Välfärdsområdesfullmäktige, möte 19-09-2023

Protokollet är granskat

§ 105 Val av ny ersättare till nämnden för ordnande av tjänster (additional)

IUHVADno-2023-3246

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och ytterligare uppgifter: förvaltningsdirektör Camilla Söderström,
camilla.soderstrom1(at)itauusimaa.fi

Välfärdsområdesfullmäktige (29.8.2023 § 86) valde Meri Lohenoja (sdp) till revisionsnämndens ordinarie medlem. Eftersom Lohenoja var ersättare i nämnda nämnd, bör välfärdsområdesfullmäktige välja en ny ersättare i nämnden för ordnande av tjänster. 

Enligt förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde (13§) har nämnden för ordnande av tjänster tretton (13) ledamöter och personliga ersättare för dem. Enligt 37 § i lagen om välfärdsområden utses ledamöterna i organen för välfärdsområdesfullmäktiges mandattid, om inte välfärdsområdesfullmäktige har beslutat att de ska ha en kortare mandattid än välfärdsområdesfullmäktiges mandattid eller om inte något annat föreskrivs nedan.  

Valbar till nämnden för utveckling och samarbete är enligt 79 § i lagen för välfärdsområden den som är valbar till välfärdsområdesfullmäktige, dock inte:  

  1. den som är anställd hos välfärdsområdet och lyder under nämnden,  

  1. den som är anställd hos en sammanslutning eller stiftelse som bedriver verksamhet inom nämndens uppgiftsområde och där välfärdsområdet har bestämmande inflytande,  

  1. den som är ledamot i styrelsen eller i ett därmed jämförbart organ eller i en ledande och ansvarsfull uppgift eller i en därmed jämförbar ställning i en affärsdrivande sammanslutning, om det är fråga om en sådan sammanslutning som kan ha väsentlig nytta eller lida väsentlig skada av hur de ärenden avgörs som normalt behandlas i nämnden.  

 

Enligt 4 a § i jämställdhetslagen (609/1986) ska välfärdsområdets organ väljas så att kvinnor och män är representerade till minst 40 procent vardera. Jämställdhetskravet gäller separat för ordinarie ledamöter och ersättare, varför kvoten ska uppfyllas för både ledamöter och ersättare.  

Nämnden för ordnande av tjänster för mandatperioden 2022–2025: 

 

Medlem  

Ersättare  

Micaela Röman SFP, ordförande  

Bodil Weckström SFP  

Anna-Mari Eloranta SDP, viceordförande  

Sanna Tiivola SDP  

Pamela Stenberg SFP  

Elin Andersson SFP  

Irmeli Hoffren Saml.+KD  

Katri Kakkuri Saml.+KD  

Meri Lohenoja SDP  

Jarkko Haverinen Sannf.  

Janne Immonen Sannf.  

Sanna Kivineva Gröna  

Tanja Lehtikuusi Gröna  

Tove Munkberg SFP  

Hanna Lönnfors SFP  

Tero Suominen Saml+KD  

Jari Ilkka Saml+KD  

Pehr Sveholm SFP  

Stefan Andersin SFP  

Markus Pietikäinen SDP  

Juha Jokinen SDP  

Juha Kittilä Saml+KD  

Jani Asunmaa Saml+KD  

Roy Harkimo RN  

Olli Kykkänen RN  

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:  

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige väljer åt ledamot Meri Lohenoja en ny ersättare till nämnden för ordnande av tjänster för den återstående mandattiden. 

Detta ärende justeras genast. 

Beslut

Beslutades enligt beslutsförslaget.

Detta ärende justerades genast.

Beskrivning

Beredning och ytterligare uppgifter: förvaltningsdirektör Camilla Söderström, 
camilla.soderstrom1(at)itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Områdesfullmäktige för Östra Nylands välfärdsområdes väljer åt ledamot Meri Lohenoja en ny ersättare till nämnden för ordnande av tjänster för den återstående mandattiden. 

Beslut

Områdesfullmäktige för Östra Nylands välfärdsområdes valde Sirpa Kurki som ny ersättare till nämnden för ordnande av tjänster för den återstående mandattiden.

Möte hantering

Fullmäktigeledamot Arja Isotalos förslag till ny ersättare godkändes enhälligt.


Sökande av ändring

Besvärsanvisning (Välfärdsområdesbesvär)

Ändring kan sökas skriftligt genom välfärdsområdesbesvär.

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

 

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. I besvären ska följande anges:

  1. det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
  3. grunderna för yrkandena,
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

 

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos: E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00