Nämnden för ordnande av tjänster, möte 03-09-2025

Protokollet är granskat

§ 90 Upphandling av specialisttandläkartjänster inom tandreglering

IUHVADno-2025-112

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:   
specialsakkunnig inom upphandling Antton Johansson
resultatenhetschef (munhälsovård) Sanna Alatyppö
övertandläkare Viivi Carr
övertandläkare Perttu Halonen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Föremål för upphandling 

Avsikten är att den specialisttandläkartjänst inom tandregleringen som är föremål för upphandlingen ska upphandlas när tjänsten inte kan utföras med egen arbetskraft. 

Föremålet för upphandlingen är i regel en specialisttandläkartjänst inom tandreglering som riktar sig till personer under 18 år. Specialisttandläkartjänster inom tandreglering erbjuds patienter som har behov av tandreglering och som uppfyller kriterierna för att få vård inom tandregleringen i Östra Nylands välfärdsområde, samt när vården inte kräver vård på specialiserad sjukvårdsnivå. 

Den tjänst som upphandlas riktar sig till och produceras inom de mun- och tandvårdsproducerande enheter som välfärdsområdet administrerar när området ordnar verksamheten. Sådana enheter är för närvarande Näse tandklinik i Borgå, Nickby tandklinik i Sibbo samt tandklinikerna i Lovisa och Askola. 

Det uppskattade totala värdet av upphandlingen för tre (3) år är 2 100 000,00 € (moms 0%). 

Den egentliga avtalsperioden är två (2) år och efter den egentliga avtalsperioden finns möjlighet till en optionsperiod på ett (1) år. 

Upphandlingen är uppdelad i delområden på följande sätt 

Delområde 1: Område 1, Näse tandklinik 

Delområde 2: Område 2, Nickby tandklinik 

Delområde 3: Område 2, Askola 

Delområde 4: Område 2, Lovisa 

Anbuden jämförs delområdesvis. Till varje delområde väljs fem (5) serviceproducenter. 

Upphandlingen har förberetts i samarbete med ansvarsområdet, och ansvarsområdet tillstyrker upphandlingen. 

Upphandlingsförfarande 

Upphandling klassas som social- och hälsovårdstjänster enligt bilaga E i upphandlingslagen (1397/2016). Upphandlingens uppskattade värde överstiger det tröskelvärde som anges i 25 § 1 mom. På upphandlingen tillämpas bestämmelserna i 12 kap. och de allmänna principerna för upphandling enligt 3 § i upphandlingslagen.  

Upphandlingen genomförs genom ett förfarande som liknar öppet förfarande enligt 32 § i upphandlingslagen (1397/2016). 

Upphandlingsannonsen gällande anbudsförfrågan (2025-028166, TED-nummer 526808-2025) skickades 11.8.2025 för publicering i annonseringskanalen Hilma. 

Tidsfrist för anbuden 

I upphandlingsannonsen var tidsfristen för inlämnande av anbud 27.8.2025 kl. 12.00. Delanbud eller alternativa anbud var inte tillåtna. 

Inkomna erbjudanden 

Följande aktörer lämnade anbud inom utsatt tid. 

  • Coronaria Hammaslääkärit Oy (2908910-9) 

    • Delområde 1: Område 1, Näse tandklinik
    • Delområfe 2: Område 2, Nickby tandklinik
    • Delområde 3: Område  2, Askola 
    • Delområde 4: Område 2, Lovisa 

 

  • KotiHammas Oy (2547260-2) 
    • Delområde 1: Område 1, Näse tandklinik
    • Delområfe 2: Område 2, Nickby tandklinik
    • Delområde 3: Område  2, Askola 
    • Delområde 4: Område 2, Lovisa

 

  • Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156-9) 
    • Delområde 1: Område 1, Näse tandklinik
    • Delområfe 2: Område 2, Nickby tandklinik
    • Delområde 3: Område  2, Askola 
    • Delområde 4: Område 2, Lovisa

 

  • Solo Health Oy (3085392-8) 

    • ​​​​​​​Delområde 1: Område 1, Näse tandklinik 
    • Delområfe 2: Område 2, Nickby tandklinik
    • Delområde 3: Område  2, Askola 
    • Delområde 4: Område 2, Lovisa

 

  • Tabolia 3 Oy (2685905-9) 

    • ​​​​​​​Delområde 1: Område 1, Näse tandklinik
    • Delområfe 2: Område 2, Nickby tandklinik
    • Delområde 3: Område  2, Askola 
    • Delområde 4: Område 2, Lovisa

 

  • Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174-4) 

    • ​​​​​​​Delområde 1: Område 1, Näse tandklinik
    • Delområfe 2: Område 2, Nickby tandklinik
    • Delområde 3: Område  2, Askola 
    • Delområde 4: Område 2, Lovisa

 

