Nämnden för beredskap och säkerhet, möte 23-09-2025

Dagordningen är verifierad

§ 48 Budget för år 2026 räddningsväsendet

IUHVADno-2025-1728

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredning och tilläggsinformation:
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Enligt 74 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde godkänner välfärdsområdesstyrelsen planeringsramarna och anvisningar för hur budgeten ska göras upp.

Anvisningarna om upprättande av budget gäller budgeten för år 2026 och planeringsåren 2026–2028. Anvisningarna innefattar de dokument och de bedömningar av finansieringen som väsentligen sammanhänger med ekonomihanteringen, sådana de förelåg vid tidpunkten för beredningen av anvisningarna. Anvisningarna har formulerats så att de ska vara informativa och så att de främjar förutsättningarna för budgetberedningen, och de innehåller en tidsplan för upprättandet och behandlingen av budgeten.

Det föreskrivs i lagen om välfärdsområden (611/2021) att välfärdsområdesfullmäktige före utgången av varje år ska godkänna en budget för välfärdsområdet för det följande kalenderåret. Budgeten ska iakttas i välfärdsområdets verksamhet och ekonomi (115 §). Budgeten innefattar en investeringsplan och en ekonomiplan för minst tre år av vilka budgetåret är det första. Budgeten ska innehålla de anslag och beräknade inkomster som uppgifterna förutsätter. Dessutom ska den innehålla en redogörelse för hur finansieringsbehovet ska täckas utan långfristiga lån.

Budgeten och ekonomiplanen består av en driftsekonomi- och resultaträkningsdel samt en investerings- och finansieringsdel. I ekonomiplanen godkänns målen för verksamheten och ekonomin, vilka ska vara i överensstämmelse med välfärdsområdets strategi. Planen ska vara i balans eller uppvisa ett överskott senast vid utgången av det andra året efter budgetåret. Ett eventuellt underskott i balansräkningen ska täckas inom två år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes (115 §).

I driftsekonomidelen framläggs i form av en beräkning de verksamhetsmässiga och ekonomiska målen för sektorerna, som sorterar under nämnderna. I beräkningen har driftsutgifterna dragits av från driftsinkomsterna. Resultaträkningen upprättas för hela välfärdsområdet och den ska beakta hur väl de internt tillförda medlen räcker till för driftsutgifterna och avskrivningarna.

Investeringsdelen ska visa inkomster och utgifter samt avskrivningar och lånefinansiering. Av den ska förutom välfärdsområdets investeringar även de investeringar gjorda av koncernen som är mest betydande för verksamheten och ekonomin framgå, och den ska basera sig på den i 16 § avsedda investeringsplan som de behöriga ministerierna har godkänt i enlighet med vad som föreskrivs särskilt (115 §). I finansieringsdelen beskrivs de målsättningar som gäller finansieringen av verksamheten och målvärdena för de nyckeltal som indikerar hur målen har uppfyllts samt visas medlens ursprung och användning.

Välfärdsområdesstyrelsen behandlar Östra Nylands välfärdsområdes budgetförslag för år 2026 och ekonomiplanen 2026–2028 vid sina sammanträden 9.10.2025 och 30.10.2025, varefter budgeten går vidare till välfärdsområdesfullmäktige för godkännande 9.12.2025.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar

  • godkänna anvisningarna om upprättande av budget
  • ge ekonomitjänsterna vid koncern- och strategitjänsterna fullmakt att göra tekniska korrigeringar i anvisningarna om upprättande av budget.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade

  • godkänna anvisningarna om upprättande av budget
  • ge ekonomitjänsterna vid koncern- och strategitjänsterna fullmakt att göra tekniska korrigeringar i anvisningarna om upprättande av budget.

Beskrivning

Beredning och tilläggsuppgifter:
ekonomidirektör Minna Sevón
fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

 

Enligt 74 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde godkänner välfärdsområdesstyrelsen planeringsramarna och anvisningar för hur budgeten ska göras upp. Anvisningarna för hur budgeten ska göras upp antogs vid välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 22.5.2025 (§ 123).

