Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
hankintapäällikkö Ville Hanhinen, etunimi.sukunimi(t)itauusimaa.fi
Hankinnan kohde
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue (hankintayksikkö) on 14.11.2022 päivätyllä tarjouspyynnöllä pyytänyt tarjouksia päihde- ja mielenterveyskuntoutujien asumispalveluista. Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnössä sekä sen liiteasiakirjoissa.
Hankintailmoitus ja hankintamenettely
Hankinnan ennakoidun arvon on laskettu olevan seitsemän miljoonaa (7 000 000) euroa.
Hankintaan sovelletaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (hankintalaki, 1397/2016) ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annettua lakia (612/2021). Kyse on hankintalain 25 §:n mukaisen kansallisen kynnysarvon ylittävästä sosiaali- ja terveyspalveluita koskevasta palveluhankinnasta.
Hankinnassa noudatettiin avointa menettelyä, jossa hankintayksikkö julkaisi hankinnasta ilmoituksen, johon kaikki halukkaat toimittajat voivat osallistua.
Osatarjoukset olivat sallittuja palveluista a-d. Vaihtoehtoiset tarjoukset eivät olleet sallittuja.
Päätösvalta
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan aluehallitus päättää yli 5 000 000 euron ja enintään 10 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista.
Kysymykset, vastaukset ja tarjouspyyntöön tehdyt muutokset
Hankintaa koskevat tarkentavat kysymykset ja huomiot tuli esittää 22.11.2022 mennessä hankintailmoitukset.fi-portaalissa. Kysymyksiä tuli yhteensä 87 kappaletta.
Tarjouspyyntöä ja sen liitteitä 1 ja 3 täsmennettiin tarkentavien kysymysten vastaanottamisen jälkeen. Päivitetty tarjouspyyntö on päivätty 28.11.2022.
Perusteet hankkia palveluita yksityiseltä palvelutuottajalta
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella on sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 12 §:n mukaiset edellytykset palvelujen hankkimiseen yksityiseltä palveluntuottajalta. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue tuottaa asiakkaalle annettavia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja sekä niiden käyttöön liittyvää muuta tukea hankkimalla niitä yksityiseltä palveluntuottajalta sopimukseen perustuen, koska hankinta on tarpeen tehtävien tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue huolehtii päätöksen kohteena olevalla hankinnalla hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 7 §:ssä tarkoitetusta järjestämisvastuustaan sekä sen järjestämisvastuulle kuuluvien sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankittavat palvelut ovat sisällöltään, laajuudeltaan ja määrälliseltä osuudeltaan sellaisia, että hyvinvointialue pystyy huolehtimaan kaikissa tilanteissa järjestämisvastuunsa toteuttamisesta. Hyvinvointialue vastaa palvelutarpeen ja hoidon tarpeen arvioinnista. Hankittavat palvelut eivät ole vastoin sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 12 §:n 2 ja 3:ssä säädettyä.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue kykenee toteuttamaan sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 8 §:n mukaisen järjestämisvastuunsa hankkiessaan palveluja. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä alueellaan ja on järjestämisvastuussa asukkaidensa sosiaali- ja terveydenhuollosta. Hyvinvointialueella on riittävä osaaminen, toimintakyky ja valmius vastata sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä. Hyvinvointialue kykenee huolehtimaan asukkaidensa palvelutarpeen mukaisesta sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuudesta kaikissa tilanteissa.
Hyvinvointialue vastaa hankinnalla sille lailla säädettyjen tehtävien hoitamisesta, hyvinvointialueen asukkaan laissa säädettyjen oikeuksien toteutumisesta ja palvelukokonaisuuksien yhteensovittamisesta. Hyvinvointialue vastaa palvelujen yhdenvertaisesta saatavuudesta, tarpeen, määrän ja laadun määrittelemisestä, tuottamistavan valinnasta, tuottamisen ohjauksesta ja valvonnasta ja viranomaiselle kuuluvan toimivallan käyttämisestä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 15 §:n mukaisesti Itä-Uudenmaan hyvinvointialue on huolehtinut palvelutoiminnan jatkuvuudesta sopimuksen voimassa ollessa ja sen päättyessä sekä mahdollisissa sopimuksen rikkomis- ja häiriötilanteissa, muissa häiriötilanteissa ja poikkeusoloissa. Hyvinvointialueen ja palveluntuottajan välisessä sopimuksessa on sovittu hankittavien palvelujen sisällön, määrän ja laadun toteuttamisesta, käytännön järjestelyistä, joilla hyvinvointialue huolehtii järjestämisvastuuseensa kuuluvasta ohjaamisesta ja valvonnasta, yksityisen palveluntuottajan vakavaraisuuden ehdoista, mahdollisten alihankkijoiden käyttämisen menettelyistä ja siitä, miten hyvinvointialue antaa hyväksyntänsä alihankkijoiden käyttämiseen, häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin liittyvästä varautumisesta ja toiminnan jatkuvuuden hallinnasta, sopimuksen mukaisen korvauksen alentamisesta ja sen maksamisesta pidättymisestä yksityisen palveluntuottajan virheen perusteella, sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta sekä sopimuksen päättymiseen ja sopimuksen rikkomis- ja häiriötilanteeseen liittyvästä varautumisesta ja toiminnan jatkuvuuden hallinnasta.
