Välfärdsområdesfullmäktige, möte 02-05-2023

Protokollet är granskat

§ 45 Servicesedlarnas värde i Östra Nylands välfärdsområde

IUHVADno-2023-834

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning:
Planerare Nina Nyholm
projektkoordinator Sanna Äyräväinen
ansvarsområdesdirektör Ilona Koskenniemi
ansvarsområdesdirektör Kirsi Oksanen och
ledande jurist Salla Paavilainen.
Kontaktuppgifter: fornamn.efternamn@itauusimaa.fi  

Om servicesedlar föreskrivs i lagen om servicesedlar inom social- och hälsovården (569/2009). Syftet med servicesedlarna är att öka valmöjligheterna för klienter och patienter, förbättra tillgången till tjänster samt främja samarbetet mellan välfärdsområdets social- och hälsovård och näringsliv samt de privata serviceproducenterna.  

Med servicesedel avses en av det välfärdsområde som ansvarar för ordnandet av en social- och hälsovårdstjänst till mottagaren av tjänsten given utfästelse om att ersätta kostnaderna för en tjänst som tillhandahålls av en serviceproducent upp till det värde som välfärdsområdet fastställt på förhand. Klienten betalar för tjänsten en självriskandel som är det belopp som blir kvar från den privata serviceproducentens pris när värdet av servicesedeln som beviljats klienten har dragits av.  Klienten har rätt att vägra att ta emot servicesedlar som erbjuds, varvid välfärdsområdet ska hänvisa klienten till de tjänster som välfärdsområdet ordnar på andra sätt.  

Välfärdsområdet ska godkänna de privata serviceproducenter vars tjänster klienten kan betala med en servicesedel som välfärdsområdet beviljat. Välfärdsområdet ska föra en förteckning över de serviceproducenter som det godkänt. Uppgifter om tjänsteproducenterna, de tjänster de tillhandahåller och priset på tjänsterna ska finnas offentligt tillgängliga på internet och på annat lämpligt sätt. 

För närvarande använder Östra Nylands välfärdsområde servicesedlar för  

  • hemservice för barnfamiljer,  
  • hemvård,  
  • närståendevård,   
  • personlig assistans,  
  • serviceboende med heldygnsomsorg,   
  • öppenvårdsrehabilitering av frontveteraner och   
  • tjänster som stöder hemmaboende av frontveteraner.  

 

Mer detaljerat innehåll av den service som produceras med servicesedlar och de allmänna skyldigheterna och praxisen för serviceproducenterna och användningen av servicesedeln har fastställts i regelböcker för servicesedlar. Nämnden för ordnande av tjänster behandlar godkännandet av regelböckerna för servicesedlar vid sitt möte 19.4.2023.  

Enligt förvaltningsstadgan fastställer välfärdsområdesfullmäktige servicesedlarnas värde.  Servicesedlarnas värde har harmoniserats enligt de värden på servicesedlar som använts tidigare i kommunerna. Det föreslagna värdet på servicesedlarna finns i tabellen i bilaga 1. Servicesedeln för serviceboende med heldygnsomsorg är inkomstbunden, och i bilagan 2 finns en mera detaljerad tabell om hur servicesedelns värde bestäms för serviceboende med heldygnsomsorg. 

Välfärdsområdesfullmäktige har i samband med budgetbehandlingen för 2022 beslutat att rikta mera medel för servicesedel för närståendevård, vars värde under behandlingen har fastställts till x euro. Fullmäktiges beslut har beaktats i beredningen och i den avgiftstabell som man ska fatta ett besluta om. 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att det godkänner värdet på de servicesedlar som används inom Östra Nylands välfärdsområde enligt bilagorna. 

Beslut

Beslutades enligt beslutsförslaget.

Möte hantering

Det antecknades i protokollet, att ledamot Pia Nurme anmälde jäv och avlägsnade sig från mötesrummet under behandlingen av detta ärende kl. 17.45-17.54 (anställnings- och uppdragsjäv).

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
planerare Nina Nyholm
projektkoordinator Sanna Äyräväinen
ansvarsområdesdirektör Ilona Koskenniemi
ansvarsområdesdirektör Kirsi Oksanen och
ledande jurist Salla Paavilainen.
fornamn.efternamn@itauusimaa.fi  

Beslutsförslag

Östra Nylands välfärdsområdesfullmäktige godkänner värdet på de servicesedlar som används inom Östra Nylands välfärdsområde enligt bilagorna.

Beslut

Beslutades enligt beslutförslaget.

Möte hantering

Det antecknades i protokollet, att fullmäktigeledamot Pia Nurme anmälde jäv och avlägsnade sig från mötesrummet under behandlingen av detta ärende kl. 18.23-18.28 (samfundsjäv).


Sökande av ändring

Besvärsanvisning (Välfärdsområdesbesvär)

Ändring kan sökas skriftligt genom välfärdsområdesbesvär.

Besvärstid

Välfärdsområdesbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet. Besvären ska lämnas in till besvärsmyndigheten senast under besvärstidens sista dag innan besvärsmyndigheten stänger. En part anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter att brevet sändes, om inte något annat visas. Vid vanlig elektronisk delgivning anses parten ha fått del av beslutet den tredje (3) dagen efter att meddelandet sändes, om inte något annat visas. En medlemskommun och en kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju (7) dagar efter det att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet. Dagen för delfåendet räknas inte med i besvärstiden. Om den sista dagen för att anföra besvär infaller på en helgdag, självständighetsdagen, första maj, julafton, midsommarafton eller en helgfri lördag, får besvär anföras den första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Välfärdsområdesbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i oriktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
  • beslutet annars strider mot lag

 

Den som anför besvär ska presentera besvärsgrunderna innan besvärstiden löper ut.

Besvärsmyndighet

Helsingfors förvaltningsdomstol Banbyggarvägen 5, 00520 Helsingfors

helsinki.hao(at)oikeus.fi

Obs, när du skickar e-post, ersätt at med @.

Besvär kan också anföras hos förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet.

Besvärens form och innehåll

Besvären ska anföras skriftligt. Också elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form. I besvären ska följande anges:

  1. det beslut i vilket ändring söks (det överklagade beslutet),
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena),
  3. grunderna för yrkandena,
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

 

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också den personens kontaktuppgifter uppges. Om kontaktuppgifterna ändras medan besvären är anhängiga, ska de nya uppgifterna meddelas förvaltningsdomstolen utan dröjsmål. I besvären ska också uppges postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvären ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning,
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa,
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.

 

Rättegångsavgift

Hos den som inleder ett ärende som gäller ändringssökande tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).

Protokoll

Protokollsutdrag och bilagor som gäller beslutet kan begäras hos: E-postadressen: kirjaamo(at)itauusimaa.fi

Öppettider för registraturen: mån – fre kl. 9.00-15.00