Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
hankintapäällikkö Ville Hanhinen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
Hankintaoikaisun kohteena oleva päätös
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluiden järjestäminen lautakunnan 28.05.2025 § 68 tekemä sosiaalihuoltolain mukaisten palveluiden hankintaa koskeva päätös. Päätöstä koskien on hankintayksikölle toimitettu kuusi (6) jäljempänä tarkemmin määriteltyä hankintaoikaisuvaatimusta.
Hankintaoikaisuvaatimusten tutkiminen
Tarjouskilpailuun tarjouksen jättäneet toimijat ovat saaneet hankintaoikaisun kohteena olevan viranhaltijapäätöksen tiedoksi 03.06.2025.
Hankintaoikaisun ovat päätöksestä jättäneet seuraavat toimijat jäljempänä kirjattuina ajankohtina:
- Etappipolku Oy:n 11.06.2025
- Ponnahduslauta Oy:n 06.06.2025
- HeyYou Oy:n 12.06.2025
- Poutapolku Oy:n 12.06.2025
- Med Group Oy:n 09.06.2025
- Kätyrittäret Oy:n 12.06.2025
Edellä mainitut hankintaoikaisua koskevat vaatimukset ovat saapuneet hankintayksikölle hankintalaissa säädetyn neljäntoista (14) päivän muutoksenhakuajan kuluessa ja ne tutkitaan.
Sovellettava lainsäädäntö
Hankintalain 3 §:n mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Tämä tarkoittaa, että hankintayksikön on mm. toteuttava tarjousvertailu siten, että tasapuolisen kohtelun vaatimus toteutuu.
Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireille tulosta välittömästi niille, joita asia koskee.
Hankintaoikaisuvaatimus – Etappipolku Oy
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hankintayksikkö on tutustunut Etappipolku Oy:n 11.06.2025 päivättyyn oikaisuvaatimukseen, joka koskee Palveluiden järjestäminen -lautakunnan 28.05.2025 tekemää hankintapäätöstä § 68 (IUHVADno-2025-115).
Etappipolku Oy:n tarjous hylättiin, koska tarjouksessa oli ilmoitettu tarjouksen olevan ryhmittymän tekemä, mutta siihen ei ollut liitetty tarjouspyynnössä vaadittua ryhmittymäselvitystä. Tarjouspyynnössä oli selkeästi todettu, että ryhmittymän jättäessä tarjouksen, on liitteeksi toimitettava selvitys ryhmittymästä. Selvityksen puuttuminen on tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti johtanut tarjouksen hylkäämiseen.
Hankintayksikkö ymmärtää, että kyseessä on voinut olla inhimillinen virhe, mutta hankintamenettelyssä on noudatettava tasapuolisuuden ja syrjimättömyyden periaatteita. Hankintayksikkö ei voi jälkikäteen muuttaa tarjoajan tekemää tarjousta tai täydentää sitä olennaisilta osin, mikäli tarjous ei täytä tarjouspyynnön ehtoja. Tämä koskee myös tilanteita, joissa virhe on ollut tahaton tai tekninen.
Cloudia-järjestelmä mahdollistaa tarjouksen jättämisen myös puutteellisilla liitteillä, mikäli kyseessä ei ole teknisesti pakollinen kenttä. Tässä tapauksessa ryhmittymäselvityksen puuttuminen ei estänyt tarjouksen lähettämistä, mutta tarjouspyynnön ehtojen mukaan sen puuttuminen johti tarjouksen hylkäämiseen.
Hankintayksikkö ei voi myöskään lähettää selvityspyyntöä tarjoajan ilmoittamasta ryhmittymästatuksesta, koska kyseessä on tarjoajan oma ilmoitus, joka vaikuttaa tarjouksen sisältöön olennaisesti. Tällöin kyse ei ole yksittäisestä epäselvyydestä, vaan tarjouksen sisällöllisestä virheestä.
Näin ollen hankintayksiköllä ei ole perusteita muuttaa tehtyä hankintapäätöstä.
