Varautuminen ja turvallisuus -lautakunta, kokous 23.9.2025

Esityslista on tarkastamaton

§ 48 Talousarvio 2026 pelastuslaitos

IUHVADno-2025-1728

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot: 
talousjohtaja Minna Sevón
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 74 §:n mukaan aluehallitus hyväksyy suunnittelukehykset ja talousarvion laadintaohjeet.

Hyvinvointialueelle laadittu talousarvion laadintaohje koskee talousarviota 2026 ja suunnitelmavuosia 2026–2028. Ohje kattaa talouden hallintaan keskeisesti liittyvät dokumentit ja rahoitusarviot sellaisina, kuin ne ohjetta valmisteltaessa olivat saatavilla. Laadintaohje on luotu informatiiviseksi ja talousarviovalmistelun edellytyksiä edistäväksi, ja se sisältää talousarvion laadinnan ja käsittelyn aikataulutuksen.

Hyvinvointialuelain (611/2021) mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jota se noudattaa toiminnassaan ja taloudenhallinnassaan (§ 115). Talousarvioon lukeutuu investointisuunnitelma sekä taloussuunnitelma vähintään kolmeksi vuodeksi, joista talousarviovuosi on ensimmäinen. Talousarvio ottaa lukuun toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoittaa, miten rahoitustarve katetaan ilman pitkäaikaista lainaa.

Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa. Osana taloussuunnitelmaa hyväksytään hyvinvointialueen strategian mukaiset toiminnan ja talouden tavoitteet. Suunnitelman on oltava tasapainoinen, tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taseeseen mahdollisesti kertynyt alijäämä tulee kattaa kahdessa vuodessa tilinpäätöksen vahvistamisvuoden päättymisestä (§ 115).

Käyttötalousosassa esitetään lautakuntien alaisten toimialojen toiminnalliset ja taloudelliset tavoitteet laskelmana, jossa käyttötuloista on vähennetty käyttömenot. Tuloslaskelma laaditaan koko hyvinvointialueelle ja se huomioi tulorahoituksen riittävyyden käyttömenoihin ja poistoihin.

Investointiosa kuvaa tulot ja menot sekä esittelee poistot ja lainoituksen. Siitä ilmenee hyvinvointialueen investointien lisäksi konsernin toiminnallisesti ja taloudellisesti merkittävimmät investoinnit ja se perustuu 16 §:ssä tarkoitettuun investointisuunnitelmaan, jonka toimivaltaiset ministeriöt ovat hyväksyneet siten kuin siitä erikseen säädetään (§ 115). Rahoitusosa avaa toiminnan rahoitusta koskevat tavoitteet ja niiden toteutumista mittaavien tunnuslukujen tavoitearvot sekä osoittaa rahan lähteet ja käytön.

Aluehallitus käsittelee Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen talousarvioesityksen 2026 ja taloussuunnitelman 2026–2028 kokouksissaan 9.10.2025 ja 30.10.2025, jonka jälkeen arvio etenee aluevaltuuston hyväksyttäväksi 9.12.2025.

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja:

Aluehallitus päättää

  • hyväksyä liitteenä olevan talousarvion laadintaohjeen ja
  • valtuuttaa konserni- ja strategiapalveluiden talouspalvelut tekemään talousarvion laadintaohjeeseen teknisluonteisia korjauksia.

Päätös

Aluehallitus päätti

  • hyväksyä liitteenä olevan talousarvion laadintaohjeen ja
  • valtuuttaa konserni- ja strategiapalveluiden talouspalvelut tekemään talousarvion laadintaohjeeseen teknisluonteisia korjauksia.

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
talousjohtaja Minna Sevón
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

 

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 74 §:n mukaan aluehallitus hyväksyy suunnittelukehykset ja talousarvion laadintaohjeet. Talousarvion laadintaohjeet on hyväksytty aluehallituksen kokouksessa 22.5.2025 § 123.

Hyvinvointialuelain (611/2021) mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jota se noudattaa toiminnassaan ja taloudenhallinnassaan (§ 115). Talousarvioon lukeutuu investointisuunnitelma sekä taloussuunnitelma vähintään kolmeksi vuodeksi, joista talousarviovuosi on ensimmäinen. Talousarvio ottaa lukuun toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoittaa, miten rahoitustarve katetaan ilman pitkäaikaista lainaa. Suunnitelman on oltava tasapainoinen tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taseeseen mahdollisesti kertynyt alijäämä tulee kattaa kahdessa vuodessa tilinpäätöksen vahvistamisvuoden päättymisestä.

