlighet med villkoren för anbudsförfrågan. Anbud där priset på pararbete har angetts som ett gemensamt pris för två anställda har inte kunnat anses vara jämförbara. Sådana anbud strider mot anbudsförfrågan och har på goda grunder förkastats.

Påståendet i begäran om omprövning om onormalt låga priser föranleder inga åtgärder. Den upphandlande enheten har bedömt de erbjudna prisernas skälighet och vid behov begärt utredningar. De priser som anbudsgivarna angett har varit genomförbara inom ramen för kollektivavtalet och de lagstadgade skyldigheterna.

Det finns således ingen grund för den upphandlande enheten att ändra upphandlingsbeslutet. Begäran om omprövning avslås.

Yrkande på upphandlingsrättelse – Med Group Oy

Den upphandlande enheten har granskat Med Group Oy:s yrkande på upphandlingsrättelse daterat 09.06.2025 gällande delområde 5: Upphandling av stödtjänster IUHVADnr-2025-115.

Med Group Oy har hävdat att de anbudspriser som Freetax Company Oy lämnat (0,01 euro/måltid, 0,01 euro/h klädvård och 0,01 euro/h städning) är exceptionellt låga i förhållande till de faktiska kostnaderna för att producera tjänsten och att den upphandlande enheten borde ha begärt en utredning om grunderna för anbudet i enlighet med 96 § i upphandlingslagen.

Den upphandlande enheten konstaterar följande:

Freetax Company Oy:s anbud har bedömts som en del av helhetsbedömningen, och av anbudsgivaren har begärts en tilläggsutredning om grunderna för prissättningen av anbudet. I sin utredning har anbudsgivaren visat att det är fråga om en strategisk prissättning, där en del av tjänsterna erbjuds till nominellt pris som en del av en större servicehelhet vars lönsamhet baserar sig på andra delområden inom affärsverksamheten. Anbudsgivaren har också försäkrat att den kan producera servicen i enlighet med anbudsförfrågan och uppfylla kvalitetskriterierna.

Den upphandlande enheten har bedömt att utredningen är tillräcklig och trovärdig och har inte fått några indikationer på att utförandet av servicen vore äventyrad eller att det är fråga om ett oäkta anbud. Den upphandlande enheten anser således att utredningsskyldigheten enligt 96 § i upphandlingslagen har fullgjorts och att det inte finns grunder för att utesluta anbudsgivaren från anbudsförfarandet.

Dessutom betonar den upphandlande enheten att alla anbudsgivare har behandlats likvärdigt och icke-diskriminerande i enlighet med 3 § i upphandlingslagen. Jämförelsen av anbuden har gjorts i enlighet med på förhand meddelade grunder, och upphandlingsbeslutet har fattats på basis av ekonomisk fördelaktighet.

Den upphandlande enheten accepterar således inte det yrkande på upphandlingsrättelse som framställts och ser inga grunder för att avbryta upphandlingsförfarandet eller utesluta Freetax Company Oy från anbudsförfarandet.

Yrkande på upphandlingsrättelse – Kätyrittäret Oy

Den upphandlande enheten vid Östra Nylands välfärdsområde har behandlat Kätyrittäret Oy:s krav på upphandlingsrättelse daterat 12.06.2025 gällande anbudsförfarandet IUHVADnr-2025-115 och särskilt prissättningen av pararbete inom delområdena 3, 4, 6 och 7.

I anbudsförfrågan ingår tydliga anvisningar om prissättningen av pararbete på följande sätt:

”Grundpriset är vardagstimpriset för en anställd. Serviceproducenten har rätt att till grundpriset lägga till kvälls-, lördags-, söndags- och nattarbetstillägg enligt kollektivavtalet för den privata socialservicebranschen i överensstämmelse med den tidpunkt för utförande av arbetet som avtalats med beställaren. För pararbete har fastställts ett separat pris förhöjt med eventuella kollektivavtalsenliga tillägg, och för pararbete faktureras inte dubbla arbetstimmar.”

Detta innebär att priset för pararbete ska anges per anställd, inte som ett gemensamt pris för två anställda. Ordalydelsen i anbudsförfrågan är entydig och styr anbudsgivaren att ange priset per anställd. Anvisningarna lämnar härvidlag inget utrymme för tolkning.

Det förslag som Kätyrittäret Oy har lagt fram om att halvera de dubbla priserna i efterhand är inte möjligt, eftersom det innebär att anbudens innehåll skulle ändras efter att anbudstiden har gått ut. Detta strider mot en likvärdig och icke-diskriminerande behandling av anbudsgivarna enligt 3 § i upphandlingslagen. Den upphandlande enheten ska iaktta villkoren för anbudsförfrågan och förvissa sig om att alla anbudsgivare står på samma linje.

Den upphandlande enheten har bedömt anbuden i enlighet med anbudsförfrågan och konstaterat att endast de anbud där priset på pararbete har meddelats per anställd i enlighet med anvisningarna har varit jämförbara. Det är inte tillåtet att ändra anbuden i efterhand.

Det finns således ingen grund för den upphandlande enheten att ändra upphandlingsbeslutet. Begäran om omprövning avslås.

Beslutsgrund

Det bestäms i 22 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde att nämnden för ordnande av tjänster beslutar om upphandlingar, avtal och förbindelser som överskrider 1 000 000 euro och underskrider 5 000 000 euro samt om upphandlingsrättelser angående de ovannämnda inom sin sektor.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster beslutar att avslå alla ovan nämnda krav på upphandlingsrättelse på de grunder som anges i beslutstexten. 

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt att avslå alla ovan nämnda krav på upphandlingsrättelse på de grunder som anges i beslutstexten. 

Paragrafen justerades genast.


Sökande av ändring

 

Detta beslut kan inte överklagas separat. Beslutet som fattats med anledning av begäran om rättelse av upphandling har inte ändrat det ursprungliga upphandlingsbeslutet på ett sätt som påverkar den berörda partens rättsliga ställning. (Lag om offentlig upphandling och koncession (1397/2016) §§ 132, 134, 146 och 163)