Välfärdsområdesfullmäktige, möte 03-06-2025

Protokollet är granskat

§ 43 Val av revisionsnämnd för mandattiden 2025–2029 

IUHVADno-2025-1641

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
förvaltningschef Lilian Andergård-Stenstrand
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Enligt 35 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) ska det i varje välfärdsområde förutom välfärdsområdesfullmäktige finnas en välfärdsområdesstyrelse och en revisionsnämnd. Välfärdsområdesfullmäktige tillsätter en revisionsnämnd för ordnande av granskning av förvaltningen och ekonomin samt för utvärdering. Nämndens ordförande och vice ordförande ska vara fullmäktigeledamöter (125 §).

Enligt förvaltningsstadgan har revisionsnämnden tretton (13) ledamöter, och bland dem väljer välfärdsområdesfullmäktige en ordförande och en vice ordförande för nämnden. Varje ledamot har en personlig ersättare.

Enligt § 125 i lagen om välfärdsområden ska revisionsnämnden

  1. bereda de ärenden som gäller granskning av förvaltningen och ekonomin och som välfärdsområdesfullmäktige ska fatta beslut om,
  2. bedöma huruvida de mål för verksamheten och ekonomin som välfärdsområdesfullmäktige satt upp har nåtts i välfärdsområdet och välfärdsområdeskoncernen och huruvida verksamheten är ordnad på ett resultatrikt och ändamålsenligt sätt,
  3. bedöma hur balanseringen av ekonomin har utfallit under räkenskapsperioden och om målen och åtgärderna i ekonomiplanen är tillräckliga för att balansera ekonomin,
  4. se till att granskningen av välfärdsområdet och dess dottersammanslutningar samordnas,
  5. övervaka att skyldigheten enligt 89 § att redogöra för bindningar iakttas och tillkännage redogörelserna för välfärdsområdesfullmäktige,
  6. för välfärdsområdesstyrelsen bereda ett förslag till bestämmelser om nämndens uppgifter i förvaltningsstadgan samt till budget för utvärderingen och granskningen.


Välfärdsområdesstyrelsen får avvika från revisionsnämndens förslag till bestämmelser i förvaltningsstadgan och från dess budgetförslag av en grundad anledning som gäller samordningen av välfärdsområdets förvaltningsstadga och budgetförslag.

Revisionsnämnden gör upp en utvärderingsplan och lämnar för varje år välfärdsområdesfullmäktige en utvärderingsberättelse som innehåller resultaten av utvärderingen. Välfärdsområdesfullmäktige behandlar utvärderingsberättelsen i samband med bokslutet. Nämnden kan även ge välfärdsområdesfullmäktige andra utredningar om resultaten av utvärderingen som den anser behövliga.

Välfärdsområdesstyrelsen lämnar välfärdsområdesfullmäktige ett utlåtande om de åtgärder som utvärderingsberättelsen ger anledning till.

Valbar till revisionsnämnden är inte enligt 80 § i lagen om välfärdsområden:

  1. en ledamot i välfärdsområdesstyrelsen,
  2. den som enligt 28 § 2 och 3 mom. i förvaltningslagen är närstående till en ledamot i välfärdsområdesstyrelsen eller till välfärdsområdesdirektören,
  3. den som är anställd hos välfärdsområdet eller den som är anställd hos eller verkställande direktör för en sammanslutning eller stiftelse där välfärdsområdet har bestämmande inflytande eller den som har en därmed jämförbar ställning i en sådan sammanslutning eller stiftelse,
  4. den som inte är valbar till välfärdsområdesstyrelsen.


Enligt 4 a § i jämställdhetslagen (609/1986) ska kvinnor och män vara representerade till minst 40 procent vardera i välfärdsområdens organ. Kravet på jämställdhet gäller separat för ordinarie ledamöter och ersättare, varför kvoten ska fyllas både i fråga om ledamöter och ersättare.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar

  • att till revisionsnämnden välja tretton (13) ledamöter och personliga ersättare för dem för mandattiden 2025–2029 och
  • att välja en ordförande och en vice ordförande för revisionsnämnden för mandattiden 2025–2029.


Paragrafen justeras genast.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar

  • att till revisionsnämnden välja tretton (13) ledamöter och personliga ersättare för dem för mandattiden 2025–2029 och
  • att välja en ordförande och en vice ordförande för revisionsnämnden för mandattiden 2025–2029.


Paragrafen justerades genast.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
förvaltningschef Lilian Andergård-​Stenstrand
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen: 

Välfärdsområdesfullmäktige beslutar

  • att till revisionsnämnden välja tretton (13) ledamöter och personliga ersättare för dem för mandattiden 2025–2029 och
  • att välja en ordförande och en vice ordförande för revisionsnämnden för mandattiden 2025–2029.


Paragrafen justeras genast. 

Beslut

Välfärdsområdesfullmäktige beslutade att till revisionsnämnden välja tretton ledamöter och personliga ersättare samt en ordförande och en vice ordförande för mandattiden 2025–2029 enligt följande:

Ordinarie ledamöter Parti Personliga ersättare
Juha Kittilä, ordf KOK+KD Tuure Fyhr
Johanna Aaltonen, vice ordf SDP Leena Sorjonen
Erkki Naumanen KOK+KD Mikko Maukonen
Johan Söderberg RKP/SFP Oscar Lökfors
Chi Weckström RKP/SFP Laura Günsberg-Sandström
Sanna Kivineva VIHR Eeva Puromies
Kristian Forsman KESK Juho-Matti Nirvi
Tuomas Alaterä KOK+KD Ritva Tarvainen
Amanda Raunio RKP/SFP Maria Grundström
Katri Haverinen KOK+KD

Tiina Sinkkonen (2025–2027)
Pirkko Parjanen (2027–2029)

Hannu Ollikainen RKP/SFP Simon Sällström
Mirja Suhonen SDP Teija Virtanen
Mies Blomqvist PS Esa Kantee


Paragrafen justerades genast. 

 

Möte hantering

Ordförande frågade fullmäktige om det av partierna utarbetade förslaget till sammansättning för revisionsnämnd, som visades på duken vid mötet, kunde godkännas enhälligt. Förslaget godkändes enhälligt.


Sökande av ändring

Besvärsanvisning (Välfärdsområdesbesvär)

Ändring kan sökas skriftligt genom välfärdsområdesbesvär.

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

 

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. I besvären ska följande anges:

  1. det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
  3. grunderna för yrkandena,
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

 

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos: E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00