Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
sosiaali- ja potilasasiavastaava Anette Karlsson
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
Sosiaali- ja potilasasiavastaavan tehtävänä on toimia asiakkaan ja potilaan oikeuksien edistämiseksi. Asiavastaava seuraa asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä hyvinvointialueella ja antaa siitä selvityksen vuosittain aluehallitukselle. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella on päätetty hyödyntää sosiaali- ja potilasasiavastaavan tilastoja hyvinvointialueen kehittämistyössä. Tästä syystä raportti julkaistaan ja esitellään lautakunnalle puolivuosittain.
Sosiaali- ja potilasasiavastaava on vuoden 2024 tammikuusta elokuuhun auttanut 165 asiakasta.
Sosiaaliasiavastaavan puolivuotiskertomus
Yhteydenottoja tuli yhteensä 156, ja niistä 28 koski alaikäistä lasta.
Yhteydenottajan kieli oli useimmiten suomi (70 %). Toiseksi eniten yhteydenottoja tuli ruotsin kielellä (21 %). Muutama yhteydenotto tuli muulla kielellä. Joissakin tapauksissa asiavastaava joutui käyttämään tulkin palveluita.
Päätösten ja sopimusten osalta yleisin syy yhteydenottoon oli tyytymättömyys saatuun päätökseen. Kohteluun liittyen yleisin syy yhteydenottoon oli, että asiakas koki, ettei hän ole tullut kuulluksi. Toiseksi yleisin syy oli negatiivisen kohtelun kokemus. Käsittelyaikaan liittyen yleisin syy yhteydenottoon oli päätöksen viivästyminen. Yhteydenottoja tuli eniten koskien omaishoitoa, aikuissosiaalityötä, kuljetuspalveluita ja lastensuojelua sekä vammaispalveluiden asiakasohjausta ja arviointia.
Potilasasiavastaavan puolivuotiskertomus
Yhteydenottoja tuli yhteensä 121, joista neljä (4) koski alaikäistä lasta.
Potilaan / yhteydenottajan käyttämä kieli oli pääsääntöisesti suomi. Loput yhteydenotot tulivat ruotsin kielellä. Muutamassa tapauksessa yhteydenottajan kieli ei ole tiedossa teknisen vian takia.
Kaikista yhteydenotoista, eniten yhteydenottoja tuli koskien hyvinvointialueen terveysasemia, mikä lienee odotettavissa, sillä kyseisellä palvelulla on eniten käyttäjiä. Erikoissairaanhoitoon liittyen tuli toiseksi eniten yhteydenottoja, ja nämä ohjattiin HUSin omille asiavastaaville. Hoidon laadun ongelmat ja hoidon pääsyyn liittyvät ongelmat olivat yleisin syy ottaa yhteyttä asiavastaavaan.
Muistutukset
Muistutuksia jätettiin 1.10.2024 mennessä 56. Potilaiden oikeuksia koski 39 muistutusta ja sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksia 17 muistutusta. Muistutusten yleisin syy oli negatiivisen kohtaamisen kokemus. Toiseksi yleisin syy oli ongelmat hoidossa/tutkimuksessa ja hoidon toteuttamisessa.
Päätösehdotus
Sosiaali- ja terveysjohtaja:
Palveluiden järjestäminen -lautakunta merkitsee tiedoksi Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasasiavastaavan vuoden 2024 puolivuotiskertomuksen.