Nämnden för ordnande av tjänster, möte 03-04-2024

Protokollet är granskat

§ 41 Införande av en servicesedel för fysiskt besök hos läkare vid hälsostation och godkännande av en tjänstespecifik regelbok 

IUHVADno-2024-74

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
Heli Sjöblom, utvecklingschef
Carita Schröder, ansvarsområdesdirektör (hälsovårdstjänster)
Susanna Varilo, chefsläkare
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Införandet av en servicesedel för fysiskt besök hos läkare vid hälsostation har beretts för nämnden för ordnande av tjänster (25.10.2023 116 §) efter en lägesöversikt.

Genom servicesedlar främjas valfriheten och möjligheterna för dem som använder social- och hälsovårdstjänster att skaffa vissa bestämda tjänster hos privata serviceproducenter. Enligt 1 § i lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården (569/2009) är syftet med servicesedlarna att öka valmöjligheterna för klienter och patienter, förbättra tillgången till tjänster samt främja samarbetet mellan välfärdsområdets social- och hälsovård och näringsliv samt de privata serviceproducenterna.

Beviljande av servicesedel bygger på en bedömning av vårdbehovet gjord vid en av välfärdsområdets hälsostationer av en legitimerad yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården. Servicesedel för ett fysiskt besök hos en läkare kan erbjudas kunder i situationer där det inte är möjligt att i egen regi erbjuda möjlighet till fysiskt besök hos en läkare inom utsatt tid i överenstämmelse med 51 a § i hälso- och sjukvårdslagen. I dessa situationer är klientens vårdbehov halvbrådskande eller icke-brådskande samt sporadiskt och kräver ett fysiskt besök hos läkare inom 14 dygn efter bedömningen av vårdbehovet. Kunden kan neka till att ta emot servicesedlar, varigenom välfärdsområdet med utnyttjande av något annat produktionssätt ska ordna en tjänst som är i överensstämmelse med kundens behov.

Välfärdsområdet ska godkänna de privata serviceproducenter vars tjänster klienten kan betala med en servicesedel som välfärdsområdet beviljat. Serviceproducenterna förbinder sig vid registreringen att följa tjänstens regelbok. I regelboken definieras de allmänna skyldigheterna och allmänn praxis för serviceproducenten och användningen av servicesedeln. Den allmänna regelboken för välfärdsområdet har godkänts av nämnden för ordnande av tjänster (19.4.2023 40 §) och gäller alla servicesedlar. I den tjänstespecifika regelboken har man sammanställt de servicespecifika särdragen, skyldigheterna och praxisen i fråga om fysiska besök hos läkare. Dessa är bl.a. skyldigheten att överföra och arkivera uppgifter till Kanta-tjänsten samt skyldigheten att samla in och överföra uppgifter till AvoHilmo (vårdanmälan inom öppenvården inom primärvården), skyldigheterna i anslutning till tillgängligheten i lokalerna, servicens kvalitet och användningen av diagnostik. 

Välfärdsområdet upprätthåller en förteckning över godkända serviceproducenter. Uppgifter om serviceproducenter, tjänster och priser finns offentligt tillgängliga på Palse-fi-portalen när aktörerna registrerats som serviceproducenter. 

Enligt 27 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde ska nämnden för ordnande av tjänster besluta om enhetliga servicekriterier, inkomstprövade klientavgifter och värdena på servicesedlar inom social- och hälsovården i enlighet med den servicestrategi som välfärdsområdesfullmäktige har godkänt.

Beslutsförslag

Social- och hälsovårdsdirektören:

Nämnden för ordnande av tjänster beslutar:

  1. i hälsostationsverksamheten ta i bruk en servicesedel som produktionssätt för fysiskt besök hos läkare under våren 2024.
  2. godkänna den tjänstespecifika regelboken för fysiskt besök hos läkare.

 

Paragrafen justeras genast.

 

Beslut

Nämnden för ordnande av tjänster beslutade enhälligt efter de tekniska korrigeringarna och ändringarna:

  1. i hälsostationsverksamheten ta i bruk en servicesedel som produktionssätt för fysiskt besök hos läkare under våren 2024.
  2. godkänna den tjänstespecifika regelboken för fysiskt besök hos läkare.

