Beskrivning
Beredning och tilläggsinformation:
specialsakkunnig inom upphandling Antton Johansson
resultatenhetschef (munhälsovård) Sanna Alatyppö
övertandläkare Viivi Carr
övertandläkare Perttu Halonen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Föremål för upphandling
Avsikten är att den specialisttandläkartjänst inom tandregleringen som är föremål för upphandlingen ska upphandlas när tjänsten inte kan utföras med egen arbetskraft.
Föremålet för upphandlingen är i regel en specialisttandläkartjänst inom tandreglering som riktar sig till personer under 18 år. Specialisttandläkartjänster inom tandreglering erbjuds patienter som har behov av tandreglering och som uppfyller kriterierna för att få vård inom tandregleringen i Östra Nylands välfärdsområde, samt när vården inte kräver vård på specialiserad sjukvårdsnivå.
Den tjänst som upphandlas riktar sig till och produceras inom de mun- och tandvårdsproducerande enheter som välfärdsområdet administrerar när området ordnar verksamheten. Sådana enheter är för närvarande Näse tandklinik i Borgå, Nickby tandklinik i Sibbo samt tandklinikerna i Lovisa och Askola.
Det uppskattade totala värdet av upphandlingen för tre (3) år är 2 100 000,00 € (moms 0%).
Den egentliga avtalsperioden är två (2) år och efter den egentliga avtalsperioden finns möjlighet till en optionsperiod på ett (1) år.
Upphandlingen är uppdelad i delområden på följande sätt
Delområde 1: Område 1, Näse tandklinik
Delområde 2: Område 2, Nickby tandklinik
Delområde 3: Område 2, Askola
Delområde 4: Område 2, Lovisa
Anbuden jämförs delområdesvis. Till varje delområde väljs fem (5) serviceproducenter.
Upphandlingen har förberetts i samarbete med ansvarsområdet, och ansvarsområdet tillstyrker upphandlingen.
Upphandlingsförfarande
Upphandling klassas som social- och hälsovårdstjänster enligt bilaga E i upphandlingslagen (1397/2016). Upphandlingens uppskattade värde överstiger det tröskelvärde som anges i 25 § 1 mom. På upphandlingen tillämpas bestämmelserna i 12 kap. och de allmänna principerna för upphandling enligt 3 § i upphandlingslagen.
Upphandlingen genomförs genom ett förfarande som liknar öppet förfarande enligt 32 § i upphandlingslagen (1397/2016).
Upphandlingsannonsen gällande anbudsförfrågan (2025-028166, TED-nummer 526808-2025) skickades 11.8.2025 för publicering i annonseringskanalen Hilma.
Tidsfrist för anbuden
I upphandlingsannonsen var tidsfristen för inlämnande av anbud 27.8.2025 kl. 12.00. Delanbud eller alternativa anbud var inte tillåtna.
Inkomna erbjudanden
Följande aktörer lämnade anbud inom utsatt tid.
- KotiHammas Oy (2547260-2)
- Delområde 1: Område 1, Näse tandklinik
- Delområfe 2: Område 2, Nickby tandklinik
- Delområde 3: Område 2, Askola
- Delområde 4: Område 2, Lovisa
- Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156-9)
- Delområde 1: Område 1, Näse tandklinik
- Delområfe 2: Område 2, Nickby tandklinik
- Delområde 3: Område 2, Askola
- Delområde 4: Område 2, Lovisa
-
Tabolia 3 Oy (2685905-9)
- Delområde 1: Område 1, Näse tandklinik
- Delområfe 2: Område 2, Nickby tandklinik
- Delområde 3: Område 2, Askola
- Delområde 4: Område 2, Lovisa
Bedömning av anbudsgivarnas lämplighet
Enligt 114 § i upphandlingslagen kan den upphandlande enheten ställa krav på en anbudsgivares lämplighet. Kraven på lämplighet ska stå i rätt proportion till föremålet för upphandlingen. Den upphandlande enheten ska från anbudsförfarandet utesluta en anbudsgivare som inte uppfyller de ställda lämplighetskraven.
Kraven på anbudsgivarnas lämplighet fastställdes i upphandlingsdokumenten.
Alla anbud uppfyllde lämplighetskraven i anbudsförfrågan.
Bedömning av om anbuden stämmer överens med anbudsförfrågan
Enligt 113 § i upphandlingslagen ska en anbudsgivare i sitt anbud visa att den tjänst som erbjuds svarar mot kraven i anbudsförfrågan. Anbud som inte motsvarar anbudsförfrågan eller villkoren för anbudsförfarandet ska uteslutas ur anbudsförfarandet.
Kraven på den tjänst och det anbud som skulle erbjudas fastställdes i upphandlingsdokumenten. Anbudsgivarna förutsattes svara på alla punkter och bifoga alla erfordrade handlingar och utredningar som bilaga till sitt anbud.
