Palvelujen järjestäminen -lautakunta, kokous 3.4.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 41 Terveysaseman lääkärikäynnin palvelusetelin sääntökirja

IUHVADno-2024-74

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
Heli Sjöblom, kehittämispäällikkö
Carita Schröder, vastuualuejohtaja (terveyspalvelut)
Susanna Varilo, johtava lääkäri
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Terveysaseman lääkärin lähikäynnin palvelusetelin käyttöönottoa on valmisteltu palvelujen järjestäminen- lautakunnalle (25.10.2023 116§) annetun tilannekatsauksen jälkeen.

Palvelusetelillä edistetään sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttäjien valinnanvapautta ja mahdollisuuksia hankkia määritettyjä palveluja yksityisiltä palveluntuottajilta. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain (569/2009) 1§:n mukaan palvelusetelien tavoitteena on lisätä asiakkaan valinnan mahdollisuuksia, parantaa palvelujen saatavuutta sekä edistää hyvinvointialueen ja yksityisten palveluntuottajien yhteistyötä.

Palvelusetelin myöntäminen perustuu hyvinvointialueen terveysasemalla laillistetun terveydenhuollon ammattilaisen tekemään hoidon tarpeen arvioon. Lääkärin lähikäynnin palveluseteliä voidaan tarjota asiakkaalle niissä tilanteissa, joissa lääkärin lähivastaanottokäyntiä ei pystytä tarjoamaan asiakkaalle omassa palvelutuotannossa terveydenhuoltolain 51 a§:n mukaisessa määräajassa. Näissä tilanteissa asiakkaan hoidon tarve on puolikiireellinen tai kiireetön sekä satunnainen, ja vaatii lääkärin lähivastaanoton 14vrk:n kuluessa hoidon tarpeen arviosta. Asiakas voi kieltäytyä palvelusetelin vastaanottamisesta, jolloin hyvinvointialueen tulee järjestää asiakkaan tarpeen mukainen palvelu muilla tuotantotavoilla.

Hyvinvointialueen tulee hyväksyä yksityiset palveluntuottajat, joiden palvelujen maksamiseen asiakas voi käyttää hyvinvointialueen myöntämään palveluseteliä. Palveluntuottajat sitoutuvat rekisteröityessään noudattamaan palvelun sääntökirjaa. Sääntökirja määrittelee palveluntuottajan ja palvelusetelin käytön yleisiä velvoitteita ja käytäntöjä. Hyvinvointialueen yleinen sääntökirja on hyväksytty palvelujen järjestäminen- lautakunnassa (19.4.2023 40§) ja se koskee kaikkia palveluseteleitä. Nyt laaditussa palvelukohtaisessa sääntökirjassa on koottu lääkärin lähikäyntiä koskevat palvelukohtaiset erityispiirteet, velvoitteet ja käytännöt. Näitä ovat muun muassa velvoite tiedon siirtämisestä ja arkistoinnista Kanta- palveluun sekä tiedonkeruu ja -siirtovelvoite AvoHilmoon (perusterveydenhuollon avohoidon hoitoilmoitus), velvoitteet liittyen tilojen esteettömyyteen, palvelun laatuun sekä diagnostiikan käyttöön. 

Hyvinvointialue ylläpitää luetteloa hyväksytyistä palveluntuottajista. Tiedot palveluntuottajista, palvelusta sekä hinnoista ovat saatavilla julkisesti internetissä palse-fi- portaalissa palveluntuottajaksi rekisteröitymisen jälkeen. 

Itä- Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön (27§) mukaan palvelujen järjestäminen- lautakunnan tehtävänä on päättää sosiaali- ja terveydenhuollon yhtenäisistä palvelukriteereistä, harkinnanvaraisista asiakasmaksuista ja palveluseteliarvoista aluevaltuuston hyväksymän palvelustrategian mukaisesti.

 

Ehdotus

Sosiaali- ja terveysjohtaja:

Palvelujen järjestäminen -lautakunta päättää

  1. ottaa terveysasematoiminnassa käyttöön palvelusetelin lääkärin lähikäynnin tuotantotapana kevään 2024 aikana.
  2. hyväksyä lääkärin lähikäynnin palvelukohtaisen sääntökirjan.

 

Pykälä tarkastetaan heti.

 

Päätös

Palvelujen järjestäminen -lautakunta päätti teknisten korjausten sekä muutosten jälkeen yksimielisesti:

  1. ottaa terveysasematoiminnassa käyttöön palvelusetelin lääkärin lähikäynnin tuotantotapana kevään 2024 aikana.
  2. hyväksyä lääkärin lähikäynnin palvelukohtaisen sääntökirjan.

 

Pykälä tarkastettiin heti.

