Välfärdsområdesstyrelsen, möte 02-05-2024

Protokollet är granskat

§ 115 Upphandling av arbets- och dagverksamhet för personer med funktionsnedsättning

IUHVADno-2023-4336

Beskrivning

Beredning och upplysningar: 
upphandlingschef Ville Hanhinen
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi 

 

Föremål för upphandling

Upphandlingen gäller tjänster för arbetsverksamhet och dagverksamhet för personer med funktionsnedsättning, personer med kronisk sjukdom och personer med utvecklingsstörning.

Arbetsverksamheten kan genomföras på en äkta arbetsplats, arbetscentral eller i någon annan motsvarande lämplig miljö. Dagverksamheten genomförs i tjänsteleverantörens lokaler. Vid separat överenskommelse kan tjänsten föras till kundens bostad eller boendeserviceenhet.

Servicen baserar sig på socialvårdslagen (710/1982, gamla socialvårdslagen), lagen om funktionshinderservice (380/1987) och lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda (519/1977). Efter ikraftträdandet av den nya lagen om funktionshinderservice (675/2023) ordnas service också på basis av den.

Tjänsten tillhandahålls i följande delar:

DEL 1 Sysselsättningsstödjande verksamhet 
DEL 2 Arbetsverksamhet 
DEL 3 Dagverksamhet 
DEL 4 Dagverksamhet som stöder självbestämmanderätten

Avtalet är i kraft tidsbestämt i två år. Därefter har beställaren rätt till två optionsperioder på ett år var. Beställaren kan ta optionsperioderna i bruk en åt gången eller flera samtidigt. Beställaren beslutar om att ta optionerna i bruk senast två månader innan den egentliga avtalsperioden eller en pågående optionsperiod löper ut.

Det uppskattade värdet exklusive mervärdesskatt på upphandlingen som beräknats i enlighet med upphandlingslagen är 2,5 miljoner euro/år. Upphandlingens värde exklusive mervärdesskatt för avtalsperioden är 10 miljoner euro.

Upphandlingen av tjänsten har förutsättningar i enlighet med 12 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021). Välfärdsområdet uppfyller sitt organiseringsansvar enligt den ovannämnda lagen med hjälp av mångproducentmodellen och egen produktion. Välfärdsområdet har i upphandlingskontraktet tagit i bruk avtalsvillkor enligt 15 § i ordnandelagen och är i avtalsvillkoren förberedd till att avtalet upphör och till avtalsbrott.

Objektet för upphandling och innehållet av tjänsten som upphandlas samt avtalsvillkoren beskrivs närmare i anbudsförfrågan jämte bilagor, bilagematerial 1.

Upphandlingsförfarande och meddelande om upphandling

Det upphandlingsförfarande som tillämpas liknar ett öppet upphandlingsförfarande. Det är fråga om en upphandling av social- och hälsovårdstjänster enligt bilaga E till upphandlingslagen (1397/2016) då det beräknade värdet överskrider tröskelvärdet i 25 § 1 mom. 3 punkten i upphandlingslagen. För upphandlingens genomförande tillämpas bestämmelserna i 12 kap. och de allmänna principerna för upphandling enligt 3 § i upphandlingslagen. 

Upphandlingsannonsen och anbudsförfrågan om anbudsförfarandet publicerades 19.2.2024 i annonskanalerna Tarjouspalvelu.fi och www.hankintailmoitukset.fi. med signum IUHVADno-2023–4336 / Vammaisten henkilöiden työ- ja päivätoiminta.

Inkomna anbud

Inom utsatt tid, senast 25.3.2024 kl. 10.00 erhölls anbud enligt följande:

DEL 1 Sysselsättningsstödjande verksamhet 3 anbud 
DEL 2 Arbetsverksamhet 13 anbud 
DEL 3 Dagverksamhet 4 anbud 
DEL 4 Dagverksamhet som stöder självbestämmanderätten 2 anbud

De inkomna anbuden framgår av bilaga 1, Öppningsprotokoll.

Bedömning av anbudsgivarnas lämplighet

Enligt 114 § i upphandlingslagen kan den upphandlande enheten ställa krav på en anbudsgivares lämplighet. Kraven på lämplighet ska stå i rätt proportion till föremålet för upphandlingen. Den upphandlande enheten ska från anbudsförfarandet utesluta en anbudsgivare som inte uppfyller de ställda lämplighetskraven.

Vid kontrollen av anbudens lämplighet fastställdes det att alla anbudsgivare uppfyllde lämplighetskraven som ställdes i anbudsförfrågan. 

