Perustelut
Valmistelu ja lisätiedot:
talousjohtaja Minna Sevón
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi
Hyvinvointialueesta annetun lain 120 §:ssä on säädetty hyvinvointialueen velvoitteesta tuottaa tietoja hyvinvointialueen toiminnasta ja taloudesta. Hyvinvointialueen on salassapitosäädösten estämättä toimitettava tilinpäätös-, osavuosikatsaus- ja kustannustiedot sekä muut säännöllisesti toimitettavaksi edellytetyt taloustiedot Valtiokonttorin taloustietovarantoon. Valtioneuvoston asetuksen 462/2022 3 §:n mukaan hyvinvointialueen on toimitettava neljännesvuositiedot ajalta tammikuun alusta syyskuun loppuun viimeistään saman vuoden lokakuun 31. päivänä. Vuoden 2025 kolmas osavuosikatsaus on laadittu 30.9.2025 tilanteen mukaisesti.
Tammi – syyskuussa 2025 Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella kertyi toimintatuottoja 40,9 miljoonaa euroa, joka on 82 prosenttia talousarviosta. Toimintatuottoennusteen mukaan ylitystä talousarvioon nähden syntyy noin 4,3 miljoonan euron edestä.
Toimintakuluja kertyi 360,1 miljoonaa euroa tammi–syyskuussa 2025. Toimintakulujen toteuma talousarvioon nähden oli 77 %. Palveluostojen toteuma talousarvioon verrattuna on 79 %: asiakaspalveluostojen 79 % ja henkilöstövuokrauksen 102 % budjetoidusta.
Kokonaisuudessaan toimintakulujen ennustetaan ylittävän talousarvion 28,2 miljoonalla eurolla. Henkilöstökulujen ennustetaan ylittävän talousarvion 0,9 miljoonaa euroa. Talousarvioon laskettu 6 prosentin korotus edellisvuoden henkilöstökuluihin verrattuna ei riitä kompensoimaan vuoden 2025 palkankorotuksia täysimääräisesti sisältäen palkkaharmonisaation. Lisäksi oman henkilökunnan täyttöaste on saatu nostettua sosiaali- ja terveystoimessa syyskuun lopun tilanteessa 98 prosenttiin henkilöstösuunnitelmaan verrattuna.
Palveluostojen ennustetaan ylittävän talousarvion 25,2 miljoonalla eurolla. Asiakaspalveluostoihin ennustetaan käytettävän 20,8 miljoonaa ja työvoiman vuokraukseen 2,6 miljoonaa euroa budjetoitua enemmän. Asiakaspalveluostoissa HUS-yhtymän kehyslaskutuksen ylitysarvio on noin 10,6 miljoonaa euroa.
Toimialatasolla talousarvion toimintakatteeseen ei ennusteta ylitystä demokratiapalveluissa, konserni- ja strategiapalveluissa eikä pelastustoimessa. Sosiaali- ja terveystoimessa toimintakatteen ennustetaan toteutuvan 25,4 miljoonaa euroa budjetoitua heikompana: toimintakatteen ylitysennuste perhe- ja sosiaalipalveluissa on 7,1 miljoonaa, yhteisissä terveyspalveluissa 3,8 miljoonaa, erikoissairaanhoidossa 10,6 ja ikääntyneiden palveluissa 4,4 miljoonaa euroa.
Perhe- ja sosiaalipalveluissa asiakaspalveluostojen ennustetaan ylittyvän 5,4 miljoonalla eurolla, johtuen kehitysvammapsykiatrian tahdonvastaisen hoidon siirtymisestä terveyspalveluista vammaispalveluiden kustannuspaikalle ilman vastaavaa talousarviomuutosta sekä vammaispalveluiden ja työikäisten kalliiden ympärivuorokautisten asumispalveluasiakkuuksien määrän kasvusta. Ylitystä ennustetaan vammaispalveluiden ympärivuorokautisessa hoivassa 3,3 miljoonaa euroa ja työikäisissä vastaavasti 1,0 miljoonaa euroa. Lasten, nuorten ja perheiden palveluissa ylittyvät lastensuojelun laitoshoidon asiakaspalveluostot 0,5 miljoonaa euroa toteutuneista säästötoimenpiteistä huolimatta. Sijaishuollon kustannusten ennustaminen on vaikeaa, ja ne koostuvat pitkäaikaisista huostaanotoista ja lyhyemmistä sijoituksista.