 

 

Kokouskäsittely

 

Jäsen Tove Munkberg esitti teknisenä korjauksena ohjekirjaan sivulla 7 kohtaan 5.5. Laadunvalvonta kappaleeseen kuusi, että merkintä potilasasia- ja sosiaalivastaavista järjestämisvelvollisuudesta muutetaan seuraavalla tavalla:

Poistetaan teksti:

Palveluntuottajalla tulee olla nimettynä potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista anne- tun lain (739/2023) mukainen potilasasiavastaava, joka tarvittaessa neuvoo asiakasta esimer- kiksi mahdollisissa potilasvahinkotilanteissa.

Poistetun tekstin sijaan kirjoitetaan: 

Hyvinvointialueet ovat vastuussa potilas- ja sosiaaliasiavastaavien toiminnan järjestämisestä heidän sosiaali- ja terveydenhuollon alueellaan lain (739/2023) mukaan. Potilas- ja sosiaaliasiavastaavia nimetään edistämään potilaiden sekä sosiaalihuollon asiakkaiden oikeuksien ja oikeusturvan toteutumista sosiaali- ja terveydenhuollossa. Hyvinvointialueet järjestävät palvelun myös yksityisille palveluntuottajille.

 

Jäsen Pehr Sveholm ja vammaisneuvoston edustaja Maija Aatelo esittivät teknisenä korjauksena kappaleeseen 2 Asiakkaat, että poistetaan viimeinen kohta Asiakas pystyy omatoimiseen asiointiin suomeksi tai ruotsiksi.

 

Jäsen Markus Pietikänen teki seuraavan muutosesityksen:

Kohta 3.2 Palvelusetelin myöntäminen

Muutosesitys kappaleeseen kaksi: ”Asiakas saa palvelusetelistä tekstiviestivahvistuksen sekä suulliset ja/tai kirjalliset ohjeet ja tarvittaessa listauksen palveluntuottajien yhteystiedoista.” Lisäys: ”Asiakas/potilas saa lisäksi kirjallisesti tiedon siitä, että hoito siirtyy virkavastuullisen lääkärin sijaan työsopimussuhteisen lääkärin vastuulle.

Esitys ei saanut kannatusta.

 

Jäsen Markus Pietikänen teki seuraavan muutosesityksen jäsen Juha Kittilän kannattamana:

Kohta 4 Sisältö

"Palveluntuottaja lausuu kaikki ottamansa kuvat" listätään "viiden vuorokauden kuluessa.”

Esitys hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Jäsen Markus Pietikänen teki seuraavat muutosesitykset:

Kohta 6 Palveluntuottajana toimiminen

6.1.” Lisäksi vastaanottoaikoja on tarjottava vähintään yhtenä päivänä viikossa vähintään klo 18 asti vähintään yhdessä palveluntuottajan toimipaikassa.” Lisäys: Itä-Uudellamaalla tai naapurikunnissa.

Esitys hyväksyttiin yksimielisesti.

 

6.3. Palvelun tuottaminen ja toteutuneen palvelun kirjaaminen

Muutosesitys: neljännen kappaleen tekstiin ” Röntgenkuvien jatkokäyttöä varten suositellaan HUS PACS- yhteyden käyttöönottoa” ”Röntgenkuvien jatkokäyttöä varten edellytetään HUS PACS- yhteyden käyttöönottoa. Palveluntuottaja vastaa siitä, että kaikkien palveluntuottajan palvelusetelipalvelussa syntyneiden röntgenkuvat siirretään HUS PACS- järjestelmään saman päivän aikana.”

Esitys ei saanut kannatusta.

Muutosesitys: neljännen kappaleen tekstiin ” EKG:n osalta löydökset tulee kuvata potilaskertomukseen”. ”EKG:n osalta löydökset tulee kuvata potilaskertomukseen ja palveluntuottaja vastaa siitä, että lepo- EKG otetaan laitteella, jossa on digitaalisen tallennuksen mahdollisuus.”

Jäsen Jarkko Haverinen kannatti esitystä. Esitys hyväksyttiin yksimielisesti.

Muutosesitys: viidennen kappaleen tekstiin ” Palveluntuottaja vastaa siitä, että kaikki palveluntuottajan palvelusetelipalvelussa syntyneet potilastiedot tallentuvat Kanta-arkistoon viimeistään 5 vrk kuluessa siitä, kun tieto on syntynyt.” Päivystyslähetekriteerien täyttyessä palveluntuottaja vastaa siitä, että kaikki palveluntuottajan palvelusetelipalvelussa syntyneet potilastiedot tallentuvat Kanta-arkistoon viipymättä vastaanoton päätyttyä.”

Esitys ei saanut kannatusta.

 

 

Tiedoksi

johtava lääkäri, vastuualuejohtaja (terveyspalvelut), kehittämispäällikkö, muut asianosaiset

Liitteet ruotsiksi

Liitteet suomeksi

Oheismateriaali