Palveluiden järjestäminen -lautakunta, kokous 3.9.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 91 Hankintaoikaisuavaatimuksia koskeva päätös Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaalihuoltolain mukaisten palveluiden hankinnassa

IUHVADno-2025-115

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
hankintojen erityisasiantuntija Noora Närvänen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Hankinnan tausta ja kuvaus

Hankinnan kohteena on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen, jäljempänä tilaaja, sosiaalihuoltolain 14 §:n ja 28 §:n mukaiset sosiaalihuollon tukitoimet. Sosiaalihuollon tukipalvelut ovat sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukaista toimintaa. Palvelua toteutetaan edellä mainittujen lakien ja kulloinkin voimassa olevien säännösten mukaan. Lapsella tarkoitetaan tässä yhteydessä alle 18-vuotiasta henkilöä ja nuorella tarkoitetaan alle 24-vuotiasta henkilöä. Asiakkaisiin sovelletaan lakia sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000).

Sosiaalihuoltolain mukaisten perheiden palveluiden tilaajana on Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (jäljempänä myös Hyvinvointialue). Palvelu on tarkoitettu asiakkaille, joiden kotikunta on Askolassa, Sipoossa, Loviisassa, Lapinjärvellä, Myrskylässä, Porvoossa ja Pukkilassa. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella palveluja järjestetään sekä suomen että ruotsin kielellä. Hyvinvointialueen järjestämisvelvollisuus perustuu sosiaalihuoltolakiin (1301/2014).

Tilaaja voi järjestää hankinnan kohteena olevia palveluita eri tavoin, ostopalveluna ja omana toimintana. Tilaaja ei sitoudu tiettyyn hankintamäärään. Hankintamäärät voivat muuttua asiakkaiden tarpeiden muuttuessa sekä järjestämistapojen ja niiden painopisteiden muuttuessa.

Palveluntuottajaa ei velvoiteta tarjoamaan tilaajalle tiettyä määrää palvelua, vaan palveluntuottaja tarjoaa palvelua kapasiteettinsa rajoissa. Sen jälkeen, kun palveluntuottaja on hyväksynyt asiakaskohtaisen tilauksen, on palvelu toteutettava tilauksen, asiakaskohtaisen palvelupäätöksen ja asiakassuunnitelman sekä palvelukuvauksen mukaisesti.

Hankittavia palveluja tarvitaan voidaan suomen- ja ruotsinkielisenä.

Tilaajan arvioitu hankinnan vuosikohtainen arvo on noin 1 100 000 euroa (alv 0 %).

Sopimuksen kesto on kaksi (2) vuotta, jonka jälkeen tilaaja varaa oikeuden jatkaa sopimusta kahdella (2) yhden (1) vuoden optiolla.

Hankinta on jaettu kahdeksaan (8) osa-alueeseen ja kuhunkin osa-alueeseen valitaan kaikki vaatimukset täyttävät ja hyväksytyn tarjouksen tehneet puitesopimustoimittajat. Palveluntuottajien etusijajärjestys hankinnassa muodostuu kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.

Osa-alueet:

Osa-alue 1: Tukiperhepalvelu

Osa-alue 2: Ammatillinen tukiperhepalvelu

Osa-alue 3: Lähiympäristöön vietävä sosiaalihuollon tuki

Osa-alue 4: Lapsiperheiden kotipalvelu

Osa-alue 5: Tukipalvelut

Osa-alue 6: Perhetyö

Osa-alue 7: Neuropsykiatrinen valmennus

Osa-alue 8: Tukiloma

Hankinta on valmisteltu yhteistyössä vastuualueen kanssa ja vastuualue puoltaa hankintaa.

Hankintamenettely          

Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalveluhankinta, jonka ennakoitu arvo ylittää hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisen EU-kynnysarvon. Hankintaan on sovellettu hankintalain 12 luvun säännöksiä sekä 3 §:n mukaisia yleisiä periaatteita.

Hankintamenettelynä on käytetty avointa menettelyä. Hankintailmoitus julkaistiin Hilma-palvelussa 3.4.2025 (ilmoitusnumero 216468-2025) ja TED-tietokannassa 3.4.2025. Tarjouspyyntö otettiin korjaukseen, ja korjattu hankintailmoitus julkaistiin Hilmassa 25.4.2025 (ilmoitusnumero 2025-023741) ja TED-tietokannassa 25.4.2025. Tarjousten jättämisen määräaika oli 5.5.2025 klo 14:00.

