Välfärdsområdesfullmäktige, möte 03-06-2025

Protokollet är granskat

§ 41 Val av välfärdsområdesfullmäktiges valnämnd för mandattiden 2025–2029

IUHVADno-2025-1635

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
förvaltningschef Lilian Andergård-Stenstrand
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Enligt förvaltningsstadgan väljer välfärdsområdesfullmäktige för sin mandattid en valnämnd för förrättandet av proportionella val. Valnämnden har fem (5) ledamöter och varje ledamot har en personlig ersättare. Välfärdsområdesfullmäktige utser en ordförande och en vice ordförande för nämnden bland de valda ledamöterna. Välfärdsområdesfullmäktiges protokollförare är sekreterare för nämnden, om inte välfärdsområdesfullmäktige beslutar något annat.

Enligt 4 a § i jämställdhetslagen (609/1986) ska kvinnor och män vara representerade till minst 40 procent vardera i välfärdsområdens organ. Kravet på jämställdhet gäller separat för ordinarie ledamöter och ersättare, varför kvoten ska fyllas både i fråga om ledamöter och ersättare.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar

  • att till välfärdsområdesfullmäktiges valnämnd välja fem (5) ledamöter och personliga ersättare för dem för mandattiden 2025–2029 och
  • att bland de valda ledamöterna välja en ordförande och en vice ordförande för nämnden för mandattiden 2025–2029.


Paragrafen justeras genast.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar

  • att till välfärdsområdesfullmäktiges valnämnd välja fem (5) ledamöter och personliga ersättare för dem för mandattiden 2025–2029 och
  • att bland de valda ledamöterna välja en ordförande och en vice ordförande för nämnden för mandattiden 2025–2029.


Paragrafen justerades genast.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
förvaltningschef Lilian Andergård-​Stenstrand
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen:

Välfärdsområdesfullmäktige beslutar

  • att till välfärdsområdesfullmäktiges valnämnd välja fem (5) ledamöter och personliga ersättare för dem för mandattiden 2025–2029 och
  • att bland de valda ledamöterna välja en ordförande och en vice ordförande för nämnden för mandattiden 2025–2029.


Paragrafen justeras genast. 

Beslut

Välfärdsområdesfullmäktige beslutade att till välfärdsområdesfullmäktiges valnämnd välja fem ledamöter och personliga ersättare samt en ordförande och en vice ordförande för mandattiden 2025–2029 enligt följande:

Ordinarie ledamöter Parti Personliga ersättare
Otto Andersson, ordf RKP/SFP Christoffer Hällfors
Seppo Ijäs, vice ordf KOK+KD Nea Hjelt
Hannu Vihreäluoto SDP Janne Turunen
Mari Lotila VIHR Lilli Kahri
Sanna Andersson KESK Outi Lankia


Paragrafen justerades genast. 

 

Möte hantering

Ordförande frågade fullmäktige om det av partierna utarbetade förslaget till sammansättning för välfärdsområdesfullmäktiges valnämnd, som visades på duken vid mötet, kunde godkännas enhälligt. Förslaget godkändes enhälligt.


Sökande av ändring

Besvärsanvisning (Välfärdsområdesbesvär)

Ändring kan sökas skriftligt genom välfärdsområdesbesvär.

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

 

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. I besvären ska följande anges:

  1. det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
  3. grunderna för yrkandena,
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

 

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos: E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00