Hankintaoikaisuvaatimus – Ponnahduslauta Oy
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hankintayksikkö on käsitellyt Ponnahduslauta Oy:n 06.06.2025 päivätyn hankintaoikaisupyynnön, joka koskee tarjouskilpailua IUHVADno-2025-115 (sosiaalihuoltolain mukaisten palveluiden hankinta).
Tarjous on hylätty, koska tarjoaja on sähköisessä järjestelmässä ilmoittanut jättävänsä tarjouksen ryhmittymänä, mutta ei ole liittänyt vaadittua ryhmittymäselvitystä. Tarjouspyynnön mukaan ryhmittymän jättäessä tarjouksen on liitteeksi toimitettava selvitys ryhmittymästä. Selvityksen puuttuminen johtaa tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti tarjouksen hylkäämiseen.
Hankintayksikkö ymmärtää, että kyseessä on voinut olla inhimillinen virhe, mutta hankintamenettelyssä on noudatettava tarjouspyynnön ehtoja sekä tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua. Tarjoajan oma ilmoitus ryhmittymästä on olennainen osa tarjousta, eikä sitä voida jälkikäteen muuttaa ilman, että vaarannetaan hankintamenettelyn läpinäkyvyys ja yhdenvertaisuus.
Hankintalaki (1397/2016) 74 § mahdollistaa tarjouksen täsmentämisen tai selvittämisen vain silloin, kun kyse on epäselvyydestä, joka ei vaikuta tarjoajien tasapuoliseen kohteluun. Tässä tapauksessa kyse ei ole epäselvyydestä, vaan tarjoajan yksiselitteisestä ilmoituksesta, joka on ristiriidassa tarjouspyynnön ehtojen kanssa. Hankintayksiköllä ei ole velvollisuutta eikä mahdollisuutta pyytää täsmennystä ilmoituksesta, joka vaikuttaa tarjouksen kelpoisuuteen.
Näin ollen hankintayksiköllä ei ole perusteita muuttaa tehtyä hankintapäätöstä.
Hankintaoikaisuvaatimus – HeyYou Oy
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hankintayksikkö on käsitellyt HeyYou Oy:n 12.6.2025 päivätyn hankintaoikaisuvaatimuksen, joka koskee tarjouskilpailua IUHVADno-2025-115 ja erityisesti työparityön hinnoittelua perhetyön ja neuropsykiatrisen valmennuksen osa-alueilla.
Tarjouspyynnössä on esitetty selkeä ohjeistus työparityön hinnoittelusta seuraavasti:
"Perushinta on yhden työntekijän arkipäivän tuntihinta. Palveluntuottajalla on oikeus lisätä perushintaan Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen mukaiset ilta-, lauantai-, sunnuntai-, ja yötyölisät tilaajan kanssa sovitun työn toteutusajankohdan mukaisesti. Työparityöskentelylle on määritelty erillinen hinta mahdollisilla työehtosopimuksen mukaisilla lisillä korotettuna kerrottuna, eikä työparityöskentelystä laskuteta työtunteja tuplana."
Tämä tarkoittaa, että työparityön hinta tulee ilmoittaa yhden työntekijän osalta, ei kahden työntekijän yhteishintana. Tarjouspyynnön sanamuoto on muotoiltu siten, että se yksiselitteisesti ohjaa tarjoajaa ilmoittamaan hinnan työntekijäkohtaisesti, eikä ohjeistuksessa ole tulkinnanvaraa tältä osin.
HeyYou Oy:n ilmoittamat hinnat (85 €/hlö neuropsykiatrisessa valmennuksessa ja 55 €/hlö perhetyössä) ovat tarjouspyynnön mukaisia, mutta koska ne on alun perin ilmoitettu työparin yhteishintana, ne eivät ole olleet vertailukelpoisia muiden tarjoajien kanssa. Hankintayksikön on noudatettava tarjouspyynnön ehtoja ja varmistettava tarjoajien tasapuolinen kohtelu. Tarjousten muuttaminen jälkikäteen ei ole mahdollista ilman, että vaarannetaan hankintamenettelyn läpinäkyvyys ja yhdenvertaisuus.
