Nämnden för utveckling och samarbete, möte 03-05-2023

Protokollet är granskat

§ 19 Svar på initiativ: Utvecklandet av samarbetet mellan social- och hälsovårdsorganisationerna och välfärdsområdet samt tryggandet av organisationernas verksamhetsförutsättningar

IUHVADno-2023-814

Beskrivning

Beredning och upplysningar:

utvecklingsdirektör Katja Blomberg, specialister inom främjande av hälsa och välfärd Minna Mattila och Malin Heikkinen, sakkunnig inom organisationsarbete och delaktighet Nanna Kostiainen

förnamn.efternamn@itauusimaa.fi

Välfärdsområdets medlemmar har rätt att komma med initiativ i frågor som gäller välfärdsområdets verksamhet (förvaltningsstadgan 167 §). Välfärdsområdet har 30.3.2023 mottagit ett initiativ (bilaga) som har behandlats tillsammans med specialisterna inom främjande av hälsa och välfärd, sakkunnig inom organisationsarbete och delaktighet samt utvecklingsdirektören.

Välfärdsområdet har satt sig in i lagstiftningen som gäller såväl främjandet av välfärd och hälsa som förverkligandet av delaktighet och i rekommendationerna för beredningen inför inledandet av verksamheten. Välfärdsområdets tjänsteinnehavare har bekantat sig med de nationella rekommendationerna för organisationsarbete och delaktighet samt övriga områdenas god praxis. De har även konsulterat HyTe rf för att bilda en omfattande helhetsbild.

Den utförda planen:

Punkt 1:

Organisationssamarbetet har beaktats i välfärdsområdets strategi bland annat för följande delar:

  • Vision: Samarbetet fungerar tillsammans med kommuner, företag, organisationer och HUS-sammanslutningen.
  • Värderingar – Delaktighet: samarbete med tredje sektorn är en viktigt resurs för oss.
  • Kritiska framgångsfaktorer, indikatorer och strategiska initiativ:
    • Tjänsternas kvalitet, tillgänglighet och kontinuitet:
      • Vid ordnandet av tjänster använder man sig av flerleverantörmodellen. Samarbetet är tätt med tredje sektorn och privata tjänsteleverantörer.

    • Integration på grund- och specialnivå samt social-, hälso- och räddningstjänsternas integration:

      • Samarbetet inom välfärdsområdet är smidigt. Serviceprocesserna är kundorienterade och integrerade.

      • Kontaktytorna är smidiga mellan HUS-sammanslutningen, kommunerna, övriga välfärdsområden, privata och organisationernas tjänster.

 

Välfärdsområdets servicestrategi bereds och i beredningen strävar man efter att delaktiggöra personal, påverkansorgan samt representanter för organisationerna.

Punkt 2:

Man håller på att bygga en elektronisk servicebricka i välfärdsområdet, som samlar områdets olika aktörer och tjänster. Den elektroniska servicebrickan ska förutom invånarna även kunna användas av professionella, så att de kan hänvisa klienterna även till organisationernas verksamhet. Förutom välfärdsområdets yrkesfolk kan tjänsteutbudet dessutom användas av kommunens och företagens personal.

Den digitala social- och hälsovårdscentralen som öppnas hösten 2023 är en planerad erfarenhetsexpertverksamhet. Erfarenhetsexperterna förutsätts ha utbildning anknuten till erfarenhetsexpertis, men även organisationsaktörer kan fungera som erfarenhetsexperter. Man strävar också efter att koppla tredje sektorns och organisationernas verksamhet som en del av vård- och servicekedjorna.

Punkt 3:

Hyte-förhandlingarnas tillvägagångssätt och strukturer skapas i samarbete med kommunerna under våren 2023. Efter det preciseras hyte-förhandlingarnas tillvägagångssätt tillsammans med organisationerna. Organisationens representanter ska vara med i hyte-förhandlingarna och Kumppanuuspöytä, som planeras för välfärdsområdet, kommer att ha en roll i skapandet av tillvägagångssätten för organisationernas, kommunernas och välfärdsområdets hyte-förhandlingar.

Punkt 4:

Tillsammans med områdets kommuner för man en dialog om strategiskt samarbete och kommer överens om samarbetets form och tyngdpunkter. Välfärdsområdet har skapat ett utkast om principerna för beviljande av organisationsbidrag. Principerna för beviljande fastställer principerna för stödjande av organisationsverksamhet och kriterier för beviljande av bidrag.

Punkt 5:

Beredskapsplaneringen är ett tjänstearbete som inte går att externalisera. I beredskapsplaneringen förutsätter man i större utsträckning än tidigare att genomföra skyddspolisens eller försvarsmaktens säkerhetsutredning, varvid organisationerna hamnar utanför.

Inom Östra Nyland verkar en arbetsgrupp för säkerhet i vardagen, där det enligt vår uppfattning även deltar representanter för organisationerna. Organisationer som har tydlig koppling till beredskap, såsom FRK och Vapepa (Frivilliga räddningstjänsten) deltar också i synnerhet i välfärdsområdets beredskapsövningar.

Beslutsförslag

Utvecklingsdirektören:

Nämnden för utveckling och samarbete ger det ovan presenterade som svar på initiativet.

Beslut

Beslutades enligt förslaget.