Aluehallitus, kokous 12.9.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 200 Kaksikielisten hyvinvointialueiden ruotsinkielisiä vammaispalveluja koskevat palvelusopimukset

IUHVADno-2024-2975

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
hallintojohtaja Camilla Söderström
camilla.soderstrom1(at)itauusimaa.fi

 

Selostus

Taustaa ja lainsäädäntöperusta
Sosiaali- ja terveydenhuolto on sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, järjestämislaki) 5 §:n mukaan järjestettävä kaksikielisen hyvinvointialueen alueella sekä suomeksi että ruotsiksi siten, että asiakas saa ne valitsemallaan kielellä, joko suomeksi tai ruotsiksi. Järjestämislain 39 §:n mukaan kaksikielisten hyvinvointialueiden sekä Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän tulee solmia yhteistyösopimus ruotsinkielisten kielellisten oikeuksien toteutumisen turvaamiseksi sosiaali- ja terveydenhuollossa.


Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluevaltuusto on 6.6.2023 § 65 päättänyt hyväksyä kaksikielisten hyvinvointialueiden ruotsinkielisiä sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluja koskevan yhteistyösopimuksen. Myös muiden kaksikielisten hyvinvointialueiden sekä Helsingin kaupungin ja HUS-yhtymän toimivaltaiset toimielimet ovat hyväksyneet yhteistyösopimuksen.

Lisäksi Varsinais-Suomen hyvinvointialue on solminut aluehallituksensa päätökseen 20.12.2022 § 513 perustuen muiden kaksikielisten hyvinvointialueiden sekä Helsingin kaupungin kanssa sote-uudistuksen voimaanpanolain (616/2021, voimaanpanolaki) 56 §:n 1 momentin mukaisia väliaikaisia sopimuksia toiminnan jatkamisesta koskien asiantuntija- ja asumispalveluita toisen hyvinvointialueen asukkaille (ns. Kårkulla-sopimukset). Kårkulla-sopimukset ovat voimassa, kunnes hyvinvointialueet sopivat sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 39 §:ssä tarkoitetusta kaksikielisten hyvinvointialueiden yhteistyöstä.

Palvelusopimusten sisältö
Yhteistyösopimuksessa sovitaan niistä periaatteista, joiden mukaan kaksikieliset organisaatiot voivat tehdä keskenään yksittäisiä palvelusopimuksia ruotsinkielisistä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista. Osapuolet voivat sopia kirjallisesti keskenään myös järjestämisvastuun siirrosta ruotsinkielisten kielellisten oikeuksien toteutumisen turvaamiseksi.

Yhteistyösopimuksen osapuolet ovat alkuvuoden ja kevään 2024 aikana yhdessä valmistelleet liitteenä olevan luonnoksen palvelusopimukseksi. Nyt solmittavaksi esitettävät palvelusopimukset ovat yhteistyösopimukseen pohjautuvia kahdenvälisiä palvelusopimuksia, joissa sovitaan ehdoista, joiden mukaisesti Varsinais-Suomen hyvinvointialue myy ruotsinkielisiä vammaispalveluja tilaajalle eli toiselle kaksikieliselle hyvinvointialueelle tai Helsingin kaupungille.

Palvelun tilaajalla säilyy hyvinvointialuelain 7 §:n mukainen järjestämisvastuu lailla säädettyjen tehtävien hoitamisesta, hyvinvointialueen asukkaan laissa säädettyjen oikeuksien toteutumisesta sekä muista järjestäjälle kuuluvista lainsäädännön mukaisista tehtävistä asiakkaisiin nähden. Nyt tehtävällä sopimuksella ei rajoiteta terveydenhuoltolain 6 luvussa tarkoitettua henkilön oikeutta valita hoitopaikkaansa tai oikeutta valita häntä hoitavaa terveydenhuollon ammattihenkilöä, eikä järjestämislain 55 §:ssä tarkoitettua hakijan oikeutta hakea toisen hyvinvointialueen sosiaalipalveluja tai muita lainsäädännössä määriteltyjä asiakkaan oikeuksia.

Palvelusopimusten liitteenä on palvelutarjontaliite, jossa on lueteltu palvelusopimuksen piiriin kuuluvat palvelut ja niitä koskevat tarkentavat ehdot. Palvelusopimusten palvelutarjontaliitettä päivitetään vuosittain hinnaston vahvistamisen yhteydessä. Tilaaja ei ole velvollinen tilaamaan palvelusopimuksen perusteella kaikkia palvelutarjontaliitteessä lueteltuja palveluja, vaan palvelu perustuu tilaajan etukäteen tekemään ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueen hyväksymään kirjalliseen tilaukseen. Palvelun tuottaminen perustuu aina kunkin asiakkaan yksilölliseen palveluntarpeeseen ja edellyttää, että Varsinais-Suomen hyvinvointialueella on riittävät resurssit palvelun tuottamiseen.