Tarjousten vastaanottaminen
Tarjoukset tuli toimittaa hankintayksikölle 8.12.2022 klo 12:00 mennessä.
Tarjouksen jätti määräaikaan mennessä seuraavat yritykset:
A-klinikka Oy
Aspa Palvelut Oy
Attendo Kuntoutumiskoti Harjula Oy
Attendo Mi-Hoiva Oy
Attendo Oy
Betesda-säätiö sr
Esperi Care Oy
Hoitokoti Gröndal Oy
Hoitokoti Tulevaisuuden Portti Oy
Hoiva Mehiläinen Oy
Hoivakoti Auringonnousu Oy
Humana Avopalvelut Oy
Itä-Uudenmaan Palvelukoti Oy
Itä-Uudenmaan sosiaalipsykiatrinen yhdistys ry
Karhulan Kuntoutuskoti Oy
Keski-Uudenmaan Sopimuskoti ry
Kuntoutumiskoti Metsätähti oy
Lapinjärven hoitokoti Oy
Lapinjärven palvelukodit Oy
Luona Oy
Mehiläinen Oy
Oy Loviisan Terveyspalvelut Ab
Palvelukoti Kolmikoti Oy
Poutapolku Oy
Provesta Oy
Sininauha Oy
Syväpuro Oy
Valko Kartano Oy
Valkon Hoitokoti Oy
Ykkös- ja Onnikodit Oy
Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä.
Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen
Hankintayksikkö tarkasti, että tarjoajien tarjouspyynnössä ilmoittamat soveltuvuudelle asetetut vaatimukset täyttyvät, sekä sen, että tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Valkon Hoitokoti Oy:n tarjous todettiin tarjouspyynnön vastaiseksi.
Hankintalain 113 §:n mukaan tarjouspyyntö on laadittava siten, että sen perusteella voidaan antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia. Tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa palvelun olevan tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta.
Hankintalain 114 §:n mukaan hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Valkon Hoitokoti Oy on jättänyt tarjouksen seuraaviin osa-alueisiin:
a: Tuettu asuminen
c: Yhteisöllinen asuminen
d: Ympärivuorokautinen palveluasuminen
Tarjoajan Valkon Hoitokoti Oy tarjous ei ollut tarjouspyynnön mukainen osa-alueen a) Tuettu asuminen osalta. Jättääkseen tarjouksen osa-alueeseen a, tarjoajan on tullut palauttaa tarjouspyynnön liitteenä ollut ”Liite 2a Tarjouslomake osa-alue a Tuettu asuminen” täytettynä liitteineen. Valkon Hoitokoti Oy on palauttanut liitteen 2a, mutta siitä puuttuvat sivut 2, 4, 6, 8 ja 10. Valkon Hoitokoti Oy:n palauttama liite ei vastaa tarjouspyynnön vaatimusta siitä, että liite 2a tulee palauttaa täytettynä. Palautettu tarjouslomake on puutteellinen, eikä sen perusteella voida varmistua tarjouspyynnön mukaisuudesta. Valkon Hoitokoti Oy:n palauttama liite 2a ei ole enää tarjouspyynnön edellyttämässä muodossa luettavissa ja hankintayksikön vertailukelpoisesti arvioitavissa.
Näin ollen Valkon Hoitokoti Oy:n tarjous osa-alueeseen a: Tuettu asuminen on tarjouspyynnön vastainen. Tämän johdosta Valkon Hoitokoti Oy:n tarjous on osa-alueen a: Tuettu asuminen osalta suljettava tarjousten vertailusta.