Vuoden 2023 tilinpäätös oli 34,6 miljoonaa euroa alijäämäinen ja vuoden 2024 tilinpäätöksen alijäämä oli 48,5 miljoonaa euroa. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen taseessa on vuoden 2024 lopussa kattamatonta alijäämää noin 83,1 miljoonaa euroa. Osavuosikatsauksen 1–3/2025 ennusteen mukaan vuoden 2025 alijäämä asettuu 2,5 miljoonaan euroon. Talouden suunnittelukehyksessä 2026–2028 tulee osoittaa, että vuosien 2023–2024 alijäämät ja tilikauden 2025 mahdollinen alijäämä saadaan katettua vuoden 2026 loppuun mennessä.

Suunnittelukehyksen valmistelussa on käytetty pohjana vuosien 2023–2024 tilinpäätöstietoja sekä vuoden 2025 talousarviota ja ensimmäisen neljänneksen toteuma- ja ennustetietoja. Valtion rahoitus perustuu kehyslaskennassa Valtiovarainministeriön 30.4.2025 julkaisemiin vuoden 2026 ennakolliseen rahoituslaskelmaan ja rahoituksen painelaskelmaan vuosille 2026–2029.

Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT sekä alan pääsopijajärjestöt saavuttivat yhteisymmärryksen kunta- ja hyvinvointialan sopimuskorotuksista 29.4.2025. Ratkaisun yleisen linjan mukaiset sopimuskorotukset ovat yhteensä 7,37 prosenttia lähes kolmelle vuodelle. Korotukset jakautuvat siten, että vuonna 2025 palkat nousevat 2,5 prosenttia, vuonna 2026 2,47 prosenttia ja vuonna 2027 2,4 prosenttia. Muissa kuin henkilöstökuluissa kehyslaskennassa on käytetty vuonna 2026 sosiaali- ja terveyspalveluissa 2,5 % vuotuista kasvua ja muilla toimialoilla 2,0 % kasvua sekä 2,5 % kasvua vuosina 2027 ja 2028.

Konserni- ja strategiapalveluiden hallintopalveluissa on huomioitu aluehallituksessa 8.5.2025 § 108 päätetyn mukaisesti ravinto- ja laitoshuoltopalveluiden kokonaisulkoistuksen 1,6 miljoonan euron keskimääräinen vuotuinen säästöpotentiaali 1.6.2026 alkaen. Lisäksi toimitilavuokria on alennettu 0,5 miljoonaa euroa vuodelle 2026. Digipalveluissa vanhojen asiakas- ja potilastietojärjestelmien kustannuksista ennakoidaan saatavan 1,5 miljoonan euron säästöt vuoden 2027 puolivälistä eteenpäin, kun uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmä on otettu täysimääräisesti käyttöön myös arkistoinnin osalta. Lisäksi digipalveluissa on huomioitu, ettei Apotista aiheudu maksuvelvoitteita enää vuodesta 2027 alkaen.

Näillä laskentaolettamilla pystytään saavuttamaan ylijäämäiset tulokset vuosina 2026–2028, mutta alijäämäkertymän kattaminen vuoden 2026 loppuun mennessä on mahdollista ainoastaan valtion lisärahoituksen turvin. Vuoden 2028 lopussa alijäämää olisi edelleen katettavana 60,8 miljoonaa euroa.

Aluevaltuuston 12.12.2023 hyväksymässä tuottavuusohjelmassa oli keskitytty määrittelemään nk. korin A tuottavuuskohteita ja toimenpiteitä, joilla talous pyrittiin ensisijaisesti saamaan tasapainoon. Koska kuitenkaan näiden tuottavuuskohteiden toimeenpano ei ole edennyt suunnitelmien mukaan, tuottavuusohjelmassa siirryttiin valikoitujen toimenpiteiden valmisteluun, joilla palvelujen saatavuustasoa lasketaan (kori B) tai palvelutasoa heikennetään ja leikataan (kori C). Aluehallitus päätti 26.9.2024 käynnistää tuottavuusohjelman B- ja C-korien toimenpiteitä koskevat yhteistoimintamenettelyt talouden tasapainottamisen jatkotoimenpiteiden valmistelemiseksi. Aluevaltuuston 10.12.2024 kokouksessa hyväksyttiin palveluverkkosuunnitelma sekä talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma vuosille 2025 – 2028. Tuolloin päätettiin toteuttaa ainoastaan osa tuottavuustoimenpiteistä. Aluehallituksessa on käsitelty 13.3.2025 alustava listaus jatkotoimenpide-ehdotuksista, jolta osin valmistelutyö on kesken ja päätöksiä ei toistaiseksi ole tehty.