Saadut tarjoukset

Asetettuun määräaikaan 5.5.2025 kello 14:00 mennessä saatiin 49 tarjousta.
Saadut tarjoukset ilmenevät liitteestä 1 ”Avauspöytäkirja”.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankinta-asiakirjoissa. Tarjoajien soveltuvuus on arvioitu tarjouksissa esitettyjen tietojen ja liitteiden perusteella. Osa tarjoajista ei täyttänyt asetettuja soveltuvuusvaatimuksia, minkä vuoksi heidän tarjouksensa on suljettu pois tarjouskilpailusta. Arvioinnissa on noudatettu tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.

Tarjousten tarkastamisessa kaikkien tarjoajien tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi, lukuun ottamatta erikseen hylättyjä tarjouksia.

Tarjousten hylkääminen

Seuraavat tarjoajat on suljettu pois tarjouskilpailusta, koska heidän tarjouksensa eivät täyttäneet tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia:

  • Etappipolku Oy
  • Ponnahduslauta Oy
  • Välitunti Oy
  • Luonnonvoima terapiatila Oy

 

Hylkäyksen yksityiskohtaiset perustelut on esitetty erillisissä liitteissä 10–13. Hylkäyksissä on otettu huomioon hankintalain 113 § ja 114 § mukaiset edellytykset sekä tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten vertailu

Hyväksytyt tarjoukset on vertailtu kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella, jossa hinnan painoarvo on 100 %. Laatuvaatimukset on huomioitu tarjouspyynnössä asetetuissa vähimmäisvaatimuksissa.

Puitesopimustoimittajiksi valitaan kaikki tarjoajat, jotka täyttävät tarjouspyynnön ehdot ja ovat tehneet hyväksyttävän tarjouksen.

Hankintasopimus ja ilmoitus

Hankintasopimus syntyy erillisen kirjallisen sopimuksen tekemisellä.

EU-kynnysarvon ylittävässä hankinnassa hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätös perusteluineen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinta-asiaan muutosta hakevalle asetettu hankintalain 148 §:ssä velvollisuus ilmoittaa hankintayksikölle kirjallisesti asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Hankintayksikkö pyytää toimittamaan mahdollisen muutoksenhakua koskevan ilmoituksen osoitteeseen ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi.

Taloudelliset vaikutukset

Hankintalain mukaisesti laskettu hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo asumisen tuen palveluilla on noin 1,1 miljoonaa euroa / vuosi. Hankinnan arvonlisäveroton ennakoitu arvo koko sopimuskaudelta on noin 4,4 miljoonaa euroa.

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue ei sitoudu tiettyihin hankintamääriin sopimuskauden aikana.

Toimivalta

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan Palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää vähintään 1 000 000 euron ja enintään 5 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista toimialallaan

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluiden järjestäminen -lautakunta päättä:

  1. Valita tässä päätöksessä määriteltyjen sosiaalihuoltolain mukaisten palveluiden palveluntuottajiksi liitteiden 2 Vertailutaulukko osa-alue 1, 3 Vertailutaulukko osa-alue 2, 4 Vertailutaulukko osa-alue 3, 5 Vertailutaulukko osa-alue 4, 6 Vertailutaulukko osa-alue 5, 7 Vertailutaulukko osa-alue 6, 8 Vertailutaulukko osa-alue 7 ja 9 Vertailutaulukko osa-alue 8 mukaiset palveluntuottajat liitteiden mukaisessa etusijajärjestyksessä.
  2. Sulkea pois tarjouskilpailusta liitteissä 10–13 määritellyt tarjoukset liitteissä kussakin liitteessä esitetyin perusteluin.

 

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluiden järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti:

  1. Valita tässä päätöksessä määriteltyjen sosiaalihuoltolain mukaisten palveluiden palveluntuottajiksi liitteiden 2 Vertailutaulukko osa-alue 1, 3 Vertailutaulukko osa-alue 2, 4 Vertailutaulukko osa-alue 3, 5 Vertailutaulukko osa-alue 4, 6 Vertailutaulukko osa-alue 5, 7 Vertailutaulukko osa-alue 6, 8 Vertailutaulukko osa-alue 7 ja 9 Vertailutaulukko osa-alue 8 mukaiset palveluntuottajat liitteiden mukaisessa etusijajärjestyksessä.
  2. Sulkea pois tarjouskilpailusta liitteissä 10–13 määritellyt tarjoukset liitteissä kussakin liitteessä esitetyin perusteluin.