Bedömning av om anbuden stämmer överens med anbudsförfrågan

Enligt 113 § i upphandlingslagen ska en anbudsgivare i sitt anbud visa att den tjänst som erbjuds svarar mot kraven i anbudsförfrågan. Anbud som inte motsvarar anbudsförfrågan eller villkoren för anbudsförfarandet ska uteslutas ur anbudsförfarandet. 

Vid granskningen av anbuden konstaterades att de inkomna anbuden var förenliga med kraven i anbudsförfrågan och uppfyllde minimikraven i anbudsförfrågan. De godkänns till jämförelse av anbuden.

Jämförelse av anbud

Upphandlingsenheten väljer alla tjänsteleverantörer som uppfyller minimum kraven enligt anbudsförfrågan till tjänsteleverantörer. Prioritetsordningen av tjänsteleverantörerna fastställs enligt slutresultatet av anbudsjämförelsen.

Kriteriet för valet är anbudens totalekonomiska fördelaktighet enligt följande.

Pris 60%

Den anbudsgivare som erbjudit det lägsta jämförelsepriset får 60 poäng i jämförelsen. De övriga anbudsgivarnas priser jämförs med det lägsta anbudet genom tillämpning av formeln lägsta anbud / anbudsgivares pris * 60.

Kvalitet 40 %

För jämförelsen av kvalitet räknas de poäng som anbudsgivaren fått i kvalitetsjämförelsen ihop, vilket ger råpoängen för anbudsgivarens kvalitet. Den anbudsgivare som får flest råpoäng får i jämförelsen av anbuden fulla 40 poäng för kvaliteten och kvalitetspoängen för de övriga anbuden ställs i relation till varandra med hjälp av följande formel: anbudsgivarens råpoäng / de högsta råpoängen * 40.

Kvalitetsgrunderna i del 1 Sysselsättningsstödjande verksamhet och i del 2 Arbetsverksamheten var:

A. Nyttiga tilläggsutbildningar av handledare 
B. Tillgodoräknande av icke-formell kunskap och kvalitetslöfte för sysselsättning.

Kvalitetsgrunderna i del 3 Dagverksamhet och i del 4 Dagverksamhet som stöder självbestämmanderätten var:

A. Nyttiga tilläggsutbildningar av handledare 
B. Kvaliteten på fortbildningen av personalen

Pris- och kvalitetsgrunderna och poängsättningen av dem beskrivs närmare i anbudsförfrågan.

Anbudsgivarens pris- och kvalitetspoäng, som bildats på ovan beskrivet sätt, räknas ihop. Anbudsgivarnas prioritetsordning vid upphandlingen bildas enligt anbudsgivarens totala poängantal.

Slutresultatet av anbudsjämförelsen, valda tjänsteleverantörer och deras prioritetsordning följer bilagan 2 Jämförelsetabellen över anbud och utvalda tjänsteleverantörer.

Befogenheter

Det bestäms i 22 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde att välfärdsområdesstyrelsen beslutar om upphandlingar, avtal och förbindelser som överskrider 5 000 000 euro och underskrider 10 000 000 euro samt om upphandlingsrättelser angående de ovannämnda.

Upphandlingskontrakt och annons

Avtal om upphandling ingås genom att parterna tecknar ett separat skriftligt kontrakt.

Vid en tjänsteupphandling enligt bilaga E som överskrider det nationella tröskelvärdet kan avtalet tecknas tidigast 14 dagar efter att kandidaten eller anbudsgivaren har fått eller anses har fått beslutet och besvärsanvisningen för kännedom.

Skyldighet enligt 148 § i upphandlingslagen för den som söker ändring i ett upphandlingsärende att skriftligen meddela upphandlingsenheten att ärendet förs till marknadsdomstolen för behandling.  Den upphandlande enheten ber att en eventuell underrättelse om sökande av ändring tillsänds adressen ville.hanhinen(at)itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören: 

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att som tjänsteleverantörer för arbets- och dagverksamhet för personer med funktionsnedsättning välja tjänsteleverantörer enligt bilaga 2 Utvalda tjänsteleverantörer i den prioritetsordning som anges i bilagan.

Paragrafen justeras genast.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade att som tjänsteleverantörer för arbets- och dagverksamhet för personer med funktionsnedsättning välja tjänsteleverantörer enligt bilaga 2 Utvalda tjänsteleverantörer i den prioritetsordning som anges i bilagan.

Paragrafen justerades genast.