Alijäämän kattamiseen tarvitaan tuottavuusohjelmasta päivitetty ja uskottava versio, jolla tavoitellaan alijäämien kattamista vuoden 2028 loppuun mennessä. Tämä edellyttää palveluverkon ja toiminnan kriittistä arviointia ja sitoutumista kaikilta osin. Tuottavuusohjelma tulee perata läpi kunnolla ja keskittyä aidosti vaikuttaviin toimenpiteisiin. Pienillä hienosäädöillä alijäämää ei saada kurottua umpeen ja vastaamaan palvelutarpeen kasvuun. Kustannustason laskeminen on kriittistä, koska valtion rahoitus ja asiakasmaksut ovat käytännössä annettuja, eikä tiedossa ei ole merkittävää nousua. Mikäli saadaan hyväksyttyä tarkennettu toimenpideohjelma, jolla kerrytetään noin 10 miljoonan euron vuotuiset säästöt 2026–2028, alijäämät on mahdollista saada katettua vuoden 2028 loppuun mennessä.

Ehdotus

Hyvinvointialuejohtaja:

Aluehallitus päättää

  • hyväksyä hyvinvointialueen vuoden 2026 talousarvion suunnittelukehykseksi toimintakatteen, joka on nettona enintään -423.643.000 euroa,
  • että vuosina 2023–2024 kertyneet ja mahdollisesti tilikaudella 2025 kertyvä alijäämä katetaan vuoden 2028 loppuun mennessä,
  • arvioida osana vuosien 2026–2028 talousarvio- ja -suunnitelmavalmistelua valtion lisärahoituksen hakemisesta riittävien peruspalveluiden turvaamiseksi ja
  • lähettää lautakunnille ja toimialoille liitteen mukaiset suunnittelukehykset.

Päätös

Aluehallitus päätti

  • hyväksyä hyvinvointialueen vuoden 2026 talousarvion suunnittelukehykseksi toimintakatteen, joka on nettona enintään -423.643.000 euroa,
  • että vuosina 2023–2024 kertyneet ja mahdollisesti tilikaudella 2025 kertyvä alijäämä katetaan vuoden 2028 loppuun mennessä,
  • arvioida osana vuosien 2026–2028 talousarvio- ja -suunnitelmavalmistelua valtion lisärahoituksen hakemisesta riittävien peruspalveluiden turvaamiseksi ja
  • lähettää lautakunnille ja toimialoille liitteen mukaiset suunnittelukehykset.

Kokouskäsittely

Pöytäkirjaan merkittiin, että aluehallituksen jäsen Ari Oksanen poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn aikana, klo 19.31. Lisäksi pöytäkirjaan merkittiin, että aluehallitus piti tauon tämän asian käsittelyn jälkeen, klo 20.15–20.29.

Valmistelija

  • Marjut Helske, hallintopäällikkö /förvaltningschef, marjut.helske@itauusimaa.fi

Perustelut

Valmistelu ja lisätiedot:
hallintopäällikkö Marjut Helske
etunimi.sukunimi(at)itauusimaa.fi

Toimialan talousarvioesitys vuodelle 2026, investointisuunnitelma 2026 – 2029 ja henkilöstösuunnitelma 2026

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 75 §:n mukaan aluehallitus hyväksyy suunnittelukehykset ja talousarvion laadintaohjeet. Taloussuunnitelmakehys vuosille 2026 – 2028 on hyväksytty aluehallituksen kokouksessa 22.5.2025 § 123 ja lähetetty lautakunnille ja toimialoille talousarviovalmistelun pohjaksi. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen hallintosäännön 27 §:n mukaan Varautuminen ja turvallisuus -lautakunta vastaa esityksen tekemisestä pelastuslaitoksen palvelutuotantoa koskevasta toiminta- ja taloussuunnitelmasta sekä investointisuunnitelmasta hyvinvointialueen aluehallitukselle ja edelleen aluevaltuustolle.

Hyvinvointialuelain (611/2021) mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, jota se noudattaa toiminnassaan ja taloudenhallinnassaan (§ 115). Talousarvioon lukeutuu investointi-suunnitelma sekä taloussuunnitelma vähintään kolmeksi vuodeksi, joista talousarviovuosi on ensimmäinen. Talousarvio ottaa lukuun toiminnan edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä osoittaa, miten rahoitustarve katetaan ilman pitkäaikaista lainaa. Suunnitelman on oltava tasapainoinen tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taseeseen mahdollisesti kertynyt alijäämä tulee kattaa kahdessa vuodessa tilinpäätöksen vahvistamisvuoden päättymisestä.