 

Paragrafen justerades genast.

 

Möte hantering

 

Medlem Tove Munkberg föreslog en teknisk korrigering i handboken på sidan 7, avsnitt 5.5 Kvalitetskontroll, stycke sex, att anteckningen om ansvaret för patient- och socialombud enligt lag (739/2023) ändras på följande sätt:

Texten tas bort:

Serviceproducenten ska ha en utsedd patientombudsman enligt lagen om paientombud och socialombud (739/2023), som vid behov ger klienten råd till exempel vid eventuella patientskador..

Istället för den borttagna texten skrivs:

Välfärdsområdena är ansvariga för att organisera verksamheten för patient- och socialombud enligt lagen (739/2023) inom deras social- och hälsovårdsområde. Patient- och socialombud utses för att främja genomförandet av patienternas och socialvårdsklienternas rättigheter och rättsskydd inom social- och hälsovården. Välfärdsområdena ordnar tjänsten även för privata serviceproducenter.

 

Medlem Pehr Sveholm och representanten för rådet för personer med funktionsnedsättning Maija Aatelo föreslog en teknisk korrigering i avsnitt 2 Kunder, att den sista punkten Kunden kan självständigt sköta ärenden på finska eller svenska tas bort.

 

Medlem Markus Pietikäinen gjorde följande ändringsförslag:

Punkt 3.2 Beviljande av servicesedel

Ändringsförslag till stycke två: “Klienten får en SMS-bekräftelse om servicesedeln samt skriftliga och/eller muntliga anvisningar och vid behov en lista över serviceproducenternas kontaktuppgifter.” Tillägg: “Kunden/patienten får dessutom skriftlig information om att vården övergår från en läkare med offentligt tjänsteansvar till en läkare med arbetsavtalsansvar.”

Förslaget fick inget stöd.

 

Medlem Markus Pietikäinen gjorde följande ändringsförslag undertödd av medlem Juha Kittilä:

Punkt 4 Innehåll

“Serviceproducenten uttalar sig om alla tagna bilder de tagit” läggs till “inom fem dagar.”

Förslaget godkändes enhälligt.

 

Medlem Markus Pietikäinen gjorde följande ändringsförslag:

Punkt 6 Verksamhet som serviceproducent

6.1. “Dessutom ska mottagningstider erbjudas minst en dag i veckan till minst kl.18 på minst ett av serviceproducentens verksamhetsställen". Tillägg: I Östra Nyland eller grannkommunerna.

Förslaget godkändes enhälligt.

 

6.3. Produktion av tjänsten och registrering av den genomförda tjänsten

Ändringsförslag: till texten i fjärde stycket “För den vidare användningen av röntgenbilder rekommenderas det att HUS PACS-anslutningen tas i bruk.” “Användning av HUS PACS-anslutning krävs för vidare användning av röntgenbilder. Serviceproducenten ansvarar för att alla röntgenbilder som uppstått i servicesedeltjänsten överförs till HUS PACS-systemet samma dag.”

Förslaget fick inget stöd.

 

Ändringsförslag: till texten i fjärde stycket ". Fynd i EKG ska beskrivas i patientjournalen" : “Fynd i EKG ska beskrivas i patientjournalen och serviceproducenten ansvarar för att ett vilo-EKG tas med en apparat som möjliggör digital lagring.”

Medlem Jarkko Haverinen understödde förslaget. Förslaget godkändes enhälligt.

 

Ändringsförslag: till texten i femte stycket “Serviceproducenten ansvarar för att alla patientuppgifter som uppstått i servicesedeltjänsten sparas i Kanta-arkivet senast fem dygn efter att uppgiften har uppstått.” Vid uppfyllande av kriterierna för akutremiss ansvarar serviceproducenten för att alla patientuppgifter som uppstått i servicesedeltjänsten sparas i Kanta-arkivet omedelbart efter att mottagningen avslutats."

Förslaget fick inget stöd.

 

Inform

chefläkaren, ansvarsområdesdirektöern (hälsvårdstjänster), uttvecklingschefen, övriga berörda

Bilagor på svenska

Bilagor på finska

Kompletterande material