Välfärdsområdesfullmäktige, möte 02-05-2023

Protokollet är granskat

§ 46 Beviljande av borgen för HPK Palvelut Oy

IUHVADno-2023-844

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och upplysningar:
förvaltningsdirektör Camilla Söderström, camilla.soderstrom1@itauusimaa.fi

HPK Palvelut Oy är ett år 2022 grundat bolag som ägs av Borgå stad, Östra Nylands välfärdsområde samt Sibbo kommun. Bolaget producerar för sina ägare ekonomi-, löne-, grundläggande ICT- samt översättningstjänster. Bolaget fungerar inte i konkurrensläge på marknaden, utan producerar tjänster enbart för sina ägare samt småföretag som hör till ägarnas koncern.

Borgå stad har tidigare haft ett avtal om ICT-leasingmaskiners livscykelhantering med 3 Step IT Oy. Avtalet flyttar över från staden till HPK Palvelut Oy och avtalets finansiär är OP Företagsbanken Abp. OP Företagsbanken Abp har beviljat HPK Palvelut Oy:s avtal en limit om 7 112 500,00 euro. Man anhåller nu från välfärdsområdet om en proprieborgen med maximalt ansvar på 2 450 000,00 euro. Välfärdsområdets andel av ICT-utrustningen i HPK Palvelut Oys avtal är ca 30 % och den borgen som nu söks baserar sig på välfärdsområdets andel av ICT-utrustningen, där även kommande ICT-anskaffningar har beaktats. 

Mot limiten skaffar HPK Palvelut Oy ICT-utrusning åt välfärdsområdet. Välfärdsområdets ansvar är alltid maximalt 80 procent av den limit som används, jämte räntor och avgifter, och ansvaret gäller enbart den limit som används för välfärdsområdets utrustning.

Enligt lagen om välfärdsområden 134 § får lån eller borgen eller annan säkerhet som beviljats av välfärdsområdet inte äventyra välfärdsområdets förmåga att svara för sina lagstadgade uppgifter. Välfärdsområdet får inte bevilja lån eller borgen eller annan säkerhet om de är förenade med en betydande ekonomisk risk. Välfärdsområdets intresse ska tryggas med tillräckliga säkerheter eller motsäkerheter.

Välfärdsområdets förmåga att svara för sina lagstadgade uppgifter äventyras inte, ifall välfärdsområdet beviljar en borgen om 2 450 000 euro för bolagets limit, eftersom välfärdsområdet som bolagets kund själv är slutanvändare av de maskiner som är limitens föremål, och betalar för servicen åt HPK Palvelut Oy.  Eftersom välfärdsområdet själv betalar för ifrågavarande skuld och ansvarar enbart för sina egna maskiners leasingavgifter, har krav på motsäkerhet ingen inverkan i att säkerställa borgen.  

Enligt förvaltningsstadgans 25 § fattar välfärdsområdesfullmäktige beslut om ingående av borgensförbindelse eller ställande av annan säkerhet för annans skuld.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen föreslår för välfärdsområdesfullmäktige, att den beviljar en proprieborgen om 2 450 000,00 euro som borgen för HPK Palvelut Oys limit.

Beslut

Beslutades enligt beslutsförslaget.

Beskrivning

Beredning och upplysningar:
förvaltningsdirektör Camilla Söderström,​ camilla.soderstrom1@itauusimaa.fi

Beslutsförslag

Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige beviljar en proprieborgen om 2 450 000,00 euro som borgen för HPK Palvelut Oys limit.

Beslut

Beslutades enligt beslutförslaget.


Sökande av ändring

Besvärsanvisning (Välfärdsområdesbesvär)

Ändring kan sökas skriftligt genom välfärdsområdesbesvär.

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

 

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. I besvären ska följande anges:

  1. det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
  3. grunderna för yrkandena,
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

 

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos: E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00