Palvelujen järjestäminen -lautakunta, kokous 3.4.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 42 Terveysaseman lääkärin lähikäynnin palvelusetelin arvon ja palveluntuottajan enimmäishinnan määrittäminen

IUHVADno-2024-74

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
Heli Sjöblom, kehittämispäällikkö
Carita Schröder, vastuualuejohtaja (terveyspalvelut)
Susanna Varilo, johtava lääkäri
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Lääkärikäyntien palvelusetelin valmistelu perustuu vuoden 2024 talousarvioon, jossa palvelusetelillä toteutettavaan hoitoon pääsyn parantamiseen on varattu 200 000 euroa.

Palvelusetelillä edistetään sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjien valinnanvapautta ja mahdollisuuksia hankkia määritettyjä palveluja yksityisiltä palveluntuottajilta. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain (569/2009) 7§:n mukaan palvelusetelin arvo tulee määrittää niin, että se on asiakkaan kannalta kohtuullinen. Palvelusetelin arvo ei voi muodostua kohtuuttomasti suuremmaksi kuin vastaavan palvelun omat tuotantokustannukset. Palveluseteli tuotantotapana pitäisi olla kuitenkin kilpailukykyinen suhteessa muihin tuotantotapoihin.

Palvelusetelin myöntäminen perustuu hyvinvointialueen terveysasemalla laillistetun terveydenhuollon ammattilaisen tekemään hoidon tarpeen arvioon. Lääkärin lähikäynnin palveluseteliä voidaan tarjota asiakkaalle niissä tilanteissa, joissa lääkärin lähivastaanottokäyntiä ei pystytä tarjoamaan asiakkaalle omassa palvelutuotannossa terveydenhuoltolain 51 a§:n mukaisessa määräajassa. Koska kyse on ensisijaisesti hoitotakuussa pysymisen varmistaminen, asiakkaan palvelusta maksama omavastuuosuus ei voi olla suurempi kuin asiakkaan samasta palvelusta hyvinvointialueella tuotetusta palvelusta maksama asiakasmaksu (asiakasmaksuasetus 33a§). Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 4 ja 5§:ssä asiakkaalle maksuttomiksi säädettyjen sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta omavastuuosuutta ei jää maksettavaksi.

Palvelusetelillä hankitusta palvelusta ei saa sairausvakuutuslain (1224/2004) mukaista korvausta. Palvelusetelin omavastuuosuus ei kerrytä terveydenhuollon maksukattoon laskettavia kustannuksia.

Palvelusetelin myöntämisen yhteydessä asiakkaalle on selvitettävä asiakkaan asema palveluseteliä käytettäessä, palvelusetelin arvo, palveluntuottajien hinnat, omavastuuosuuden määräytymisen perusteet ja asiakkaalle jäävän maksuosuuden suuruus. Asiakas voi kieltäytyä palvelusetelin vastaanottamisesta, jolloin hyvinvointialueen tulee toteuttaa asiakkaan tarpeen mukainen palvelu muilla tuotantotavoilla.

Kun asiakas ja palveluntuottaja sopivat palvelusetelipalvelusta, hyvinvointialue ei ole sopimusosapuolena vaan kyse on asiakkaan ja palveluntuottajan välisestä sopimuksesta. Sopimuksen sisällön mukaan sopimussuhteessa noudatetaan kuluttajaoikeuden ja sopimusoikeuden säännöksiä ja oikeusperiaatteita. Asiakkaan asemasta sovelletaan sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annettua lakia sekä potilaan asemasta ja oikeuksista annettua lakia. Asiakas saa sopia palveluntuottajan kanssa muista palveluista palvelusetelillä myönnetyn palvelun lisäksi, silloin asiakas maksaa niistä palveluntuottajan määrittelemän hinnan.

Itä- Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön (27§) mukaan palvelujen järjestäminen- lautakunnan tehtävänä on päättää sosiaali- ja terveydenhuollon yhtenäisistä palvelukriteereistä, harkinnanvaraisista asiakasmaksuista ja palveluseteliarvoista aluevaltuuston hyväksymän palvelustrategian mukaisesti.

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palvelujen järjestäminen- lautakunta päättää

  1. hyväksyä lääkärin lähikäynnin palvelusetelin arvon sekä palveluntuottajan enimmäishinnan liitteen 1 mukaisesti
  2. että palvelusetelin arvo ja enimmäishinta tarkistetaan säännöllisin määräajoin saatavuuden varmistamiseksi ja vastaamaan kustannuskehitystä.

 

Pykälä tarkastetaan heti.

Päätös

Palvelujen järjestäminen -lautakunta päätti yksimielisesti:

  1. hyväksyä lääkärin lähikäynnin palvelusetelin arvon sekä palveluntuottajan enimmäishinnan liitteen 1 mukaisesti
  2. että palvelusetelin arvo ja enimmäishinta tarkistetaan säännöllisin määräajoin saatavuuden varmistamiseksi ja vastaamaan kustannuskehitystä.

 

Pykälä tarkastettiin heti.