Palveluiden järjestäminen -lautakunta, kokous 3.9.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 90 Oikomishoidon erikoishammaslääkäripalveluiden hankinta

IUHVADno-2025-112

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:   
hankintojen erityisasiantuntija Antton Johansson
tulosyksikköpäällikkö(suun terveys) Sanna Alatyppö
ylihammaslääkäri Viivi Carr
ylihammaslääkäri Perttu Halonen
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Hankinnan kohde 

Hankinnan kohteena olevaa oikomishoidon erikoishammaslääkäripalvelua on tarkoitus hankkia silloin, kun palvelua ei saada suoritettua omalla työvoimalla. 

Hankinnan kohteena on pääsääntöisesti alle 18-vuotiaille suunnattu oikomishoidon erikoishammaslääkäripalvelu. Oikomishoidon erikoishammaslääkäripalveluita tarjotaan potilaille, joilla on oikomishoidon tarve ja Itä-uudenmaan hyvinvointialueen oikomishoidon hoitoon pääsyn kriteerit täyttyvät, eikä hoito vaadi erikoissairaanhoitotasoista hoitoa. 

Hankittava palvelu kohdistuu ja sitä tuotetaan hyvinvointialueen toimintaa järjestäessään hallinnoimiensa suun terveydenhuoltoa tuottavien yksiköiden sisällä. Tällaisia yksiköitä tällä hetkellä ovat Porvoon Näsin hammashoitola, Sipoon Nikkilän hammashoitola sekä Loviisan ja Askolan hammashoitolat. 

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo kolmelle (3) vuodelle on 2 100 000,00 € (alv 0%). 

Varsinainen sopimuskausi on kaksi (2) vuotta ja varsinaisen sopimuskauden jälkeen on mahdollisuus yhden (1) vuoden optiokauteen. 

Hankinnan on jaettu osa-alueisiin seuraavasti 

Osa-alue 1: Alue 1, Näsin hammashoitola 

Osa-alue 2: Alue 2, Nikkilän hammashoitola 

Osa-alue 3: Alue 2, Askola 

Osa-alue 4: Alue 2, Loviisa 

Tarjousvertailu tehdään osa-aluekohtaisesti. Kuhunkin osa-alueeseen valitaan viisi (5) palveluntuottajaa. 

Hankinta on valmisteltu yhteistyössä vastuualueen kanssa ja vastuualue puoltaa hankintaa. 

Hankintamenettely 

Kyseessä on hankintalain (1397/2016) liitteen E mukainen sosiaali- ja terveyspalveluhankinta. Hankinnan ennakoitu arvo ylittää hankintalain 25 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaisen kynnysarvon. Hankintaan sovelletaan hankintalain 12 luvun säännöksiä ja 3§:n mukaisia hankintojen yleisiä periaatteita.  

Hankinta toteutetaan hankintalain (1397/2016) 32 §:n mukaisella avoimen menettelyn kaltaisella menettelyllä. 

Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus (2025–028166, TED-numero 526808-2025) lähettiin julkaistavaksi Hilma-ilmoituskanavaan 11.8.2025. 

Tarjousten määräaika 

Hankintailmoituksessa tarjousten toimittamisen määräaika oli 27.8.2025 klo 12.00. Rinnakkaiset tai vaihtoehtoiset tarjoukset eivät olleet sallittuja. 

Saapuneet tarjoukset 

Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat: 

  • Coronaria Hammaslääkärit Oy (2908910-9) 

    • Osa-alue 1: Alue 1, Näsin hammashoitola 
    • Osa-alue 2: Alue 2, Nikkilän hammashoitola 
    • Osa-alue 3: Alue 2, Askola 
    • Osa-alue 4: Alue 2, Loviisa 

 

  • KotiHammas Oy (2547260-2) 

    • Osa-alue 1: Alue 1, Näsin hammashoitola 
    • Osa-alue 2: Alue 2, Nikkilän hammashoitola 
    • Osa-alue 3: Alue 2, Askola 
    • Osa-alue 4: Alue 2, Loviisa 

 

  • Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156-9) 

    • Osa-alue 1: Alue 1, Näsin hammashoitola 
    • Osa-alue 2: Alue 2, Nikkilän hammashoitola 
    • Osa-alue 3: Alue 2, Askola 
    • Osa-alue 4: Alue 2, Loviisa 

 

  • Solo Health Oy (3085392-8) 

    • Osa-alue 1: Alue 1, Näsin hammashoitola 
    • Osa-alue 2: Alue 2, Nikkilän hammashoitola 
    • Osa-alue 3: Alue 2, Askola 
    • Osa-alue 4: Alue 2, Loviisa 

 

  • Tabolia 3 Oy (2685905-9) 

    • Osa-alue 1: Alue 1, Näsin hammashoitola 
    • Osa-alue 2: Alue 2, Nikkilän hammashoitola 
    • Osa-alue 3: Alue 2, Askola 
    • Osa-alue 4: Alue 2, Loviisa 

 

  • Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174-4) 

    • Osa-alue 1: Alue 1, Näsin hammashoitola 
    • Osa-alue 2: Alue 2, Nikkilän hammashoitola 
    • Osa-alue 3: Alue 2, Askola 
    • Osa-alue 4: Alue 2, Loviisa 

 

  • Toiminimi Raija Kajaskivi-Rautavaara 

    • Osa-alue 3: Alue 2, Askola 

 

  • Yksityinen elinkeinonharjoittaja (2787771-8) 

    • Osa-alue 1: Alue 1, Näsin hammashoitola 
    • Osa-alue 2: Alue 2, Nikkilän hammashoitola 
    • Osa-alue 3: Alue 2, Askola 
    • Osa-alue 4: Alue 2, Loviisa 

 

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi 

Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. 