  • Toiminimi Raija Kajaskivi-Rautavaara 

    • - Delområde 3: Område 2, Askola 

 

  • Yksityinen elinkeinonharjoittaja (2787771-8) 

    • ​​​​​​​Delområde 1: Område 1, Näse tandklinik
    • Delområfe 2: Område 2, Nickby tandklinik
    • Delområde 3: Område  2, Askola 
    • Delområde 4: Område 2, Lovisa

 

Bedömning av anbudsgivarnas lämplighet 

Enligt 114 § i upphandlingslagen kan den upphandlande enheten ställa krav på en anbudsgivares lämplighet. Kraven på lämplighet ska stå i rätt proportion till föremålet för upphandlingen. Den upphandlande enheten ska från anbudsförfarandet utesluta en anbudsgivare som inte uppfyller de ställda lämplighetskraven. 

Kraven på anbudsgivarnas lämplighet fastställdes i upphandlingsdokumenten. 

Alla anbud uppfyllde lämplighetskraven i anbudsförfrågan. 

Bedömning av om anbuden stämmer överens med anbudsförfrågan 

Enligt 113 § i upphandlingslagen ska en anbudsgivare i sitt anbud visa att den tjänst som erbjuds svarar mot kraven i anbudsförfrågan. Anbud som inte motsvarar anbudsförfrågan eller villkoren för anbudsförfarandet ska uteslutas ur anbudsförfarandet.  

Kraven på den tjänst och det anbud som skulle erbjudas fastställdes i upphandlingsdokumenten. Anbudsgivarna förutsattes svara på alla punkter och bifoga alla erfordrade handlingar och utredningar som bilaga till sitt anbud. 

Vid granskningen av anbuden konstaterades att den enskilda näringsidkaren_2787771-8:s anbud för delområdena 1, 2 och 3 inte uppfyllde kraven i anbudsförfrågan. På denna grund utesluts den enskilda näringsidkaren_2787771-8 från anbudsjämförelsen för delområdena 1, 2 och 3. 

Den enskilda näringsidkaren_2787771-8 kommer att tillställas ett brev där uteslutandet motiveras. 

Begärda utredningar 

Anbudet från den enskilda näringsidkaren_2787771-8 innehöll för delområdena 1, 2 och 3 enhetspriser som var avsevärt lägre än övriga anbudsgivares priser i förhållande till upphandlingens kvalitet och omfattning. Den upphandlande enheten begärde den 27.8.2025 en skriftlig förklaring av anbudsgivaren om grunderna för prissättningen. 

Anbudsgivaren lämnade in den begärda förklaringen inom utsatt tid. Baserat på den inlämnade förklaringen bedömde den upphandlande enheten att den låga prisnivån inte kunde tillräckligt motiveras eller förklaras på ett sätt som visade att uppdraget kunde genomföras i enlighet med anbudsförfrågan. 

Enligt 96 § 2 mom. i lagen om offentlig upphandling och koncession kan den upphandlande enheten förkasta ett anbud som är onormalt lågt i pris eller kostnad i förhållande till upphandlingens kvalitet och omfattning, om förklaring och övriga bevis som anbudsgivaren lämnat inte tillfredsställande förklarar den låga pris- eller kostnadsnivån. 

Den upphandlande enheten ansåg att anbudet för delområdena 1, 2 och 3 var onormalt lågt prissatt och att anbudsgivaren inte hade förutsättningar att genomföra uppdraget enligt de villkor som angivits i anbudet. På denna grund uteslöts anbudsgivaren från anbudsjämförelsen för nämnda delområden. 

Förfarandet har följt principerna i 96 § och 3 § i lagen om offentlig upphandling, inklusive likabehandling, icke-diskriminering och öppenhet. 

Jämförelse av anbud 

Anbuden jämförs delområdesvis. Till varje delområde väljs fem (5) serviceproducenter. Utvalda leverantörer används i prioritetsordning. Prioritetsordningen bildas så att den billigaste budgivaren placeras på första plats, den näst billigaste budgivaren på andra plats och den tredje billigaste på tredje plats osv. 

Urvalsgrunden för anbuden är den totalekonomiska fördelaktigheten, där prisets vikt är 100 %. Kvaliteten har beaktats i anbudsförfrågan genom obligatoriska krav och avtalsvillkor. 

Prisjämförelse 

Anbudsgivarna gav ett timpris för specialisttandläkaren inom tandregleringen, som används vid jämförelse av anbuden. 

Anbudsgivarna behövde inte erbjuda varje delområde, utan delområdesspecifika anbud var tillåtna. 