 

Pykälä tarkastettiin heti.

Kokouskäsittely

Merkittiin pöytäkirjaan, että vaikuttamistoimielimen edustaja Tuula Räikkönen (vammaisneuvosto) poistui kokouksesta klo 12.31 ennen § 68 käsittelyn aloittamista (hallintosääntö 110§).

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
hankintapäällikkö Ville Hanhinen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Hankintaoikaisun kohteena oleva päätös

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluiden järjestäminen lautakunnan 28.05.2025 § 68 tekemä sosiaalihuoltolain mukaisten palveluiden hankintaa koskeva päätös. Päätöstä koskien on hankintayksikölle toimitettu kuusi (6) jäljempänä tarkemmin määriteltyä hankintaoikaisuvaatimusta.

Hankintaoikaisuvaatimusten tutkiminen

Tarjouskilpailuun tarjouksen jättäneet toimijat ovat saaneet hankintaoikaisun kohteena olevan viranhaltijapäätöksen tiedoksi 03.06.2025.

Hankintaoikaisun ovat päätöksestä jättäneet seuraavat toimijat jäljempänä kirjattuina ajankohtina:

  • Etappipolku Oy:n 11.06.2025
  • Ponnahduslauta Oy:n 06.06.2025
  • HeyYou Oy:n 12.06.2025
  • Poutapolku Oy:n 12.06.2025
  • Med Group Oy:n 09.06.2025
  • Kätyrittäret Oy:n 12.06.2025

 

Edellä mainitut hankintaoikaisua koskevat vaatimukset ovat saapuneet hankintayksikölle hankintalaissa säädetyn neljäntoista (14) päivän muutoksenhakuajan kuluessa ja ne tutkitaan.

Sovellettava lainsäädäntö

Hankintalain 3 §:n mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Tämä tarkoittaa, että hankintayksikön on mm. toteuttava tarjousvertailu siten, että tasapuolisen kohtelun vaatimus toteutuu.

Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireille tulosta välittömästi niille, joita asia koskee.

Hankintaoikaisuvaatimus – Etappipolku Oy

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hankintayksikkö on tutustunut Etappipolku Oy:n 11.06.2025 päivättyyn oikaisuvaatimukseen, joka koskee Palveluiden järjestäminen -lautakunnan 28.05.2025 tekemää hankintapäätöstä § 68 (IUHVADno-2025-115).

Etappipolku Oy:n tarjous hylättiin, koska tarjouksessa oli ilmoitettu tarjouksen olevan ryhmittymän tekemä, mutta siihen ei ollut liitetty tarjouspyynnössä vaadittua ryhmittymäselvitystä. Tarjouspyynnössä oli selkeästi todettu, että ryhmittymän jättäessä tarjouksen, on liitteeksi toimitettava selvitys ryhmittymästä. Selvityksen puuttuminen on tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti johtanut tarjouksen hylkäämiseen.

Hankintayksikkö ymmärtää, että kyseessä on voinut olla inhimillinen virhe, mutta hankintamenettelyssä on noudatettava tasapuolisuuden ja syrjimättömyyden periaatteita. Hankintayksikkö ei voi jälkikäteen muuttaa tarjoajan tekemää tarjousta tai täydentää sitä olennaisilta osin, mikäli tarjous ei täytä tarjouspyynnön ehtoja. Tämä koskee myös tilanteita, joissa virhe on ollut tahaton tai tekninen.

Cloudia-järjestelmä mahdollistaa tarjouksen jättämisen myös puutteellisilla liitteillä, mikäli kyseessä ei ole teknisesti pakollinen kenttä. Tässä tapauksessa ryhmittymäselvityksen puuttuminen ei estänyt tarjouksen lähettämistä, mutta tarjouspyynnön ehtojen mukaan sen puuttuminen johti tarjouksen hylkäämiseen.

Hankintayksikkö ei voi myöskään lähettää selvityspyyntöä tarjoajan ilmoittamasta ryhmittymästatuksesta, koska kyseessä on tarjoajan oma ilmoitus, joka vaikuttaa tarjouksen sisältöön olennaisesti. Tällöin kyse ei ole yksittäisestä epäselvyydestä, vaan tarjouksen sisällöllisestä virheestä.