Det föreskrivs i lagen om välfärdsområden (611/2021) att välfärdsområdesfullmäktige före utgången av varje år ska godkänna en budget för välfärdsområdet för det följande kalenderåret. Budgeten ska iakttas i välfärdsområdets verksamhet och ekonomi (115 §). Budgeten innefattar en investeringsplan och en ekonomiplan för minst tre år av vilka budgetåret är det första. Budgeten ska innehålla de anslag och beräknade inkomster som uppgifterna förutsätter. Dessutom ska den innehålla en redogörelse för hur finansieringsbehovet ska täckas utan långfristiga lån. Planen ska vara i balans eller uppvisa ett överskott senast vid utgången av det andra året efter budgetåret. Ett eventuellt underskott i balansräkningen ska täckas inom två år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes.

Bokslutet för år 2023 visade ett underskott på 34,6 miljoner euro, och 2024 års bokslut visade ett underskott på 48,5 miljoner euro. Balansräkningen för Östra Nylands välfärdsområde hade i slutet av år 2024 underskott som saknar täckning till ett värde av 83,1 miljoner euro. Enligt prognosen i delårsrapporten 1–3/2025 uppgår underskottet för år 2025 till 2,5 miljoner euro. Välfärdsområdet ska i sin planeringsram för 2026–2028 kunna visa att man lyckas täcka 2023–2024 års underskott och 2025 års eventuella underskott fram till slutet av år 2026.

Som grund för beredningen av planeringsramen har använts bokslutsuppgifterna för åren 2023–2024 samt budgeten för år 2025 och utfalls- och prognosuppgifterna för det första kvartalet 2025. Den statliga finansieringen bygger i ramberäkningen på finansministeriets preliminära finansieringsanalys för 2026 som publicerades 30.4.2025 och på en tryckkalkyl för finansieringen gällande åren 2026–2029.

Kommun- och välfärdsområdesarbetsgivarna KT samt huvudavtalsorganisationerna inom sektorn nådde 29.4.2025 samförstånd om avtalshöjningarna inom kommun- och välfärdssektorn. Avtalshöjningarna, vilka är i överensstämmelse med den allmänna linjen, höjer lönekostnaderna med sammanlagt 7,37 procent under en period på nästan tre år. Höjningarna fördelas så att lönerna stiger med 2,5 procent år 2025, med 2,47 procent år 2026 och med 2,4 procent år 2027. När det gäller andra kostnader än personalkostnader har man i ramberäkningen för år 2026 använt en årlig tillväxt på 2,5 procent inom social- och hälsovårdstjänsterna och 2,0 procent inom övriga sektorer samt en tillväxt på 2,5 procent avseende åren 2027 och 2028.

I förvaltningstjänsterna vid koncern- och strategitjänsterna har man i enlighet med välfärdsområdesstyrelsens beslut 8.5.2025 (§ 108) beaktat den genomsnittliga årliga sparpotentialen på 1,6 miljoner euro av en fullständig outsourcing av kostservicen och anstaltsvårdstjänsterna med början 1.6.2026. Dessutom har posten för lokalhyra sänkts med 0,5 miljoner euro avseende år 2026. Inom digitala tjänster beräknas man från mitten av år 2027 kunna spara 1,5 miljoner euro på de kostnader som de gamla klient- och patientdatasystemen orsakat, när det nya klient- och patientdatasystemet fullt ut har tagits i bruk också i fråga om arkiveringen. Dessutom har man i de digitala tjänsterna beaktat att Apotti inte längre medför betalningsskyldigheter från och med år 2027.

Utifrån dessa antaganden kan man beräkna att ett resultat med överskott kan uppnås åren 2026–2028, men att täcka det ackumulerade underskottet före utgången av år 2026 är möjligt endast med hjälp av tilläggsfinansiering från staten. I slutet av år 2028 uppskattas det fortfarande finns ett underskott på 60,8 miljoner euro att täcka.

I produktivitetsprogrammet, som godkänts av välfärdsområdesfullmäktige 12.12.2023, lade man fokus på att definiera produktivitetsobjekt i den så kallade A-korgen och de åtgärder som i första hand skulle vidtas för att försöka uppnå ekonomisk balans. Eftersom genomförandet av dessa produktivitetsobjekt ändå inte har framskridit så som det hade planerats, övergick man i produktivitetsprogrammet till att bereda utvalda åtgärder genom vilka nivån på tillgången till tjänster sänks (korg B) eller genom vilka servicenivån försämras och reduceras (korg C). Välfärdsområdesstyrelsen beslutade 26.9.2024 inleda samarbetsförfaranden som gäller åtgärderna i produktivitetsprogrammets B- och C-korgar i syfte att bereda fortsatta åtgärder för att balansera ekonomin. Vid välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde 10.12.2024 godkändes servicenätsplanen samt vidare budgeten för år 2025 och ekonomiplanen för åren 2025–2028. Det beslutades då att endast en del av produktivitetsåtgärderna skulle genomföras. Välfärdsområdesstyrelsen har 13.3.2025 behandlat en preliminär lista över förslag till fortsatta åtgärder. I fråga om dessa pågår beredningsarbetet, och inga beslut har ännu fattats.