Slutresultatet av jämförelsen 

Slutresultatet och prioritetsordningen för jämförelsen av anbuden är följande: 

Delområde 1 Område 1, Näse tandklinik 

  1. Solo Health Oy (3085392-8) 

  1. Tabolia 3 Oy (2685905-9) 

  1. Coronaria Hammaslääkärit Oy (2908910-9) 

  1. Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174-4) 

  1. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156-9) 

 

Delområde 2 Område 2, Nickby tandklinik 

  1. Tabolia 3 Oy (2685905-9) 

  1. Solo Health Oy (3085392-8) 

  1. Coronaria Hammaslääkärit Oy (2908910-9) 

  1. Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174-4) 

  1. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156-9) 

 

Delområde 3 Område 3, Askola 

  1. Toiminimi Raija Kajaskivi-Rautavaara 

  1. Tabolia 3 Oy (2685905-9) 

  1. Solo Health Oy (3085392-8) 

  1. Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174-4) 

  1. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156-9) 

 

Delområde 4: Område 4, Lovisa 

  1. Yksityinen elinkeinonharjoittaja (2787771-8) 

  1. Tabolia 3 Oy (2685905-9) 

  1. Solo Health Oy (3085392-8) 

  1. Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174-4) 

  1. Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156-9) 

 

De referenspriser som användes för att jämföra anbuden finns i bilaga 2. Jämförelsetabell. 

Upphandlingsavtal 

Ett avtal om upphandling ingås först genom undertecknande av ett skriftligt kontrakt. I enlighet med 129 § i upphandlingslagen (1397/2016) får upphandlingskontrakt ingås tidigast 14 dagar från det att parten har fått eller anses ha fått del av upphandlingsbeslutet och besvärsanvisningen. 

Beslutsgrund 

Det bestäms i 22 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde att nämnden för ordnande av tjänster beslutar om upphandlingar, avtal och förbindelser som är minst 1 000 000 euro och högst 5 000 000 euro samt om upphandlingsrättelser angående de ovannämnda inom sin sektor. 

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster beslutar att​​​​​​

  1. Östra Nylands välfärdsområde upphandlar specialisttandläkartjänsterna inom tandregleringen och ingår upphandlingsavtal inom Östra Nylands välfärdsområde i enlighet med prioritetsordningen i Slutresultatet av jämförelsen, ovan i detta beslut.
  2. anbudet från den enskilda näringsidkaren_2787771-8 utesluts från anbudsutvärderingen för delområdena 1, 2 och 3.

 

Avtal uppstår inte genom detta beslut utan genom att underteckna ett separat avtalsdokument.

Paragrafen justeras genast.

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt att​​​​​​

  1. Östra Nylands välfärdsområde upphandlar specialisttandläkartjänsterna inom tandregleringen och ingår upphandlingsavtal inom Östra Nylands välfärdsområde i enlighet med prioritetsordningen i Slutresultatet av jämförelsen, ovan i detta beslut.
  2. anbudet från den enskilda näringsidkaren_2787771-8 utesluts från anbudsutvärderingen för delområdena 1, 2 och 3.

 

Avtal uppstår inte genom detta beslut utan genom att underteckna ett separat avtalsdokument.

Paragrafen justerades genast

Bilagor

Kompletterande material


Sökande av ändring

En part som är missnöjd med detta beslut kan söka ändring i beslutet genom att yrka på upphandlingsrättelse eller genom att anföra besvär hos marknadsdomstolen eller bådadera.

Enligt vad som föreskrivs i lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016, hädanefter upphandlingslagen) får man söka ändring i beslut som gäller en offentlig handling eller något annat avgörande i upphandlingsförfarandet genom att yrka att den upphandlande enheten gör en rättelse (hädanefter upphandlingsrättelse), eller så kan ärendet föras till marknadsdomstolen genom besvär.

 

1 ANVISNINGAR OM UPPHANDLINGSRÄTTELSE

 

Rätt att yrka på upphandlingsrättelse

En anbudsgivare som har deltagit i ett anbudsförfarande eller en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan, eller den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part), får skriftligen yrka på upphandlingsrättelse hos den upp-handlande enheten.

 

Tid för att yrka på upphandlingsrättelse

En part ska framställa yrkande inom 14 dagar efter att ha fått del av den upphandlande enhetens beslut eller avgörande.

Överklagande till marknadsdomstolen hindrar inte att upphandlingsrättelse yrkas. Anhängiggörande och behandling av ett yrkande på upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist under vilken en part med stöd av upphandlingslagen kan söka ändring genom besvär hos marknadsdomstolen.

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden eller anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tiden för yrkande på upphandlingsrättelse. Om tidsfristens sista dag infaller på en helgdag, själv-ständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får upphandlingsrättelse yrkas den första vardagen därefter.

 

Myndighet hos vilken upphandlingsrättelse yrkas

Upphandlingsrättelse yrkas hos den myndighet som har gjort upphandlingsbeslut i Östra Nylands välfärdsområde.
 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

Form och innehåll

Ett yrkande på upphandlingsrättelse anhängiggörs skriftligen genom att det uppges:

 

  • vilket beslut eller avgörande av den upphandlande enheten som yrkandet på upphandlingsrättelse gäller
  • hurdan upphandlingsrättelse som yrkas i beslutet eller
  • avgörandet på vilka grunder upphandlingsrättelse yrkas i beslutet eller avgörandet.

