Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
talousjohtaja Minna Sevón
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 75 §:n mukaan aluehallitus hyväksyy suunnittelukehykset ja talousarvion laadintaohjeet. Talousarvion laadintaohjeet on hyväksytty aluehallituksen kokouksessa 16.5.2024 § 126.
Hyvinvointialuelain (611/2021) mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jota se noudattaa toiminnassaan ja taloudenhallinnassaan (§ 115). Talousarvioon lukeutuu investointisuunnitelma sekä taloussuunnitelma vähintään kolmeksi vuodeksi, joista talousarviovuosi on ensimmäinen. Talousarvio ottaa lukuun toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoittaa, miten rahoitustarve katetaan ilman pitkäaikaista lainaa. Suunnitelman on oltava tasapainoinen tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taseeseen mahdollisesti kertynyt alijäämä tulee kattaa kahdessa vuodessa tilinpäätöksen vahvistamisvuoden päättymisestä.
Vuoden 2023 tilinpäätös oli 34,6 miljoonaa euroa alijäämäinen ja vuoden 2024 talousarvio 15,8 miljoonaa euroa alijäämäinen. Osavuosikatsauksen 1-3/2024 ennusteen mukaan vuoden 2024 alijäämä asettuu 30,5 miljoonaan euroon. Talouden suunnittelukehyksessä 2025–2027 tulee osoittaa, että vuosien 2023–2024 alijäämät saadaan katettua vuoden 2026 loppuun mennessä.
Suunnittelukehyksen valmistelussa on käytetty pohjana vuoden 2023 tilinpäätöstietoja sekä vuoden 2024 talousarviota ja ensimmäisen neljänneksen ennustetietoja. Aluevaltuusto hyväksyi tuottavuusohjelman kokouksessaan 12.12.2023 § 135. Muutosohjelman kustannushyötyjä ei vielä ensimmäisen vuosineljänneksen ennusteessa ole huomioitu, koska ohjelman toimenpiteet eivät vielä alkuvuodesta ole tuoneet euromääräisiä säästöjä. Aluehallitus päätti 2.5.2024 § 111, että valmistelu tuottavuusohjelman korien B ja C toimenpiteistä käynnistetään. Aluehallitus käsitteli tuottavuusohjelman toimenpiteiden valmistelutilannetta kokouksessaan 16.5.2024. Aluevaltuuston 7.5.2024 pidetyn iltakoulun aiheena oli Itä-Uudenmaan tuottavuusohjelman mukaiset toimenpiteet talouden tasapainottamiseksi alijäämän kattamiskaudella. Kokonaisuudessaan vuoden 2024 ensimmäisen neljänneksen ennusteesta täytyisi saada mitattua noin 13 miljoonan euron tehostuminen muutosohjelman toimenpitein.
Vuoden 2025 kehyslaskennassa henkilöstökulujen arvioidaan kasvavan 5,5 % vuoden 2024 tasoon nähden. Virka- ja työehtosopimusten mukaiset valtakunnalliset palkankorotukset koskevat sopimuskautta 2022–2025. Nykyinen sopimuskausi päättyy 30.4.2025, joten vuodelle 2025 voi tulla jo tiedossa olevien sopimuskorotusten lisäksi muita sopimuskorotuksia. Niiden suuruus ja ajankohta selviävät keväällä 2025 käytävissä neuvotteluissa. Muissa kuin henkilöstökuluissa on tehty Suomen Pankin inflaatioennusteeseen perustuva indeksikorotus eli 1,4 % vuonna 2025 ja 1,7 % vuonna 2026. Vuonna 2027 on käytetty vuoden 2026 inflaatioennustetta.
Muutosohjelman toimenpitein tulisi päästä konserni- ja strategiapalveluissa 2,5 miljoonan, pelastustoimessa 1 miljoonan ja sosiaali- ja terveystoimessa 14 miljoonan euron kustannussäästöihin. Lisäksi sosiaali- ja terveystoimessa tulee huomioitavaksi valtion rahoituksen 5,6 miljoonan euron pienentyminen tehtävämuutoksien myötä. Toimialakohtainen kehyslaskelma sisältää ulkoisien kulujen lisäksi myös hyvinvointialueen sisäiset erät mm. ravitsemus- ja siivouspalveluiden ja vuokrien osalta. Kokonaisuudessaan sisäiset tuotot ovat 34,8 miljoonaa euroa ja vastaavasti kulut -34,8 miljoonaa euroa, joten toimintakatteessa sisäiset erät eliminoituvat.
Hyvinvointialueen kehyslaskennan valtion rahoitus perustuu Valtiovarainministeriön 29.4.2024 julkaisemiin vuoden 2025 ennakolliseen rahoituslaskelmaan ja rahoituksen painelaskelmaan vuosille 2025–2028.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen 7,1 miljoonan euron osuus HUS-yhtymän vuosina 2022–2023 kertyneistä alijäämistä sekä palvelun käyttöön perustuvan laskutuksen toteutuminen 3,8 miljoonaa euroa hyväksyttyä kehystä suurempana rasittivat tulosta vuonna 2023. Kehyksen valmisteluvaiheessa nähdään riskinä, että vastaavanlaiset erät rasittavat myös vuoden 2024 tulosta, jolloin talouden tasapainottaminen pelkästään Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen oman toiminnan muutosohjelmalla ei johda tavoiteltuun lopputulokseen. Lisäksi hyvinvointialueen oman henkilöstön rekrytointivaikeudet aiheuttanevat tulevinakin vuosina tarpeen ostopalveluiden ja vuokratyövoiman lisääntyneeseen käyttöön, jota myötä talouden tasapainottaminen saattaa vaarantua.