Vuoden 2023 tilinpäätös oli 34,6 miljoonaa euroa alijäämäinen ja vuoden 2024 tilinpäätöksen alijäämä oli 48,5 miljoonaa euroa. Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen taseessa on vuoden 2024 lopussa kattamatonta alijäämää noin 83,1 miljoonaa euroa. Osavuosikatsauksen 1–6/2025 ennusteen mukaan vuoden 2025 alijäämä asettuu 14,6 miljoonaan euroon. Talouden suunnittelukehyksessä 2026–2028 tulee osoittaa, että vuosien 2023–2024 alijäämät ja tilikauden 2025 mahdollinen alijäämä saadaan katettua vuoden 2026 loppuun mennessä.

Strategiset painopisteet vuosille 2026 - 2028

Pelastuslaitoksen toimintaa ja palveluita ohjaavat konkreettisemmat tavoitteet on johdettu valtakunnallisista strategisista tavoitteista ja alueellisista tarpeista. Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen strategiset linjaukset vuosille 2024–2026, ovat palvelutasopäätöksessä todetut seuraavat tavoitteet: 

Itä-Uudenmaan pelastuslaitoksen strategiset linjaukset vuosille 2025–2027: 

  • Itä-Uusimaa on turvallinen hyvinvointialue, jossa varaudutaan eri turvallisuustilanteisiin  
  • Itä-Uudenmaan pelastuslaitos huomioi toiminnassaan ympäristöstä nousevat tarpeet ja vastaa niihin yhdenvertaisella, tarkoituksenmukaisella ja laadukkaalla palvelulla  
  • Työntekijöiden työhyvinvointiin ja työkyvyn ylläpitämiseen panostetaan kaikessa pelastuslaitoksen toiminnassa  
  • Itä-Uudenmaan pelastuslaitos on kriisinkestävä organisaatio, jonka jatkuvuus kaikissa oloissa on turvattu  
  • Itä-Uudenmaan pelastuslaitos on muuntojoustava organisaatio, jonka toiminta on yhteisvastuullista  
  • Ihmisten arkielämän turvallisuutta edistetään monialaisesti panostamalla ihmisten omatoimiseen varautumiseen sekä parantamalla väestön turvallisuuden tunnetta 
  • Pelastuslaitos tuottaa HUS-Yhtymän kanssa laaditun yhteistoimintasopimuksen mukaiset ensihoitopalvelut tehokkaasti, taloudellisesti ja laadukkaasti.

 

Esitys vuoden 2026 talousarvioksi ja investointisuunnitelmaksi vuosille 2026 – 2029

Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallitus on määritellyt pelastustoimen toimialan talousarviokehyksen ulkoiseksi toimintakatteeksi 10 223 000 €. Kun huomioidaan sisäiset erät muodostuu toimintakatteeksi 13 230 671 €. Sisäisiä eriä ovat muiden yksiköiden pelastustoimelta perimät kulut, suurimpana eränä tilavuokrat, tai vastaavasti pelastustoiminnan saamat tuotot muilta toimialoilta. Myös pelastustoiminnan sisällä voi olla eri vastuualueiden välisiä siirtoja sisäisinä erinä.

Pelastustoimi sisältää neljä vastuualuetta: Pelastustoimen johto, Pelastustoiminta, Riskienhallinta ja Ensihoito. Ensihoidon vastuualueen rahoitus tulee HUS:lta, ja tämän rahoituksen tulisi kattaa myös sisäiset erät ja toimintakatteen jälkeiset erät.

Pelastustoimen toimiala on valmistellut talousarvioesityksen vuodelle 2026 aluehallituksen 12.6.2025 päättämän kehyksen pohjalta.  Pelastustoimen toimialan ulkoinen toimintakate kehyksessä on -10 223 000 euroa. Talousarvioesityksessä ulkoinen toimintakate on -10 441 470 eroa, joten erotus kehyspäätökseen on -218 470 euroa.  

Pelastustoimen toimiala sisältää ensihoidon, jonka rahoitus tulee täysimääräisesti HUS-yhtymältä. Toimintakatteen lisäksi HUS korvaa myös toimintakatteen jälkeisiä eriä. Pelastuslaitoksen toimintakatetta tulee tarkastella ilman ensihoitoa, joka siis täysimääräisesti korvataan HUS:lta.