Yhteisissä terveyspalveluissa ennustetaan asiakaspalveluostojen ylittyvän 0,6 miljoonalla eurolla. Ylitystä muodostuu terveysasemapalveluissa, lääkinnällisessä kuntoutuksessa ja suun terveydenhuollossa. Terveysasemapalveluissa on nousua ostoissa toisilta hyvinvointialueilta, joka muodostuu mm. terveyskeskuspalveluiden vaihtajien palveluiden laskutuksesta. Lääkinnällisessä kuntoutuksessa ylitys tulee lasten lääkinnällisen kuntoutuksen palveluista ja sieltä puuttuneista terapeuttiresursseista. Lisäksi ylitys muodostuu suun terveydenhuollon ostopalveluista, joita on ostettu purkamaan pitkää oikomishoidon jonoa.
Ikääntyneiden palveluissa ennustetaan asiakaspalveluostojen ylittyvän 4,3 miljoonalla eurolla, koska palveluun on varattu määrärahoja liian vähän suhteessa toteutuvaan palvelutarpeeseen ja kustannustasoon. Ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen yhteydessä tapahtunutta hinnankorotusta ei ole huomioitu määrärahojen mitoituksessa, jonka lisäksi ja asiakaspaikkoja on hankittu enemmän kuin alkuperäisessä suunnitelmassa.
Avustuksissa ylitysennuste budjetoituun on 1,4 miljoonaa euroa. 1.1.2025 voimaan tulleen vammaispalvelulain myötä henkilökohtaisen avun päätöksissä ja kuljetuspalveluiden avustuksissa on merkittävä kasvu edellisvuoteen nähden. Lisäksi ennustetta on heikennetty kesäkuun lopun tilanteeseen korottamalla omaishoidon tuen liian alhaista ennustetta.
Vuosikatteen ennustetaan asettuvan -15,1 miljoonaan euroon. Poistojen jälkeen tilikauden tuloksen ennustetaan olevan -16,0 miljoonaa euroa eli tilikauden alijäämän ennustetaan toteutuvan 24,2 miljoonaa euroa alkuperäistä talousarviota suurempana.
Hyvinvointialueen investointien toteumaprosentti talousarvioon nähden oli syyskuun lopussa 50 %. Loviisan pelastusaseman rakennustyöt valmistuivat syksyllä 2025. Rakentamiskustannukset vastannevat 9 miljoonan euron kokonaiskustannusarviota. ICT-investointien osalta on käynnistetty asiakas- ja potilastietojärjestelmän uudistamistyö. Koko vuoden investointimenojen ennuste on 92 % budjetoidusta.
Vaikka hyvinvointialueen toimintakate onkin toteutumassa ennusteen mukaan 23,9 miljoonaa euroa heikompana kuin talousarvio, voidaan tuottavuusohjelman toimenpiteillä tässä vaiheessa todeta olevan kustannustasoa hillitsevä vaikutus. Palveluostoihin ennustetaan 4,4 % alenemaa vuoden 2024 tilinpäätöstoteumaan verrattuna sekä aineisiin, tarvikkeisiin ja tavaroihin 4,3 %. Henkilöstökuluissa kasvuennuste 2024 tilinpäätökseen nähden on 10,9 %. Toimintakulujen ennustetaan kasvavan kokonaisuudessaan 0,6 % vuoden 2024 toteumaan nähden.
Päätösehdotus
Hyvinvointialuejohtaja:
Aluehallitus päättää merkitä tiedoksi vuoden 2025 kolmannen osavuosikatsauksen ja lähettää sen tiedoksi aluevaltuustolle ja lautakunnille.
Pykälä tarkastetaan heti.