För att täcka underskottet behövs en uppdaterad och trovärdig version av produktivitetsprogrammet där målet är att täcka underskottet före utgången av år 2028. Detta förutsätter att servicenätet och verksamheten bedöms kritiskt och att man i alla avseenden binder upp sig. Det bör röjas upp i produktivitetsprogrammet ordentligt och man bör fokusera på åtgärder som har en verklig inverkan. Med små finjusteringar kan man inte få bukt med underskottet och få verksamheten att svara mot det ökade servicebehovet. En sänkning av kostnadsnivån är av kritisk betydelse, eftersom den statliga finansieringen och kundavgifterna i praktiken är givna och eftersom någon betydande ökning inte är att vänta. Om man kan godkänna ett preciserat åtgärdsprogram som ger besparingar på cirka 10 miljoner euro per år under åren 2026–2028, är det möjligt att täcka underskotten före utgången av år 2028.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesdirektören: 

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar

  • godkänna att planeringen av 2026 års budget ska ha som ram att verksamhetsbidraget får vara högst -423 643 000 euro (netto),
  • att det under åren 2023–2024 ackumulerade underskottet och det underskott som eventuellt ackumuleras under räkenskapsperioden 2025 ska täckas före utgången av år 2028,
  • som en del av beredningen av budgeten och ekonomiplanen för åren 2026–2028 att bedöma frågan om att ansöka om statlig tilläggsfinansiering i syfte att trygga en tillräcklig basservice,
  • tillställa nämnderna och sektorerna de planeringsramar som föreligger som bilaga.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade

  • godkänna att planeringen av 2026 års budget ska ha som ram att verksamhetsbidraget får vara högst -423 643 000 euro (netto),
  • att det under åren 2023–2024 ackumulerade underskottet och det underskott som eventuellt ackumuleras under räkenskapsperioden 2025 ska täckas före utgången av år 2028,
  • som en del av beredningen av budgeten och ekonomiplanen för åren 2026–2028 att bedöma frågan om att ansöka om statlig tilläggsfinansiering i syfte att trygga en tillräcklig basservice,
  • tillställa nämnderna och sektorerna de planeringsramar som föreligger som bilaga.

Möte hantering

Det antecknades i protokollet att välfärdsområdesstyrelsens ledamot Ari Oksanen gick från mötet under behandlingen av detta ärende kl. 19.31. Dessutom antecknades det i protokollet att välfärdsområdesstyrelsen höll en paus efter behandlingen av detta ärende, kl. 20.15-20.29.

Beredare

  • Marjut Helske, hallintopäällikkö /förvaltningschef, marjut.helske@itauusimaa.fi

Beskrivning

Beredning och upplysningar:
förvaltningschef Marjut Helske, fornamn.efternamn(at)itauusimaa.fi

Budgetförslag för sektorn för år 2026, investeringsplan för åren 2026–2029 och personalplan för år 2026

Enligt 75 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde godkänner välfärdsområdesstyrelsen planeringsramarna och anvisningar för hur budgeten ska göras upp. Ekonomiplaneramen för åren 2026–2028 har godkänts vid välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 22.5.2025 (§ 123) och tillsänts nämnderna och sektorerna för att utgöra grund för budgetberedningen. Enligt 27 § i förvaltningsstadgan för Östra Nylands välfärdsområde har nämnden för beredskap och säkerhet till uppgift att lägga fram ett förslag till verksamhets- och ekonomiplan för serviceproduktionen inom räddningsverket samt till investeringsplan för välfärdsområdesstyrelsen och vidare för välfärdsområdesfullmäktige.