Palvelun tilaajana toimiva osapuoli vastaa asiakkaita koskevien viranomaispäätösten tekemisestä, niiden lainmukaisuudesta ja oikeellisuudesta sekä asiakkaiden oikeuksien toteutumisesta palvelun myöntämisen, asiakas- ja palvelusuunnitelman ja erityishuolto-ohjelman laatimista koskevassa päätöksenteossa.

Nyt tehtäväksi esitettävä palvelusopimus koskee ruotsinkielisiä vammaispalveluja, mutta palvelusopimuksia on mahdollista tehdä yhteistyösopimukseen perustuen jatkossa myös muissa ruotsinkielisissä sosiaali- ja terveyspalveluissa.

Palvelusopimukset perustuvat järjestämislain 39 §:ään. Palvelusopimuksissa ei ole kyse julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisesta julkisesta hankinnasta eikä kysymys ole hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 131 §:ssä tarkoitetusta toimimisesta kilpailutilanteessa markkinoilla.

Palveluiden hinnoittelu ja laskutus
Hinnoittelu perustuu Varsinais-Suomen hyvinvointialueen omakustannushintaan ja tuotekohtaiseen hinnastoon. Varsinais-Suomen hyvinvointialueella on oikeus muuttaa palvelujen hintoja omakustannushintojen muutosta vastaavasti. Kunkin vuoden hinnasto vahvistetaan edellisen vuoden loppuun mennessä. Vuoden 2024 osalta hinnasto on vahvistettu Varsinais-Suomen aluehallituksen päätöksellä 13.2.2024 § 46.

Suoritehinnat eivät sisällä asiakasmaksutuloa, joten tilaaja perii asiakasmaksut omien asiakkaidensa osalta.

Taloudelliset vaikutukset
Palvelun taloudellinen vaikutus muodostuu käytetystä resurssista, joka voidaan laskuttaa palvelun ostavalta hyvinvointialueelta. Arvio toistaiseksi voimassa olevien palvelusopimusten yhteenlasketusta myyntituotosta on noin 11 miljoonaa euroa vuonna 2024 ja vuodesta 2025 alkaen noin 10 miljoonaa euroa vuodessa. Myyntituoton arvioitu pieneminen vuodesta 2025 alkaen johtuu asumispalvelun myynnin arvioidusta vähenemisestä. Laskutus perustuu toteutuneisiin kustannuksiin.

Toimivalta
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 22 §:n mukaan aluehallitus päättää yli 5 000 000 euron ja enintään 10 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista sekä edellä mainittuja koskevista hankintaoikaisuista.

Vuoden 2023 osalta Varhan laskutus oli 1,242 miljoonaa euroa ja kuluvan vuoden elokuussa laskutus on 0,965 miljoona euroa. Hankinnan ennakoitua arvoa laskettaessa perusteena on neljän vuoden hankinta-arvo, joka ylittänee 5 miljoonaa, joten aluehallitus on toimivaltainen päättämään asiasta.

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja: 

Aluehallitus päättää

  1. hyväksyä liitteenä olevan palvelusopimuksen tehtäväksi Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kanssa
  2. valtuuttaa hyvinvointialuejohtajan tekemään sopimukseen tarvittaessa vähäisiä teknisluonteisia täsmennyksiä.

Päätös

Aluehallitus päätti

  1. hyväksyä liitteenä olevan palvelusopimuksen tehtäväksi Varsinais-Suomen hyvinvointialueen kanssa
  2. valtuuttaa hyvinvointialuejohtajan tekemään sopimukseen tarvittaessa vähäisiä teknisluonteisia täsmennyksiä.

Muutoksenhaku

Hyvinvointialuelaki 139 §.

 

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

 

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä
  • hyvinvointialueen jäsen.

 

Oikaisuvaatimusaika                                                                                  

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on toimitettava Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukiolon päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

 

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Itä-Uudenmaan aluehallitus ja lautakunnat sekä niiden jaoston ja alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.

Oikaisuvaatimus toimitetaan kirjaamoon.

Yhteystiedot, posti- ja käyntiosoite:

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kirjaamo

WSOY-talo, Mannerheiminkatu 20 K 3 krs, 06100 Porvoo

Sähköpostiosoite: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 9 - 15.

 

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan oikaisua
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella oikaisua vaaditaan.

 

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava tekijän nimi, kotikunta, postiosoite ja puhelinnumero.

Jos oikaisuvaatimuspäätös voidaan antaa tiedoksi sähköisenä viestinä, yhteystietona pyydetään ilmoittamaan myös sähköpostiosoite.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä voi pyytää Itä-Uudenmaan aluehallituksen kirjaamosta.