Välfärdsområdesstyrelsen, möte 12-09-2024

Protokollet är granskat

§ 200 Serviceavtal för svenskspråkig handikappservice i tvåspråkiga välfärdsområden

IUHVADno-2024-2975

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter: 
förvaltningsdirektör Camilla Söderström
camilla.soderstrom1(at)itauusimaa.fi

 

Redogörelse

Bakgrund och legislativ grund
Social- och hälsovård ska enligt 5 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021, ordnandelagen) i tvåspråkiga välfärdsområdens område ordnas på både finska och svenska så att kunderna blir betjänade på det språk de väljer, antingen på finska eller svenska. Enligt 39 § i ordnandelagen ska de tvåspråkiga välfärdsområdena samt Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen ingå ett samarbetsavtal för att garantera att de svenskspråkigas språkliga rättigheter tillgodoses inom social- och hälsovården.

Välfärdsområdesfullmäktige i Östra Nylands välfärdsområde har 6.6.2023 § 65 beslutat godkänna samarbetsavtalet om svenskspråkiga social- och hälsovårdstjänster i de tvåspråkiga välfärdsområdena. De behöriga organen också i de övriga tvåspråkiga välfärdsområdena samt i Helsingfors stad och HUS-sammanslutningen har godkänt samarbetsavtalet.

Dessutom har Egentliga Finlands välfärdsområde efter välfärdsområdesstyrelsens beslut 20.12.2022 § 513 med de övriga tvåspråkiga välfärdsområdena och Helsingfors stad ingått tillfälliga avtal i enlighet med 56 § 1 mom. i införandelagen gällande reformen av social- och hälsovården (616/2021, införandelagen) om fortsättning av verksamheten när det gäller sakkunnigtjänster och boendeservice för invånare i något annat välfärdsområde (s.k. Kårkulla-avtalen). Kårkulla-avtalen är i kraft tills välfärdsområdena kommer överens om samarbetet mellan de tvåspråkiga välfärdsområdena som avses i 39 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård.

 Serviceavtalens innehåll
I samarbetsavtalet kommer man överens om de principer enligt vilka de tvåspråkiga organisationerna sinsemellan kan ingå enskilda serviceavtal om svenskspråkiga social- och hälsovårdstjänster. Parterna kan sinsemellan skriftligen avtala också om överföring av organiseringsansvar för att trygga tillgodoseende av de svenskspråkigas språkliga rättigheter.

Parterna i samarbetsavtalet har under början av året och våren 2024 tillsammans berett ett utkast till serviceavtal som finns som bilaga. De serviceavtal som man nu föreslår att ingås är bilaterala serviceavtal som grundar sig på samarbetsavtalet, och i serviceavtalen kommer man överens om de villkor enligt vilka Egentliga Finlands välfärdsområde säljer svenskspråkig funktionshinderservice till beställaren, dvs. till ett annat tvåspråkigt välfärdsområde eller Helsingfors stad.

Beställaren behåller organiseringsansvaret i enlighet med § 7 i välfärdsområdeslagen för handhavandet av sina lagstadgade uppgifter, för tillgodoseendet av sina invånares lagstadgade rättigheter samt för andra lagstadgade uppgifter som tillhör organisatören i förhållande till kunder. Genom detta avtal inskränks inte en persons rätt att välja vid vilken vårdenhet hen får vård som avses i kapitel 6 i hälso- och sjukvårdslagen, eller rätt att välja den legitimerade yrkesutbildade person inom hälso- och sjukvården som behandlar hen och inte heller en persons rätt att anhålla om socialservice eller vårdplats i ett annat välfärdsområde som avses i 60 § i socialvårdslagen, eller andra rättigheter för kunden om vilket det har bestämts i den gällande lagstiftningen.

Som bilaga till serviceavtalen finns det en bilaga om serviceutbud som innefattar en förteckning över de tjänster som omfattas av serviceavtalet och de preciserande villkoren för dessa. Bilagan om serviceutbudet som ingår i serviceavtalet uppdateras årligen i samband med att prislistan fastställs. Beställaren är inte skyldig att på grundval av detta serviceavtal beställa alla de tjänster som finns upptagna i bilagan om serviceutbudet, utan servicen grundar sig på en skriftlig beställning som beställaren har gjort på förhand och som Egentliga Finlands välfärdsområde har godkänt. Produktionen av servicen grundar sig alltid på varje klients individuella servicebehov och förutsätter att Egentliga Finlands välfärdsområde har tillräckliga resurser för att producera tjänsten.

Parten som fungerar som beställare ansvarar för fattandet av myndighetsbeslut som berör kunder, beslutens lagenlighet och riktighet samt för tillgodoseendet av sina kunders rättigheter i beslutfattandet angående beviljandet av en tjänst, uppgörandet av en kund- och serviceplan och ett specialomsorgsprogram.