Näin ollen hankintayksiköllä ei ole perusteita muuttaa tehtyä hankintapäätöstä.

Hankintaoikaisuvaatimus – Ponnahduslauta Oy

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hankintayksikkö on käsitellyt Ponnahduslauta Oy:n 06.06.2025 päivätyn hankintaoikaisupyynnön, joka koskee tarjouskilpailua IUHVADno-2025-115 (sosiaalihuoltolain mukaisten palveluiden hankinta).

Tarjous on hylätty, koska tarjoaja on sähköisessä järjestelmässä ilmoittanut jättävänsä tarjouksen ryhmittymänä, mutta ei ole liittänyt vaadittua ryhmittymäselvitystä. Tarjouspyynnön mukaan ryhmittymän jättäessä tarjouksen on liitteeksi toimitettava selvitys ryhmittymästä. Selvityksen puuttuminen johtaa tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti tarjouksen hylkäämiseen.

Hankintayksikkö ymmärtää, että kyseessä on voinut olla inhimillinen virhe, mutta hankintamenettelyssä on noudatettava tarjouspyynnön ehtoja sekä tarjoajien tasapuolista ja syrjimätöntä kohtelua. Tarjoajan oma ilmoitus ryhmittymästä on olennainen osa tarjousta, eikä sitä voida jälkikäteen muuttaa ilman, että vaarannetaan hankintamenettelyn läpinäkyvyys ja yhdenvertaisuus.

Hankintalaki (1397/2016) 74 § mahdollistaa tarjouksen täsmentämisen tai selvittämisen vain silloin, kun kyse on epäselvyydestä, joka ei vaikuta tarjoajien tasapuoliseen kohteluun. Tässä tapauksessa kyse ei ole epäselvyydestä, vaan tarjoajan yksiselitteisestä ilmoituksesta, joka on ristiriidassa tarjouspyynnön ehtojen kanssa. Hankintayksiköllä ei ole velvollisuutta eikä mahdollisuutta pyytää täsmennystä ilmoituksesta, joka vaikuttaa tarjouksen kelpoisuuteen.

Näin ollen hankintayksiköllä ei ole perusteita muuttaa tehtyä hankintapäätöstä.

Hankintaoikaisuvaatimus – HeyYou Oy

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hankintayksikkö on käsitellyt HeyYou Oy:n 12.6.2025 päivätyn hankintaoikaisuvaatimuksen, joka koskee tarjouskilpailua IUHVADno-2025-115 ja erityisesti työparityön hinnoittelua perhetyön ja neuropsykiatrisen valmennuksen osa-alueilla.

Tarjouspyynnössä on esitetty selkeä ohjeistus työparityön hinnoittelusta seuraavasti:

"Perushinta on yhden työntekijän arkipäivän tuntihinta. Palveluntuottajalla on oikeus lisätä perushintaan Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen mukaiset ilta-, lauantai-, sunnuntai-, ja yötyölisät tilaajan kanssa sovitun työn toteutusajankohdan mukaisesti. Työparityöskentelylle on määritelty erillinen hinta mahdollisilla työehtosopimuksen mukaisilla lisillä korotettuna kerrottuna, eikä työparityöskentelystä laskuteta työtunteja tuplana."

Tämä tarkoittaa, että työparityön hinta tulee ilmoittaa yhden työntekijän osalta, ei kahden työntekijän yhteishintana. Tarjouspyynnön sanamuoto on muotoiltu siten, että se yksiselitteisesti ohjaa tarjoajaa ilmoittamaan hinnan työntekijäkohtaisesti, eikä ohjeistuksessa ole tulkinnanvaraa tältä osin.

HeyYou Oy:n ilmoittamat hinnat (85 €/hlö neuropsykiatrisessa valmennuksessa ja 55 €/hlö perhetyössä) ovat tarjouspyynnön mukaisia, mutta koska ne on alun perin ilmoitettu työparin yhteishintana, ne eivät ole olleet vertailukelpoisia muiden tarjoajien kanssa. Hankintayksikön on noudatettava tarjouspyynnön ehtoja ja varmistettava tarjoajien tasapuolinen kohtelu. Tarjousten muuttaminen jälkikäteen ei ole mahdollista ilman, että vaarannetaan hankintamenettelyn läpinäkyvyys ja yhdenvertaisuus.

Näin ollen hankintayksiköllä ei ole perusteita muuttaa tehtyä hankintapäätöstä. Oikaisuvaatimus hylätään.