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankinta-asiakirjoissa. 

Kaikki tarjouksen jättäneet täyttivät soveltuvuusvaatimukset. 

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi 

Hankintalain 113 §:n mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.  

Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin hankinta-asiakirjoissa. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi. 

Osa-alueiden 1, 2 ja 3 osalta tarjousten tarkastamisessa todettiin, että Yksityinen elinkeinonharjoittaja_2787771-8:n tarjous ei ollut tarjouspyynnön mukainen. Tämän vuoksi Yksityinen elinkeinonharjoittaja_2787771-8 suljetaan tarjousvertailusta osa-alueiden 1,2 ja 3 osalta. 

Yksityinen elinkeinonharjoittaja_2787771-8:lle toimitetaan kirje, jossa poissulkeminen perustellaan. 

Pyydetyt selvitykset 

Tarjoajan Yksityinen elinkeinonharjoittaja_2787771-8 tarjous sisälsi osa-alueiden 1, 2 ja 3 osalta selvästi muita tarjoajia alhaisemmat yksikköhinnat suhteessa hankinnan laatuun ja laajuuteen. Hankintayksikkö pyysi tarjoajalta 27.8.2025 kirjallisen selvityksen hinnoittelun perusteista. 

Tarjoaja toimitti pyydetyt selvitykset määräajassa. 

Tarjoajan toimittaman selvityksen perusteella hankintayksikkö arvioi, ettei tarjottujen hintojen alhaista tasoa voitu riittävästi perustella tai selittää siten, että hankinnan toteuttaminen olisi ollut tarjouspyynnön edellytysten mukaista. 

Hankintalain 96 §:n 2 momentin mukaan hankintayksikkö voi hylätä hankinnan laatuun ja laajuuteen nähden hinnaltaan tai kustannuksiltaan poikkeuksellisen alhaisen tarjouksen, jos tarjoajan antama selvitys ja muu toimitettu näyttö ei tyydyttävästi selitä tarjottujen hintojen tai kustannusten alhaista tasoa 

Hankintayksikkö katsoi, että tarjous oli osa-alueiden 1, 2 ja 3 osalta hinnaltaan poikkeuksellisen alhainen, eikä tarjoajalla ollut edellytyksiä toteuttaa hankintaa tarjouksessaan ilmoitetuilla ehdoilla. Tämän vuoksi tarjoaja suljettiin pois tarjousvertailusta kyseisten osa-alueiden osalta. 

Menettelyssä on noudatettu hankintalain 96 §:n sekä 3 §:n mukaisia periaatteita 

Tarjousten vertailu 

Tarjousvertailu tehdään osa-aluekohtaisesti. Kuhunkin osa-alueeseen valitaan viisi (5) palveluntuottajaa. Valittuja toimittajia käytetään etusijajärjestyksessä. Etusijajärjestys muodostetaan siten, että halvin tarjoaja sijoittuu ensimmäiselle sijalle, toiseksi halvin tarjoaja sijoittuu toiselle sijalle ja kolmanneksi halvin kolmannelle sijalle jne. 

Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa hinnan painoarvo on 100 %. Laatu on huomioitu tarjouspyynnössä pakollisilla vaatimuksilla ja sopimusehdoilla. 

Hintavertailu 

Tarjoajat antoivat osa-alueittain oikomishoidon erikoishammaslääkärille tuntihinnan, jota käytetään tarjousten vertailussa. 

Jokaista osa-aluetta ei ollut pakko tarjota, vaan osa-aluekohtaiset tarjoukset olivat sallittuja. 

Vertailun lopputulos 

Tarjousten vertailun lopputulos ja etusijaisuusjärjestys on seuraava: 

Osa-alue 1 Alue 1, Näsin hammashoitola 

  1. Solo Health Oy (3085392-8) 

  1. Tabolia 3 Oy (2685905-9) 

  1. Coronaria Hammaslääkärit Oy (2908910-9) 

  1. Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174-4) 

  1. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156-9) 

 

Osa-alue 2 Alue 2, Nikkilän hammashoitola 

  1. Tabolia 3 Oy (2685905-9) 

  1. Solo Health Oy (3085392-8) 

  1. Coronaria Hammaslääkärit Oy (2908910-9) 

  1. Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174-4) 

  1. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156-9) 

 

Osa-alue 3 Alue 3, Askola 

  1. Toiminimi Raija Kajaskivi-Rautavaara 

  1. Tabolia 3 Oy (2685905-9) 

  1. Solo Health Oy (3085392-8) 

  1. Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174-4) 

  1. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156-9) 

 

Osa-alue 4: Alue 4, Loviisa 

  1. Yksityinen elinkeinonharjoittaja (2787771-8) 

  1. Tabolia 3 Oy (2685905-9) 

  1. Solo Health Oy (3085392-8) 

  1. Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174-4) 

  1. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156-9) 

 

Tarjousten vertailuun käytetyt vertailuhinnat ovat liitteellä 2. Vertailutaulukko. 