Näin ollen hankintayksiköllä ei ole perusteita muuttaa tehtyä hankintapäätöstä. Oikaisuvaatimus hylätään.
Hankintaoikaisuvaatimus – Poutapolku Oy
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hankintayksikkö on käsitellyt Poutapolku Oy:n 12.06.2025 päivätyn oikaisuvaatimuksen, joka koskee Palvelujen järjestäminen -lautakunnan 28.05.2025 tekemää hankintapäätöstä § 68 (IUHVADno-2025-115), erityisesti osa-alueen 6 (perhetyö) työparityön hinnoittelua.
Tarjouspyynnössä on esitetty seuraava ohjeistus:
"Perushinta on yhden työntekijän arkipäivän tuntihinta. Palveluntuottajalla on oikeus lisätä perushintaan Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen mukaiset ilta-, lauantai-, sunnuntai-, ja yötyölisät tilaajan kanssa sovitun työn toteutusajankohdan mukaisesti. Työparityöskentelylle on määritelty erillinen hinta mahdollisilla työehtosopimuksen mukaisilla lisillä korotettuna, eikä työparityöskentelystä laskuteta työtunteja tuplana."
Tämä ohjeistus on laadittu siten, että tarjoajan tulee ilmoittaa työparityön hinta yhden työntekijän osalta. Ilmaisu "ei laskuteta työtunteja tuplana" tarkoittaa, että vaikka työ toteutetaan kahden työntekijän parityönä, ei laskutusperusteena käytetä kahden työntekijän yhteenlaskettua hintaa, vaan työparityölle on määriteltävä oma, erillinen yksikköhinta.
Hankintayksikkö katsoo, että tarjouspyynnön sanamuoto on ollut johdonmukainen ja riittävän selkeä, eikä se ole estänyt tarjoajia antamasta vertailukelpoisia tarjouksia. Tarjoajien vastuulla on ollut varmistaa tarjouspyynnön ehtojen ymmärtäminen ja tarvittaessa esittää kysymyksiä tarjousaikana. Tarjouspyyntöön ei ole määräaikaan mennessä esitetty kysymyksiä työparityön hinnoittelusta, mikä osaltaan osoittaa, ettei ohjeistus ole ollut yleisesti epäselvä.
Hankintayksikkö on tarkastanut tarjoukset tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti. Tarjouksia, joissa työparityön hinta on ilmoitettu kahden työntekijän yhteishintana, ei ole voitu pitää vertailukelpoisina. Tällaiset tarjoukset ovat olleet tarjouspyynnön vastaisia ja ne on hylätty perustellusti.
Oikaisuvaatimuksessa esitetty väite poikkeuksellisen alhaisista hinnoista ei anna aihetta toimenpiteisiin. Hankintayksikkö on arvioinut tarjottujen hintojen kohtuullisuuden ja tarvittaessa pyytänyt selvityksiä. Tarjoajien ilmoittamat hinnat ovat olleet työehtosopimuksen ja lakisääteisten velvoitteiden puitteissa toteuttamiskelpoisia.
Näin ollen hankintayksiköllä ei ole perusteita muuttaa tehtyä hankintapäätöstä. Oikaisuvaatimus hylätään.
Hankintaoikaisuvaatimus – Med Group Oy
Hankintayksikkö on tutkinut Med Group Oy:n 09.06.2025 tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen, joka koskee osa-aluetta 5: Tukipalvelut hankinnassa IUHVADno-2025-115.
Med Group Oy on esittänyt, että Freetax Company Oy:n jättämät tarjoushinnat (0,01 €/ateria, 0,01 €/h vaatehuolto ja 0,01 €/h siivous) ovat poikkeuksellisen alhaisia suhteessa palvelun tuottamisen todellisiin kustannuksiin, ja että hankintayksikön olisi tullut pyytää selvitys tarjouksen perusteista hankintalain 96 §:n mukaisesti.