Hankintaoikaisuvaatimus – Poutapolku Oy

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hankintayksikkö on käsitellyt Poutapolku Oy:n 12.06.2025 päivätyn oikaisuvaatimuksen, joka koskee Palvelujen järjestäminen -lautakunnan 28.05.2025 tekemää hankintapäätöstä § 68 (IUHVADno-2025-115), erityisesti osa-alueen 6 (perhetyö) työparityön hinnoittelua.

Tarjouspyynnössä on esitetty seuraava ohjeistus:

"Perushinta on yhden työntekijän arkipäivän tuntihinta. Palveluntuottajalla on oikeus lisätä perushintaan Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen mukaiset ilta-, lauantai-, sunnuntai-, ja yötyölisät tilaajan kanssa sovitun työn toteutusajankohdan mukaisesti. Työparityöskentelylle on määritelty erillinen hinta mahdollisilla työehtosopimuksen mukaisilla lisillä korotettuna, eikä työparityöskentelystä laskuteta työtunteja tuplana."

Tämä ohjeistus on laadittu siten, että tarjoajan tulee ilmoittaa työparityön hinta yhden työntekijän osalta. Ilmaisu "ei laskuteta työtunteja tuplana" tarkoittaa, että vaikka työ toteutetaan kahden työntekijän parityönä, ei laskutusperusteena käytetä kahden työntekijän yhteenlaskettua hintaa, vaan työparityölle on määriteltävä oma, erillinen yksikköhinta.

Hankintayksikkö katsoo, että tarjouspyynnön sanamuoto on ollut johdonmukainen ja riittävän selkeä, eikä se ole estänyt tarjoajia antamasta vertailukelpoisia tarjouksia. Tarjoajien vastuulla on ollut varmistaa tarjouspyynnön ehtojen ymmärtäminen ja tarvittaessa esittää kysymyksiä tarjousaikana. Tarjouspyyntöön ei ole määräaikaan mennessä esitetty kysymyksiä työparityön hinnoittelusta, mikä osaltaan osoittaa, ettei ohjeistus ole ollut yleisesti epäselvä.

Hankintayksikkö on tarkastanut tarjoukset tarjouspyynnön ehtojen mukaisesti. Tarjouksia, joissa työparityön hinta on ilmoitettu kahden työntekijän yhteishintana, ei ole voitu pitää vertailukelpoisina. Tällaiset tarjoukset ovat olleet tarjouspyynnön vastaisia ja ne on hylätty perustellusti.

Oikaisuvaatimuksessa esitetty väite poikkeuksellisen alhaisista hinnoista ei anna aihetta toimenpiteisiin. Hankintayksikkö on arvioinut tarjottujen hintojen kohtuullisuuden ja tarvittaessa pyytänyt selvityksiä. Tarjoajien ilmoittamat hinnat ovat olleet työehtosopimuksen ja lakisääteisten velvoitteiden puitteissa toteuttamiskelpoisia.

Näin ollen hankintayksiköllä ei ole perusteita muuttaa tehtyä hankintapäätöstä. Oikaisuvaatimus hylätään.

Hankintaoikaisuvaatimus – Med Group Oy

Hankintayksikkö on tutkinut Med Group Oy:n 09.06.2025 tekemän hankintaoikaisuvaatimuksen, joka koskee osa-aluetta 5: Tukipalvelut hankinnassa IUHVADno-2025-115.

Med Group Oy on esittänyt, että Freetax Company Oy:n jättämät tarjoushinnat (0,01 €/ateria, 0,01 €/h vaatehuolto ja 0,01 €/h siivous) ovat poikkeuksellisen alhaisia suhteessa palvelun tuottamisen todellisiin kustannuksiin, ja että hankintayksikön olisi tullut pyytää selvitys tarjouksen perusteista hankintalain 96 §:n mukaisesti.

Hankintayksikkö toteaa seuraavaa:

Freetax Company Oy:n tarjous on arvioitu osana kokonaisharkintaa, ja tarjoajalta on pyydetty lisäselvitys tarjouksen hinnoittelun perusteista. Selvityksessään tarjoaja on osoittanut, että kyseessä on strateginen hinnoittelu, jossa osa palveluista tarjotaan nimellishintaan osana laajempaa palvelukokonaisuutta, jonka kannattavuus perustuu muihin liiketoiminnan osa-alueisiin. Tarjoaja on myös vakuuttanut, että se kykenee tuottamaan palvelut tarjouspyynnön mukaisesti ja laatukriteerit täyttäen.