Pelastustoimen toimialan ulkoisten toimintatuottojen talousarvioesitys on 7,5 miljoonaa euroa eli 0,8 miljoonaa euroa hyväksyttyä kehystä suurempi.

Ensihoitopalvelun vuoden 2026 talousarvioesityksessä on huomioitu liikkeenluovutuksen seurauksena HUS-yhtymästä hyvinvointialueen palvelukseen siirtyvät kuusi ensihoidon kenttäjohtajaa ja heistä aiheutuvat kustannukset, jotka katetaan täysin toimintatuottoihin kirjattavan HUS-yhteistoimintakorvauksen nousulla.

Toimialan ulkoisten toimintakulujen talousarvioesitys on 18 miljoonaa euroa, eli ylitystä hyväksyttyyn kehykseen on 6,1 % eli 1,0 miljoonaa euroa.  Osa kehysylityksestä selittyy yllä mainitulla liikkeenluovutuksella HUS-yhtymästä ensihoidolle. Lisäksi ylitystä kasvattaa mm. poikkeuksellinen ja kertaluonteinen nostolava-auton kymmenvuotishuolto (150.000 €) ja viestiverkkoon kohdistuu huomattavaa yli 10 % nousua.

Hyvinvointialue laatii vuosittain investointisuunnitelman seuraavaa tilikautta seuraavien neljän tilikauden aikana aloitettavista investoinneista ja investointeja vastaavista sopimuksista sekä niiden rahoituksesta. Investointeja voidaan rahoittaa tulorahoituksella, kertyneillä rahavaroilla sekä lainanottovaltuuden mukaisesti pitkäaikaisella lainalla. Aluevaltuusto hyväksyi vuosien 2026 – 2029 investointisuunnitelman 10.12.2024 § 102. Pienet tarkennukset on tehty vuoden 2026 investointisuunnitelmaan. Investointisuunnitelmaesityksen suunnitelmavuodet 2027 – 2028 on päivitetty vastaamaan 2027 – 2029 investointisuunnitelman hankkeita. Vuonna 2023 myönnetty lainanottovaltuus sisälsi Loviisan pelastusaseman, jonka rakentaminen in saatettu loppuun elokuussa 2025.

Pelastustoimen lisätoimenpiteitä säästöjen saavuttamiseksi on käyty läpi. Pelastuslaitos on järjestänyt ja kehittänyt toimintaansa nykymuotoiseksi jo vuodesta 2004, ja turhia tai tarpeettomia toimenpiteitä ja tehtäviä on karsittu, yhdenmukaistettu ja nykyaikaistettu. Pelastuslaitoksella ei ole enää karsittavia toimenpiteitä/tehtäviä, ellei puututa rakenteisiin. Näillä tarkoitetaan vakinaisen pelastustoimen järjestämistä kolmella asemalla, sekä näiden lisäksi sivutoimisia palokuntia ja sopimuspalokuntia, jotka tukevat pelastustoimintaa hitaammin saavutettavilla harva-alueilla. Mahdollisia toimenpiteitä tavoitteeseen pääsemiseksi esitellään kokouksessa.

Kokonaisuudessaan toimialan talousarvioesitys vuodelle 2026 ylittää hyväksytyn kehyksen ulkoisten toimintatuottojen osalta noin 0,8 miljoonaa euroa ja ulkoisten toimintakulujen osalta noin 1,0 miljoonaa euroa. Ulkoinen toimintakate ylittyy pelastustoimen toimialalla 0,2 miljoonaa euroa.

Liitteenä olevaan pelastustoimen toimialan talousarvio 2026 -esitykseen on otettu ennuste vuodesta 2025. Kun huomioidaan, sekä ulkoiset, että sisäiset erät on pelastustoimen toimialan TA-esityksen toimintakate ennusteeseen 2025 nähden 90 000 euroa suurempi.

Päätösehdotus

Esittelijä

  • Peter Johansson, pelastusjohtaja /räddningsdirektör, peter.johansson@itauusimaa.fi

Varautuminen ja turvallisuus -lautakunta päättää esittää aluehallitukselle

  • vuoden 2026 talousarvioksi ulkoisen toimintakatteen, joka on nettona enintään – 10 441 470 euroa liitteen mukaisesti,
  • vuoden 2026 talousarvioksi ulkoisen + sisäisen toimintakatteen, joka on nettona enintään  - 13 230 671 euroa liitteen mukaisesti,
  • investointisuunnitelmaa vuosille 2026 – 2029 liitteen mukaisesti,
  • henkilöstösuunnitelmaa vuosille 2025 – 2026 liitteen mukaisesti.

Tiedoksi

Aluehallitus