Beskrivning
Beredning och tilläggsuppgifter:
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi
Enligt 75 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde godkänner välfärdsområdesstyrelsen planeringsramarna och anvisningar för hur budgeten ska göras upp. Anvisningarna för hur budgeten ska göras upp antogs vid välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 16.5.2024 (§ 126).
Det föreskrivs i lagen om välfärdsområden (611/2021) att välfärdsområdesfullmäktige före utgången av varje år ska godkänna en budget för välfärdsområdet för det följande kalenderåret. Budgeten ska iakttas i välfärdsområdets verksamhet och ekonomi (115 §). Budgeten innefattar en investeringsplan och en ekonomiplan för minst tre år av vilka budgetåret är det första. Budgeten ska innehålla de anslag och beräknade inkomster som uppgifterna förutsätter. Dessutom ska den innehålla en redogörelse för hur finansieringsbehovet ska täckas utan långfristiga lån. Planen ska vara i balans eller uppvisa ett överskott senast vid utgången av det andra året efter budgetåret. Ett eventuellt underskott i balansräkningen ska täckas inom två år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes.
Bokslutet för år 2023 visade ett underskott på 34,6 miljoner euro, och 2024 års budget har ett underskott på 15,8 miljoner euro. Enligt prognosen i delårsrapporten 1–3/2024 uppgår underskottet för år 2024 till 30,5 miljoner euro. Välfärdsområdet ska i sin planeringsram för 2025–2027 kunna visa att man lyckas täcka 2023–2024 års underskott fram till slutet av år 2026.
Som grund för beredningen av planeringsramen har använts bokslutsuppgifterna för år 2023 samt budgeten för år 2024 och prognosuppgifterna för det första kvartalet. Välfärdsområdesfullmäktige godkände produktivitetsprogrammet vid sitt sammanträde 12.12.2023 (§ 135). Förändringsprogrammets kostnadsnytta har ännu inte beaktats i prognosen för det första kvartalet, eftersom åtgärderna i programmet ännu i början av året inte har medfört besparingar i euro. Välfärdsområdesstyrelsen beslutade 2.5.2024 (§ 111) att en beredning av åtgärderna i produktivitetsprogrammets korgar B och C inleds. Välfärdsområdesstyrelsen behandlade beredningen av åtgärderna i produktivitetsprogrammet vid sitt sammanträde 16.5.2024. Temat för välfärdsområdesfullmäktiges aftonskola 7.5.2024 var åtgärder enligt Östra Nylands produktivitetsprogram för att balansera ekonomin under den period då underskottet ska täckas. Sammantaget borde prognosen för det första kvartalet 2024 indikera en effektivisering på cirka 13 miljoner euro med hjälp av förändringsprogrammets åtgärder.
Vid ramberäkningen för år 2025 beräknas personalkostnaderna öka med 5,5 procent jämfört med nivån 2024. De riksomfattande lönepåslag som avtalats i tjänste- och arbetskollektivavtal gäller avtalsperioden 2022–2025. Den nuvarande avtalsperioden löper ut 30.4.2025, varför det för år 2025 utöver de redan kända avtalsförhöjningarna kan komma andra avtalsförhöjningar. Deras storlek och tidpunkt klarnar i och med de förhandlingar som ska föras våren 2025. I fråga om andra kostnader än personalkostnader har man gjort en indexhöjning som baserar sig på Finlands Banks inflationsprognos, det vill säga 1,4 procent år 2025 och 1,7 procent år 2026. Beträffande år 2027 har inflationsprognosen för 2026 använts.
Åtgärderna i förändringsprogrammet bör ge kostnadsbesparingar på 2,5 miljoner euro för koncern- och strategitjänsternas del, 1 miljon euro för räddningsväsendets del och 14 miljoner euro för social- och hälsovårdsväsendets del. Dessutom bör man inom social- och hälsovården beakta att den statliga finansieringen minskar med 5,6 miljoner euro i och med ändringar i uppgifterna. I den sektorbaserade ramkalkylen ingår förutom externa kostnader även välfärdsområdets interna poster bland annat i fråga om kosthållet och städtjänsterna samt hyror. De interna intäkterna uppgår i sin helhet till 34,8 miljoner euro och kostnaderna på motsvarande sätt till -34,8 miljoner euro, vilket innebär att de interna posterna tar ut varandra i verksamhetsbidraget.
Välfärdsområdets statliga finansiering i ramberäkningen bygger på finansministeriets preliminära finansieringsanalys för 2025 som publicerades 29.4.2024 och på en tryckkalkyl för finansieringen gällande åren 2025–2028.
Östra Nylands välfärdsområdes andel på 7,1 miljoner euro av HUS-sammanslutningens underskott under åren 2022–2023 samt den faktiska faktureringen på basis av användningen av service vilken översteg den godkända ramen med 3,8 miljoner euro belastade resultatet år 2023. I beredningen av ramen ses det som en risk att motsvarande poster också belastar 2024 års resultat, varigenom en balansering av ekonomin enbart med hjälp av programmet för förändring av verksamheten i egen regi vid Östra Nylands välfärdsområde inte leder till eftersträvat resultat. Därutöver leder välfärdsområdets svårigheter att rekrytera egen personal också under åren framöver till ett tilltagande behov att utnyttja köpta tjänster och bemanningspersonal, vilket kan komma att äventyra balanseringen av ekonomin.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesdirektören:
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar
- godkänna att planeringen av 2025 års budget ska ha som ram att verksamhetsbidraget får vara högst -402 640 000 euro (netto),
- att de underskott som genereras åren 2023–2024 ska täckas åren 2025–2026,
- tillställa nämnderna och sektorerna de planeringsramar som föreligger som bilaga.
Beslut
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade
- godkänna att planeringen av 2025 års budget ska ha som ram att verksamhetsbidraget får vara högst -402 640 000 euro (netto),
- att de underskott som genereras åren 2023–2024 ska täckas åren 2025–2026,
- tillställa nämnderna och sektorerna de planeringsramar som föreligger som bilaga.