Hankintasopimus 

Hankintasopimus syntyy vasta kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella. Hankintalain (1397/2016) 129 §:n mukaisesti hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut tai hänen katsotaan saaneen hankintapäätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. 

Päätöksen peruste 

Itä-​Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n palveluiden järjestäminen lautakunta päättää vähintään 1 000 000 euron ja enintään 5 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista toimialallaan. 

Ehdotus

Sosiaali ja terveysjohtaja:

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päättää, että

  1. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue hankkii oikomishoidon erikoishammaslääkäripalvelut ja solmii hankintasopimukset Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella tässä päätöksessä edellä esitetyn Vertailun lopputulos kohdan etusijaisuusjärjestyksen mukaisesti. 

  1. yksityinen elinkeinonharjoittaja_2787771-8:n tarjous suljetaan pois tarjousvertailusta osa-alueiden 1, 2 ja 3 osalta. 

 

Sopimus ei synny tällä päätöksellä vaan allekirjoittamalla erillinen sopimusasiakirja.  

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Palveluiden järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti, että

  1. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue hankkii oikomishoidon erikoishammaslääkäripalvelut ja solmii hankintasopimukset Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella tässä päätöksessä edellä esitetyn Vertailun lopputulos kohdan etusijaisuusjärjestyksen mukaisesti. 

  1. yksityinen elinkeinonharjoittaja_2787771-8:n tarjous suljetaan pois tarjousvertailusta osa-alueiden 1, 2 ja 3 osalta. 

 

Sopimus ei synny tällä päätöksellä vaan allekirjoittamalla erillinen sopimusasiakirja.  

Pykälä tarkastettiin heti.

Liitteet

Oheismateriaali


Muutoksenhaku

 

Hankintaoikaisuohje ja valitusosoitus, kynnysarvon ylittävät hankinnat

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (jäljempänä hankintaoikaisu), tai asia voidaan saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi.

Hankintaa koskevasta asiasta voi tehdä hankintayksikölle oikaisuvaatimuksen tai markkinaoikeudelle toimitettavan valituksen se, jota asia koskee (jäljempänä asianosainen). Asianosainen on se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

 

I   HANKINTAOIKAISUOHJE

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen kohde

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132 -135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee.

 

Hankintaoikaisuvaatimuksen tekemiselle säädetty aika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä valitusosoituksineen tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta. Vaatimus on esitettävä määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi oikaisuvaatimuksen tehdä ennen viraston aukioloajan päättymistä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Tiedoksianto sähköisesti

Hankintapäätös on annettu tiedoksi sähköisesti. Asianosainen on saanut tiedon hankintapäätöksestä oheisasiakirjoineen sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Asianosainen on saanut tiedon päätöksestä lähettämispäivänä, jollei asianosainen esitä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut asianosaiselle myöhemmin.

 

Hankintaoikaisua koskevan vaatimuksen sisältö

Hankintaoikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Vaatimuksesta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Vaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintakeskuksen hallussa.

 

Toimitusosoite

Viranomainen, jolle hankintaoikaisuvaatimus toimitetaan, on Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Kirjaamon yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9–15.

Hankintaoikaisuvaatimuksen vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

 

II  VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUTEEN 

 

Muutoksenhaun kohde ja rajoitukset

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi voidaan saattaa hankintayksikön päätös tai hankintayksikön muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu, jolla on vaikutusta ehdokkaan tai tarjoajan asemaan.

Markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua;
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla; tai
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia.

 

Muutoksenhakuaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen. Tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan valitusaikaan.

Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä.

 

Poikkeukset säännönmukaisesta valitusajasta

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen jälkeen hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen. Kuitenkin suorahankintaa koskeva valitus on tehtävä:

  1. 30 päivän kuluessa siitä, kun suorahankinnasta on julkaistu jälki-ilmoitus Euroopan unionin virallisessa lehdessä; tai
  2. kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun hankintasopimus on tehty.

 

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

 

Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan ja dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksymistä koskevan ratkaisun osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

 

Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

 

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

 

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetussa laissa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, voi asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

 

Valitusperusteeseen perustuva muutoksenhakukielto

Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain (410/2015) eikä oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain nojalla.

 

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle

Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

 

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Markkinaoikeus

Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki.

Puh. 029 56 43300

Fax.  029 56 43314

markkinaoikeus(at)oikeus.fi

sähköpostia lähetettäessä (at)-merkintä korvataan @-merkillä

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet (ulkoinen linkki)