De serviceavtal som man nu föreslår att ingås gäller svenskspråkig funktionshinderservice men det är i fortsättningen möjligt att ingå serviceavtal på grundval av samarbetsavtalet också gällande andra svenskspråkiga social- och hälsotjänster.

Serviceavtalen grundar sig på 39 § i ordnandelagen. I serviceavtal är det inte fråga om en offentlig upphandling enligt lagen om offentlig upphandling och koncession (1397/2016) och det är inte heller fråga om att välfärdsområdet bedriver verksamhet i ett konkurrensläge på marknaden som avses i 131 § i lagen om välfärdsområden.

Prissättning och fakturering av tjänsterna
Prissättningen grundar sig på Egentliga Finlands välfärdsområdes självkostnadspris och en produktspecifik prislista. Egentliga Finlands välfärdsområde har rätt att ändra priserna för tjänsterna så att de motsvarar ändringarna i självkostnadspriserna. Prislistan för varje enskilt år fastställs före utgången av föregående år. Prislistan för 2024 har fastställts genom ett beslut av Egentliga Finlands välfärdsområdesstyrelse 13.2.2024 § 46.

Prestationspriserna innefattar inte inkomster från klientavgifter, och därför tar beställaren ut klientavgifterna hos sina egna klienter.

Ekonomiska effekter 
Den ekonomiska effekten av tjänsten består av den använda resursen som kan faktureras av det välfärdsområde som köper tjänsten. En uppskattning av den sammanräknade försäljningsintäkten från serviceavtalen som är i kraft tillsvidare uppgår till ett belopp av cirka 11 miljoner euro 2024 och fr.o.m. 2025 cirka 10 miljoner euro per år. Den uppskattade minskningen av försäljningsintäkten fr.o.m. 2025 beror på en uppskattad minskning av försäljning av boendeservice. Faktureringen grundar sig på de realiserade kostnaderna.


Befogenheter 
Enligt § 22 i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde beslutar välfärdsområdesstyrelsen om upphandlingar, avtal och förbindelser som överskrider 5 000 000 euro och underskrider 10 000 000 euro samt om upphandlingsrättelser angående de ovannämnda.

År 2023 fakturerade Varha för 1,242 miljoner euro och i augusti i år uppgår faktureringen till 0,965 miljoner euro. Beräkningen av det uppskattade värdet av en upphandling grundar sig på fyra års upphandlingsvärde som torde överskrida 5 miljoner, varför välfärdsområdesstyrelsen har befogenheterna att besluta om ärendet.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören: 

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att

  1. godkänna serviceavtalet som finns som bilaga att ingås med Egentliga Finlands välfärdsområde
  2. befullmäktiga välfärdsområdesdirektören att vid behov göra ringa preciseringar av teknisk natur i avtalet.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade att

  1. godkänna serviceavtalet som finns som bilaga att ingås med Egentliga Finlands välfärdsområde
  2. befullmäktiga välfärdsområdesdirektören att vid behov göra ringa preciseringar av teknisk natur i avtalet.

Sökande av ändring

Välfärdsområdeslagen 139 §

Den som är missnöjd med detta beslut kan begära omprövning skriftligt. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

 

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras av:

  • den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • välfärdsområdets medlem

 

Tidsfrist för begäran om omprövning

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska lämnas in till Östra Nylands välfärdsområdes registratur senast under tidsfristens sista dag innan registraturen stänger.

En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas.

En medlem i välfärdsområdet anses ha fått del av ett beslut sju dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Dagen för delfåendet räknas inte med i tidsfristen för begäran om omprövning. Om den sista dagen för omprövningsbegäran infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får omprövning begäras den första vardagen därefter.

 

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos  Östra Nylands välfärdsområdes styrelse och de nämnder och sektioner till vilken vederbörande tjänsteinnehavares beslut är underordnad.

Omprövningen levereras till registraturen.

Kontaktinformation och besöksadress:

Östra Nylands välfärdsområdes registratur

WSOY-huset, Mannerheimgatan 20 K 3 vån, 06100 Borgå

E-post: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Registraturen är öppen måndag–fredag kl. 9-15.

 

Omprövningsbegärans form och innehåll

Omprövning ska begäras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I omprövningsbegäran ska uppges:

  • det beslut i vilket omprövning begärs
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs.

 

I omprövningsbegäran ska dessutom uppges namnet på den som har begärt omprövning samt personens hemkommun, postadress och telefonnummer.

Om omprövningsbeslutet får delges som ett elektroniskt meddelande ska också e-postadress uppges.

 

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos Östra Nylands välfärdsområdes registratur (kirjaamo(at)itauusimaa.fi).