Hankintayksikkö toteaa seuraavaa:
Freetax Company Oy:n tarjous on arvioitu osana kokonaisharkintaa, ja tarjoajalta on pyydetty lisäselvitys tarjouksen hinnoittelun perusteista. Selvityksessään tarjoaja on osoittanut, että kyseessä on strateginen hinnoittelu, jossa osa palveluista tarjotaan nimellishintaan osana laajempaa palvelukokonaisuutta, jonka kannattavuus perustuu muihin liiketoiminnan osa-alueisiin. Tarjoaja on myös vakuuttanut, että se kykenee tuottamaan palvelut tarjouspyynnön mukaisesti ja laatukriteerit täyttäen.
Hankintayksikkö on arvioinut selvityksen riittäväksi ja uskottavaksi, eikä ole saanut viitteitä siitä, että palvelun toteuttaminen vaarantuisi tai että kyseessä olisi keinotekoinen tarjous. Näin ollen hankintayksikkö katsoo, että hankintalain 96 §:n mukainen selvitysvelvollisuus on täytetty, eikä tarjoajaa ole perusteita sulkea tarjouskilpailusta.
Lisäksi hankintayksikkö korostaa, että kaikki tarjoajat on kohdeltu tasapuolisesti ja syrjimättömästi hankintalain 3 §:n mukaisesti. Tarjousten vertailu on tehty ennalta ilmoitettujen perusteiden mukaisesti, ja hankintapäätös on tehty kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.
Näin ollen hankintayksikkö ei hyväksy tehtyä hankintaoikaisuvaatimusta eikä näe perusteita keskeyttää hankintamenettelyä tai sulkea Freetax Company Oy:tä tarjouskilpailusta.
Hankintaoikaisuvaatimus – Kätyrittäret Oy
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hankintayksikkö on käsitellyt Kätyrittäret Oy:n 12.06.2025 päivätyn hankintaoikaisuvaatimuksen, joka koskee tarjouskilpailua IUHVADno-2025-115 ja erityisesti työparityön hinnoittelua osa-alueilla 3, 4, 6 ja 7.
Tarjouspyynnössä on esitetty selkeä ohjeistus työparityön hinnoittelusta seuraavasti:
"Perushinta on yhden työntekijän arkipäivän tuntihinta. Palveluntuottajalla on oikeus lisätä perushintaan Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen mukaiset ilta-, lauantai-, sunnuntai-, ja yötyölisät tilaajan kanssa sovitun työn toteutusajankohdan mukaisesti. Työparityöskentelylle on määritelty erillinen hinta mahdollisilla työehtosopimuksen mukaisilla lisillä korotettuna kerrottuna, eikä työparityöskentelystä laskuteta työtunteja tuplana."
Tämä tarkoittaa, että työparityön hinta tulee ilmoittaa yhden työntekijän osalta, ei kahden työntekijän yhteishintana. Tarjouspyynnön sanamuoto on yksiselitteinen ja ohjaa tarjoajaa ilmoittamaan hinnan työntekijäkohtaisesti. Ohjeistus ei jätä tulkinnanvaraa tältä osin.
Kätyrittäret Oy:n esittämä ehdotus tuplahintojen puolittamisesta jälkikäteen ei ole mahdollinen, sillä se merkitsisi tarjousten sisällön muuttamista tarjousajan päättymisen jälkeen. Tämä olisi ristiriidassa hankintalain 3 §:n mukaisen tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun. Hankintayksikön on noudatettava tarjouspyynnön ehtoja ja varmistettava, että kaikki tarjoajat ovat samalla viivalla.
Hankintayksikkö on arvioinut tarjoukset tarjouspyynnön mukaisesti ja todennut, että vain ne tarjoukset, joissa työparityön hinta on ilmoitettu ohjeistuksen mukaisesti yhden työntekijän osalta, ovat olleet vertailukelpoisia. Tarjousten muuttaminen jälkikäteen ei ole sallittua.
Näin ollen hankintayksiköllä ei ole perusteita muuttaa tehtyä hankintapäätöstä.
Päätöksen peruste
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan palveluiden järjestäminen lautakunta päättää vähintään 1 000 000 euron ja enintään 5 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista toimialallaan.