Välfärdsområdesstyrelsen, möte 30-10-2025

Dagordningen är verifierad

§ 231 Östra Nylands välfärdsområdes delårsrapport 1–9/2025

IUHVADno-2025-1432

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi 

 

Det föreskrivs i 120 § i lagen om välfärdsområden om välfärdsområdets skyldighet att producera information om sin verksamhet och ekonomi. Välfärdsområdet ska trots sekretessbestämmelserna till Statskontorets informationsresurs för ekonomisk information lämna uppgifter om bokslut, delårsrapporter och kostnader samt de ekonomiska uppgifter som ska lämnas regelbundet. Enligt 3 § i statsrådets förordning 462/2022 ska välfärdsområdet lämna kvartalsuppgifter för tiden 1 januari till och med 30 september senast den 31 oktober samma år. Den tredje delårsrapporten för år 2025 har utarbetats så att den svarar mot situationen 30.9.2025. 

Under perioden januari–september 2025 hade Östra Nylands välfärdsområde verksamhetsintäkter på 40,9 miljoner euro, vilket är 82 procent i förhållande till budget. Verksamhetsintäkterna förutspås överskrida det som anges i budgeten med cirka 4,3 miljoner euro. 

Verksamhetskostnaderna uppgick till 360,1 miljoner euro under januari–september 2025. Utfallet av verksamhetskostnaderna jämfört med budgeten var 77 procent. Utfallet av köp av tjänster jämfört med budgeten är 79 procent: köp av kundservice 79 procent och inhyrning av personal 102 procent av det budgeterade. 

Enligt prognosen kommer verksamhetskostnaderna i sin helhet att överstiga budgeten med 28,2 miljoner euro. Personalkostnaderna beräknas överskrida budgeten med 0,9 miljoner euro. En budgeterad höjning på 6 procent i jämförelse med föregående års personalkostnader räcker inte helt till för att kompensera 2025 års löneförhöjningar, inklusive löneharmoniseringen. Dessutom har man fram till slutet av september lyckats höja tillsättningsgraden av egen personal inom social- och hälsovårdsväsendet till 98 procent jämfört med personalplanen. 

Köp av tjänster förväntas överskrida budgeten med 25,2 miljoner euro. Det beräknas att 20,8 miljoner euro kommer att användas för köp av kundservice och 2,6 miljoner euro för anlitande av bemanningspersonal utöver det som anges i budgeten. När det gäller köp av kundservice uppskattas HUS-sammanslutningens ramfakturering överskridas med cirka 10,6 miljoner euro. 

På sektorsnivå förutspås det inte ske någon överskridning av verksamhetsbidraget i budgeten i fråga om demokratitjänsterna, koncern- och strategitjänsterna och räddningsväsendet. Inom social- och hälsovårdsväsendet förutspås verksamhetsbidraget få ett utfall som är 25,4 miljoner euro sämre än det som budgeterats: prognosen för överskridning av verksamhetsbidraget inom familje- och socialtjänster är 7,1 miljoner euro, inom de gemensamma hälso- och sjukvårdstjänsterna 3,8 miljoner euro, inom den specialiserade sjukvården 10,6 miljoner euro och inom tjänster för äldre 4,4 miljoner euro. 

Enligt prognosen kommer familje- och socialtjänsternas köp av kundservice att överskridas med 5,4 miljoner euro på grund av att vård  oberoende av patientens vilja inom psykiatri för personer med intellektuell funktionsnedsättning överförs från hälso- och sjukvårdstjänsterna till kostnadsstället för funktionshinderservice utan någon motsvarande budgetändring samt på grund av ett ökat antal kundrelationer som gäller dyrt serviceboende med heldygnsomsorg inom funktionshindervicen och tjänster för personer i arbetsför ålder. En överskridning på 3,3 miljoner euro prognostiseras inom funktionshinderservicens heldygnsomsorg och på motsvarande sätt 1,0 miljoner euro bland personer i arbetsför ålder. Inom tjänster för barn, unga och familjer överskrids köp av kundservice inom barnskyddets anstaltsvård med 0,5 miljoner euro trots de genomförda sparåtgärderna. Det är svårt att förutse kostnaderna för vård utom hemmet, och de består av långvariga omhändertaganden och kortvarigare placeringar. 

Inom de gemensamma hälso- och sjukvårdstjänsterna förutspås prognosen för köp av kundservice överskridas med 0,6 miljoner euro. Överskridningen uppstår inom hälsostationstjänsterna, den medicinska rehabiliteringen och mun- och tandvården. Inom hälsostationstjänsterna ökar inköpen från andra välfärdsområden. Ökningen uppstår bland annat av faktureringen av tjänster för dem som byter hälsostationstjänster. Inom den medicinska rehabiliteringen härstammar överskridningen från medicinsk rehabilitering för barn och de resurser i form av terapeuter som fattas där. Dessutom beror överskridningen på mun- och tandvårdens köpta tjänster. Tjänster har köpts för att korta ned den långa kön inom tandreglering. 

När det gäller tjänster för äldre förutspås köpen av kundservice överskridas med 4,3 miljoner euro, eftersom det har reserverats för lite anslag för tjänsten i förhållande till det faktiska servicebehovet och kostnadsnivån. Den prishöjning som skett i samband med konkurrensutsättningen av serviceboende med heldygnsomsorg har inte beaktats i dimensioneringen av anslagen, och fler kundplatser har inskaffats än i den ursprungliga planen. 

Den förutsedda budgetöverskridningen för bidrag är 1,4 miljoner euro. I och med att funktionshinderservicelagen trädde i kraft 1.1.2025 har besluten om personlig assistans och bidragen för färdtjänst ökat betydligt jämfört med året innan. Dessutom har man försämrat prognosen jämfört med situationen i slutet av juni genom att den alltför låga prognosen för stödet för närståendevård har höjts. 

Årsbidraget beräknas bli -15,1 miljoner euro. Efter avskrivningar beräknas räkenskapsperiodens resultat vara -16,0 miljoner euro. Med andra ord beräknas räkenskapsperiodens underskott vara 24,2 miljoner euro större än i den ursprungliga budgeten. 

Utfallet av välfärdsområdets investeringar i förhållande till budgeten var 50 procent i slutet av september. Byggandet av Lovisa räddningsstation slutfördes hösten 2025. Byggnadskostnaderna ser ut att motsvara den sammanlagda kostnadskalkylen på 9 miljoner euro. I fråga om IKT-investeringar har man inlett arbetet med att förnya klient- och patientdatasystemet. Beträffande investeringsutgifterna är prognosen för hela året 92 procent av det som hade budgeterats. 

Även om utfallet av välfärdsområdets verksamhetsbidrag förutses bli 23,9 miljoner euro svagare jämfört med budget, kan man i detta skede konstatera att produktivitetsprogrammets åtgärder har haft en dämpande effekt på kostnadsnivån. Köp av tjänster förväntas minska med 4,4 procent jämfört med 2024 års bokslutsutfall samt material, förnödenheter och varor med 4,3 procent. Tillväxtprognosen för personalkostnaderna är 10,9 procent jämfört med bokslutet 2024. Verksamhetskostnaderna beräknas i sin helhet öka med 0,6 procent jämfört med 2024 års utfall. 

Beskrivning förslag

Välfärdsområdesdirektören: 

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar anteckna för kännedom den tredje delårsrapporten för år 2025 och sända den till välfärdsområdesfullmäktige och nämnderna för kännedom. 

Paragrafen justeras genast.