Hankintayksikkö on arvioinut selvityksen riittäväksi ja uskottavaksi, eikä ole saanut viitteitä siitä, että palvelun toteuttaminen vaarantuisi tai että kyseessä olisi keinotekoinen tarjous. Näin ollen hankintayksikkö katsoo, että hankintalain 96 §:n mukainen selvitysvelvollisuus on täytetty, eikä tarjoajaa ole perusteita sulkea tarjouskilpailusta.

Lisäksi hankintayksikkö korostaa, että kaikki tarjoajat on kohdeltu tasapuolisesti ja syrjimättömästi hankintalain 3 §:n mukaisesti. Tarjousten vertailu on tehty ennalta ilmoitettujen perusteiden mukaisesti, ja hankintapäätös on tehty kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.

Näin ollen hankintayksikkö ei hyväksy tehtyä hankintaoikaisuvaatimusta eikä näe perusteita keskeyttää hankintamenettelyä tai sulkea Freetax Company Oy:tä tarjouskilpailusta.

Hankintaoikaisuvaatimus – Kätyrittäret Oy

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hankintayksikkö on käsitellyt Kätyrittäret Oy:n 12.06.2025 päivätyn hankintaoikaisuvaatimuksen, joka koskee tarjouskilpailua IUHVADno-2025-115 ja erityisesti työparityön hinnoittelua osa-alueilla 3, 4, 6 ja 7.

Tarjouspyynnössä on esitetty selkeä ohjeistus työparityön hinnoittelusta seuraavasti:

"Perushinta on yhden työntekijän arkipäivän tuntihinta. Palveluntuottajalla on oikeus lisätä perushintaan Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen mukaiset ilta-, lauantai-, sunnuntai-, ja yötyölisät tilaajan kanssa sovitun työn toteutusajankohdan mukaisesti. Työparityöskentelylle on määritelty erillinen hinta mahdollisilla työehtosopimuksen mukaisilla lisillä korotettuna kerrottuna, eikä työparityöskentelystä laskuteta työtunteja tuplana."

Tämä tarkoittaa, että työparityön hinta tulee ilmoittaa yhden työntekijän osalta, ei kahden työntekijän yhteishintana. Tarjouspyynnön sanamuoto on yksiselitteinen ja ohjaa tarjoajaa ilmoittamaan hinnan työntekijäkohtaisesti. Ohjeistus ei jätä tulkinnanvaraa tältä osin.

Kätyrittäret Oy:n esittämä ehdotus tuplahintojen puolittamisesta jälkikäteen ei ole mahdollinen, sillä se merkitsisi tarjousten sisällön muuttamista tarjousajan päättymisen jälkeen. Tämä olisi ristiriidassa hankintalain 3 §:n mukaisen tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun. Hankintayksikön on noudatettava tarjouspyynnön ehtoja ja varmistettava, että kaikki tarjoajat ovat samalla viivalla.

Hankintayksikkö on arvioinut tarjoukset tarjouspyynnön mukaisesti ja todennut, että vain ne tarjoukset, joissa työparityön hinta on ilmoitettu ohjeistuksen mukaisesti yhden työntekijän osalta, ovat olleet vertailukelpoisia. Tarjousten muuttaminen jälkikäteen ei ole sallittua.

Näin ollen hankintayksiköllä ei ole perusteita muuttaa tehtyä hankintapäätöstä.

Päätöksen peruste

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan palveluiden järjestäminen lautakunta päättää vähintään 1 000 000 euron ja enintään 5 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista toimialallaan.

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää hylätä kaikki edellä mainitut hankintaoikaisuvaatimukset edellä päätöstekstissä tarkemmin esitetyin perustein.

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti hylätä kaikki edellä mainitut hankintaoikaisuvaatimukset edellä päätöstekstissä tarkemmin esitetyin perustein.

Pykälä tarkastettiin heti.


Muutoksenhaku

 

Tähän päätökseen ei saa hakea valittamalla erikseen muutosta. Hankintaoikaisuvaatimuksen johdosta annetulla päätöksellä ei ole muutettu alkuperäistä hankintapäätöstä siten, että muutoksella olisi vaikutusta asianosaisen oikeusasemaan. (Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 132 §, 134 §, 146 § ja 163 §)