 

Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I yrkandet på upphandlingsrättelse ska antecknas namnet på den som yrkar på rättelse och den kontaktinformation som behövs för att ärendet ska kunna skötas. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat yrkandeskriften, ska även denna persons namn och kon-taktinformation uppges i yrkandet.

Till yrkandet på upphandlingsrättelse ska bifogas de handlingar som den som yrkar på rättelse åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats in till myndigheten.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur. 

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån.
06100 Borgå
E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi
Öppettider för registraturen mån – fre kl. 9.00 - 15.00

 

2 BESVÄRSANVISNING TILL MARKNADSDOMSTOLEN

Besvärsrätt

En anbudsgivare, en anbudssökande som har inlämnat en anbudsansökan eller den som saken gäller kan föra ärendet till marknadsdomstolen för behandling.

 

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

 

Vid upphandlingar som överstiger EU-tröskelvärdena ska besvär anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet, om den upphandlande enheten har ingått ett upphandlingskontrakt med stöd av 78 § 3 punkten i upphandlingslagen utan att iaktta väntetiden.

 

Besvär ska lämnas in senast sex månader efter att upphandlingsbeslutet har fattats, om parten har fått del av upphandlingsbeslutet och upphandlingsbeslutet eller besvärsanvisningen har varit väsentligen bristfälliga.

 

Om beslutet har delgetts med användning av den elektroniska kontaktinformation som anbudssökanden eller anbudsgivaren har meddelat den upphandlande enheten, anses mottagaren ha fått del av beslutet den dag det elektroniska meddelandet står till mottagarens förfogande i dennes mottagarapparat på ett sådant sätt att meddelandet kan hanteras.

 

Om beslutet har delgetts i ett vanligt brev, anses anbudssökanden el-ler anbudsgivaren ha fått del av beslutet den sjunde dagen efter att brevet sändes, om inte anbudssökanden eller anbudsgivaren visar att delgivningen har skett vid en senare tidpunkt.

 

Anhängiggörande av en upphandlingsrättelse påverkar inte den tidsfrist inom vilken en part har rätt att överklaga hos marknadsdomstolen genom besvär.

 

Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsda-gen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

 

Besvärsmyndighet

Besvär ska anföras hos marknadsdomstolen.

Adress: Banbyggarvägen 5,
00520 Helsingfors
E-postadress:  markkinaoikeus(at)oikeus.fi
Faxnummer:    029 564 3314
Telefonnummer: 029 564 3300
Öppettider för registraturen: mån-fre 8.00-16.15

 

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligen. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvären, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut i vilket ändring söks
  • till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas
  • de grunder på vilka ändring yrkas.

 

I besvären ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans eller hennes lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har upprättat besvärsskriften, ska även denna persons namn och hemkommun uppges i besvären.

I besvären ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer som ska användas för meddelanden i saken till ändringssökanden.

Ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet ska underteckna besvären. Ett elektroniskt dokument behöver ändå inte kompletteras med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

 

Till besvären ska bifogas

  • det beslut i original eller kopia i vilket ändring söks genom besvär
  • intyg över vilken dag beslutet har delgetts eller någon annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar till stöd för sina yrkanden, om de inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Underrättelse till den upphandlande enheten om anförandet av besvär

Ändringssökanden eller hans eller hennes företrädare ska skriftligen underrätta den upphandlande enheten om att ärendet förs till marknadsdomstolen. Underrättelsen ska lämnas in senast då besvären över upphandlingen lämnas in till marknadsdomstolen.Meddelandet skall ges till: Registraturen i Östra Nylands välfärdsområde.

Post- och besöksadress: WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån., 06100 Borgå

E-postadress: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

 

Rättegångsavgift

Rättegångsavgifterna, som tas ut för behandling av ett ärende i marknadsdomstolen bestäms enligt lagen om domstolsavgifter (1455/2015), enligt Justitieministeriets förordning om justering av de avgifter som nämns i 2 § i lagen om domstolsavgifter (1122/2021) och enligt Justitieministeriets förordning om vissa ansökningsavgifter vid domstolar 2022–2024 (1123/2021).

 

För behandling av tvistemål, ärenden som gäller ändringssökande och andra rättskipningsmål tas i marknadsdomstolen ut en rättegångsavgift på 2120 euro.

Om värdet av en upphandling i ett ärende som gäller offentlig upphandling är minst 1 miljon euro, är behandlingsavgiften 4240 euro. Om värdet av upphandlingen är minst 10 miljoner euro, är behandlingsavgiften 6350 euro.