Det föreskrivs i lagen om välfärdsområden (611/2021) att välfärdsområdesfullmäktige före utgången av varje år ska godkänna en budget för välfärdsområdet för det följande kalenderåret. Budgeten ska iakttas i välfärdsområdets verksamhet och ekonomi (115 §). Budgeten innefattar en investeringsplan och en ekonomiplan för minst tre år av vilka budgetåret är det första. Budgeten ska innehålla de anslag och beräknade inkomster som uppgifterna förutsätter. Dessutom ska den innehålla en redogörelse för hur finansieringsbehovet ska täckas utan långfristiga lån. Planen ska vara i balans eller uppvisa ett överskott senast vid utgången av det andra året efter budgetåret. Ett eventuellt underskott i balansräkningen ska täckas inom två år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes.

Bokslutet för år 2023 visade ett underskott på 34,6 miljoner euro, och 2024 års bokslut visade ett underskott på 48,5 miljoner euro. Balansräkningen för Östra Nylands välfärdsområde hade i slutet av år 2024 underskott som saknar täckning till ett värde av 83,1 miljoner euro. Enligt prognosen i delårsrapporten 1–6/2025 uppgår underskottet för år 2025 till 14,6 miljoner euro. Välfärdsområdet ska i sin planeringsram för 2026–2028 kunna visa att man lyckas täcka 2023–2024 års underskott och 2025 års eventuella underskott fram till slutet av år 2026.

Strategiska prioriteringsområden för åren 2026–2028

De mera konkreta mål som styr räddningsverkets verksamhet och tjänster har härletts från de riksomfattande strategiska målen och de regionala behoven. Räddningsverket i Östra Nylands strategiska riktlinjer för åren 2024–2026 är de mål som konstaterats i servicenivåbeslutet:

Räddningsverket i Östra Nylands strategiska riktlinjer för åren 2025–2027:

  • Östra Nyland är ett tryggt välfärdsområde där man förbereder sig på olika säkerhetssituationer
  • Räddningsverket i Östra Nyland beaktar i sin verksamhet de behov som uppstår i omgivningen och svarar mot dem med likvärdig, ändamålsenlig och högklassig service
  • Man satsar på de anställdas arbetshälsa och på upprätthållande av deras arbetsförmåga i räddningsverkets hela verksamhet
  • Räddningsverket i Östra Nyland är en kristålig organisation vars kontinuitet har säkerställts i alla förhållanden
  • Räddningsverket i Östra Nyland är en förändringsbenägen organisation vars verksamhet bygger på gemensamt ansvar
  • Säkerheten i människornas vardag främjas sektorsövergripande genom att man satsar på människornas egen beredskap och förbättrar trygghetskänslan hos befolkningen
  • Räddningsverket producerar på ett effektivt, ekonomiskt och högklassigt sätt sådan akutvård som avses i samarbetsavtalet med HUS-sammanslutningen.

 

Förslag till budget för år 2026 och investeringsplan för åren 2026–2029

Östra Nylands välfärdsområdesstyrelse har slagit fast att det externa verksamhetsbidraget i budgetramen för sektorn för räddningsväsendet uppgår till 10 223 000 euro. När man beaktar de interna posterna blir verksamhetsbidragets storlek 13 230 671 euro. Interna poster är de kostnader som andra enheter tar ut av räddningsväsendet, där den största posten är hyror för lokaler, eller på motsvarande sätt de intäkter som räddningsverksamheten får av andra sektorer. Även inom räddningsverksamheten kan det finnas överföringar mellan olika ansvarsområden i form av interna poster.

Räddningsväsendet har fyra ansvarsområden: Räddningsväsendets ledning, Räddningsverksamhet, Riskhantering och Akutvård. Finansieringen av ansvarsområdet för akutvården kommer från HUS, och denna finansiering borde också täcka de interna posterna och posterna efter verksamhetsbidraget.

Sektorn för räddningsväsendet har berett budgetförslaget för år 2026 på basis av den ram som välfärdsområdesstyrelsen fastställt 12.6.2025. Sektorn för räddningsväsendet har i ramen ett externt verksamhetsbidrag på -10 223 000 euro. I budgetförslaget uppgår det externa verksamhetsbidraget till -10 441 470 euro, så skillnaden jämfört med rambeslutet är -218 470 euro.

Sektorn för räddningsväsendet inbegriper akutvården, vars finansiering till fullt belopp kommer från HUS-sammanslutningen. Utöver verksamhetsbidraget ersätter HUS även posterna efter verksamhetsbidraget. Räddningsverkets verksamhetsbidrag bör granskas utan akutvården, som alltså ersätts fullt ut av HUS.