Vid granskningen av anbuden konstaterades att den enskilda näringsidkaren_2787771-8:s anbud för delområdena 1, 2 och 3 inte uppfyllde kraven i anbudsförfrågan. På denna grund utesluts den enskilda näringsidkaren_2787771-8 från anbudsjämförelsen för delområdena 1, 2 och 3.
Den enskilda näringsidkaren_2787771-8 kommer att tillställas ett brev där uteslutandet motiveras.
Begärda utredningar
Anbudet från den enskilda näringsidkaren_2787771-8 innehöll för delområdena 1, 2 och 3 enhetspriser som var avsevärt lägre än övriga anbudsgivares priser i förhållande till upphandlingens kvalitet och omfattning. Den upphandlande enheten begärde den 27.8.2025 en skriftlig förklaring av anbudsgivaren om grunderna för prissättningen.
Anbudsgivaren lämnade in den begärda förklaringen inom utsatt tid. Baserat på den inlämnade förklaringen bedömde den upphandlande enheten att den låga prisnivån inte kunde tillräckligt motiveras eller förklaras på ett sätt som visade att uppdraget kunde genomföras i enlighet med anbudsförfrågan.
Enligt 96 § 2 mom. i lagen om offentlig upphandling och koncession kan den upphandlande enheten förkasta ett anbud som är onormalt lågt i pris eller kostnad i förhållande till upphandlingens kvalitet och omfattning, om förklaring och övriga bevis som anbudsgivaren lämnat inte tillfredsställande förklarar den låga pris- eller kostnadsnivån.
Den upphandlande enheten ansåg att anbudet för delområdena 1, 2 och 3 var onormalt lågt prissatt och att anbudsgivaren inte hade förutsättningar att genomföra uppdraget enligt de villkor som angivits i anbudet. På denna grund uteslöts anbudsgivaren från anbudsjämförelsen för nämnda delområden.
Förfarandet har följt principerna i 96 § och 3 § i lagen om offentlig upphandling, inklusive likabehandling, icke-diskriminering och öppenhet.
Jämförelse av anbud
Anbuden jämförs delområdesvis. Till varje delområde väljs fem (5) serviceproducenter. Utvalda leverantörer används i prioritetsordning. Prioritetsordningen bildas så att den billigaste budgivaren placeras på första plats, den näst billigaste budgivaren på andra plats och den tredje billigaste på tredje plats osv.
Urvalsgrunden för anbuden är den totalekonomiska fördelaktigheten, där prisets vikt är 100 %. Kvaliteten har beaktats i anbudsförfrågan genom obligatoriska krav och avtalsvillkor.
Prisjämförelse
Anbudsgivarna gav ett timpris för specialisttandläkaren inom tandregleringen, som används vid jämförelse av anbuden.
Anbudsgivarna behövde inte erbjuda varje delområde, utan delområdesspecifika anbud var tillåtna.
Slutresultatet av jämförelsen
Slutresultatet och prioritetsordningen för jämförelsen av anbuden är följande:
Delområde 1 Område 1, Näse tandklinik
-
Solo Health Oy (3085392-8)
-
Tabolia 3 Oy (2685905-9)
-
Coronaria Hammaslääkärit Oy (2908910-9)
-
Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174-4)
-
Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156-9)
Delområde 2 Område 2, Nickby tandklinik
-
Tabolia 3 Oy (2685905-9)
-
Solo Health Oy (3085392-8)
-
Coronaria Hammaslääkärit Oy (2908910-9)
-
Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174-4)
-
Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156-9)
Delområde 3 Område 3, Askola
-
Toiminimi Raija Kajaskivi-Rautavaara
-
Tabolia 3 Oy (2685905-9)
-
Solo Health Oy (3085392-8)
-
Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174-4)
-
Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156-9)
Delområde 4: Område 4, Lovisa
-
Yksityinen elinkeinonharjoittaja (2787771-8)
-
Tabolia 3 Oy (2685905-9)
-
Solo Health Oy (3085392-8)
-
Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174-4)
-
Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156-9)
De referenspriser som användes för att jämföra anbuden finns i bilaga 2. Jämförelsetabell.
Upphandlingsavtal
Ett avtal om upphandling ingås först genom undertecknande av ett skriftligt kontrakt. I enlighet med 129 § i upphandlingslagen (1397/2016) får upphandlingskontrakt ingås tidigast 14 dagar från det att parten har fått eller anses ha fått del av upphandlingsbeslutet och besvärsanvisningen.
Beslutsgrund
Det bestäms i 22 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde att nämnden för ordnande av tjänster beslutar om upphandlingar, avtal och förbindelser som är minst 1 000 000 euro och högst 5 000 000 euro samt om upphandlingsrättelser angående de ovannämnda inom sin sektor.