Todettiin, että Valkon Hoitokoti Oy ei täytä tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajille asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.
Tarjouspyynnön liitteenä olleissa tarjouslomakkeissa kaikkien osa-alueiden osalta kohdassa: 5 TARJOAJAN TALOUDELLINEN ASEMA, on määritelty: ”Tarjoajalla on oltava riittävä vakavaraisuus, taloudellinen kantokyky sekä maksukyky hankinnan kokoon nähden. Tämän arvioimiseksi tarjoajan taloudellisen tilanteen on oltava sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n rating-luokituksessa on tyydyttävä (A) taikka tilinpäätöstietojen tai muun vastaavan selvityksen perusteella vastaavaa tasoa”.
Tarjoaja on tullut toimittaa pyydettäessä Suomen Asiakastieto Oy:n Rating alfa -raportti, joka on alle kolme kuukautta vanha sen esittämispäivästä lukien, tai vain, jos tietoja ei ole Suomen Asiakastieto Oy:n rekisterissä, tilinpäätöstiedot kolmelta (3) viime vuodelta tai muun vastaavan selvityksen.
Tarjoajan on tullut ilmoittaa tarjouslomakkeessa olevassa sarakkeessa tarjoajan luottoluokitus tai muu vastaava tieto.
Valkon Hoitokoti Oy ei ole ilmoittanut vaadittua tietoa taloudellisesta asemastaan tarjouksessaan. Hankintayksikkö on pyytänyt Valkon Hoitokoti Oy:tä täsmentämään tarjoustaan ja ilmoittamaan puuttuvan tiedon luottoluokituksesta tai esittämään muun vastaavan selvityksen. Valkon Hoitokoti Oy on vastannut täsmennyspyyntöön ilmoittamalla, että se ei kuulu A-luottoluokkaan Dun & Bradstreet (bisnode.fi) luottoluokituksen mukaan. Valkon Hoitokoti Oy on lisäksi toimittanut täsmennyspyynnön johdosta tilinpäätöstietonsa kahdelta viime vuodelta. Tarjouspyynnön mukaan, mikäli taloudellisen aseman osoittavia tietoja ei ole Suomen Asiakastieto Oy:n rekisterissä, tarjoajan on toimitettava tilinpäätöstiedot kolmelta (3) viime vuodelta tai muu vastaava selvitys. Valkon Hoitokoti Oy:n luottoluokitus ja taloudellisen aseman osoittava selvitys ei ole riittävä tarjouspyynnön vaatimuksiin nähden.
Näin ollen Valkon Hoitokoti Oy ei täytä tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajille asetettuja soveltuvuusvaatimuksia, ja tämän johdosta Valkon Hoitokoti Oy:n tarjous on myös osa-alueiden c: Yhteisöllinen asuminen ja d: Ympärivuorokautinen palveluasuminen osalta suljettava tarjousten vertailusta.
Muiden tarjoajien todettiin täyttävän tarjouspyynnössä ilmoitetut soveltuvuuden vaatimukset.
Muut tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.
Tarjousten vertailu
Tarjouspyynnön mukaan tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus.
Palveluyksiköt asetetaan osa-alueittain etusijajärjestykseen kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.
Tarjousten vertailu on esitetty liitteessä 1: Tarjousten vertailu.
Hankintapäätös
Puitesopimus hankinnan kohteena olevista palveluista tehdään osa-aluekohtaisesti kaikkien soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneiden tarjoajien kanssa.
Sopimuskauden aikaisten tilausten tekemistä varten saadut tarjoukset asetetaan etusijajärjestykseen asumis-/palveluyksiköittäin.
Eniten pisteitä saanut asumis-/palveluyksikkö on etusijajärjestyksessä ensimmäisenä. Tilausten määräytyminen sopimuskauden aikana on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnön liitteenä olevassa sopimusmallissa.
Palveluntuottajien etusijajärjestys osa-alueittain on kuvattu tarjousten vertailun yhteydessä, liite 1.
Hankinta-asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta sääntelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999).
Sopimus
Puitesopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla, vaan vasta, kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu palveluntuottaja ovat molemmat allekirjoittaneet kirjallisen puitesopimuksen.
Puitesopimus voidaan hankintalain 129 §:n nojalla tehdä aikaisintaan 14 päivän (odotusaika) kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen hankintalain mukaisesti tiedoksi.