Enligt sektorn för räddningsväsendets budgetförslag är de externa verksamhetsintäkterna 7,5 miljoner euro, vilket är 0,8 miljoner euro mera än i den godkända ramen.

I budgetförslaget för akutvården för år 2026 har man som en följd av överlåtelsen av rörelse beaktat de sex fältchefer inom akutvården som övergår från HUS-sammanslutningen till anställning vid välfärdsområdet och kostnaderna för dem, vilka helt och hållet täcks med en höjning av HUS-samarbetsersättningen, som bokförs i verksamhetsintäkterna.

Enligt budgetförslaget uppgår sektorns externa verksamhetskostnader till 18,0 miljoner euro. Med andra ord är överskridningen jämfört med den godkända ramen 6,1 procent, det vill säga 1,0 miljoner euro. En del av ramöverskridningen förklaras med ovan nämnda överlåtelse av rörelse från HUS-sammanslutningen till akutvården. Till överskridningen bidrar dessutom bland annat ett exceptionellt tioårsunderhåll av engångsnatur av en skyliftbil (150 000 euro) och en betydande över 10 % kostnadsökning för signalnätets del.

Välfärdsområdet utarbetar årligen en investeringsplan för de investeringar som påbörjas under de fyra räkenskapsperioder som följer på följande räkenskapsperiod och för finansieringen av dem. Investeringsplanen innehåller uppgifter om avtal som motsvarar investeringar. Investeringar kan finansieras med inkomstfinansiering, ackumulerade likvida medel samt ett långfristigt lån i enlighet med fullmakten att uppta lån. Välfärdsområdesfullmäktige godkände investeringsplanen för åren 2026–2029 10.12.2024 (§ 102). Små preciseringar har gjorts i investeringsplanen för år 2026. Förslaget till investeringsplan för åren 2027–2028 har uppdaterats så att den ska motsvara projekten i investeringsplanen 2027–2029. Den fullmakt att uppta lån som beviljades år 2023 innefattade Lovisa räddningsstation, vars byggande slutfördes i augusti 2025.

Ytterligare åtgärder för att uppnå besparingar inom räddningsväsendet har gåtts igenom. Räddningsverket har organiserat och utvecklat sin verksamhet till det som den är i nuläget ända sedan 2004, och onödiga eller överflödiga åtgärder och uppgifter har gallrats bort, harmoniserats och moderniserats. Räddningsverket har inte längre några åtgärder/uppgifter som kan gallras bort, såvida man inte ingriper i strukturerna. Med det avses ordnandet av det ordinarie räddningsväsendets verksamhet på tre stationer samt förutom dessa också halvordinarie brandkårer och avtalsbrandkårer, vilka stöder räddningsverksamheten i glesbygder som det tar längre tid att komma fram till. Eventuella åtgärder för att uppnå målet presenteras vid sammanträdet.

Sektorns budgetförslag för år 2026 överstiger i sin helhet den godkända ramen med cirka 0,8 miljoner euro i fråga om de externa verksamhetsintäkterna och med cirka 1 miljoner euro i fråga om de externa verksamhetskostnaderna. Sektorn för räddningsväsendets externa verksamhetsbidrag överskrids med 0,2 miljoner euro.

I det bifogade budgetförslaget för sektorn för räddningsväsendet för år 2025 har det tagits in en prognos för år 2025. När man beaktar både de externa och de interna posterna är verksamhetsbidraget för sektorn för räddningsväsendet enligt budgetförslaget 90 000 euro större än i prognosen för år 2025.

Beskrivning förslag

Föredragande

  • Peter Johansson, pelastusjohtaja /räddningsdirektör, peter.johansson@itauusimaa.fi

Nämnden för beredskap och säkerhet beslutar föreslå välfärdsområdesstyrelsen

  • ett externt verksamhetsbidrag på högst -10 441 470 euro (netto) i budgeten för år 2026 på det sätt som anges i bilagan,
  • ett externt + internt verksamhetsbidrag på – 13 230 671 euro (netto) i budgeten för år 2026 på det sätt som anges i bilagan,
  • en investeringsplan för åren 2026–2029 på det sätt som anges i bilagan,
  • en personalplan för åren 2025–2026 på det sätt som anges i bilagan.

Inform

välfärdsområdesstyrelse