Välfärdsområdesfullmäktige, möte 03-06-2025

Protokollet är granskat

§ 42 Val av välfärdsområdesstyrelse och dess presidium för mandattiden 2025–2029

IUHVADno-2025-1636

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
förvaltningschef Lilian Andergård-Stenstrand
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
 

Enligt 35 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) ska det i varje välfärdsområde förutom välfärdsområdesfullmäktige finnas en välfärdsområdesstyrelse och en revisionsnämnd. Ledamöterna i organen utses för välfärdsområdesfullmäktiges mandattid, om inte välfärdsområdesfullmäktige har beslutat att de ska ha en kortare mandattid än välfärdsområdesfullmäktiges mandattid (37 §).

Välfärdsområdesstyrelsen har enligt förvaltningsstadgan femton (15) ledamöter, och bland dem väljer välfärdsområdesfullmäktige en ordförande och två (2) vice ordförande för välfärdsområdesstyrelsen. Varje ledamot har en personlig ersättare.

Valbar till välfärdsområdesstyrelsen är enligt 78 § i lagen om välfärdsområden den som är valbar till välfärdsområdesfullmäktige, dock inte

  1. den som är anställd hos välfärdsområdet och lyder direkt under välfärdsområdesstyrelsen,
  2. den som i en uppgift jämförbar med en uppgift som avses i 1 punkten är anställd hos en sammanslutning eller stiftelse där välfärdsområdet har bestämmande inflytande,
  3. den som är anställd hos välfärdsområdet och som är föredragande i en nämnd eller annars svarar för beredningen av ärenden som kommer att behandlas av välfärdsområdesstyrelsen,
  4. den som är ledamot i styrelsen eller i ett därmed jämförbart organ eller i en ledande och ansvarsfull uppgift eller i en därmed jämförbar ställning i en affärsdrivande sammanslutning eller stiftelse, om det är fråga om en sådan sammanslutning som kan ha väsentlig nytta eller lida väsentlig skada av hur de ärenden avgörs som normalt behandlas i välfärdsområdesstyrelsen.


Ordföranden i styrelsen eller i ett därmed jämförbart organ för en sammanslutning som sköter bevakningen av personalens intressen i välfärdsområdet är inte valbar till välfärdsområdesstyrelsen. Valbar är inte heller den som i egenskap av förhandlare för sammanslutningen eller i annan motsvarande egenskap svarar för intressebevakningen.

Majoriteten av ledamöterna i välfärdsområdesstyrelsen ska vara personer som inte är anställda hos välfärdsområdet eller hos en sammanslutning eller en stiftelse där välfärdsområdet har bestämmande inflytande.

Bestämmelserna i 1 mom. 4 punkten ska inte tillämpas på ledamöter i styrelsen eller i ett jämförbart organ för en sammanslutning där välfärdsområdet har bestämmande inflytande.

Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) meddelade 3.4.2025 ett prejudikat 2025:26 som ändrar uppfattningen om den personal som lyder under välfärdsområdesstyrelsen. HFD anser att 78 § 1 mom. 1 punkten i lagen om välfärdsområden inte kan tolkas så att en person som organisatoriskt är direkt underställd välfärdsområdesstyrelsen kan inte redan på denna grund anses lyda direkt under välfärdsstyrelsen på det sätt som avses i nämnda bestämmelse. Tillämpningen av bestämmelsen förutsätter en bedömning från fall till fall när en hos välfärdsområdet anställd person organisatoriskt är underställd välfärdsområdesstyrelsen utan något mellanliggande organ. I bedömningen ska man utgå från personens arbetsuppgifter hos välfärdsområdet och personens faktiska ställning i organisationen och avgöra hur nära dessa är välfärdsområdesstyrelsens verksamhet och de ärenden som normalt behandlas där.

Enligt 4 a § i jämställdhetslagen (609/1986) ska kvinnor och män vara representerade till minst 40 procent vardera i välfärdsområdens organ. Kravet på jämställdhet gäller separat för ordinarie ledamöter och ersättare, varför kvoten ska fyllas både i fråga om ledamöter och ersättare.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar

  • att till välfärdsområdesstyrelsen välja femton (15) ledamöter och personliga ersättare för dem för mandattiden 2025–2029 och
  • att välja en ordförande och två vice ordförande för välfärdsområdesstyrelsen för mandattiden 2025–2029.


Paragrafen justeras genast.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar

  • att till välfärdsområdesstyrelsen välja femton (15) ledamöter och personliga ersättare för dem för mandattiden 2025–2029 och
  • att välja en ordförande och två vice ordförande för välfärdsområdesstyrelsen för mandattiden 2025–2029.


Paragrafen justerades genast.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
förvaltningschef Lilian Andergård-​Stenstrand
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen: 

Välfärdsområdesfullmäktige beslutar

  • att till välfärdsområdesstyrelsen välja femton (15) ledamöter och personliga ersättare för dem för mandattiden 2025–2029 och
  • att välja en ordförande och två vice ordförande för välfärdsområdesstyrelsen för mandattiden 2025–2029.


Paragrafen justeras genast. 

Beslut

Välfärdsområdesfullmäktige beslutade att välja femton ledamöter och personliga ersättare samt en ordförande och två vice ordförande för välfärdsområdesstyrelsen för mandattiden 2025–2029 enligt följande:

Ordinarie ledamöter Parti Personliga ersättare
Kaj Lindqvist, ordf RKP/SFP Kristian Mikander
Tapani Eskola, 1 vice ordf SDP Marko Piirainen
Patrik Björkman, 2 vice ordf RKP/SFP Christer Andersson
Jeanette Broman (2025–2027) KOK+KD Minna Raumanni (2025–2027)
Minna Raumanni (2027–2029) KOK+KD Jeanette Broman (2027–2029)
Marika Railila RKP/SFP Petra Lind
Ari Oksanen KOK+KD Lasse Hassinen
Pia Baumgartner RKP/SFP Mona Lindlöf
Vilhelmiina Eskola SDP Eeva Hyttinen
Lilli Kahri VIHR Mari Lotila
Outi Lankia KESK Terhi Tikkala
Riku Honkasalo KOK+KD Jere Riikonen
Bernhard Edgren RKP/SFP Christoffer Hällfors
Arto Kujala KOK+KD Petri Hakasaari
Tove Munkberg RKP/SFP Marina Borgman
Merja Grönberg SDP Mirva Wiik


Ledamot Kaj Lindqvist som valts till ordförande, tackade för det förtroende fullmäktige visat.

Paragrafen justerades genast. 

 

Möte hantering

Ordförande frågade fullmäktige om det av partierna utarbetade förslaget till sammansättning för välfärdsområdesstyrelse, som visades på duken vid mötet, kunde godkännas enhälligt. Förslaget godkändes enhälligt.


Sökande av ändring

Besvärsanvisning (Välfärdsområdesbesvär)

Ändring kan sökas skriftligt genom välfärdsområdesbesvär.

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

 

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. I besvären ska följande anges:

  1. det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
  3. grunderna för yrkandena,
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

 

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos: E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00